handdator

Visa fullständig version : -1,5 kg eller -2 kg / i veckan ?


p0kerfac3
2011-07-18, 15:34
Jag vet att de flesta förespråkar för ett underskott på -500 kcal / dag och vissa - 1000 kcal och jag har själv testat -1 000 kcal i lite mer än 2 månader o de har gått superb, men nu vill jag köra en liten hårdare deff (haft ett uppehåll pga av vissa omständigheter) och har sökt på men inte funnit något direkt svar, bara att ju mer fett en person har, desto större underskott kan denne ligga på,
men om man vill få -1500 kcal/dag blir det ju rätt lite mat.. och att ens försöka få -2000 kcal per dag i matväg vet jag inte skulle funka, då skulle jag inte äta något i princip, men kan jag då för o få önskad viktnedgång per vecka vilket är -1,5 till -2 kg genom motion då? Eller om jag kanske kan knipa ihop kaloribudgeten på -1300 kcal/dag exempelvis o de restrerande genom motion? ex en del powerwalks osv?

Skulle det funka? Någon som själv haft stadig viktnedgång på dessa siffror? Självklart med styrketräning involverat. Styrketränar 4 ggr/vecka.

mikaelj
2011-07-18, 15:36
"Rapid Fat Loss Handbook" av Lyle McDonald vill du ha.

Ronn
2011-07-18, 15:51
Du bryr dig väl ändå om slutresultatet? Om du ligger på kraftigt underskott så tappar du en hel del muskler, då kommer det inte se bra ut när du nått din målvikt ändå. Vikten är ju bara en måttenhet inte den essentiella.

willtjam
2011-07-18, 16:14
"rapid fat loss handbook" av lyle mcdonald vill du ha.

+1

p0kerfac3
2011-07-18, 16:20
"Rapid Fat Loss Handbook" av Lyle McDonald vill du ha.

Om jag har rätt, går den ut på att ligga på ett rejält underskott och fylla upp kaloribudgeten med mestadels protein? Eller kan du sammanfatta hans bok bättre?

Om jag skall förlora -1,5kg / veckan bör jag ligga på cirkus 900 kcal/dygn,
skulle det gå utan att det skulle blinka några varningslampor? Om jag fyller upp de me proteindrinkar, havregröt, kvarg å makrill ex?

willtjam
2011-07-18, 16:57
Om jag har rätt, går den ut på att ligga på ett rejält underskott och fylla upp kaloribudgeten med mestadels protein? Eller kan du sammanfatta hans bok bättre?

Om jag skall förlora -1,5kg / veckan bör jag ligga på cirkus 900 kcal/dygn,
skulle det gå utan att det skulle blinka några varningslampor? Om jag fyller upp de me proteindrinkar, havregröt, kvarg å makrill ex?

Inte mestadels protein, utan bara protein. Men det är mycket mer komplicerat än så, med EFA, elektrolyter m.m., så boken borde läsas innan man försöker sig på dieten.

p0kerfac3
2011-07-18, 19:46
Inte mestadels protein, utan bara protein. Men det är mycket mer komplicerat än så, med EFA, elektrolyter m.m., så boken borde läsas innan man försöker sig på dieten.

Okej, men rent allmänt funkar de väl o ligga på ett -1500 kcal underskott/dag?
Mest läst om folk som kört 500 o 1000 men de måste väl finnas dem som legat på mer oxå.

kajjm
2011-07-18, 19:50
Går du ner för snabbt, utan att bygga något under OCH tappa muskler kommer du inte bli nöjd i slutändan... Du kommer få en slapp kropp med hängig hud, typ. Inte den kroppen jag tror att du tror du kommer få, fast&smal.. Det får du verkligen iallafall inte med en sådan metod. (vilket bör anses vara snygg, smal och slapp kropp är inte vidare snyggt eller?)

willtjam
2011-07-18, 20:28
Okej, men rent allmänt funkar de väl o ligga på ett -1500 kcal underskott/dag?
Mest läst om folk som kört 500 o 1000 men de måste väl finnas dem som legat på mer oxå.

En teoretiskt uträknad siffra på hur mycket fett kroppen kan släppa är 70 kcal/kg kroppsfett. Mer än så riskerar du att tappa fettfri massa.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

Vill du ha en så snabb och kvalitativ viktnedgång som möjligt: läs boken.

Du gör precis hur du vill. Du märker väl om du börjar må dåligt och vikterna på gymmet sjunker.
Men vill man inte strypa kaloriintaget mer så går det bra att motionera ner kalorierna.

Hur gammal, lång och lätt är du?

Reaper123
2011-07-18, 20:28
Periodvis har jag haft överskott på 1500+, så visst går det, men är knappast bra i längden!

Nu är du väl kvinna om jag gissar rätt och det innebär att 1500kcal är galet mycket i underskott kontra dagsintaget! Skulle själv vilja ha minst 15-20kg fett på kroppen för att våga mig på en längre period med ~1500 som underskott hur som helst och då mer eller mindre bara protein som energikälla (och vitamin och mineraler)

Jonas N
2011-07-19, 09:40
lycka till att ligga på -1300kcal/dag exklusive förbränning från motion med 4 styrkepass i veckan och sedan ha orken att motionera ytterliggare på det.

låter hållbart, kör hårt.

Zorban
2011-07-19, 11:06
En teoretiskt uträknad siffra på hur mycket fett kroppen kan släppa är 70 kcal/kg kroppsfett. Mer än så riskerar du att tappa fettfri massa.
Nej, på större underskott än så så tappar du Garanterat fettfri massa. I allra allra bästa fall under optimala omständigheter kan du frisätta 70 kcal/kg kroppsfett (inte exakt, men där omkring). Men de flesta som ligger på så stort underskott, antagligen en liten bit under också, lär tappa FFM också. Bäst att ha marginaler :-)

Om du är riktigt stor kan du såklart ligga på -2000 per dag men det krävs nog att man e rejält överviktig. Om du tar en kille på säg 80 kg, och 25% kroppsfett (vilket är på gränsen till övervikt) så kan han max ha ett underskott på 1400 kcal per dag utan att förlora fettfri massa.

Om du redan kört på -1000 och det funkat, varför inte köra vidare på det? Ju smalare du blir, desto mindre underskott bör du ha.

willtjam
2011-07-19, 11:12
Nej, på större underskott än så så tappar du Garanterat fettfri massa. I allra allra bästa fall under optimala omständigheter kan du frisätta 70 kcal/kg kroppsfett (inte exakt, men där omkring). Men de flesta som ligger på så stort underskott, antagligen en liten bit under också, lär tappa FFM också. Bäst att ha marginaler :-)

Om du är riktigt stor kan du såklart ligga på -2000 per dag men det krävs nog att man e rejält överviktig. Om du tar en kille på säg 80 kg, och 25% kroppsfett (vilket är på gränsen till övervikt) så kan han max ha ett underskott på 1400 kcal per dag utan att förlora fettfri massa.

Jag tror jag tänkte skriva "Mer än så riskerar du att tappa mestadels fettfri massa.". Självklart försvinner muskler. :)

PatJack
2011-07-19, 13:08
Deffar du under en längre tid så behöver du också sänka intaget mer och mer då kroppen justerar sig. Aka kroppen behöver mindre "bränsle" för att gå runt. Så om du låg på -1k kcal per dag så efter några månader så är det kanske bara -700kcal (vet inte några siffror, bara ett exempel). Jag hade inte lagt mig på extrema kcal underskott för att skynda på nått. Tänk mer på att du bara stoppar i dig bra kalorier och det mesta från Protein källor. Glöm inte bra fetter från fet fisk etc.

Zenot
2012-04-04, 16:35
Deffar du under en längre tid så behöver du också sänka intaget mer och mer då kroppen justerar sig. Aka kroppen behöver mindre "bränsle" för att gå runt. Så om du låg på -1k kcal per dag så efter några månader så är det kanske bara -700kcal (vet inte några siffror, bara ett exempel). Jag hade inte lagt mig på extrema kcal underskott för att skynda på nått. Tänk mer på att du bara stoppar i dig bra kalorier och det mesta från Protein källor. Glöm inte bra fetter från fet fisk etc.
Har du någon länk där det står mer om hur kroppen nedjusterar sitt energibehov? Antar att du menar att det är alla "undermedvetna rörelser" etc som påverkas?