handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ska ja få i mig


tdaman
2011-07-17, 23:07
Hur mycket protein ska jag få i mig per dag är något jag har frågat mig väldigt länge nu, kan man räkna ut det på något vis? Och hur vet jag hur mycket protein det är t.ex i en kycklingfilé eller 5 köttbullar när man väl käkar det? Kan någon hjälpa mig hur ja tänker.

är 19 år
174cm
76kg

WHITEFOLKS
2011-07-17, 23:12
2g+ protein per kg kroppsvikt är en bra riktlinje.

Hur mycket protein något innehåller får du reda på genom att titta på näringsvärdena på produkten som du sedan använder för att få ut hur mycket det du äter innehåller.

tdaman
2011-07-17, 23:17
Sorry, men tycker det låter skit komplicerat :p

WHITEFOLKS
2011-07-17, 23:20
Ja men det är så det går till i de allra flesta fall.

Du tittar på näringsvärdena/volym eller vikt och mäter/uppskattar hur mycket volym/vikt du har och får på så sätt fram värdena.

bulletin
2011-07-17, 23:21
Om du tycker det är för komplicerat ät mycket proteinrik mat och lägg in mellanmål med kvarg, tonfisk m.fl. så får du nog i dig tillräckligt med protein.

Mauriice
2011-07-18, 06:33
Sorry, men tycker det låter skit komplicerat :p

Det är basic matematik, deal with it!

Apjavel
2011-07-18, 07:09
Sorry, men tycker det låter skit komplicerat :p

Tycker du det är komplicerat ska du nog inte fundera på det så mycket. Är du fortfarande intresserad så föreslår jag att du sätter dig ner och börjar räkna.

zipzip
2011-07-18, 10:32
Jag använder mig av den här sidan: http://www.viktpejl.se/

Där väljer man bland en lista av livsmedel vad man äter, och sedan kan man se hur många gram protein till exempel som varje livsmedel innehåller.

StarkaUlf
2011-07-18, 10:38
Kolla på t.ex baksidan av paketet. Väg din kycklingfilé. Räkna ut.
Tar inte så fruktansvärt lång tid .. behövs ju inte någon miniräknare.

z_bumbi
2011-07-18, 10:44
Om du tycker det är för komplicerat ät mycket proteinrik mat och lägg in mellanmål med kvarg, tonfisk m.fl. så får du nog i dig tillräckligt med protein.

+1

Svårare än så behöver det inte vara för det stora flertalet. Man behöver inte ens fokusera på mellanmål utan bara se till att det som innehåller protein utgör en större andel på tallriken. Mer köttfärsås, mer kött, mer fisk, mer bönor osv.

Reaper123
2011-07-18, 10:58
Om du har en android-lur eller Iphone finns det en app som heter ShapeUP där du bara behöver ange vikt på varje vara. Är man skaplig på att uppskatta klarar man sig utan hushållsvåg och får fram alla siffror utan att räkna en siffra! :D

Annars så instämmer jag med ovan som sa att enklaste sättet är att äta mestadels protein vid varje måltid. Alltså, mindre pasta och mer kött... mindre mackor, mer ägg/keso/tonfisk så är saken biff! :)

begt
2011-07-18, 11:41
Börja äta ägg, drick mellanmjölk och tonfisk om du inte redan gör det. Det gör fantastiskt stor skillnad, tonfisk innehåller dessutom lite energi så man kan äta mycket av det och få i sig en massa högvärdigt protein. På ICA Mariehem här i Umeå var det rea 12 kr för 2 konserver tonfisk á 130 g (fisk). Köpte på mig 10 stycken :)

Tänk också på att räkna in proteinet i bröd, pasta och ris, även om det inte är lika bra protein ska det ändå tas med. Det blir mer än vad man tror när man summerar det.

KalleTeodor
2011-07-18, 14:46
Kolla denna video så kan du lära dig hur man räknar

http://www.youtube.com/watch?v=KXwLUA_ucCk

154g protein per dag bör du får i dig. Säg att du käkar 5 måltider per dag då ska du snitta 30.8g protein per måltid och det bör du komma upp i hyfsat enkelt.