handdator

Visa fullständig version : hjälp att balansera överkroppen


musicpanda
2011-07-17, 18:17
Kom verkligen inte på någon bra titel...

http://midredfungus.files.wordpress.com/2011/07/imgp07211.jpg

Som ni kan se av bilden så är mitt "problem" hur jag ska träna för att få mer "kött" innanför det röda området jag ritat ut... :/ Ska jag satsa på att försöka isolera serratus anterior och intercostal musklerna mer? Jag är bara ben vid bröstkorgen/revbenen... eller kommer det av sig själv allt efter att ryggen blir bredare och jag tappar fett vid midjan? (har kraftiga höftben).

Ps. Jag har bara tränat 4-5 veckor, och kör z_bumbis endagsträning (klistrad tråd)som jag dock splittat i ett över resp. underkroppspass då jag ville lägga till övningar för bla. traps, vader och mage, annars är det detsamma. Tränar 2-3 ggr i veckan. Min "päronform" är ett stort problem för mig, för mig att avsky t-shirts...

Be nice, tacksam för all hjälp och de råd ni kan ge mig :)

Sundqvist
2011-07-17, 18:18
Träna ryggen :)

marklyft
Stångrodd
Chins :)

Loke
2011-07-17, 18:35
Ryggen, ja.

Men du ser ut att vara smalfet, och det blir inte bra av att bara träna. Jag tror du måste antingen lägga på dig mer eller mindre fett för att bli av med den där formen. Det vanliga på det här stället är att du får rådet att bygga upp dig med 5-10 kg per år i 2-3 år och sedan deffar när du har lite muskler. Du kan istället direkt börja deffa, det kommer antagligen till stor del lösa ditt problem, men du kommer å andra sidan se ut som ett svältoffer.

Slutligen tycker jag även du ska jobba på psyket: När du står och går tror jag inte det syns så mycket eftersom man naturligt drar in magen lite, och andra tänker nog inte alls lika mycket på det som du :)

Spartansk
2011-07-17, 18:43
Det är för små "lats" (Latissimus, en ryggmuskel) du har.

Ska jag satsa på att försöka isolera serratus anterior och intercostal musklerna mer?

Nej - fortsätt träna hela kroppen i stället.

Jag tycker att du ska deffa först. Svårt att säga hur mycket du "behöver" bli av med, men kanske 10 kg. Först därefter tycker jag du ska satsa på att bygga.

Varför jag tycker så? För att det är mycket jobbigare psykiskt att vara för tjock än för smal. Tycker jag.

Styrketräna tungt och hårt ska du göra oavsett. Det schema du kör nu är bra.

musicpanda
2011-07-17, 18:52
Tack båda två :) Jo som du säger Loke så är det där allt mitt fett samlar sig :/ är smal i övrigt. Undviker nog att deffa ner mig av just anledningen du skriver, svältoffer "looken" låter mindre tilltalande :/

Men jag har alltså ingen muskel som är kraftigt underutvecklad eller något som behöver stimuleras extra? Jag lade in en extra övning för obliquerna men det kanske var en dum ide. :S

Jo många jag säger detta till har aldrig ens tänkt på det...

Framgår kanske inte av bilden men där jag är som bredast på mina "lovehandels" det är där mina höftben sitter... skulle jag tappa vikt skulle de sticka ut mycket, därför jag tänkte att jag kanske var mer underutvecklad än andra människor som har en mer "rak" kroppstyp och därför aldrig kan nå v formen? :S

Måste finnas någon här som sett ut som mig får man hoppas? xD

musicpanda
2011-07-17, 18:55
Det är för små "lats" (Latissimus, en ryggmuskel) du har.



Nej - fortsätt träna hela kroppen i stället.

Jag tycker att du ska deffa först. Svårt att säga hur mycket du "behöver" bli av med, men kanske 10 kg. Först därefter tycker jag du ska satsa på att bygga.

Varför jag tycker så? För att det är mycket jobbigare psykiskt att vara för tjock än för smal. Tycker jag.

Styrketräna tungt och hårt ska du göra oavsett. Det schema du kör nu är bra.

Hm, om jag rörde mer på mig typ lägger in kondition 2 ggr i veckan skulle jag ändå kunna bygga lite muskler? Har läst att det inte är optimalt men kanske behövs, har haft ca 5 år av mycket stillasittande så att ens springa eller röra mig mer än vanligt borde få mig att rasa i vikt... är 187 väger ca 82 kg

Sheogorath
2011-07-17, 18:58
Extra träning för obliquerna är ungefär det sista jag skulle rekommendera dig om det är en harmonisk fysik du är ute efter. Muskelbukarna trycker ut fettet strax ovanför dina höftben och du kommer får en ännu sämre ratio mellan bäcken och midja. Lyxen att träna obliquerna för estetikens skull har väl de som har ett bäcken smalt som Brad Pits ungefär. Du tillhör inte den kategorin och det gör inte jag heller. Du behöver bli av med en hel del fett och bygga massa muskler på rygg, axlar och bröst. Gör du det kommer serratus anterior få sitt så oroa dig inte för det. Alltså: mindre fett, mer muskler generellt. Du har för mycket fett som döljer för att man ska kunna tala om att någon muskelgrupp är underutvecklad. Vad du hade "behövt" är en bredare bröstkorg i förhållande till ditt bäcken, men eftersom det inte går får du skapa illusionen av ett smalare bäcken genom att bygga mer muskler både ovanför (axelpartiet) och under (benen). Det samma gäller för mig och för många andra. Vi kommer aldrig vinna några kroppsbyggartävlingar men vi kan bli bra mycket snyggare än vad vi hade varit otränade.

Spartansk
2011-07-17, 18:58
Men jag har alltså ingen muskel som är kraftigt underutvecklad eller något som behöver stimuleras extra?

Det kan inte vi avgöra från den där bilden. Men det finns inget som tyder på det.

Jag lade in en extra övning för obliquerna men det kanske var en dum ide. :S

Nejdå, en liten övning till gör ingen skada. Men det är nog inte så nödvändigt heller.

Spartansk
2011-07-17, 19:00
Hm, om jag rörde mer på mig typ lägger in kondition 2 ggr i veckan skulle jag ändå kunna bygga lite muskler? Har läst att det inte är optimalt men kanske behövs, har haft ca 5 år av mycket stillasittande så att ens springa eller röra mig mer än vanligt borde få mig att rasa i vikt... är 187 väger ca 82 kg

Deffa genom att ligga på kaloriunderskott. Det spelar ingen roll om du uppnår det genom kondition, att äta mindre, eller både och.

Eftersom du är nybörjare borde du kunna bygga muskler medan du deffar.

mattepatte
2011-07-17, 19:20
Fettsugning sen operera in silikon.
Skämt och sido, gymma hela kroppen, bli av med fettet, stressa inte och fixera dig inte vid utseéndet så blir det bra tillslut!

Tolkia
2011-07-17, 20:02
Men jag har alltså ingen muskel som är kraftigt underutvecklad eller något som behöver stimuleras extra?
Jo, alla. D.v.s. du är helt enkelt otränad - hela du. Det finns ingen som går från otränad till vältränad på en månad, och du är inget undantag. Jag tycker att det smartaste du kan göra är att fortsätta träna hela kroppen och skippa alla idéer om att prickskjuta enskilda muskler - något som flera redan påpekat. Du behöver inte specialträna serratus anterior; du behöver träna hela baksidan. Och framsidan. När du har tränat så pass lite som en månad håller du fortfarande på att lära dig träna, och jag föreslår att du satsar på det, och tills vidare inte tänker på bulk, deff eller annan kostspecial/specialkost. Gör det inte för komplicerat, så här i början. (Att börja tala om hur många kilo du behöver lägga till eller dra ifrån med utgångspunkt från typ världens sämsta bild är optimistiskt, tycker jag f.ö.) De eventuella negativa effekterna av konditionsträning på ditt muskelbygge tycker jag inte heller att du skall bry dig om - du är helt enkelt inte på den nivån att det kommer att vara ett problem för dig. Det finns tusen andra saker som kommer att spela mycket större roll - t.ex. att du orkar fortsätta träna en längre period. Jag rekommenderar någon form av konditionsträning om man har ett stillasittande jobb; om inte för utseendets skull så för hälsans.