handdator

Visa fullständig version : Lightläsk/produkter under deff


Jacket1
2011-07-18, 19:38
Tjena, finns det någon hake bakom lightläsk? Det står 0.2 kcal per 100ml. Kan jag dricka det som vatten då? Alltså går man inte upp i vikt utav det?

King Grub
2011-07-18, 19:39
Det påverkar varken fettinlagring eller fettförbränning, viktnedgång eller viktuppgång (mer än vätskan i magen då).

Jacket1
2011-07-18, 19:49
Så jag kan dra och köpa lightläsk med gott samvete nu? WIHOO SOMMARLOVET ÄR RÄDDAT :)

Jacket1
2011-07-18, 19:50
Men varför finns det då människor som inte köper lightläsk, smaken är desamma (enligt mig) samma pris... Nån hake måste det väl finnas?

kajjm
2011-07-18, 19:53
Om du ser det ur ett 'viktperspektiv' finns det ingen hake.

Om du ser det med en hälsosyn är det under all kritik.
Finns INGET nyttigt i läsken, innehåller bara en mängd sötningsmedel (som kan framkalla cancer) och det finns inga riktiga långsiktiga studier direkt på vad som händer med organen vid överdrickande av läsk efter många år.



Själv skiter jag fan i det jag nyss skrev, häver i mig light/zero läsk MEN jag vet att det INTE är hälsosamt. Inte i längden iallafall. Men det är inte vanlig läsk heller för den delen.


Så, du blir inte tjock, men haken är ju att det inte är vidare hälsosamt att hälla i sig litervis med sötningsmedel direkt..

Sheogorath
2011-07-18, 19:54
Men varför finns det då människor som inte köper lightläsk, smaken är desamma (enligt mig) samma pris... Nån hake måste det väl finnas?

Om man deffar utan att räkna kalorierna utan istället försöker "gå på känsla" så finns det en hake. Lightläsk kan underhålla eller skapa ett sötsug vilket gör att man får en preferens för söt smak. Om man låter "suget styra" kommer man med stor sannolikhet att få i sig mer kalorier (t.ex. i form av socker) än man borde och deffen går åt fanders. Har man disciplin nog för att inte låta detta ske eller räknar på kalorierna så att man precis bara äter det man planerat innan, så är det inga problem ur ett viktperspektiv. Alltid dåligt för tänderna dock, och vissa sötningsmedel är inte bra i större doser. Cancerrisk mm om man får i sig riktigt mycket. Sök för gränsvärden. Finns på forumet.

King Grub
2011-07-18, 19:56
innehåller bara en mängd sötningsmedel (som kan framkalla cancer)

Alla officiella organ anser att sötningsmedlen inte är cancerframkallande, och man har aldrig sett en sådan koppling mellan sötningsmedel och cancerfrekvens.

nisse1976
2011-07-18, 19:56
Men varför finns det då människor som inte köper lightläsk, smaken är desamma (enligt mig) samma pris... Nån hake måste det väl finnas?

Det är enligt mig fler som tycker smaken på vanlig läsk är godare än lightläsk
Det finns många människor som inte bryr sig om kalorierna/sockret i en läsk.
Det finns en liten sötningsmedelsskräck hos många människor.

kajjm
2011-07-18, 19:57
Alla officiella organ anser att sötningsmedlen inte är cancerframkallande, och man har aldrig sett en sådan koppling mellan sötningsmedel och cancerfrekvens.


Okej, då får jag väl ursäkta. Får väl påstå att läsk inte är bra för tänderna då ;D Fast det kanske är sockret... Som inte finns i light... JA, JAG VET VÄL INTE. känns inte nyttigt bara X)

King Grub
2011-07-18, 19:58
Lightläsk är också dåligt för tänderna, pga syrorna. Inte lika dåligt som sockersötad läsk, men dåligt.

Sheogorath
2011-07-18, 19:59
Okej, då får jag väl ursäkta. Får väl påstå att läsk inte är bra för tänderna då ;D Fast det kanske är sockret... Som inte finns i light... JA, JAG VET VÄL INTE. känns inte nyttigt bara X)

Lightläsk är jättedålig för tänderna p.g.a. att det har så lågt pH. Sockerläsk är ännu sämre p.g.a. samma surhet men dessutom socker som munbakterierna älskar. Det finns ingenting nyttigt med lightläsk i den bemärkelse som ordet "nyttigt" ofta används i.

Jacket1
2011-07-18, 20:15
Tack som fan för svaren. ni har gjort mitt sommarlov <3

JesperL
2011-07-18, 20:19
Tack som fan för svaren. ni har gjort mitt sommarlov <3

haha *skratt* xD

daloatf
2011-07-18, 20:27
Kan inte dricka Coca-Cola vanliga versionen längre. Efter att ha druckit mycket Zero så tycker jag "standard" är lite för söt.

willtjam
2011-07-18, 20:31
Kan inte dricka Coca-Cola vanliga versionen längre. Efter att ha druckit mycket Zero så tycker jag "standard" är lite för söt.

Samma här. Zero tycker jag är otroligt mycket godare.

Jeneric
2011-07-18, 20:37
Men varför finns det då människor som inte köper lightläsk, smaken är desamma (enligt mig) samma pris... Nån hake måste det väl finnas?

Om jag talar för mig själv, så var jag förut grymt "beroende" av Coca-Cola, drack 3l om dagen utan problem. Försökte otaliga ggr hoppa på Cola Zero men det gick bara inte, smaken klarade jag inte av, hur jag än försökte reverterade jag tillbaka till vanlig Cola.

Antog ett vad för ett år sen att sluta dricka Cola ett år, vilket jag klarade avn (tappade 30 kg på kuppen), har nu återgått till att dricka läsk men dricker Zero, konstigt nog så efter ett så långt uppehåll från alla former av läsk så smakar Cola Zero precis som jag mindes att vanlig Cola smakade :thumbup:

Sheogorath
2011-07-18, 20:45
Dom som säger att Cola Zero/Light "smakar som" eller "smakar bättre än" riktig Cola är väl samma typer som säger att deras proteinpulver med mjölk smakar milkshake. Att det inte förhåller sig så betyder ju förstås inte att man ska kasta sitt proteinpulver för att istället bälga milkshake, men man får ju ta saker för vad de är. En trädgård kan vara vacker utan att man tror att det bor älvor i den, så att säga.

Adamz
2011-07-18, 20:59
Men varför finns det då människor som inte köper lightläsk, smaken är desamma (enligt mig) samma pris... Nån hake måste det väl finnas?

Dom vet väl inte om att det är kalorier som spelar roll.
/Light läsk är dock dåligt för tänderna!

Namehere
2011-07-18, 22:11
Dom som säger att Cola Zero/Light "smakar som" eller "smakar bättre än" riktig Cola är väl samma typer som säger att deras proteinpulver med mjölk smakar milkshake. Att det inte förhåller sig så betyder ju förstås inte att man ska kasta sitt proteinpulver för att istället bälga milkshake, men man får ju ta saker för vad de är. En trädgård kan vara vacker utan att man tror att det bor älvor i den, så att säga.

Jag tycker ärligt att coca cola zero smakar bättre än vanlig cola, men skulle aldrig säga att proteinshake smakar milkshake.. Men I see your point!

Dreas
2011-07-18, 22:17
Jag tycker ärligt att coca cola zero smakar bättre än vanlig cola, men skulle aldrig säga att proteinshake smakar milkshake.. Men I see your point!Pepsi max piskar båda.

Beethoven
2011-07-18, 23:12
Jag tycker ärligt att coca cola zero smakar bättre än vanlig cola, men skulle aldrig säga att proteinshake smakar milkshake.. Men I see your point!

Jag också. För mig är det en vanesak. Dricker jag mycket pepsi max under en period så är den godast. Dricker jag mycket cola light så är den godast.
Tänker inte ge vanlig cola chansen att bli godast, den är reserverad till de gånger jag äter ute och glömmer be om light. Den är inte alls lika god som light vid de tillfällena.

Snobbe
2011-07-18, 23:25
Dom som säger att Cola Zero/Light "smakar som" eller "smakar bättre än" riktig Cola är väl samma typer som säger att deras proteinpulver med mjölk smakar milkshake. Att det inte förhåller sig så betyder ju förstås inte att man ska kasta sitt proteinpulver för att istället bälga milkshake, men man får ju ta saker för vad de är. En trädgård kan vara vacker utan att man tror att det bor älvor i den, så att säga.

När jag var yngre (och fet) så tyckte jag lightläsk smakade bajs. Nu dricker jag bara cola zero typ. Jag chansar på att jag vant mig vid smaken och tycker numera att cola ska smaka som zero gör och då blir vanlig cola för söt för mig iaf...

Angående om det är farligt eller så så har jag inte sett några bevis för varken eller men jag tänker iaf inte tro på aftonbladet:)

kniff
2011-07-19, 01:21
Kan starkt rekommendera Sprite Zero, tycker den har bra smak.

Ronn
2011-07-19, 06:18
Sodastream + fun light, många smaker, billigt, gott. :thumbup:

Flex
2011-07-19, 08:01
Jag håller på att sluta med sötningsmedel. Om man vill leva hälsosamt känns det fel att förgifta sig. Alla får ju göra som dom vill men ha i åtanke att aspartam kan vara farligare än vad som sägs. Tror det var dick cheney eller donald rumsfeld som pushade FDA att godkänna det.

Ronn
2011-07-19, 08:07
Jag hade somma nojja som du en gång i tiden Flex (inte illa menat), tänkte att man vet för lite om aspartam, läste på om dom studier som finns och ändrade åsikt helt. Alla resultaten talar ju emot att det skulle vara skadligt i rimliga mängder, negativa effekter har man först kunnat se vid väldigt stora mängder (lång över RDI) eller i kombination med sällsynta sjukdomar. Efter detta släppte min oro helt och idag konsumerar jag relativt mycket aspartam upp till RDI.

Jonas N
2011-07-19, 09:18
Jag har från en i nuläget okänd källa läst att fosforsyran går att skölja bort med vatten och kolsyran är inte särskilt farligt för tänderna. Någon som kan bekräfta eller förkasta?

Själv föredrar jag liksom många andra cola zero och jag har även lyckats konvertera min flickvän som var skeptisk i början. Tror det har mycket att göra med sockerberoendet eller bara ren envishet. Vissa menaar ju att lightläsk inte är lika manligt... Hur det kan vara manligt att få i sig halva sitt dagsbehov av energi från en flaska läsk låter jag vara osagt.

Akerhage
2011-07-19, 09:40
Vissa menaar ju att lightläsk inte är lika manligt... Hur det kan vara manligt att få i sig halva sitt dagsbehov av energi från en flaska läsk låter jag vara osagt.

Haha, va?

Jag dricker inte mycket läsk över huvudtaget, dock blir det zero när det väl blir. Jag tycker mig bli mer sugen på allt när jag konsumerar zero dock. Finns det något på bordet äter jag mer än vanligt. Blir inte lika snabbt mätt. Sen om det är i huvudet eller om det verkligen är något som gör att det blir så vet jag inte. Men de gånger jag väl dricker zero så blir det att jag äter extra av det andra som ingår vid tv-soffan. Så är lite varsam ändå även om läsken i sig inte ger mig några kalorier.

Eddie Vedder
2011-07-19, 09:44
Vissa menaar ju att lightläsk inte är lika manligt...

Det är därför Coca Cola lanserade Zero.

Jonas N
2011-07-19, 09:47
Haha, va?

Jag dricker inte mycket läsk över huvudtaget, dock blir det zero när det väl blir. Jag tycker mig bli mer sugen på allt när jag konsumerar zero dock. Finns det något på bordet äter jag mer än vanligt. Blir inte lika snabbt mätt. Sen om det är i huvudet eller om det verkligen är något som gör att det blir så vet jag inte. Men de gånger jag väl dricker zero så blir det att jag äter extra av det andra som ingår vid tv-soffan. Så är lite varsam ändå även om läsken i sig inte ger mig några kalorier.

det är vad post #6 handlar om. tror det varierar mycket från person till person men många menar ju att sötningsmedel ökar sötsuget. med lite disciplin brukar jag kunna tygla mig eller eventuellt döda suget med ännu mer sötningsmedel innan jag går o lägger mig och sover bort det. :D

Akerhage
2011-07-19, 09:52
Jag har samma disciplin som en 13årig flicka på en justin bieber-koncert. "something good and I wants it!! I need it!!"

riggen
2011-07-19, 10:07
jag tycker nog däremot raka motsatsen, att det känns som att man kan "unna" sig någonting, och som därmed sänker mitt sötsug:)

Vanish
2011-07-19, 10:37
Jag har hört så mycket olika skit om zero/light. Så nu vill jag veta, är det EXAKT samma jäkla skit eller!?

Har en på jobbet som tom påstår att hans flickvän med diabetes får utslag av light men inte zero. Zero zero zero...

Så som jag fått för mig är det ingen som helst skillnad, det är lanseringen att Zero är coolare och mer manligt (inriktat) till män och har funkat fjantigt jäkla bra.

Ronn
2011-07-19, 10:57
Zero är exakt samma sak som light, det är bara coca cola company som valt att marknadsföra cola light som "zero" för att tilltala män mer.

Beethoven
2011-07-19, 11:01
Ett tag så sötades Zero med aspartam och Light med sucralose. Men nu används aspartam i båda. Så samma sak, lite annorlunda smak.

Gjorde pepsi samma sak? En gång i tiden fanns det ju diet pepsi. Nu ser man bara pepsi max, som också låter löjligt manligt.

Akerhage
2011-07-19, 11:01
Fast de smakar ju inte likadant...eller gör det? Tycker lighten känns mer kolsyrad och smakar mindre, känns mer vattnig i smaken.

Ronn
2011-07-19, 11:02
Japp det var väl huvudsakligen för dom amerikanska konsumenterna, tydligen så var det almäna uppfattningen att "light" är för tjejer så dom döpte om det. Därav av mansgris reklamkampanjerna dom kör också.

kettlebellGuden
2011-07-19, 11:22
Efter att ha köpt Lidls Freeway Cola 0% så går Coca-Cola fetbort.

Vanish
2011-07-19, 11:24
Precis detta har jag menat på.. Men hur kommer det till smaken då? Har polare som gjort "tester" och kunnat urskilja pepsi max och zero nästan 100%, av ett urtal av typ 5-6 olika cola light-aktiva drycker

Akerhage
2011-07-19, 11:24
Efter att ha köpt Lidls Freeway Cola 0% så går Coca-Cola fetbort.

Skämtar du? Den smakar ju diskmedel...urk *spy*

Beethoven
2011-07-19, 12:43
Precis detta har jag menat på.. Men hur kommer det till smaken då? Har polare som gjort "tester" och kunnat urskilja pepsi max och zero nästan 100%, av ett urtal av typ 5-6 olika cola light-aktiva drycker

Olika aromer, mängderna av de olika ingredienserna.

Även vattnet borde väl påverka? Tycker coca-cola smakar annorlunda utomlands. Minns även "turk-colan" som smakade järn fast det var riktig coca-cola.

mattilainen
2011-07-19, 12:43
Precis detta har jag menat på.. Men hur kommer det till smaken då? Har polare som gjort "tester" och kunnat urskilja pepsi max och zero nästan 100%, av ett urtal av typ 5-6 olika cola light-aktiva drycker

det kan väl vem som helst? Sjukt olika smaker.

Cola light och zero smakar också olika. Bara för det är samma innehåll så har de inte samma mängder av allt. Det är som att baka en kaka som har samma innehåll men ändra mängden av typ mjöl/socker och kakan blir annorlunda.

Zero lanserades främst för att coca cola light var mer "inriktat" mot tjejer och det är egentligen bara att titta på reklamen till zero så inser man att "DAMN SÅ MANLIG JAG ÄR!"

Jag dricker väl 2 liter zero per dag typ.

Inge Enveten
2011-07-19, 12:50
Jag dricker väl 2 liter zero per dag typ.

Hur mycket betalar du per liter?

mattilainen
2011-07-19, 13:05
Hur mycket betalar du per liter?

som vanligt. 15 - 17 kr för 1.5 - 2 L

Jag svarar med att jag inte super så använder mina pengar till lightläsk istället.

Vanish
2011-07-19, 13:15
det kan väl vem som helst? Sjukt olika smaker.

Cola light och zero smakar också olika. Bara för det är samma innehåll så har de inte samma mängder av allt. Det är som att baka en kaka som har samma innehåll men ändra mängden av typ mjöl/socker och kakan blir annorlunda.

Zero lanserades främst för att coca cola light var mer "inriktat" mot tjejer och det är egentligen bara att titta på reklamen till zero så inser man att "DAMN SÅ MANLIG JAG ÄR!"

Jag dricker väl 2 liter zero per dag typ.

Menade inte direkt att dom va unika med detta, utan bara påstod att dom ansåg sig kunna det (har själv inte brytt mig om att pröva).

Ju mer man dricker desto mer man måste man ju vara, eller!? *flex*

mattilainen
2011-07-19, 13:19
Menade inte direkt att dom va unika med detta, utan bara påstod att dom ansåg sig kunna det (har själv inte brytt mig om att pröva).

Ju mer man dricker desto mer man måste man ju vara, eller!? *flex*

jaha ok ok, förstod inte det sista du skrev.

Jonas N
2011-07-19, 13:23
hint: det är en komplimang!

Vanish
2011-07-19, 18:30
jaha ok ok, förstod inte det sista du skrev.

hint: det är en komplimang!

Va mest lite ironiskt skriver angående att Zero är för män, och då borde man ju vara mer man ju mer man dricker! (man man man!)

mattilainen
2011-07-19, 19:22
Va mest lite ironiskt skriver angående att Zero är för män, och då borde man ju vara mer man ju mer man dricker! (man man man!)

läste det med fel "tonläge" i tanken. så fick man man till man när man skulle läst man som man lixom..

Vanish
2011-07-19, 19:25
läste det med fel "tonläge" i tanken. så fick man man till man när man skulle läst man som man lixom..

Jag förstår precis! När man läser vad man skriver ibland så vet man knappt själv vilket man man syftar på...











:hbang:

yooii
2011-07-19, 21:16
Pepsi max piskar båda.
This.

Tycker att vanlig läsk smakar generellt godare än light-ditot. Däremot så tycker jag att det känns rätt så onödigt att dricka sockrad läsk. Det finns så mycket festligare saker att spendera sina kalorier på..

Namehere
2011-07-19, 23:34
Pepsi max piskar båda.

Kolsyran försvinner ju direkt i den :/

Sarwien
2011-07-20, 00:03
Så jag kan dra och köpa lightläsk med gott samvete nu? WIHOO SOMMARLOVET ÄR RÄDDAT :)

lol

Rahf
2011-07-20, 03:20
Sockerfri Trocadero! Gnnnnnn.... Skicka mig en pall av det, någon.

Akerhage
2011-07-20, 07:30
Sockerfri Trocadero! Gnnnnnn.... Skicka mig en pall av det, någon.

Den finns ju inte här!!! :( :(

Mist
2011-07-20, 13:23
Jag håller på att sluta med sötningsmedel. Om man vill leva hälsosamt känns det fel att förgifta sig. Alla får ju göra som dom vill men ha i åtanke att aspartam kan vara farligare än vad som sägs. Tror det var dick cheney eller donald rumsfeld som pushade FDA att godkänna det.

Det har ju inget att göra med Sverige, det är ju staten(eller EU?) som bestämmer vilka medel som får finnas här. Sen ser jag inte skillnaden på om det var DC eller DD som tryckte för det eller någon random styrelsesnubbe. :P

Ronn
2011-07-20, 13:34
Det är klart att politiken bakom införande av livsmedel kan ha relevans oavsett var i världen det sker, speciellt om det är det första landet som godkänt det, politik spelar alltid roll. Dock finns det ju massvis med studier om aspartam och dess skadliga effekter som visar att det först är skadligt i mängder långt över RDI samt i kombination en sällsynt metabol sjukdom (därav är aspartam produkter märkta med "Innehåller en fenylalaninkälla").

vicarious
2011-07-22, 11:29
Sockerfri Trocadero! Gnnnnnn.... Skicka mig en pall av det, någon.

Den innehåller dock 7kcal per 100ml så helt sockerfri är den ju inte. Det måste bero på juicen.

Den finns ju inte här!!! :( :(

Talar du om Göteborg nu eller? Finns i Stockholm och Umeå så jag tvivlar på att den inte tagit sig till götet =) Även en light-version av Portello står att finna har jag hört.

Akerhage
2011-07-22, 12:06
Ja, kanske finns i Gbg någonstans, men inte i Gamlestan vad jag sett. Får kika Ö&B och willys lite längre bort i helgen efter den!

daloatf
2011-07-22, 12:49
Light troccan är faktiskt lika god som orginalet tycker jag.

Ronn
2011-07-22, 13:25
Sodastream + FL Orange = Fanta, Sodastream + Wild Berries = Vet inte men smarrigt!