handdator

Visa fullständig version : Bröstträning utan redskap/vikter


Fahrquarh
2011-07-17, 18:50
Sedan en lång tid tillbaks har min axel ena axel strulat vid tyngre bröstträning (hantelpress, flyes, bänkpress - you name it..). Jag har aldrig direkt varit mycket för vikter så det är inte så överdrivet tråkigt. Jag kör många olika varianter av armhävningar för bröst istället, till exempel vanliga, bredare grepp, vikter på ryggen, lutande osv. Har ni fler tips på övningar för bröst utan vikter eller kanske andra alternativ på armhävningar? Alla tips tas emot med uppskattning!

Sheogorath
2011-07-17, 18:52
Räckhäv ("chins") med smal fattning och dips.

Spartansk
2011-07-17, 18:52
Enarmsarmhävningar. Riktigt jobbigt!

Fahrquarh
2011-07-17, 18:54
Räckhäv ("chins") med smal fattning och dips.

Enarmsarmhävningar. Riktigt jobbigt!

Tack så mycket för tipsen! Ska testa chinsen med smalare grepp och även enarmshävningar imorgon.

mattilainen
2011-07-17, 18:56
jag klarar väl typ 10 enarmsarmhävningar och hur detta ska ta på bröstet har jag ingen aning om.. Den övningen tar garanterat mer på ryggen för mig haha

för att isolera bröst är väl inte den den bästa övningen då kanske.

Pintan
2011-07-17, 18:58
Räckhäv ("chins") med smal fattning och dips.

oj hade ingen aning! har på senare tid kört en hel del pull ups, alltså lite smalare än axelbrett och pronerat grepp och har märkt av lite utveckling på brösten, trodde dock att det berode på alla armhävnngar. är det främst övre eller nedre bröst som tränas av pull ups?

Kim1003
2011-07-17, 19:02
Dips.
Cable cross kanske?(är ju dock vikter involverade men tycker det blir mer stretch än styrkeövning)

Spartansk
2011-07-17, 19:03
jag klarar väl typ 10 enarmsarmhävningar och hur detta ska ta på bröstet har jag ingen aning om.. Den övningen tar garanterat mer på ryggen för mig haha

för att isolera bröst är väl inte den den bästa övningen då kanske.

:confused:

Pratar vi om armhävningar som i "push ups"?

Förstår inte hur den inte kan ta på bröst, det är ju i princip samma rörelse som vanliga armhävningar.

Sheogorath
2011-07-17, 19:04
oj hade ingen aning! har på senare tid kört en hel del pull ups, alltså lite smalare än axelbrett och pronerat grepp och har märkt av lite utveckling på brösten, trodde dock att det berode på alla armhävnngar. är det främst övre eller nedre bröst som tränas av pull ups?

Bara nedre (det är samma rörelse i axeln som en pullover).

Machop
2011-07-17, 22:19
fyll ryggsäck med fyllda vattenflaskor och kör vanliga armhävningar? ;)

Redhaad
2011-07-17, 22:25
du får inte köttiga pecs utan vikter, att lägga en väska på ryggen full med vikter blir inte precis fördelar rätt såvida den inte kanske hamnar exakt på skulderbladen, annars ser jag inte hur det ska bli så mycket positivare.

jag klarar väl typ 10 enarmsarmhävningar och hur detta ska ta på bröstet har jag ingen aning om.. Den övningen tar garanterat mer på ryggen för mig haha

för att isolera bröst är väl inte den den bästa övningen då kanske.

Enarmsarmhävningar känns i ryggen om du gör fel men ger ingen inriktad träning där utan är främst en triceps och axel och bröst övning.

Lindrian
2011-07-18, 08:26
du får inte köttiga pecs utan vikter, att lägga en väska på ryggen full med vikter blir inte precis fördelar rätt såvida den inte kanske hamnar exakt på skulderbladen, annars ser jag inte hur det ska bli så mycket positivare.



Enarmsarmhävningar känns i ryggen om du gör fel men ger ingen inriktad träning där utan är främst en triceps och axel och bröst övning.

Det får du vist det. Armhävningar är mer eller mindre likt bänkpress och en armhävning motsvarar ungefär 70% av din kroppsvikt i bänkpressen. Om du lägger 100kg på rumpan så kommer detta ändå göra det jobbigare, även om det inte blir 100kg jobbigare då du lyfter i en vinkel.

Storhövdingen
2011-07-18, 13:56
Jag har kört en hel del egenviktsövningar under två års tid för att lära mig göra planche push-ups, dock fortfarande utan att lyckas. dock har det hjälpt mig att lägga på ganska mycket extra på bänkpressen.

Det är nog snarare axlar än bröst som får dra det tyngre lasset så jag vet inte om det är att rekommendera för dig. Men om du googlar runt kan du nog hitta en hel del övningar för just den här övningen och känna efter själv om det vore något.

mattilainen
2011-07-18, 17:04
:confused:

Pratar vi om armhävningar som i "push ups"?

Förstår inte hur den inte kan ta på bröst, det är ju i princip samma rörelse som vanliga armhävningar.

vanliga armhävningar man gör på marken menar jag. Visst, du trycker dig ju uppåt med hjälp av triceps och bröstet men det jag menar är att när jag gör enarmsarmhävningar så får ryggen jobba otroligt med att hålla balans i överkroppen. Hur detta skulle kunna isoleras till bröstet ser jag väldigt svårt :p

Visst kanske någon får kontakt i bröstet men jag klarar det då inte. Axlarna och ryggen samt magmusklerna tycker jag jobbar mest. Triceps också självklart.

Fahrquarh
2011-07-18, 18:08
Huruvida armhävningar ger massa eller inte är inte direkt intressant. Visst vill jag ha lite massa - jag har redan en del - men det är inte främst det jag är ute efter. Sen så bör väl armhävningar ge en del, men kanske inga monsterpecs. Vill främst bygga upp min funktionella styrka. Ska hålla mig till viktade armhävningar med lite olika bredd, chins med smalt grepp och enarmhävningar och se vad det ger!

Sheogorath
2011-07-18, 18:16
Huruvida armhävningar ger massa eller inte är inte direkt intressant. Visst vill jag ha lite massa - jag har redan en del - men det är inte främst det jag är ute efter. Sen så bör väl armhävningar ge en del, men kanske inga monsterpecs. Vill främst bygga upp min funktionella styrka. Ska hålla mig till viktade armhävningar med lite olika bredd, chins med smalt grepp och enarmhävningar och se vad det ger!

:thumbup:

Armsträck (push-ups) kan ju göras med fötterna på olika höjd också. Blir mer som lutande bänk i aktiveringen av bröstet om man sätter upp fötterna en bit osv.

Machop
2011-07-18, 19:53
:thumbup:

Armsträck (push-ups) kan ju göras med fötterna på olika höjd också. Blir mer som lutande bänk i aktiveringen av bröstet om man sätter upp fötterna en bit osv.



Precis.

Kör triset med armhävningar:

1) Med fötterna högt, till fail
2) Med fötter och händer på marken, till fail
3) Med händerna högt, till fail.


Kör jag ibland i slutet av pass både för bröst och triceps (smalare fattning)

exevision
2012-08-03, 20:34
Huruvida armhävningar ger massa eller inte

Varför skulle inte armhävningar ge massa eller styrka? Speciellt om man använder sätt för att göra de tyngre.

givduL
2012-08-03, 23:26
Här har du ett alternativ http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/build_a_huge_chest_in_six_weeks