handdator

Visa fullständig version : Spirulina alger??


Dr.Stein
2003-12-15, 10:34
En kompis visa mej en broschyr där det stod att spirulina alger innehåller protein som är 95% nedbrytbart, sen står det att kött endast är nedbrytbart till 20%.

Nu undrar jag om de här kan stämma? Har aldrig hört talas om att protein skulle ha något nedbrytningsvärde. För det kan väl inte bara vara ett annat namn för BV?:confused:

King Grub
2003-12-15, 11:04
Ett företag som desperat vill bli av med sina sprirulinalager? :D

aliquis
2003-12-15, 11:33
heh, har jag inte tänkt på, men visst läste jag också att kött, sojabönor och spirulinaalger hade si o så mycket protein men att kroppen bara tog upp si o så mycket utav det. Lite roligt nu när man tänker på det. Är det broschyr ifrån lindroos hälsoagentur eller vad dom heter?

Annars är ju spirulina en nyttig liten krabat, innehåller ju väldigt mycket protein men man äter ju inte mer än några gram så det gör ju ingen skillnad, däremot lär den ju vara rätt full med antioxidanter.

MunsöHustla
2003-12-15, 12:01
Satt full på en ålandsbåt i våras och pratade med en K1 fightare som hävdade att Spirulina alger skulle ha liknande effekt som kreatin fast ännu effektivare.....Var han väldigt full eller ligger det någon sanning i det?

kharon
2003-12-15, 12:39
Originally posted by MunsöHustla
Satt full på en ålandsbåt i våras och pratade med en K1 fightare som hävdade att Spirulina alger skulle ha liknande effekt som kreatin fast ännu effektivare.....Var han väldigt full eller ligger det någon sanning i det?

Du borde nog nitat skiten ur honom!

Sverker
2003-12-15, 16:41
Spirulina är näringsrikt och... och .....och ...grönt.

Det påstås vara fullvärdigt protein i det men det har jag inte full koll på men det kryllar av vitaminer och antioxidanter i det. Det är lite fett i algerna, några få % bara men fettet är rikt på GLA, ALA och andra fleromättade fettsyror som är bra.

Jag har en burk hemma men jag vet faktiskt inte vad jag skall göra med det. Det smakar....sjögräs.

TLC
2003-12-23, 02:28
Originally posted by Sverker
Spirulina är näringsrikt och... och .....och ...grönt.

Det påstås vara fullvärdigt protein i det men det har jag inte full koll på men det kryllar av vitaminer och antioxidanter i det. Det är lite fett i algerna, några få % bara men fettet är rikt på GLA, ALA och andra fleromättade fettsyror som är bra.

Jag har en burk hemma men jag vet faktiskt inte vad jag skall göra med det. Det smakar....sjögräs.



Testa Brämmhults ( tror jag att det hette ) Spirulina dryck vettja !
Smakar faktiskt riktigt gott ( ananas ) fast det ser allt annat än aptitligt ut * URK * ( typ upplöst ankskit....hehehe )
Eller gör som dom, testa att blanda ditt pulver med någon juice.
Vem vet det blir kanske en riktig hitt :D :thumbup:

aliquis
2003-12-23, 12:34
Min smoothie innehåller alltid:

2dl juice
1banan
50-100g frysta hallon
1tsk spirulinaalger
40g sojaprotein

Då stör inte smaken, och spirulinaalger är nyttiga även om de inte ger enorma mängder protein.