handdator

Visa fullständig version : Söker träningshjälp!


Wilhelmsdotter
2011-07-18, 10:38
Hej!

Jag är en tjej på 19 år som har tränat från och till sedan jag gick på högstadiet. Jag har dock aldrig haft någon längre regelbunden träning och träningen har också skiftat från styrkelyft till löpning till sporter som kickboxning. Nu vill börja träna regelbundet med lite mer kunskap. Jag har kommit fram till att jag vill träna gym för att få en stark men ändå smidig och stabil kropp. Men jag vill också ha en bra kondition.

Har ni några råd och tips om hur jag kan lägga upp min träning på bästa möjliga sätt? Motivera gärna era råd och tips!
Tack! :)

aijou
2011-07-18, 10:40
Här finns några trevliga alternativ:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

aijou
2011-07-18, 10:49
För övrigt. Välkommen till forumet och lycka till med träningen! :)

Wilhelmsdotter
2011-07-19, 11:29
Tack så mycket för ditt svar! :) Är detta också en träning för den som inte vill öka massivt i muskler? Grejen är den att jag bygger ganska lätt muskler som resten av min familj, men är egentligen inte ute efter att få jättestora muskler utan en mer fastare kropp, en stabil kropp. Ska jag hålla mig till nybörjarträningen hela tiden då? Eller ändå gå vidare med tre pass/vecka m.m. ?

Gick inte för tillfället att lyssna på det, men ska göra det när internet eller spotify eller vad det nu är inte laggar;)

ceejay
2011-07-19, 11:31
crossfit kanske kan vara något

apfel
2011-07-19, 11:38
Tack så mycket för ditt svar! :) Är detta också en träning för den som inte vill öka massivt i muskler? Grejen är den att jag bygger ganska lätt muskler som resten av min familj, men är egentligen inte ute efter att få jättestora muskler utan en mer fastare kropp, en stabil kropp. Ska jag hålla mig till nybörjarträningen hela tiden då? Eller ändå gå vidare med tre pass/vecka m.m. ?

Gick inte för tillfället att lyssna på det, men ska göra det när internet eller spotify eller vad det nu är inte laggar;)

du kommer inte vakna upp en morgon och se ut som en kroppsbyggare i olympia klass. Träna efter det programmet så ska du se att du blir både starkare, smidigare och får bättre kondition :)
glöm inte att äta ordentligt, sova bra och träna hårt, MEN det viktigaste för dig kommer vara att hålla motivationen uppe så du inte faller tillbaka till att träna bara i perioder. Mitt tips är att du följer detta, ha kul med träningen och kör hårt *flex*

aijou
2011-07-19, 11:44
Tack så mycket för ditt svar! :) Är detta också en träning för den som inte vill öka massivt i muskler? Grejen är den att jag bygger ganska lätt muskler som resten av min familj, men är egentligen inte ute efter att få jättestora muskler utan en mer fastare kropp, en stabil kropp. Ska jag hålla mig till nybörjarträningen hela tiden då? Eller ändå gå vidare med tre pass/vecka m.m. ?

Gick inte för tillfället att lyssna på det, men ska göra det när internet eller spotify eller vad det nu är inte laggar;)

Det är ju vanligt att man som "nybörjare" ökar ganska snabbt, men allteftersom tiden går så ökar man mindre och mindre i muskelmassa. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att bli biff, för det tar lång tid även om du har bra gener. :) Jag har ju ingen aning om vad du har för fettprocent eller så men om du vill satsa på att bli fastare och inte öka jättemycket i muskelmassa så kan det ju vara en idé att styrketräna på kaloribalans eller ett litet underskott. Stabil kropp och bra teknik tror jag att du kommer få av dessa program hur eller hur. Om du vill gå vidare med passen får du nog avgöra själv när du kommer så långt. Hoppas jag har varit till någon hjälp. Lycka till!

Jonas N
2011-07-19, 11:44
+1

Ingen risk musklerna "kommer springandes" över en natt :D

willtjam
2011-07-19, 11:51
Du kanske borde läsa igenom det här också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Lyssna på apfel. Du kommer inte att vakna en morgon och se ut som en kvinnlig bodybuilder. Det krävs många många års träning och troligtvis några olagliga preparat. Vill du ha en "slank" kropp så måste du bygga upp dina muskler och gå ner lite i fett.

apfel
2011-07-19, 14:27
Du kanske borde läsa igenom det här också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Lyssna på apfel. Du kommer inte att vakna en morgon och se ut som en kvinnlig bodybuilder. Det krävs många många års träning och troligtvis några olagliga preparat. Vill du ha en "slank" kropp så måste du bygga upp dina muskler och gå ner lite i fett.

undrar varför den tråden inte är på best of, eller åtminstånde en sticky.
letade faktiskt efter den då jag skrev första inlägget men hittade den inte.
en plus tia på den

Wilhelmsdotter
2011-07-19, 22:58
Nej, jag förstår att jag inte kommer öka direkt, haha, men jag kan få magrutor i fall jag tränar magen 1-2ggr/vecka i två veckor. När jag jämfört detta med mina kompisar är detta ganska snabba resultat.. Men oavsett, vill gärna börja på rätt schema från början, men det kanske är omöjligt då jag måste testa lite. För att lära känna min kropp får jag nog testa lite olika. Motivationen har varit dålig för mig då jag inte vetat riktigt hur jag ska träna och inte orkat ge tid för det. Det är därför jag vill bli lite mer insatt i det nu, så att jag bara kan köra på, älskar att röra på mig! :)

Crossfit lät spännande btw, var kan man träna detta?
Tack så mycket för era svar! :D

Wilhelmsdotter
2011-07-19, 23:11
Du kanske borde läsa igenom det här också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Lyssna på apfel. Du kommer inte att vakna en morgon och se ut som en kvinnlig bodybuilder. Det krävs många många års träning och troligtvis några olagliga preparat. Vill du ha en "slank" kropp så måste du bygga upp dina muskler och gå ner lite i fett.

Tack så mycket för länken, riktigt bra! :)

HulkH
2011-07-20, 01:54
Tar länge tid att bygga muskler än du tror.

Magrutor "får" man inte bara under två veckors tid... beror mesta dels på hur låg BF% du har.

Vanish
2011-07-20, 09:29
Tar länge tid att bygga muskler än du tror.

Magrutor "får" man inte bara under två veckors tid... beror mesta dels på hur låg BF% du har.

Och i detta fallet är det nog mer att magmusklerna blir lite pumpade, tillsammans med ett, som du skriver, lågt fett%.

Wilhelmsdotter
2011-07-20, 18:23
Det verkar ju rimligt, tack så mycket för era svar :) Nu ska jag börja träna, wihoo! :D