handdator

Visa fullständig version : Beställa ifrån Amazon.com


Dream
2011-07-19, 12:23
Hejsan!

Jag undrar om det går att beställa hem saker ifrån Amazon.com till Sverige? Jag hade tänkt beställa ngra saker därifrån snart men enligt många så fungerar det inte. Jag har kollat på Amazon UK men de har inte det jag söker.

Hur gör man? Vill gärna beställa saker därifrån.*cry*

//Dream

Mr.Cosybear
2011-07-19, 12:25
Hejsan!

Jag undrar om det går att beställa hem saker ifrån Amazon.com till Sverige? Jag hade tänkt beställa ngra saker därifrån snart men enligt många så fungerar det inte. Jag har kollat på Amazon UK men de har inte det jag söker.

Hur gör man? Vill gärna beställa saker därifrån.*cry*

//Dream

Självklart går det, kan dock tillkomma tullavgift + moms beroende på vad det är du beställer. Kolla annars på tyska amazon också.

Dream
2011-07-19, 13:08
Såhär står det när jag försöker beställa:

"We're sorry. This item can't be shipped to your selected destination. You may either change the shipping address or delete the item from your order"

Mr.Cosybear
2011-07-19, 13:11
Jaha se där, får man fråga vad det är du försöker beställa?

kettlebellGuden
2011-07-19, 13:12
Helt rätt. Vissa saker är det export/import-förbud på.

Dream
2011-07-19, 13:16
Det är några skönhetsprodukter som jag ville beställa.

Det låter väldigt underligt att man inte kan beställa saker ifrån Amazon.com till Sverige? Idiotiskt också.

Vad jag har hört så finns det diverse företag som ger dig någon amerikansk adress som du beställer på och sedan skickar de varorna till en. En sorts mellanhand. Är det någon som har någon aning om vad jag snackar om?

z_bumbi
2011-07-19, 13:18
Vissa saker eller bara saker från vissa företag. Du kan lätt kolla vilka föremål det är eftersom det står under Product Details

Dream
2011-07-19, 13:21
Vissa saker eller bara saker från vissa företag. Du kan lätt kolla vilka föremål det är eftersom det står under Product Details

Så om det inte står att man måste ha en amerikansk adress så ska det gå att beställa hem till Sverige?

Mr.Cosybear
2011-07-19, 13:22
Det är några skönhetsprodukter som jag ville beställa.

Det låter väldigt underligt att man inte kan beställa saker ifrån Amazon.com till Sverige? Idiotiskt också.

Vad jag har hört så finns det diverse företag som ger dig någon amerikansk adress som du beställer på och sedan skickar de varorna till en. En sorts mellanhand. Är det någon som har någon aning om vad jag snackar om?


http://www.viaddress.com/ den jag kom ihåg på rak arm. Vet en som använt den åtminstone.

Dream
2011-07-19, 13:25
http://www.viaddress.com/ den jag kom ihåg på rak arm. Vet en som använt den åtminstone.

Har läst om deras omdömen och den verkar inte pålitlig, tyvärr.

Juxta
2011-07-19, 14:25
Jag beställde från Amazon, fick pröjsa tullavgift och moms. Blev den dubbla kostnaden.

Akerhage
2011-07-19, 14:36
Kan man inte kringgå moms och tullavgifter genom att be dem skriva "gift" på paketet...kanske inte fungerar på företag likt amazon, men privatpersoner och mindre företag brukar skicka så. Då slipper man de avgifterna har jag hört. (aldrig testat själv dock)

Juxta
2011-07-19, 14:51
Kan man inte kringgå moms och tullavgifter genom att be dem skriva "gift" på paketet...kanske inte fungerar på företag likt amazon, men privatpersoner och mindre företag brukar skicka så. Då slipper man de avgifterna har jag hört. (aldrig testat själv dock)

Jo, det går bra... om säljaren går med på det, vilket dom sällan gör om det inte är en privatperson.

Mental
2011-07-19, 15:33
Kan man inte kringgå moms och tullavgifter genom att be dem skriva "gift" på paketet...kanske inte fungerar på företag likt amazon, men privatpersoner och mindre företag brukar skicka så. Då slipper man de avgifterna har jag hört. (aldrig testat själv dock)

Säljaren riskerar lite olika bekymmer med det förfarandet. Dels är det olagligt att göra så på många ställen, dvs de riskerar åtal vid exporterandet.
Sedan är det dessutom så att när man deklarerar gift måste varuvärde anges. Och för att det skall vara utan tull och moms i sverige måste varuvärde inkl frakt underskrida 500kr

http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.htm l

De speditörer som fraktar från USA försäkrar inte försändelsen för ett belopp högre än angivet fraktvärde, dvs skriver avsändaren att det är "gift $40" så är det max avsändaren kan få i ersättning om prylen försvinner.
Om avsändaren då skall skicka din $200 kniv eller dyligt och bara försäkra den till 40$ och dessutom riskera åtal så ska du ha en mycket bra relation till den avsändaren :)

Akerhage
2011-07-19, 15:40
@Mental: aj fan, ja man kan ju inte ligga med hela amazon-crewet liksom =)

Unsub
2011-07-19, 16:24
Ja det är för jävligt, när jag ville beställa en tommmahawk från sog, och en rakvass manchete så börjar dom babbla "we dont export this items to this countries" vafalls?....

Löpsko
2013-02-05, 16:21
Någon som vet om man skriver in klickar i This will be a gift och en annan leveransadress om man slipper tullen?

timoat
2013-02-05, 16:21
Någon som vet om man skriver in klickar i This will be a gift och en annan leveransadress om man slipper tullen?

Ibland kör de stickprovskontroller på de också, har jag för mig.

Vinter
2013-02-05, 16:26
Egentligen, när man ändå pratar om att stjäla från staten, varför inte knalla ned till valfri affär och snatta prylen rakt av? Betydligt enklare, och snabbare...

tossefar
2013-02-05, 16:27
Egentligen, när man ändå pratar om att stjäla från staten, varför inte knalla ned till valfri affär och snatta prylen rakt av? Betydligt enklare, och snabbare...

Staten äger oftast inte valfri affär...

Okej
2013-02-05, 16:28
Livsfarlig sida, så mycket jag vill ha http://www.reddit.com/r/TheBestOfAmazon *drool*

/prylbög

Löpsko
2013-02-05, 17:29
Egentligen, när man ändå pratar om att stjäla från staten, varför inte knalla ned till valfri affär och snatta prylen rakt av? Betydligt enklare, och snabbare...



-------...........-----------


Inte mitt fel att EU och USA kan komma överäns om vettiga handelsavtal. Jag betalar min skatt som alla andra men när ja ska ha en vara som inte finns i Sverige så vill ja gärna beställa den utan en tullavgift på 150kr och skatta 30% på varan när ja redan skattat i USA.

Tomte.



Edit: Avgiften på 150kr har ja även fått när ja beställt grejer för 10 dollar från Kina.