handdator

Visa fullständig version : Olika typer av träning. Koncentriska & excentriska lyft.


emh87
2011-07-17, 19:00
Tja.

Tänkte testa att ändra om i schemat lite. Har egentligen bara kört koncentriska övningar utan att tänka på vad jag egentligen gör. Hade tänkt lägga till excentriska och isometriska lyft också.

1. Låter detta vettigt tycker ni?

2. Har någon tips på excentriska och isometriska övningar? Sidor eller filmklipp?


Tack!

limenka
2011-07-17, 19:11
2:Övningar som kan köras excentriska Bänk, böj, mark, chins, hantelcurl, osv. Samma gäller isometriska. Pressa exempelvis stången mot Saverack pinnarna.

emh87
2011-07-17, 19:21
Ok tack! En följd fråga bara.

Då blir ju första rörelsen ändå koncentrisk? Innan man startar det excentriska, right? Är det lugnt eller?

Sheogorath
2011-07-17, 19:25
Ok tack! En följd fråga bara.

Då blir ju första rörelsen ändå koncentrisk? Innan man startar det excentriska, right? Är det lugnt eller?

Typ alla övningar utom vissa marklyft innehåller både koncentrisk och excentrisk fas. Ta bicepscurl t.ex.: rörelsen är koncentrisk när du curlar stången uppåt och excentrisk när man tar den tillbaka till raka armar. Med "excentrisk träning" i styrketräningssammanhang menar man oftast att man använder en vikt som är så tung att man inte KAN göra den koncentriska fasen (man får ha en passare som lyfter) utan man fokuserar bara på att kontrollera vikten "på vägen ner" så att säga.

limenka
2011-07-17, 19:26
Ok tack! En följd fråga bara.

Då blir ju första rörelsen ändå koncentrisk? Innan man startar det excentriska, right? Är det lugnt eller?

Hur menar du nu?

Förövrigt tycker jag du inte ska köra så här då det belastar kroppen mycket mer än vad du tror.

emh87
2011-07-17, 19:39
Typ alla övningar utom vissa marklyft innehåller både koncentrisk och excentrisk fas. Ta bicepscurl t.ex.: rörelsen är koncentrisk när du curlar stången uppåt och excentrisk när man tar den tillbaka till raka armar. Med "excentrisk träning" i styrketräningssammanhang menar man oftast att man använder en vikt som är så tung att man inte KAN göra den koncentriska fasen (man får ha en passare som lyfter) utan man fokuserar bara på att kontrollera vikten "på vägen ner" så att säga.

Jo. Det vet jag också, men om man inte har en passare då? :O

Sheogorath
2011-07-17, 19:48
Jo. Det vet jag också, men om man inte har en passare då? :O

Då finns det ett par övningar man kan använda sig av, exempelvis:

Räckhäv (chins/pullups):

Hoppa upp mot stången, håll emot på vägen ner.

Dips:

Hoppa upp på raka armar, håll emot på vägen ner.

Axelpress:

Kicka eller stöt upp vikten, håll emot på vägen ner.

Bicepscurl:

Slå upp stången med hjälp av lår/höft och rygg, håll emot på vägen ner.

Och det finns säkert fler. Bara använd fantasin, men ta det försiktigt så att du inte skadar dig.

emh87
2011-07-17, 20:40
Tack!

Fredriiik
2011-07-18, 09:55
Det underlättar som satan om du har någon polare med dig.
Han kan då trycka ner stången eller hanteln och du kan kriga på utav bara faan.