handdator

Visa fullständig version : sverige borde skämmas över vad vi prioriterar!


Sidor : [1] 2

ryssen
2011-07-17, 17:17
http://www.expressen.se/nyheter/1.403038/har-drankte-sig-stina-91

hurril
2011-07-17, 17:21
Ja verkligen. För shit, du behöver en utbildning.

Baluu
2011-07-17, 17:22
Det var ju typ detta vänstern sysslade med veckan innan valet när de tog upp ett antal fall på utskrivna personer. Personligen tycker jag denna typ av argumentation är vidrig.

derko
2011-07-17, 17:25
Vi har bland världens bästa välfärd. Att välfärdssamhället går mot sin undergång har inget med prioriteringar att göra.

tp_88
2011-07-17, 18:04
Det är givetvis tragiskt och så, men jämfört med omvärlden så prioriterar Sverige just äldrevården ganska högt.

http://www.dn.se/ekonomi/sverige-lagger-mest-pa-aldrevard

limenka
2011-07-17, 18:08
En äldre dam begår självmord = > någon drar förhastiga slutsatser.

Scratch89
2011-07-17, 18:12
Jag förstår inte problemet. Vad har det här med Sveriges prioriteringar att göra?

Yes
2011-07-17, 18:18
Jag förstår inte problemet. Vad har det här med Sveriges prioriteringar att göra?
Han menar såklart att Stina miste sitt liv för att Mohammed Blattesson ska kunna komma hit och våldta blonda svenska töser.

limenka
2011-07-17, 18:22
Han menar såklart att Stina miste sitt liv för att Mohammed Blattesson ska kunna komma hit och våldta blonda svenska töser.

Vad antyder du?

Du var rak på sak. Det gillas.

Oxe
2011-07-17, 18:25
Att det är förmånga som snyltar på samhället, men det är ju ett moment 22 stramar du till regler så är det ju folk som borde få hjälp som står utan är det för lätt så utnyttjar folk systemet...

Läser man artikeln så är det ju en väldigt svår sits, kvinnan klarade ju sig själv rent fysiskt trots sin höga ålder. Så var skall man dra gränserna, många som inte vill hamna på ålderdomshem som mer eller mindre blir tvingade till det också då dessa inte enligt anhöriga är kapabla att ta hand om sig själva

Är det systemet det är fel på eller folket som utnyttjar systemet.

Angel
2011-07-17, 18:26
Min mormor gjorde ungefär exakt likadant. Gick ut i en sjö och dränkte sig.

MAXX
2011-07-17, 18:29
Att det är förmånga som snyltar på samhället, men det är ju ett moment 22 stramar du till regler så är det ju folk som borde få hjälp som står utan är det för lätt så utnyttjar folk systemet...

Läser man artikeln så är det ju en väldigt svår sits, kvinnan klarade ju sig själv rent fysiskt trots sin höga ålder. Så var skall man dra gränserna, många som inte vill hamna på ålderdomshem som mer eller mindre blir tvingade till det också då dessa inte enligt anhöriga är kapabla att ta hand om sig själva

Är det systemet det är fel på eller folket som utnyttjar systemet.

Det stora antalet folk som kommer hit och överbelastar hela systemet ;)

dazeds
2011-07-17, 18:30
Jag gillar hur vi i Sverige lägger ansvaret för pensionärers isolering på staten. Sist jag kollade så utgörs svenska staten av Sveriges medborgare. Varför ska staten bry sig mer om de äldre än innevånarna i staten gör?

Jag skäms å de anhörigas vägnar när jag läser om exempelvis barn till äldre som "rasar" i media över att deras pappa inte fått komma ut på tio år. Men för i h-vete. Åk till din pappa och ta ut honom på en promenad! Att han hamnat på ett skräpboende är en sak, du har ditt ansvar att hjälpa honom i situationen som råder.

Hur många är det som, handen på hjärtat, besöker sina mor- och farföräldrar mer än en gång i halvåret? Hur många är det som ringer då och då?

Det är j-vligt lätt att gnälla på vården och inkompetent personal. Jag tycker däremot att det skälls för lite på inkompetenta anhöriga.

Yes
2011-07-17, 18:31
Vad antyder du?

Du var rak på sak. Det gillas.
Att allt i ryssens världsbild tycks kopplat till dessa svarmuskiga män.

stevebc
2011-07-17, 18:41
Vi har bland världens bästa välfärd. Att välfärdssamhället går mot sin undergång har inget med prioriteringar att göra.Går Sveriges välfärd mot sin undergång?

Spartansk
2011-07-17, 18:45
Min mormor gjorde ungefär exakt likadant. Gick ut i en sjö och dränkte sig.

Vilhelm Moberg också.

Oxe
2011-07-17, 18:47
Det stora antalet folk som kommer hit och överbelastar hela systemet ;)

Precis för det är dom som gör att vi vanliga svenskar inte kan snylta på systemet...

Invandringen är ett stort problem i mina ögon, men det är garanterat lika många "svenskar" som "invandrare" som utnyttjar systemet... Sen hur det ser ut procentuellt är en annan femma det finns skit bakom all etnicitet.

Men det är ett problem hur man skall rätta till att alla som är behov skall få hjälp och alla som försöker utnyttja systemet inte skall lyckas hur man än kommer göra så kommer folk slinka igenom systemet

Baluu
2011-07-17, 18:48
Jag skäms å de anhörigas vägnar när jag läser om exempelvis barn till äldre som "rasar" i media över att deras pappa inte fått komma ut på tio år. Men för i h-vete. Åk till din pappa och ta ut honom på en promenad! Att han hamnat på ett skräpboende är en sak, du har ditt ansvar att hjälpa honom i situationen som råder.

Det är j-vligt lätt att gnälla på vården och inkompetent personal. Jag tycker däremot att det skälls för lite på inkompetenta anhöriga.
Va? Menar du att staten inte är ens pappa och att man ska vara handlingskraftig på egen hand? Menar du att om mitt barn är stökig i skolan så har jag också ett ansvar? Ska jag ta egna initiativ? U mad? :whipped:

(Kommer att tänka på miljöpartiets (?) förslag om butlers i tunnelbanestationen som skulle tvätta ens kläder)

Sverige år 2080?
http://bandofthebes.typepad.com/.a/6a00d8341cc27e53ef014e89b68575970d-580wi
Slogan: Sätt dig, pappa fixar det.

dazeds
2011-07-17, 18:53
Va? Menar du att staten inte är ens pappa och att man ska vara handlingskraftig på egen hand? Menar du att om mitt barn är stökig i skolan så har jag också ett ansvar? Ska jag ta egna initiativ? U mad? :whipped:

(Kommer att tänka på miljöpartiets (?) förslag om butlers i tunnelbanestationen som skulle tvätta ens kläder)

Förlåt. Glömde att vi avsagt oss allt ansvar iom att vi har en stark stat. Självklart så ska "någon annan" se till att mormor har det bra.

derko
2011-07-17, 19:00
Går Sveriges välfärd mot sin undergång?

Ja, utan tvekan är välfärd en lyx vi inte kommer ha råd med i framtiden. Antingen monteras välfärden successivt ner eller så kör vi på med greklands modellen tills vi går i konkurs. Vi går mot en demografisk kris vilket kommer göra den välfärdsmodellen vi haft under ett par decenium är omöjlig att finansiera.

tjabon
2011-07-17, 19:01
Jadu Ryssen,
Socialnämnden i Kalmar/Nybro kanske borde prioritera att inte anställa nötter ...

Alkro
2011-07-17, 19:02
Det är ju alltid tråkigt när det sker felprioriteringar.

Men man måste ju ändå säga att man lägger sjukt mycket pengar på äldre i Sverige. Äldreboenden, subventionerad hemtjänst, hemsjukvård etc. Majoriteten av de som vårdas på sjukhus är ju också äldre. Med en åldrande befolkning har jag dock svårt att se hur detta ska gå ihop. Sannolikt kommer anhöriga få ta ett större ansvar i framtiden, både ekonomiskt och rent praktiskt.

Loke
2011-07-17, 19:04
Jag gillar hur vi i Sverige lägger ansvaret för pensionärers isolering på staten. Sist jag kollade så utgörs svenska staten av Sveriges medborgare. Varför ska staten bry sig mer om de äldre än innevånarna i staten gör?

Jag skäms å de anhörigas vägnar när jag läser om exempelvis barn till äldre som "rasar" i media över att deras pappa inte fått komma ut på tio år. Men för i h-vete. Åk till din pappa och ta ut honom på en promenad! Att han hamnat på ett skräpboende är en sak, du har ditt ansvar att hjälpa honom i situationen som råder.

Hur många är det som, handen på hjärtat, besöker sina mor- och farföräldrar mer än en gång i halvåret? Hur många är det som ringer då och då?

Det är j-vligt lätt att gnälla på vården och inkompetent personal. Jag tycker däremot att det skälls för lite på inkompetenta anhöriga.

+1

Min första tanke: Hur fan kan man gå ut i media och skylla på staten för att en anhörig tar livet av sig, när det uttryckligen handlar om att hon känner sig ensam?

Men sen stör jag mig även som vanligt på att självmord är så stigmatiserat. Kan inte tanten få ta livet av sig om hon vill det?

Stefan J
2011-07-17, 19:32
+1

Min första tanke: Hur fan kan man gå ut i media och skylla på staten för att en anhörig tar livet av sig, när det uttryckligen handlar om att hon känner sig ensam?Men sen stör jag mig även som vanligt på att självmord är så stigmatiserat. Kan inte tanten få ta livet av sig om hon vill det?

Precis, är det inte anhörigas, och inte statens uppgift, att få familjemedlemmar att inte känna sig ensamma? Hon måste väl ha barn och barnbarn? Är man oförmögen att ta hand om sig själv blir man placerad i hem. Men en frisk människa blir inte placerad på ett hem för att hon känner sig ensam. Och eftersom hon kunde gå de 4 kilometerna till sjön (förvisso med rollator, men hon var ju trots allt 91 år) så är hon uppenbarligen frisk nog för att kunna gå omkring i hemmet med hjälp av rollatorn och förmodligen också ordna sin mat.

Jag tror det här kan handla om anhöriga som känner skuld över att inte ha besökt henne tillräckligt och försöker döva samvetet genom att skuldbelägga staten.

ryssen
2011-07-17, 20:27
stina var 91 år och vädjade om att få komma på äldreboende.hon kanske inte var fysisk så dålig men dock psykiskt då hon kände att hon inte kunde bo själv.

vi har världens näst högsta skattetryck pga att vi har det systemet att staten ska ta hand om oss som typ dagis,skola ,sjukvård och äldrevård.om vi då ska räkna med att vi som släkt och anhöriga ska ta hand om detta får vi nog ändra systemet först och sen sänka skatterna som skulle gått till detta.

till oxe: anders borg erkänner här att över 50% av invandrarna går på socialbidrag till 100%
http://www.youtube.com/watch?v=uKJrsmEAIIo
sen har vi den dolda som han oxå tar upp i klippet.
det räcker att du jobbar 1 timme i v så har du tagits bort ur arbetslöshetsstatestiken.
vi har instegsjobben som staten betalar 80% i 24mån för att nån anställer en invandrare.

kostnad för sk ensamkommande flyktingbarn är i snitt 1900kr per dag.
kostnad för äldreomsorg som pensionären själv får betala är
Vårdavgiften för korttidsvistelse är högst 57 kronor per dygn. Kostnader för måltider tillkommer.
Avgiften för samtliga måltider på ett äldreboende är 3 461 kronor per månad.
finns här
http://www.eksjo.se/socialt_stoed_omsorg/aeldreomsorg/kostnad_foer_aeldreomsorg

behöver inte vara en raketforskare för och fatta att vi prioriterar fel och att vi inte har vårdplatser åt våra gammla.
räcker inte mina pengar i min börs till så har jag köpstopp
staten kör antingen på och bygger på stadsskulden eller så prioriterar vi bort nånting typ äldrevården istället för kanske då skäggbarnen.

Sheogorath
2011-07-17, 20:30
Precis, är det inte anhörigas, och inte statens uppgift, att få familjemedlemmar att inte känna sig ensamma? Hon måste väl ha barn och barnbarn? Är man oförmögen att ta hand om sig själv blir man placerad i hem. Men en frisk människa blir inte placerad på ett hem för att hon känner sig ensam. Och eftersom hon kunde gå de 4 kilometerna till sjön (förvisso med rollator, men hon var ju trots allt 91 år) så är hon uppenbarligen frisk nog för att kunna gå omkring i hemmet med hjälp av rollatorn och förmodligen också ordna sin mat.

Jag tror det här kan handla om anhöriga som känner skuld över att inte ha besökt henne tillräckligt och försöker döva samvetet genom att skuldbelägga staten.

This.

Baluu
2011-07-17, 20:34
Vad gick fel, Reinfeldt?
http://www.youtube.com/watch?v=0zFiNNeKkOA&NR=1

Vad gick fel, Borg?
http://www.youtube.com/watch?v=-g51NFNlJQI&NR=1

Kanske dagens Reinfeldt och Borg bara är en illusion, de planerar annat i smyg. :cool:

dazeds
2011-07-17, 20:37
vi har världens näst högsta skattetryck pga att vi har det systemet att staten ska ta hand om oss som typ dagis,skola ,sjukvård och äldrevård.om vi då ska räkna med att vi som släkt och anhöriga ska ta hand om detta får vi nog ändra systemet först och sen sänka skatterna som skulle gått till detta.

Ja det är fruktansvärt att vi ska behöva umgås med våra äldre. Usch! Vi som betalar skatt och allt för att slippa. Självklart är det bättre med ett anonymt vårdbiträde som förfyller tant Gerdas dag än att eventuella släktingar bemödar sig något mer än en chokladask till jul.


*ironi*

ryssen
2011-07-17, 20:47
Vad gick fel, Reinfeldt?
http://www.youtube.com/watch?v=0zFiNNeKkOA&NR=1

Vad gick fel, Borg?
http://www.youtube.com/watch?v=-g51NFNlJQI&NR=1

Kanske dagens Reinfeldt och Borg bara är en illusion, de planerar annat i smyg. :cool:


du glömde den viktigaste
http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8

Baluu
2011-07-17, 21:02
du glömde den viktigaste
http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8
Inga protester från min sida, jag är inte enögd. Det är inte jag som inbillar mig att välfärdsstaten skulle hålla utan invandring eller utan invandrare. Det är inte jag som drömmer tillbaka till det gamla Sverige där allt fungerade och pensionerna var fantastiska (pensionsålder > medellivslängd). Även ditt idealland (Japan, i princip noll invandring) börjar trycka på för höjda pensionsåldrar (och då är deras välfärdsstat också mindre än vår), och så kommer det fortsätta nu när låglöneländer även börjar konkurrera med oss inom högteknologiska områden.

Det finns bara en som kan rädda dig och ditt Sverige:
http://listverse.files.wordpress.com/2010/05/kim_jong-il_heart_throb1-tm.jpg
:bow:

limenka
2011-07-17, 21:04
du glömde den viktigaste
http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8

Hahaha:laugh:

Detta är ju onekligen en konsekvens av vad välfärd har lett till. Folk klarar inte av någonting och skyller direkt på storebror eller araben.

stridis
2011-07-17, 21:30
Men de skrev ju i artikeln att tanten fick täta besök från släkten?(Kanske de har ändrat i texten vad vet jag).

Deprimerad tar livet av sig, vilken icke-nyhet.

CAPTCHA
2011-07-17, 22:33
Lite lustigt att du som hardcore-nationalist kallar dig själv ryssen :D

hurril
2011-07-17, 22:36
Lite lustigt att du som hardcore-nationalist kallar dig själv ryssen :D

Det gäller ju bara andra!

ryssen
2011-07-17, 22:43
Lite lustigt att du som hardcore-nationalist kallar dig själv ryssen :D
hade du vat med sen 2002 hade du vetat varför jag kallas det.jag är pursvensk.

häftig
2011-07-17, 22:49
Tragiskt, men tantiluringen var ju 91 år gammal. Är det inte mångmycket värre med ungdomar som tar livet av sig? Det är också samhällets fel och bortprioriteringar om vi ska tala det språket.

hurril
2011-07-17, 22:49
hade du vat med sen 2002 hade du vetat varför jag kallas det.jag är pursvensk.

På Internet är vi alla svenskar.

ryssen
2011-07-17, 22:57
På Internet är vi alla svenskar.

som sagt hade du varit med sen start hade du vetat.kollo är inte bara internet.men du kanske är nysvensk och precis börjat på sfi?

ryssen
2011-07-17, 22:59
Tragiskt, men tantiluringen var ju 91 år gammal. Är det inte mångmycket värre med ungdomar som tar livet av sig? Det är också samhällets fel och bortprioriteringar om vi ska tala det språket.

du talar som en rasist! ställer grupper mot varandra typ vi och dom är du sjuklöveranhängare?känn på.

hurril
2011-07-17, 23:01
som sagt hade du varit med sen start hade du vetat.kollo är inte bara internet.men du kanske är nysvensk och precis börjat på sfi?

Jag har varit med sedan 2002 och är heller inte nysvensk. För övrigt inleder vi i Sverige meningar med stor bokstav; som jag sa i mitt första inlägg i tråden: Shit, du behöver en utbildning. Jag rekommenderar dig svenska samt något som lär dig att granska saker kritiskt.

Henchman
2011-07-17, 23:06
Det är något som är vackert med döden och det kan inte något land förändra.

High1ander
2011-07-17, 23:13
Precis, är det inte anhörigas, och inte statens uppgift, att få familjemedlemmar att inte känna sig ensamma? Hon måste väl ha barn och barnbarn? Är man oförmögen att ta hand om sig själv blir man placerad i hem. Men en frisk människa blir inte placerad på ett hem för att hon känner sig ensam. Och eftersom hon kunde gå de 4 kilometerna till sjön (förvisso med rollator, men hon var ju trots allt 91 år) så är hon uppenbarligen frisk nog för att kunna gå omkring i hemmet med hjälp av rollatorn och förmodligen också ordna sin mat.

Jag tror det här kan handla om anhöriga som känner skuld över att inte ha besökt henne tillräckligt och försöker döva samvetet genom att skuldbelägga staten.

Uppenbarligen var hon inte frisk mentalt, hon begick ju självmord. Sen att hon mådde dåligt pga. det ena eller det andra spelar ingen roll, för mår man dåligt, fysiskt eller psykiskt så ska man kunna få hjälp i detta land. Jag vet knappast om hon pratat om hur dåligt hon mådde eller om hon pratat om självmord, men jag känner att om hennes barn, kusiner, katter, whatever sviker henne så ger inte det rätten för samhället/staten att svika henne också.

Jag säger inte att hon skulle få komma in på ett boende för jag vet inte vad de har för system eller resurser, jag säger bara att hon borde fått någon hjälp.

Det sagt så tror jag nog det kan vara som du säger om just de anhöriga.

Ljuvligt
2011-07-17, 23:16
Lite offtopic; Vad skönt det vore om JacobHeitmann och Ryssen slutade med sina visserligen olika men ack så karakteristiska återkommande trådar.

davvvan
2011-07-17, 23:30
ryssen ger sig ju aldrig. Gång på gång. Fast han har förlorat samtliga argumentationer. Det går bara att spekulera i det som ligger bakom det hela.

ryssen
2011-07-17, 23:31
Lite offtopic; Vad skönt det vore om JacobHeitmann och Ryssen slutade med sina visserligen olika men ack så karakteristiska återkommande trådar.
håll dig utanför det allmänna forumet då.

ryssen
2011-07-17, 23:32
Jag har varit med sedan 2002 och är heller inte nysvensk. För övrigt inleder vi i Sverige meningar med stor bokstav; som jag sa i mitt första inlägg i tråden: Shit, du behöver en utbildning. Jag rekommenderar dig svenska samt något som lär dig att granska saker kritiskt.

sluta ljug du hade vetat varför då.

hurril
2011-07-17, 23:37
sluta ljug du hade vetat varför då.

Jag ljuger inte. Mitt tidigare konto var jwzrd; du kan själv se när det registrerades.

Jag vidhåller det jag säger däremot. Alla trådar du skapar handlar länkar till tröttsamt ensidiga nyhetskällor om samma för socialgrupp tre förtuggade "rapporter" om hur invandringen suger ut allt som är heligt, svenskt eller rörande pensionärer.

Baluu
2011-07-17, 23:42
and then, Voldemort looked upon His creation and said "I will call this muggler The Russian". and so it was done

Kischen
2011-07-17, 23:51
Jag ljuger inte. Mitt tidigare konto var jwzrd; du kan själv se när det registrerades.


For real? Kändis *popcorn*

-squat-
2011-07-17, 23:58
jag gillar hur vi i sverige lägger ansvaret för pensionärers isolering på staten. Sist jag kollade så utgörs svenska staten av sveriges medborgare. Varför ska staten bry sig mer om de äldre än innevånarna i staten gör?

Jag skäms å de anhörigas vägnar när jag läser om exempelvis barn till äldre som "rasar" i media över att deras pappa inte fått komma ut på tio år. Men för i h-vete. åk till din pappa och ta ut honom på en promenad! Att han hamnat på ett skräpboende är en sak, du har ditt ansvar att hjälpa honom i situationen som råder.

Hur många är det som, handen på hjärtat, besöker sina mor- och farföräldrar mer än en gång i halvåret? Hur många är det som ringer då och då?

Det är j-vligt lätt att gnälla på vården och inkompetent personal. Jag tycker däremot att det skälls för lite på inkompetenta anhöriga.

+1.

MrBoris
2011-07-18, 02:29
Jag gillar hur vi i Sverige lägger ansvaret för pensionärers isolering på staten. Sist jag kollade så utgörs svenska staten av Sveriges medborgare. Varför ska staten bry sig mer om de äldre än innevånarna i staten gör?

Jag skäms å de anhörigas vägnar när jag läser om exempelvis barn till äldre som "rasar" i media över att deras pappa inte fått komma ut på tio år. Men för i h-vete. Åk till din pappa och ta ut honom på en promenad! Att han hamnat på ett skräpboende är en sak, du har ditt ansvar att hjälpa honom i situationen som råder.

Hur många är det som, handen på hjärtat, besöker sina mor- och farföräldrar mer än en gång i halvåret? Hur många är det som ringer då och då?

Det är j-vligt lätt att gnälla på vården och inkompetent personal. Jag tycker däremot att det skälls för lite på inkompetenta anhöriga.
+3, aven om jag inte skulle besoka min mor. Men jag gnaller inte heller:)

Gabriel174
2011-07-18, 02:52
Shit, du behöver en utbildning. Jag rekommenderar dig svenska samt något som lär dig att granska saker kritiskt.

:d

Stefan J
2011-07-18, 05:21
Uppenbarligen var hon inte frisk mentalt, hon begick ju självmord. Sen att hon mådde dåligt pga. det ena eller det andra spelar ingen roll, för mår man dåligt, fysiskt eller psykiskt så ska man kunna få hjälp i detta land. Jag vet knappast om hon pratat om hur dåligt hon mådde eller om hon pratat om självmord, men jag känner att om hennes barn, kusiner, katter, whatever sviker henne så ger inte det rätten för samhället/staten att svika henne också.

Jag säger inte att hon skulle få komma in på ett boende för jag vet inte vad de har för system eller resurser, jag säger bara att hon borde fått någon hjälp.

Det sagt så tror jag nog det kan vara som du säger om just de anhöriga.

Jag skulle inte vara så snabb att säga så. Detta kanske i större utsträckning gäller yngre människor. Men när man är 91 år tror jag på att man har en annan syn på livet. Jag tror att man på ett eller annat sätt har börjat förbereda sig för döden. Har man sinnet i behåll vet man att slutet oundvikligen är nära, och i hennes fall kan det istället då ha handlat om att hon själv vill välja hur hon ska avsluta sitt liv. Många av hennes vänner och kanske make redan gått bort, barnen/barnbarnen har slutat hälsa på, och istället för att leva ensam och sakta tyna bort i sitt hem tyckte hon att nu får det vara bra, jag har sett och upplevt vad jag ska.

Man får lov att vara trött på livet när man är 91 år, förlorat de flesta, är trött, gammal och ensam. Jag ser inget psykiskt sjukt i det. Det är tragiskt att hon kände så och jag hoppas att jag själv inte är så led på livet när jag är gammal. Men ja, jag tror just en sådan här ensamhetskänsla på livets höst tyvärr är en vanlig företeelse för de äldre som får behålla sitt sinne och förmåga att reflektera över saker och ting.

Vanish
2011-07-18, 07:20
När man ändå är inne på gamla människor och döden. Detta kanske är en helknasig fråga men den ploppade upp iaf.
Man har ju hört talas om människor som levt ihop väldigt länge, och när den ena går bort så dröjer det inte allt för länge innan även den andra personen går bort. Finns det något som är "bevisat" med detta? Tillfällgheter, sorg, ensamhet?

Stefan J
2011-07-18, 07:25
När man ändå är inne på gamla människor och döden. Detta kanske är en helknasig fråga men den ploppade upp iaf.
Man har ju hört talas om människor som levt ihop väldigt länge, och när den ena går bort så dröjer det inte allt för länge innan även den andra personen går bort. Finns det något som är "bevisat" med detta? Tillfällgheter, sorg, ensamhet?

Jag vet inte om det finns underlag som passerar alla kriterier för en riktig studie, det blir svårt och lite oetiskt att knacka på hos en nybliven gammal änka och säga: "tjena, din man har precis dött, vi vill studera hur länge du överlever det här!"

Men jo, det finns otaliga exempel på att det skulle kunna vara så.

mij82
2011-07-18, 07:41
Håller med det som Stefan J skriver i #53, sen kan det också finnas en biologisk förklaring, när personer blir äldre så förändras mängden signalsubstanser i hjärnan vilket kan utmynna i depressioner och i vissa fall suicid.

Vanish: Skulle tro att det är flera faktorer som spelar in i sådana fall. När en partner sen många år går bort så börjar det förmodligen slarvas med kost och eventuella mediciner. Vid sjukdom efter så orkar nog inte många bry sig längre och väljer ofta att inte söka vård och således går bort ganska kort efteråt.

ryssen
2011-07-18, 08:06
skrämmande och se hur ni tänker om äldre.antar att det är för åldern och längtar efter döden och att unga är viktigare..

ryssen
2011-07-18, 08:15
Jag har varit med sedan 2002 och är heller inte nysvensk. För övrigt inleder vi i Sverige meningar med stor bokstav; som jag sa i mitt första inlägg i tråden: Shit, du behöver en utbildning. Jag rekommenderar dig svenska samt något som lär dig att granska saker kritiskt.

om det är nån som granskar saker kritiskt så är det jag och inte går på allt AB och tv4 nyheterna säger.

sen har jag tillräckligt med utbildning för och klara mig bra i livet och försörja min familj. att sätta stor bokstav i början anser jag som oviktigt och inte om mängden utbildning.

finns rätt många som går högskola halva vuxna livet men som missar och vara ute i verkliga livet som ofta är lika viktigt.

mikaelj
2011-07-18, 08:19
om det är nån som granskar saker kritiskt så är det jag och inte går på allt AB och tv4 nyheterna säger.

sen har jag tillräckligt med utbildning för och klara mig bra i livet och försörja min familj. att sätta stor bokstav i början anser jag som oviktigt och inte om mängden utbildning.

finns rätt många som går högskola halva vuxna livet men som missar och vara ute i verkliga livet som ofta är lika viktigt.

Missar "att" vara. ("missar å vara" är inte "och").

Hursomhelst, vad är det vi som studerat på högskola har missat ute i verkligheten?

ryssen
2011-07-18, 08:46
Missar "att" vara. ("missar å vara" är inte "och").

Hursomhelst, vad är det vi som studerat på högskola har missat ute i verkligheten?


Du kan sluta med och försöka utge dig för nån du inte är.

PowPow
2011-07-18, 08:57
Du kan sluta med och försöka utge dig för nån du inte är.

Sa "Ryssen" :D

mikaelj
2011-07-18, 09:09
Du kan sluta med och försöka utge dig för nån du inte är.

Jag är Mikael Jansson. Vem är det jag utger mig för att vara?

filmjölk
2011-07-18, 09:23
Jag måste erkänna att den här typen av logik inte är helt otilltalande. Äldre dam begår självmord = Blattarnas fel. Kriminalitet = Blattarnas fel. Dålig äldreomsorg = Blattarnas fel. Höga skatter = Blattarnas fel. Nedlagt försvar = Blattarnas fel. Nedskräpade gator och torg = Blattarnas fel. Växthuseffekten = Blattarnas fel. Etcetera etcetera.

Allt dåligt i Sverige är Blattarnas fel. Tar man då bort faktorn "Blattarna" har man kvar Utopia. Ett land där alla är lyckliga, ett land där alla respekterar och tycker om varandra, inget våld, inget knark, ingen kriminalitet och Ariska barn växer upp i en idyll av vacker natur och tusenårig Svensk midsommar. Ett land där man kan dricka det renaste vatten direkt ur den porlande bäcken på utsidan av stugan.

Fru_Flisa
2011-07-18, 09:23
skrämmande och se hur ni tänker om äldre.antar att det är för åldern och längtar efter döden och att unga är viktigare..

Varför tycker du att äldre är viktigare än barn och unga?

sen har jag tillräckligt med utbildning för och klara mig bra i livet och försörja min familj.

Det är en viktig anledning att prioritera barn och unga, för att alla skall kunna få den möjligheten. Alla skall få växa upp i en trygg miljö med möjlighet till utbildning.
Unga är också mer sårbara och har ett annat behov av omsorg men självklart är det tragiskt att det finns människor som tvingas leva ensamma.

Barstar
2011-07-18, 09:29
Klassisk kvällstidningsartikel för att ge "va fan!?-effekt". Dessutom motsägelsefull så det räcker och blir över.

Hon är ensam, men någon från familjen hälsar på henne nästan varje dag. Det är klart att familjen måste utmålas i god dager, det är kommunen som är boven.

Hon är handikappad, men går fyra kilometer till en sjö.

Sen är det klart att man tycker att det är för djävligt om man bara läser handikappad äldre kvinna tvingad till självmord.

Ryssen,
Varför skall någon få bo på ett hem och bli omhändertagen om man inte behöver det? Var går gränsen i ålder när en person kan välja att flytta till hemmet?
Vad har invandringen att göra med att tillsynes friska äldre människor med gott socialt skyddsnät inom familjen inte får plats på äldreboende?

ryssen
2011-07-18, 09:30
Varför tycker du att äldre är viktigare än barn och unga?



Det är en viktig anledning att prioritera barn och unga, för att alla skall kunna få den möjligheten. Alla skall få växa upp i en trygg miljö med möjlighet till utbildning.
Unga är också mer sårbara och har ett annat behov av omsorg men självklart är det tragiskt att det finns människor som tvingas leva ensamma.

jag har aldrig sagt att äldre är viktiga.

men fortsätt du och gör skillnad på gammla och unga för jag anser att båda har rätt till lika mycket.

ryssen
2011-07-18, 09:34
Klassisk kvällstidningsartikel för att ge "va fan!?-effekt". Dessutom motsägelsefull så det räcker och blir över.

Hon är ensam, men någon från familjen hälsar på henne nästan varje dag. Det är klart att familjen måste utmålas i god dager, det är kommunen som är boven.

Hon är handikappad, men går fyra kilometer till en sjö.

Sen är det klart att man tycker att det är för djävligt om man bara läser handikappad äldre kvinna tvingad till självmord.

Ryssen,
Varför skall någon få bo på ett hem och bli omhändertagen om man inte behöver det? Var går gränsen i ålder när en person kan välja att flytta till hemmet?
Vad har invandringen med att tillsynes friska äldre människor med gott socialt skyddsnät inom familjen inte får plats på äldreboende?


om du hade läst vad jag skrev innan så kan man vara psykiskt handikappad.
och om du inte fattar att invandring kostar pengar så gör det det och det är pengar som vi kunde lagt på bättre välfärd som bla fler platser på äldreboende.

ryssen
2011-07-18, 09:38
Jag är Mikael Jansson. Vem är det jag utger mig för att vara?

då går det bra att jag ringer dig och kollar detta på det nr jag har till mikael jansson nu?

mikaelj
2011-07-18, 09:44
då går det bra att jag ringer dig och kollar detta på det nr jag har till mikael jansson nu?

Ja, om du har numret till rätt Mikael Jansson.

Det finns nämligen många med namnet Jansson i efternamn och många med Mikael som förnamn. Att det finns fler än en person i världen som heter Mikael Jansson är faktiskt inte helt osannolikt!

(Du kanske är intresserad av mode, i och för sig. Mikael Janson är en modefotograf.)

ryssen
2011-07-18, 09:52
Ja, om du har numret till rätt Mikael Jansson.

Det finns nämligen många med namnet Jansson i efternamn och många med Mikael som förnamn. Att det finns fler än en person i världen som heter Mikael Jansson är faktiskt inte helt osannolikt!

(Du kanske är intresserad av mode, i och för sig. Mikael Janson är en modefotograf.)

eftersom jag är aktiv i partiet så HAR jag ditt nr.

Skjaves
2011-07-18, 09:59
eftersom jag är aktiv i partiet så HAR jag ditt nr.
Läste du ens igenom posten du citerade?

stridis
2011-07-18, 10:00
Det här tjafset är ju riktigt underhållande.*popcorn*
Go Mikaelj!

Trance
2011-07-18, 10:10
eftersom jag är aktiv i partiet så HAR jag ditt nr.

Det är inte den Mikael.

Eddie Vedder
2011-07-18, 10:15
men fortsätt du och gör skillnad på gammla och unga för jag anser att båda har rätt till lika mycket.

Vad anser du om den faktiska statistik som visar en mycket bättre hälsa hos de äldre i samhället idag än tidigare år och att trenden är motsatt för de yngre? Äldre människors hälsotrend har förbättrats mer än yngre generellt i populationen och vidare är gamla människor i Sverige mer välmående ut flera aspekter jämfört med övriga EU-länder.

De som dock ÄR sjuka har det förjävligt ofta och det är hemskt och oförsvarbart. Men problemen i vården finns definitivt för unga också.

En liten fråga: Tror du äldreomsorgen i Sverige skulle bli bättre om vi inte hade så mycket invandrare?

Sheogorath
2011-07-18, 10:17
Vad anser du om den faktiska statistik som visar en mycket bättre hälsa hos de äldre i samhället idag än tidigare år och att trenden är motsatt för de yngre? Äldre människors hälsotrend har förbättrats mer än yngre generellt i populationen och vidare är gamla människor i Sverige mer välmående ut flera aspekter jämfört med övriga EU-länder.

De som dock ÄR sjuka har det förjävligt ofta och det är hemskt och oförsvarbart. Men problemen i vården finns definitivt för unga också.

En liten fråga: Tror du äldreomsorgen i Sverige skulle bli bättre om vi inte hade så mycket invandrare?

Frågan är ju vem som skulle ta hand om våra äldre. Var och varannan inom hemsjukvård och annan äldrevård är ju utlandsfödda... Ingenting för svenskar, verkar det som.

ryssen
2011-07-18, 10:26
Frågan är ju vem som skulle ta hand om våra äldre. Var och varannan inom hemsjukvård och annan äldrevård är ju utlandsfödda... Ingenting för svenskar, verkar det som.

över 25% ungdomsarbetslöshet och ca 800 000erbetslösa totalt så är det inte arbetskraft som saknas. jag ser inga äldreboende som skriker efter personal heller.

Sheogorath
2011-07-18, 10:29
över 25% ungdomsarbetslöshet och ca 800 000erbetslösa totalt så är det inte arbetskraft som saknas. jag ser inga äldreboende som skriker efter personal heller.

Nej, inte nu. Men utan utlandsfödda är jag ganska övertygad om att icke-kvalificerade tjänster skulle få stå utan arbetstagare.

ryssen
2011-07-18, 10:31
Vad anser du om den faktiska statistik som visar en mycket bättre hälsa hos de äldre i samhället idag än tidigare år och att trenden är motsatt för de yngre? Äldre människors hälsotrend har förbättrats mer än yngre generellt i populationen och vidare är gamla människor i Sverige mer välmående ut flera aspekter jämfört med övriga EU-länder.

De som dock ÄR sjuka har det förjävligt ofta och det är hemskt och oförsvarbart. Men problemen i vården finns definitivt för unga också.

En liten fråga: Tror du äldreomsorgen i Sverige skulle bli bättre om vi inte hade så mycket invandrare?

du verkar inte fatta att det är kostnaden som vi lägger på migrationen som jag vill ha till värlfärden istället.

att vi generellt blir friskare är sant men vi har fortfarande för få platser på hemmen och ransonerat kaffe och halva ägg till frulle.

Ljuvligt
2011-07-18, 10:39
att vi generellt blir friskare är sant men vi har fortfarande för få platser på hemmen och ransonerat kaffe och halva ägg till frulle.

Intressant! Själv har jag aldrig under de somrar jag jobbat inom äldrevården (jo, på flera olika ställen (hemtjänst och boende)) stött på ransonering av mat eller annat.

filmjölk
2011-07-18, 10:44
Så du tycker alltså inte att ransonering av kaffe och halvt ägg på ålderdomshemmet är en ganska bra trade-off för den berikning vi fått genom mobiltelefonrånare och gruppvåldtäktsmän?

Eller att äldre tar livet av sig, visst är det hemskt. Men vi har faktiskt fått folk som tar våra skattepengar, säljer knark till våra ungdomar och hotar våra socialsekreterare i utbyte.

Jag blir mer och mer förförd av den här typen av logik. Allt är Blattarnas fel. Nu skall jag lyssna på Horst Wessels "Die Fahne hoch" och äta kvarg. Ses.

Stefan J
2011-07-18, 10:44
skrämmande och se hur ni tänker om äldre.antar att det är för åldern och längtar efter döden och att unga är viktigare..

Du lägger skulden på helt fel ställe.

För vems fel är det egentligen att äldre i Sverige känner sig ensamma? Jo, de anhöriga som inte besöker dem. I andra kulturer, skäggbarnen/blattarnas kultur som du hade uttryckt det, tar man hand om sina gamla på ett helt annat sätt än i Sverige. Det är inte ovanligt att far och morföräldrar flyttar in i samma lägenhet som man själv bor eller i en lägenhet bredvid. De gamla är med i familjelivet och det sociala livet på ett helt annat sätt än i Sverige, där gamla bor själva tills den dag de inte klarar sig, och därefter placeras på ett hem eller får hemhjälp. Man har i Sverige inte tid att ta hand om sin gamla far/mor, utan det får andra sköta.

Så om gamla svenskar känner ensamma på ålderns höst är det om något svenskarnas fel, då barn till svenskar också är svenskar eller hur? För det är knappast invandrarnas fel att svenskar inte vill besöka sin gamla gaggiga far mer än till jul och nyår. Inte heller statens, för bevisligen kan man ta han om sina gamla i andra kulturer.

Eddie Vedder
2011-07-18, 10:49
Frågan är ju vem som skulle ta hand om våra äldre. Var och varannan inom hemsjukvård och annan äldrevård är ju utlandsfödda... Ingenting för svenskar, verkar det som.

Ja det var det jag tänkte komma till efter att ryssen svarat. ;)

att vi generellt blir friskare är sant men vi har fortfarande för få platser på hemmen och ransonerat kaffe och halva ägg till frulle.

Äggexemplet har förekommit EN gång. Det var illa naturligtvis men det blev ramaskri och togs tillbaka. Tvärtemot din argumentation då det snarare borde ha blivit ett kvarts ägg istället och lite mer invandrare.

Äldreomsorgens personal utgörs till stor del av invandrare, om vi skickar ut dom som du vill skulle det förmodligen bli katastrofalt.

Intressant! Själv har jag aldrig under de somrar jag jobbat inom äldrevården (jo, på flera olika ställen (hemtjänst och boende)) stött på ransonering av mat eller annat.

Inte jag heller, snarare ett sanslöst slöseri av mat där enorma mängder slängs.

130kg finsk sisu
2011-07-18, 10:51
Tyvärr har Stefan rätt här. SD kanske vill återvända till fornstora dagar. Men det finns inte den bondekonservativa kulturen kvar i Sverige för att SD skulle ha något att återvända till. Jag menar att sparkar ni ut blattarna så har ni Ipod och Rose&fanta kvar. :)

ryssen
2011-07-18, 10:57
Intressant! Själv har jag aldrig under de somrar jag jobbat inom äldrevården (jo, på flera olika ställen (hemtjänst och boende)) stött på ransonering av mat eller annat.


då kan jag upplysa dig om att det förekommer varje dag runt om i landet.det har stått i tidningarna om det och varit i nyheterna på tv.

sen har jag ju insyn i äldrenämden och där är detta igenomröstat.

Eddie Vedder
2011-07-18, 11:05
då kan jag upplysa dig om att det förekommer varje dag runt om i landet.det har stått i tidningarna om det och varit i nyheterna på tv.

sen har jag ju insyn i äldrenämden och där är detta igenomröstat.

Att inte låta de äldre äta sig mätta och att reducera svinn är inte samma sak. Det är lätt att förväxla insatser för det sistnämnda med det förstnämnda.

Fru_Flisa
2011-07-18, 11:05
om det är nån som granskar saker kritiskt så är det jag och inte går på allt AB och tv4 nyheterna säger.

Nja, tveksamt det när du drar fram en artikel från en källa minst lika trovärdig som Aftonbladet och Tv4? Som dessutom är 5 år gammal och sedan drar statistik som är färsk, utan källa.

jag har aldrig sagt att äldre är viktiga.


När du framförde det faktum att andra verkar tycka unga är viktiga verkar skrämmande tolkade jag då det som en logisk slutsats att du tyckte det motsatta, dvs att äldre är viktigare. I annat fall skulle du mena att dina egna tankar skrämmer dig och vilken anledning har du då att debattera för din åsikt?

men fortsätt du och gör skillnad på gammla och unga för jag anser att båda har rätt till lika mycket.
Så det menar du samtidigt som du klagar på att vissa samhällsgrupper, som kan inkludera både unga som gamla, inte förtjänar ta del av välfärdssamhället (?).

Ljuvligt
2011-07-18, 11:17
Inte jag heller, snarare ett sanslöst slöseri av mat där enorma mängder slängs.

Precis, så var det även där jag arbetade! Personalen fick inte äta någonting av det som blev över, istället slängdes hälften (om inte mer) varje dag. Då pratar vi om god hemlagad mat. Väldigt lite sparades och återanvändes.

då kan jag upplysa dig om att det förekommer varje dag runt om i landet.det har stått i tidningarna om det och varit i nyheterna på tv.

sen har jag ju insyn i äldrenämden och där är detta igenomröstat.

Om jag ska vara helt ärligt så ger jag din så kallade "insyn" och "upplysning" inte så mycket.:)

filmjölk
2011-07-18, 11:18
Privatdrivna äldreboenden kan vara riktigt usla. Jag jobbade i det förmodligen värsta skräckexemplet i Sverige någonsin, drivet av Attendo Care. Lotsens äldreboende, GBG. Med rutten potatis, ransonerad mjölk, personal som inte kunde Svenska och var fullständigt värdelösa, rentav elaka i sitt arbete etc.

Jag kunde vara själv på mina åtta dementa samt finnas behjälplig för 12 till för att personalen på den avdelningen inte klarade av sitt jobb, samt dela medicin till ytterligare 20, som då outbildad 23-åring. Hade underbara arbetstider från 06:45-21:30 på helgerna utan rast.

PowPow
2011-07-18, 11:23
Deprimerad tar livet av sig, vilken icke-nyhet.

...för fem år sedan. Stoppa pressarna!

Bailah
2011-07-18, 11:25
Du lägger skulden på helt fel ställe.

För vems fel är det egentligen att äldre i Sverige känner sig ensamma? Jo, de anhöriga som inte besöker dem. I andra kulturer, skäggbarnen/blattarnas kultur som du hade uttryckt det, tar man hand om sina gamla på ett helt annat sätt än i Sverige. Det är inte ovanligt att far och morföräldrar flyttar in i samma lägenhet som man själv bor eller i en lägenhet bredvid. De gamla är med i familjelivet och det sociala livet på ett helt annat sätt än i Sverige, där gamla bor själva tills den dag de inte klarar sig, och därefter placeras på ett hem eller får hemhjälp. Man har i Sverige inte tid att ta hand om sin gamla far/mor, utan det får andra sköta.

Så om gamla svenskar känner ensamma på ålderns höst är det om något svenskarnas fel, då barn till svenskar också är svenskar eller hur? För det är knappast invandrarnas fel att svenskar inte vill besöka sin gamla gaggiga far mer än till jul och nyår. Inte heller statens, för bevisligen kan man ta han om sina gamla i andra kulturer.

Preach!

ryssen
2011-07-18, 11:26
Så det menar du samtidigt som du klagar på att vissa samhällsgrupper, som kan inkludera både unga som gamla, inte förtjänar ta del av välfärdssamhället (?).[/QUOTE]

alla som har fått rätt och vistas i landet typ put,medborgarskap har rätt och ta det av välfärden.om dom sen är pursvenska eller invandrare spelar ingen roll.

filmjölk
2011-07-18, 11:32
Du lägger skulden på helt fel ställe.

För vems fel är det egentligen att äldre i Sverige känner sig ensamma? Jo, de anhöriga som inte besöker dem. I andra kulturer, skäggbarnen/blattarnas kultur som du hade uttryckt det, tar man hand om sina gamla på ett helt annat sätt än i Sverige. Det är inte ovanligt att far och morföräldrar flyttar in i samma lägenhet som man själv bor eller i en lägenhet bredvid. De gamla är med i familjelivet och det sociala livet på ett helt annat sätt än i Sverige, där gamla bor själva tills den dag de inte klarar sig, och därefter placeras på ett hem eller får hemhjälp. Man har i Sverige inte tid att ta hand om sin gamla far/mor, utan det får andra sköta.

Så om gamla svenskar känner ensamma på ålderns höst är det om något svenskarnas fel, då barn till svenskar också är svenskar eller hur? För det är knappast invandrarnas fel att svenskar inte vill besöka sin gamla gaggiga far mer än till jul och nyår. Inte heller statens, för bevisligen kan man ta han om sina gamla i andra kulturer.

Vi har ju en kultur där både män och kvinnor föväntas arbeta med. Det kan vara lite lättare att "själv" ta hand om sina gamla om kvinnorna är hemma.

Sedan så vetifasiken hur bra de äldre tas hand av släkt etc. i Grekland är det ganska vanligt att dementa rymmer och vandrar runt och går vilse, eller får sitta i sin egen avföring när de gjort på sig för att ingen kan hantera dem när de blir arga.

Stefan J
2011-07-18, 11:40
Jo men dementa och sjuka är en helt annan sak. Demens och andra åldersrelaterade sjukdomar kräver sjukvård, och det ges i Sverige. Demens är en fruktansvärd sjukdom och denna långsamma söndervittring av en människa som person är inget anhöriga ska behöva uppleva på nära håll.

Jag pratar om de som de gamla som fortfarande är relativt friska men kanske skröpliga, som lämnas ensamma i sverige. Där spelar en närhet till familj stor roll för deras mående.

Fru_Flisa
2011-07-18, 11:54
staten kör antingen på och bygger på stadsskulden eller så prioriterar vi bort nånting typ äldrevården istället för kanske då skäggbarnen.
Toppenförslag, där har du klurat länge förstår jag så vältänkt som det ser ut! Tyvärr stämmer det inte till 100% med din senare åsikt om du inte bara var lite otydlig med hur stor del det handlar om för respektive grupper, fast då spelar ju vissa saker roll endå.
alla som har fått rätt och vistas i landet typ put,medborgarskap har rätt och ta det av välfärden.om dom sen är pursvenska eller invandrare spelar ingen roll.
Du behöver ju nödvändigtvis inte linda in dina åsikter för att låtsas verka tolerant, det handlar som jag förstår det inte om att du tycker synd om "Agda, 89 år" utan om att du är emot invandring från vissa kulturer.
Det är bara totalt meningslöst att föra diskussion mot en individ full av lite för många fördomar då dessa grundar sig i okunskap. Men misströsta ej! Det går att vidga sina vyer. Jag föreslår volontärarbete på en flyktingförläggning, då kan du samtidigt spara in lite pengar åt staten som den kan lägga på t ex äldrevården.

Barstar
2011-07-18, 12:01
Så det enda du ville visa med den här tråden är att vi släpper in för många invandrare, finns det inte bättre artiklar att länka till i så fall?

z_bumbi
2011-07-18, 12:17
Så det enda du ville visa med den här tråden är att vi släpper in för många invandrare, finns det inte bättre artiklar att länka till i så fall?

Det är det enda han vill visa med alla trådar han startar. Lite enformigt men du kan ju vara glad att det inte är val snart då han mfl följer partipiskan till fullo.

TrainInsane
2011-07-18, 12:45
Man kan ju börja med att som familj visa att man bryr sig och hjälper sina äldre.

Men det har vi ju inte tid med, alla verkar vara så stressade och leva ett så hektiskt liv så man inte ens kan slå en signal eller svänga förbi sina farföräldrar och fråga hur dom mår.

Jag besöker eller ringer min mormor och farfar som finns kvar varje vecka.

tano
2011-07-18, 13:33
Jag förstår inte vilken värld ni lever i som säger att närstående ska ta hand om de gamla. Hur skulle det exakt gå till? Ska folk sluta arbeta för att ta hand om dem? Flytta till samma stad som de gamla bor? Tvinga gamlingarna att flytta till en släkting? Vars kommer pengarna ifrån?

Nu är det ju så att vi jobbar och betalar skatt för att det ska finnas institutioner som tar hand om de äldre. Det som är beklagligt är att äldreboendena inte får nog med resurser för att göra ett tillräckligt bra jobb. Är det någon som kan tycka det känns bra att få veta att sina nära kan sitta på en stol i flera timmar och bara titta i väggen? Utan någon stimulans annat än att rita cirklar med fingret framför sig. Eller när de aldrig får tas ut och se solen, förutom de gånger man själv kan komma på besök. Ja det kan finnas en lösning i att ibland betala folk att ta en promenad med dem, men det förtar inte problemet att det borde finnas tid att t.ex. ta ut gamlingarna på äldreboendets innergård så de iaf får känna friska luften.

Om man bor på samma ställe som de äldre kan man såklart besöka dem ofta, men bor de 150 mil bort så blir det av naturliga skäl kanske inte fler än en handfull gånger per år. Jag tycker helt enkelt folk blandar äpplen med päron här. Det är såklart viktigt att det finns en familj som bryr sig, men det ersätter inte en bristfällig vård.

Baluu
2011-07-18, 13:45
Undrar hur många miljarder som spenderas på partistöd och kultur. Samtliga åtta partier borde skämmas.

Barstar
2011-07-18, 13:53
Enligt SR kommer Sverigedemokraterna dra in drygt 110 miljoner i partistöd under mandatperioden, DÄR har vi pengar vi hade kunnat spendera bättre.

filmjölk
2011-07-18, 13:55
"Vår" föräldrageneration (40-50 talister, kanske 60-talisterna är lite bättre?) tillhör ju även en generation som uppfostrade oss framför tvn och ersatte umgänge med idrottsföreningen och fritidsgården. När vi själva får/fick barn får våra barn inte ha en nära relation till sina far och morföräldrar, dessa är upptagna med att resa, jobba och förverkliga sig själva och har ingen som helst lust att passa småbarn igen. Från att "vi" flyttat hemifrån som 18-20 åringar kapas banden nästan helt.

Så att sedan när 40-50 talisterna blir gamla och trötta kan det nog vara jäkligt svårt för dom att få uppassning och umgänge av sina alienerade barn och barnbarn.

Baluu
2011-07-18, 14:11
Enligt SR kommer Sverigedemokraterna dra in drygt 110 miljoner i partistöd under mandatperioden, DÄR har vi pengar vi hade kunnat spendera bättre.
För 110mkr skulle varje cancersjuk liten flicka kunna få en söt ponny.

von huff
2011-07-18, 14:16
Det är synd att VI glömmer bort våra föräldrar,har jobbat en kort stund på ett åldringshem och många där har glömts bort av sina barn och bekanta och många mår dåligt pga det.Lägg sen ännu till stressiga vårdare som inte har tid att tala eller umgås med gamlingarna så

hurril
2011-07-18, 14:22
om det är nån som granskar saker kritiskt så är det jag och inte går på allt AB och tv4 nyheterna säger.

sen har jag tillräckligt med utbildning för och klara mig bra i livet och försörja min familj. att sätta stor bokstav i början anser jag som oviktigt och inte om mängden utbildning.

finns rätt många som går högskola halva vuxna livet men som missar och vara ute i verkliga livet som ofta är lika viktigt.

Artikeln ovan är från expressen. Du brukar posta saker från politisktinkorrekt.se. Visar inte direkt prov på en förmåga till kritisk granskning.

Varje gång en artikeln kommer i någon av de två källorna så postar du den. Som en robot.

Baluu
2011-07-18, 15:29
Hursomhelst, vad är det vi som studerat på högskola har missat ute i verkligheten?
Det undra jag med. SDs medlemmar verkar vara de som är mest, efter Vs medlemmar, insnöade i någon slags klasskamp. Det är alltid tal om "eliten" som inte vet hur det verkliga livet är. Eliten som bor i icke-segregerade områden. Det lustiga i det här sammanhanget är att SD, till skillnad från V, har en partiledare med högskolepoäng. ;)

Stefan J
2011-07-18, 15:57
Jag förstår inte vilken värld ni lever i som säger att närstående ska ta hand om de gamla. Hur skulle det exakt gå till? Ska folk sluta arbeta för att ta hand om dem? Flytta till samma stad som de gamla bor? Tvinga gamlingarna att flytta till en släkting? Vars kommer pengarna ifrån?

Nu är det ju så att vi jobbar och betalar skatt för att det ska finnas institutioner som tar hand om de äldre. Det som är beklagligt är att äldreboendena inte får nog med resurser för att göra ett tillräckligt bra jobb. Är det någon som kan tycka det känns bra att få veta att sina nära kan sitta på en stol i flera timmar och bara titta i väggen? Utan någon stimulans annat än att rita cirklar med fingret framför sig. Eller när de aldrig får tas ut och se solen, förutom de gånger man själv kan komma på besök. Ja det kan finnas en lösning i att ibland betala folk att ta en promenad med dem, men det förtar inte problemet att det borde finnas tid att t.ex. ta ut gamlingarna på äldreboendets innergård så de iaf får känna friska luften.

Om man bor på samma ställe som de äldre kan man såklart besöka dem ofta, men bor de 150 mil bort så blir det av naturliga skäl kanske inte fler än en handfull gånger per år. Jag tycker helt enkelt folk blandar äpplen med päron här. Det är såklart viktigt att det finns en familj som bryr sig, men det ersätter inte en bristfällig vård.

Men nu var det inte bristfällig vård det gällde utan kvinnan var frisk. Men kände sig ensam och ville därför in på hem/sjukhus. Och så fungerar det ju inte, att man kan ta upp sjukhusplatser eller komma in på ålderdomshem bara för att man känner sig ensam. Och ensamhetsproblematik är faktiskt inte statens skyldighet att reda ut. Det finns många som känner sig ensamma, unga som gamla. Man måste faktiskt prioritera de som är sjuka eller funktionsnedatta före folk som känner sig ensamma.

shut teh face
2011-07-18, 16:03
Jag är född på 80-talet och när jag flyttade hemifrån så kapade man banden ganska rejält. Man är liksom fri att göra vad man vill, helt annan mentalitet än vad mina egna föräldrar har till deras föräldrar.

Jag kommer knappast sitta och hänga på något ålderdomshem eller hålla på med min pappa eller mamma, jag känner redan nu hur upptagen man är med barn, jobb och eget äktenskap.

Doctor Snuggles
2011-07-18, 16:04
Jag förstår inte vilken värld ni lever i som säger att närstående ska ta hand om de gamla. Hur skulle det exakt gå till? Ska folk sluta arbeta för att ta hand om dem? Flytta till samma stad som de gamla bor? Tvinga gamlingarna att flytta till en släkting? Vars kommer pengarna ifrån?

De kanske lever i världen runt medelhavet, italien, frankrike, spanien eller på de flesta andra ställen runtom världen där hela familjer antingen bor hela livet i samma lägenhet/hus, eller i närheten av varandra och där folk bryr sig om varandra. Det finns andra ställen än Sverige, vet du.

dazeds
2011-07-18, 16:09
Jag förstår inte vilken värld ni lever i som säger att närstående ska ta hand om de gamla. Hur skulle det exakt gå till? Ska folk sluta arbeta för att ta hand om dem? Flytta till samma stad som de gamla bor? Tvinga gamlingarna att flytta till en släkting? Vars kommer pengarna ifrån?

Nu är det ju så att vi jobbar och betalar skatt för att det ska finnas institutioner som tar hand om de äldre. Det som är beklagligt är att äldreboendena inte får nog med resurser för att göra ett tillräckligt bra jobb. Är det någon som kan tycka det känns bra att få veta att sina nära kan sitta på en stol i flera timmar och bara titta i väggen? Utan någon stimulans annat än att rita cirklar med fingret framför sig. Eller när de aldrig får tas ut och se solen, förutom de gånger man själv kan komma på besök. Ja det kan finnas en lösning i att ibland betala folk att ta en promenad med dem, men det förtar inte problemet att det borde finnas tid att t.ex. ta ut gamlingarna på äldreboendets innergård så de iaf får känna friska luften.

Jag jobbat inom den fasansfulla åldringsvården i mer än 10 år av och till. Konstaterande jag gjort är:

1. Gamla får komma ut om de vill. Men många vill inte, av varierande orsaker. Hur mycket ska jag som personal tjata på en person om att denne visst vill gå ut?

Barnen dyker upp på sitt årliga besök, det är fint väder, de stormar in till personalen och vrålar: "varför sitter pappa inne för?!" Vet dessa barn ens vad deras pappa behöver? Kan de ens försvara hans intressen?

2. Prioriterar vi promenader istället för städning kommer de anhöriga och gnäller över att lilla mamma har det smutsigt.

3. Sitter personalen och fikar och pratar med de gamla så får vi höra att vi kanske ska lägga tid på städningen istället.

4. Åldringsvården ÄR en väntplats på döden och det är inte en så jäkla kul tanke att leva med.

Jag säger inte att de gamla ska bo hemma med sina barn. Jag säger att de gamla vill ha umgänge med nära och kära, inte med ett okänt vårdbiträde. Om jag skiter i att umgås med min mamma, hur kan jag förvänta mig att staten ska bry sig?

Bo långt borta är ingen ursäkt. Skriv ett brev. Skicka kort. Skicka bilder på badande barnbarn. Ring. Skicka filmer. Visa att ni kommer ihåg och bryr er.

Stefan J
2011-07-18, 16:09
Jag är född på 80-talet och när jag flyttade hemifrån så kapade man banden ganska rejält. Man är liksom fri att göra vad man vill, helt annan mentalitet än vad mina egna föräldrar har till deras föräldrar.

Jag kommer knappast sitta och hänga på något ålderdomshem eller hålla på med min pappa eller mamma, jag känner redan nu hur upptagen man är med barn, jobb och eget äktenskap.

Exakt, det är denna kultur och mentalitet de flesta svenskar har. När far och mor blir gamla och har det svårt kan de ruttna nånstans på ett hem och få en kram på julafton. Tråkigt men man har ju inte tid för man har sitt eget.

Så är det inte i alla kulturer. Är mentaliteten i Sverige invandrarnas fel ryssen? Invandrare som kanske har en kultur där de äldre tas om hand så långt som möjligt, där far och mor flyttar ihop med sina barn på ålderns höst? Eller är det, gud förbjude, svenskarnas fel att de skiter i sina gamla och helst ser att de blir omhändertagna så att man själv slipper slösa sin dyrbara tid?

Sverige borde kanske som du säger skämmas över hur de prioriterar. Men då rör det sig i första hand inte om hur många invandrare man släpper in.

Baluu
2011-07-18, 16:25
Bo långt borta är ingen ursäkt. Skriv ett brev. Skicka kort. Skicka bilder på badande barnbarn. Ring. Skicka filmer. Visa att ni kommer ihåg och bryr er.
Förekommer det att några använder skype? Personligen skulle jag satsa på det om jag t.ex., som nu, bor i ett annat land.

Cilia
2011-07-18, 16:51
då kan jag upplysa dig om att det förekommer varje dag runt om i landet.det har stått i tidningarna om det och varit i nyheterna på tv.

sen har jag ju insyn i äldrenämden och där är detta igenomröstat.
Du får det att låta som om det bara finns en äldrenämnd i landet. Det behöver inte se likadant ut överallt. Om jag inte minns fel så bor du i en liten kommun?


Jag kommer knappast sitta och hänga på något ålderdomshem eller hålla på med min pappa eller mamma, jag känner redan nu hur upptagen man är med barn, jobb och eget äktenskap.
Vem ska göra det då?

filmjölk
2011-07-18, 17:38
Det är lätt att sitta och skriva "Iaf Jag skall ta hand om mina föräldrar när de är gamla de skall inte behöva sitta ensamma på hem yada yada yada".

Byta bajsblöja på sin pappa? Sätta kateter så att din mamma kan tömma blåsan? Duscha din nedbajsade moster som inte har lust att duscha och slåss, bits och rivs för att slippa?

Ålderdomen är inte vacker, andras dödsångest är hemskt att beskåda, demens är fruktansvärt. Oftast föregås den av en period på flera år när den demente är riktigt jävla elak, ringer tusen ggr om dagen och berättar hur värdelös du är.

Tänk dig det, samtidigt som du har barn i olika åldrar, ett heltidsjobb (som lets face it, du måste ha i dagens Sverige, det finns inga hemmafruar som gör sånt längre). Jag tycker Stefan J mfl är ganska vrånga när de klagar på dagens Svenskar som inte tar hand om sina gamla. Det gör inte invandrarna heller, det gör enbart deras fruar och döttrar.

dazeds
2011-07-18, 18:04
Jag tycker Stefan J mfl är ganska vrånga när de klagar på dagens Svenskar som inte tar hand om sina gamla. Det gör inte invandrarna heller, det gör enbart deras fruar och döttrar.

Det diskussionen handlar om är väl snarare varför vi förväntar oss något av staten som inte vi själva vill göra.

Stefan J
2011-07-18, 21:34
Det är lätt att sitta och skriva "Iaf Jag skall ta hand om mina föräldrar när de är gamla de skall inte behöva sitta ensamma på hem yada yada yada".

Byta bajsblöja på sin pappa? Sätta kateter så att din mamma kan tömma blåsan? Duscha din nedbajsade moster som inte har lust att duscha och slåss, bits och rivs för att slippa?

Ålderdomen är inte vacker, andras dödsångest är hemskt att beskåda, demens är fruktansvärt. Oftast föregås den av en period på flera år när den demente är riktigt jävla elak, ringer tusen ggr om dagen och berättar hur värdelös du är.

Tänk dig det, samtidigt som du har barn i olika åldrar, ett heltidsjobb (som lets face it, du måste ha i dagens Sverige, det finns inga hemmafruar som gör sånt längre). Jag tycker Stefan J mfl är ganska vrånga när de klagar på dagens Svenskar som inte tar hand om sina gamla. Det gör inte invandrarna heller, det gör enbart deras fruar och döttrar.

Ahahahaha, kvinnor och barn är alltså inga riktiga människor?
Jag vet att du inte menade så, men fyfan vad roligt skrivet!

Men för att vara allvarlig, jag klagar inte på dagens svenskar, jag bara säger varför gamla känner sig ensamma. Om man inte längre orkar utföra någonting, om allt man en gång kunde nu är omöjligt, om man från att ha varit en aktiv människa nu är förpassad till rollator och ett liv i lägenheten, och sedan dessutom börjar förlora jämnåriga vänner som börjar dö, sin partner, och dessutom till råga på allt känner att man inte längre betyder nånting ens för sina barn eller barnbarn, vad fan har man då att leva för?

De enda som kan göra nåt åt en ensam gamlings ensamhet är anhöriga. Det är inte statens eller invandrarnas fel om era farföräldrar/morföräldrar känner sig ensamma.

Jag besöker för övrigt inte min farfar någonsin. Men jag hade kunnat göra något åt hans ensamhet, om jag ville. Detta vet jag, och jag skyller inte detta på Reinfeld eller Mohammed.

shut teh face
2011-07-18, 21:54
Vem ska göra det då?
Det har jag ingen aning om. Jag bara berättar hur jag tror det kommer bli för mig. Jag tror de flesta håller med mig fast de inte i dagsläget vet eller vill erkänna det.

Man får hoppas att föräldrarna har vänner lång tid i livet (min mormor har kvar en del barndomskompisar, de är över 90 allihopa). Sen kan man ha tur att ha stor släkt så det är mycket kalas och grejer hela tiden, då är det lätt att man är med där, kanske.

Ingen aning, men jag avundas ofta den nära relationen speciellt invandrare har till sin familj. Inte för att jag inte gillar min familj, jag orkar inte bara med dem mer än 1 dag åt gången. :)

filmjölk
2011-07-18, 22:12
Ahahahaha, kvinnor och barn är alltså inga riktiga människor?
Jag vet att du inte menade så, men fyfan vad roligt skrivet!

Men för att vara allvarlig, jag klagar inte på dagens svenskar, jag bara säger varför gamla känner sig ensamma. Om man inte längre orkar utföra någonting, om allt man en gång kunde nu är omöjligt, om man från att ha varit en aktiv människa nu är förpassad till rollator och ett liv i lägenheten, och sedan dessutom börjar förlora jämnåriga vänner som börjar dö, sin partner, och dessutom till råga på allt känner att man inte längre betyder nånting ens för sina barn eller barnbarn, vad fan har man då att leva för?

De enda som kan göra nåt åt en ensam gamlings ensamhet är anhöriga. Det är inte statens eller invandrarnas fel om era farföräldrar/morföräldrar känner sig ensamma.

Jag besöker för övrigt inte min farfar någonsin. Men jag hade kunnat göra något åt hans ensamhet, om jag ville. Detta vet jag, och jag skyller inte detta på Reinfeld eller Mohammed.



haha ja det blev rätt roligt:)

Men jag anser att det är samhällets fel, iaf delvis, att våra gamla är ensamma. Vi har ett samhälle där alla måste jobba, vi har inte råd att inte jobba, därför får vi mindre tid och ork att lägga på anhöriga. Sådant löste sig "förr", då ena parten var hemma. (Då mannen bara behövde arbeta sitt skift, sitt dagsverke whatever och sedan inte göra något mer, medans kvinnan arbetade konstant. matlagning, barn, städ, och sköta om gamla)

Så har "invandrare" det idag, männen är lediga när de har jobbat klart, och kvinnor blir aldrig lediga. Klart att det blir "enklare" att ta hand om anhöriga då. För en kvinna blir det ett tvång, och för mannen som inte behöver bry sig speciellt om hushållsuppgifter eller sina ungar, har mer ork och tid till att umgås med sin gamla pappa.

Hade vi haft ett samhälle där både män och kvinnor inte var tvungen att jobba konstant, och en syn som säger att kvinnor inte skall få vara lediga någonsin hade vi också kunnat ta bättre hand om våra anhöriga.

För att spinna vidare på ryssens ideologi kan man ju även dra paralellen att vi måste jobba såpass för att försörja invandrarna, och pga att vi är ett såpass utarbetat folk så kan vi inte umgås med våra gamla. dvs Mohammeds fel igen!

Allt går att skylla på honom bara man försöker tillräckligt hårt.

Själv har jag en gammal halvskröplig far som äldsta anhörig, som jag har en bra relation med, han har uppnåt den aktningsvärda åldern av 66 vilket är nog nära ett rekord för att vara min släk,t då alla har en tendens att dö innan 50. Så jag slipper förmodligen att bli gammal och ensam och kan strunta i att pensionsspara.

Gabriel174
2011-07-18, 23:06
Byta bajsblöja på sin pappa? Sätta kateter så att din mamma kan tömma blåsan? Duscha din nedbajsade moster som inte har lust att duscha och slåss, bits och rivs för att slippa?

Visserligen är det inte jämställt med att byta blöja på en bebis, men jag har och kommer förhoppningsvis aldrig ha några problem ö.h.t. att göra något av det du nämnde till mina föräldrar.


Det gör inte invandrarna heller, det gör enbart deras fruar och döttrar.

Oj vilka fördomar :) Det är definitivt inte enbart fruar/döttrar/systrar som tar hand om sin mamma/pappa. Nu är det så att det endast är min mormor som lever av mina far- och morföräldrar, men hon bor tillsammans med min morbror och blir besökt av mina mostrar och andra släktingar varje dag.

När min farmor levde kvar bodde hon kvar hos min farbror.

tano
2011-07-18, 23:13
Men nu var det inte bristfällig vård det gällde utan kvinnan var frisk. Men kände sig ensam och ville därför in på hem/sjukhus. Och så fungerar det ju inte, att man kan ta upp sjukhusplatser eller komma in på ålderdomshem bara för att man känner sig ensam. Och ensamhetsproblematik är faktiskt inte statens skyldighet att reda ut. Det finns många som känner sig ensamma, unga som gamla. Man måste faktiskt prioritera de som är sjuka eller funktionsnedatta före folk som känner sig ensamma.

Jag kommenterade inte ett enskilt fall, utan synen den syn som jag tycker är felaktig/orimlig. Det som du skrivit ovan säger jag inte emot.

ryssen
2011-07-18, 23:20
haha ja det blev rätt roligt:)

Men jag anser att det är samhällets fel, iaf delvis, att våra gamla är ensamma. Vi har ett samhälle där alla måste jobba, vi har inte råd att inte jobba, därför får vi mindre tid och ork att lägga på anhöriga. Sådant löste sig "förr", då ena parten var hemma. (Då mannen bara behövde arbeta sitt skift, sitt dagsverke whatever och sedan inte göra något mer, medans kvinnan arbetade konstant. matlagning, barn, städ, och sköta om gamla)

Så har "invandrare" det idag, männen är lediga när de har jobbat klart, och kvinnor blir aldrig lediga. Klart att det blir "enklare" att ta hand om anhöriga då. För en kvinna blir det ett tvång, och för mannen som inte behöver bry sig speciellt om hushållsuppgifter eller sina ungar, har mer ork och tid till att umgås med sin gamla pappa.

Hade vi haft ett samhälle där både män och kvinnor inte var tvungen att jobba konstant, och en syn som säger att kvinnor inte skall få vara lediga någonsin hade vi också kunnat ta bättre hand om våra anhöriga.

För att spinna vidare på ryssens ideologi kan man ju även dra paralellen att vi måste jobba såpass för att försörja invandrarna, och pga att vi är ett såpass utarbetat folk så kan vi inte umgås med våra gamla. dvs Mohammeds fel igen!

Allt går att skylla på honom bara man försöker tillräckligt hårt.

Själv har jag en gammal halvskröplig far som äldsta anhörig, som jag har en bra relation med, han har uppnåt den aktningsvärda åldern av 66 vilket är nog nära ett rekord för att vara min släk,t då alla har en tendens att dö innan 50. Så jag slipper förmodligen att bli gammal och ensam och kan strunta i att pensionsspara.

tack.

shadowfire
2011-07-18, 23:44
Men nu var det inte bristfällig vård det gällde utan kvinnan var frisk. Men kände sig ensam och ville därför in på hem/sjukhus. Och så fungerar det ju inte, att man kan ta upp sjukhusplatser eller komma in på ålderdomshem bara för att man känner sig ensam. Och ensamhetsproblematik är faktiskt inte statens skyldighet att reda ut. Det finns många som känner sig ensamma, unga som gamla. Man måste faktiskt prioritera de som är sjuka eller funktionsnedatta före folk som känner sig ensamma.

Att vara ensam och stå i utanförskap är iofs en av de absolut vanligaste orsakerna till depressioner, missbruk, självmord osv, så jag ställer mig emot att du tar så lätt på att kvinnan "bara var ensam". Ett liv i kronisk ensamhet kan faktiskt kvitta enligt mig, då kan man lika gärna dra ur pluggen.

Jag kan även köpa lite olika resonemang i denna tråd. Dels givetvis det där att man förväntar sig att sjukvården ska göra "familjens jobb" vilket är lite fel, men också att det är svårt att hand om anhöriga om det är 100 mil mellan.

Jag vet själv hur det är bara nu när min mamma fick hjärnblödning i våras. Det kostade mig totalt 12000 kr att bara ta bilen från Götet-Umeå sjukhus och tillbaka tre svängar, inkl hotellkostnader som varierade mellan 500-1000 kr/natten. Inga försäkringar täckte för mig som anhörig osv. Då pratar vi bara anhörigvård under ett par veckors tid!

Så att lägga hela ansvaret på familjen där att motverka depression genom att stå för socialt umgänge är kanske vanskligt. Däremot ser jag positivt på lägenhetskomplex för äldre, där alla har egen lägenhet men ändå gemensamma faciliteter, t.ex. matsal o annat.

Går alltid o hitta saker o gnälla på, men förr i tiden så körde man ut de gamla för ättestupa istället då man inte orkade ta hand om dem. Undrar om man skyllde även det på invandringen?

tano
2011-07-19, 00:10
De kanske lever i världen runt medelhavet, italien, frankrike, spanien eller på de flesta andra ställen runtom världen där hela familjer antingen bor hela livet i samma lägenhet/hus, eller i närheten av varandra och där folk bryr sig om varandra. Det finns andra ställen än Sverige, vet du.

Gör de verkligen det? Eftersom det var det svenska systemet som diskuterades antog jag det framfördes synpunkter utifrån vårt samhälle och kultur. Men om inte så skulle det väl iof förklara mycket.

tano
2011-07-19, 00:45
Jag jobbat inom den fasansfulla åldringsvården i mer än 10 år av och till. Konstaterande jag gjort är:

1. Gamla får komma ut om de vill. Men många vill inte, av varierande orsaker. Hur mycket ska jag som personal tjata på en person om att denne visst vill gå ut?

Inte enligt.min uppfattning. Om du nu har jobbat med äldre bör du veta att det inte är så enkelt som att de skulle säga "jag vill gå ut". Det kanske inte ens fungerar att ställa en sådan fråga, utan helt enkelt initiativ från vårdarna. I många fall tycker jag personalen förstår de äldre och gör det bra på det sättet, men tid att ta ut dem etc verkar intofta finnas. Återigen blanda inte ihop dålig behandling med någon sitta krav på att vara ersättare för familjen.

Barnen dyker upp på sitt årliga besök, det är fint väder, de stormar in till personalen och vrålar: "varför sitter pappa inne för?!" Vet dessa barn ens vad deras pappa behöver? Kan de ens försvara hans intressen?

Finns säkert de som gör detta. sedan finns det dem som är på besök ofta och aldrig får se sina äldre utomhus, eller får höra att de inte varit utomhus på tre månader. Det kan kännas tråkigt, är det fel då enligt.dig som vårdare?

2. Prioriterar vi promenader istället för städning kommer de anhöriga och gnäller över att lilla mamma har det smutsigt.

Tack, du understryker ju precis vad jag skrev, dvs för lite resurser.

3. Sitter personalen och fikar och pratar med de gamla så får vi höra att vi kanske ska lägga tid på städningen istället.

Kan inte för mitt liv förstå vem som skulle säga så, men det Finns idioter överallt, ska man lyssna på dessa blirvärlden inte en bättre plats.

4. Åldringsvården ÄR en väntplats på döden och det är inte en så jäkla kul tanke att leva med.

Jag säger inte att de gamla ska bo hemma med sina barn. Jag säger att de gamla vill ha umgänge med nära och kära, inte med ett okänt vårdbiträde. Om jag skiter i att umgås med min mamma, hur kan jag förvänta mig att staten ska bry sig?

Det är bortom min fattningsförmåga hur man skulle kunna skita i sin familj. Skulle aldrig få för mig att påstå att staten skulle ta över allt av familjens ansvar.

Bo långt borta är ingen ursäkt. Skriv ett brev. Skicka kort. Skicka bilder på badande barnbarn. Ring. Skicka filmer. Visa att ni kommer ihåg och bryr er.
Gör jag ofta. Skickar vykort, brev och besöker mina äldre när jag kan. Det gör iaf jag inte för att visa att jag bryr mig, utan just för att jag bryr mig!

D Andersson
2011-07-19, 07:19
Intressant att se hur vänsterns prat om rättvisa etc. är som bortblåst. Kvar är undanflykter, flykt från ämnet och relativism. Att faktiskt ta debatten är ju omöjligt, eftersom man vet att man har fel.

pragmatist
2011-07-19, 08:23
Fallet illustrerar också att ett av huvudsyftena med den svenska välfärdsmodellen är att befria människor från att behöva ta ansvar för varandra, och att väldigt många betraktar det som självklart att "samhället" ska ta hand om mamma så man kan göra karriär hundratals mil bort. Likaså betraktas det som självklart att mamma ska bo kvar i obygden om hon vill, och att samhället ska ställa upp med fullgod service. I ett internationellt perspektiv är detta synsätt väldigt ovanligt, snudd på unikt. I Japan bor över hälften av alla äldre med sina barn.

Jag säger inte att detta system är fel eller ens övervägande negativt, men det har ju uppenbarligen både för- och nackdelar. Kanske får det också den svenska välfärdsmodellen att framstå som mindre moraliskt högtravande.

Barstar
2011-07-19, 09:05
Intressant att se hur vänsterns prat om rättvisa etc. är som bortblåst. Kvar är undanflykter, flykt från ämnet och relativism. Att faktiskt ta debatten är ju omöjligt, eftersom man vet att man har fel.

Hur menar du nu?

stridis
2011-07-19, 09:13
Det hela kommer tillbaka till vår arbetsmarknad och hur den är uppbyggd. Med tanke på hur stor mismatch, in och utlåsningseffekter som finns och att man måste vara beredd att flytta för jobb så måste det gå att förbättra.

Baluu
2011-07-19, 13:53
Det hela, i den här tråden, kommer tillbaka till om man vill att staten ska gå in och agera matchmaker. Det är tråkigt att vissa känner sig ensamma men är det verkligen statens roll att fixa äldreboendeplatser åt folk som känner sig ensamma men annars klarar av att sköta om sig själv?

Barstar
2011-07-19, 14:36
Det hela, i den här tråden, kommer tillbaka till om man vill att staten ska gå in och agera matchmaker. Det är tråkigt att vissa känner sig ensamma men är det verkligen statens roll att fixa äldreboendeplatser åt folk som känner sig ensamma men annars klarar av att sköta om sig själv?

Men om inte Hassan flyttat till Sverige så hade alla som varit ensamma på statens bekostnad kunnat importerat en kompis från Irak som heter Hassan, eeehhhhh...

Det, eller så får Ryssen betala mindre i skatt för att han tar hand om sin egen friska men ensamma mamma.

filmjölk
2011-07-19, 14:37
Det hela, i den här tråden, kommer tillbaka till om man vill att staten ska gå in och agera matchmaker. Det är tråkigt att vissa känner sig ensamma men är det verkligen statens roll att fixa äldreboendeplatser åt folk som känner sig ensamma men annars klarar av att sköta om sig själv?

Varför inte? Staten tvingar oss att betala massa skatt till saker vi inte vill betala till, tvingar oss att arbeta för vår försörjning, säger åt oss vad vi får göra och inte får göra, övervakar oss, då kan väl vi ha motkravet att staten skall erbjuda våra äldre äldreboendeplatser?

Idag måste man vara bra jäkla illa däran för en sådan plats, och det fullkomligen dräller av gamlingar som bor hemma (ibland med hemtjänst) utan att egentligen klara av den typen av boende.

(Återigen kan man lägga skulden på Mohammed. Hade inte han stulit våra skattepengar hade vi haft råd med det här. Ryssens logik växer verkligen på en)

Barstar
2011-07-19, 14:45
Eller så skrotar vi försvaret

spoonchest
2011-07-19, 14:54
Om logiken "våra egna först" råder, så kan jag ju säga att min mormor och morfar har det bra. Varför ska jag bry mig i nån annans misär?


Omänskligt resonemang, eller hur?

Baluu
2011-07-19, 15:02
Varför inte? Staten tvingar oss att betala massa skatt till saker vi inte vill betala till, tvingar oss att arbeta för vår försörjning, säger åt oss vad vi får göra och inte får göra, övervakar oss, då kan väl vi ha motkravet att staten skall erbjuda våra äldre äldreboendeplatser? Nej, det ar inget rimligt motkrav savida du inte ar en pensionar. Det ar det ett felslut. Varfor ska pengar ga till andra (pensionarer) bara for att du betalar mycket i skatt? Jag vet att (vissa) pensionarer betalar skatt men aven asylsokande gor det sa det argumentet kommer falla.

Idag måste man vara bra jäkla illa däran för en sådan plats, och det fullkomligen dräller av gamlingar som bor hemma (ibland med hemtjänst) utan att egentligen klara av den typen av boende. Det ar pensionarernas fel.

(Återigen kan man lägga skulden på Mohammed. Hade inte han stulit våra skattepengar hade vi haft råd med det här. Ryssens logik växer verkligen på en)Jag vet inte nu om det ar ironi fran din sida men hans argument leder till en infinite descent. Ar du saker pa att du vill skriva under den?

häftig
2011-07-19, 15:10
Hellre dör jag vid 80 och ger mina pengar till Muhammed 15 år som är krigsflykting än lever till 90 och lever på skattebetalarnas pengar. Varför ska man ens leva till över 90 när euforin på ett ålderdomshem är totalt avsaknad?

ryssen
2011-07-19, 17:39
Hellre dör jag vid 80 och ger mina pengar till Muhammed 15 år som är krigsflykting än lever till 90 och lever på skattebetalarnas pengar. Varför ska man ens leva till över 90 när euforin på ett ålderdomshem är totalt avsaknad?

här var det frågan om och ta sitt liv och inte en naturlig död.

Herr Oberst
2011-07-19, 17:43
Hellre dör jag vid 80 och ger mina pengar till Muhammed 15 år som är krigsflykting än lever till 90 och lever på skattebetalarnas pengar. Varför ska man ens leva till över 90 när euforin på ett ålderdomshem är totalt avsaknad?

Fritt fram för dig att donera dina pengar som du vill.
Tyvärr fungerar det det bara åt ena hållet

ryssen
2011-07-19, 17:54
http://www.friatider.se/utlandsfodda-extremt-overrepresenterade-bland-socialbidragstagare

för dom som fortfarande tror att invandring inte kostar pengar. ska bli intressant och se er slingra er ur detta o hitta på massa det här hör inte till ämnet och pengarna räcker till allt.

Ljuvligt
2011-07-19, 18:06
Ryssen; Får man fråga vilken kommuns äldrenämnd är det du påstår dig ha insyn i? Där ransonering av kaffe och mat ska vara igenomröstat?

ryssen
2011-07-19, 18:19
Ryssen; Får man fråga vilken kommuns äldrenämnd är det du påstår dig ha insyn i? Där ransonering av kaffe och mat ska vara igenomröstat?

karlskrona.
sen är min fru en av dom som inte får ge dom den mängd mat och kaffe som dom vill.och jag lovar jag får höra detta var och varannan dag så glöm att det är påhittat.

Ljuvligt
2011-07-19, 18:26
karlskrona.
sen är min fru en av dom som inte får ge dom den mängd mat och kaffe som dom vill.och jag lovar jag får höra detta var och varannan dag så glöm att det är påhittat.

Hm, konstigt. För själv har jag helt andra erfarenheter från år av att ha jobbat på äldreboenden och i hemtjänsten i samma stad. Jag har aldrig blivit tillsagt att ge mindre mat/spara in på kaffet/m.m., snarare tvärt om faktiskt. Mycket märkligt. Jag har inte heller hört något om det från vänner som arbetat på andra ställen runt om i staden. Nu har jag arbetat via kommunen. Dock har det någon gång, på ett ställe, varit tal om att dra in en tjänst. Men aldrig någon om ransonering gällande mat.

Baluu
2011-07-19, 18:30
http://www.friatider.se/utlandsfodda-extremt-overrepresenterade-bland-socialbidragstagare

för dom som fortfarande tror att invandring inte kostar pengar.
Vilka som har skrivit i traden menar att invandring inte kostar pengar?

dazeds
2011-07-19, 18:37
Hm, konstigt. För själv har jag helt andra erfarenheter från år av att ha jobbat på äldreboenden och i hemtjänsten i samma stad. Jag har aldrig blivit tillsagt att ge mindre mat/spara in på kaffet/m.m., snarare tvärt om faktiskt. Mycket märkligt. Jag har inte heller hört något om det från vänner som arbetat på andra ställen runt om i staden. Nu har jag arbetat via kommunen. Dock har det någon gång, på ett ställe, varit tal om att dra in en tjänst. Men aldrig någon om ransonering gällande mat.

Jag känner inte heller igen mig. Visst är det brist på personal men inte på mat...? De ställen jag jobbat på (olika kommuner i olika län) har det aldrig varit en diskussion. Det har bjudits på nubbe, jordgubbar och efterrätt. Vissa ställen har tom haft surströmmingskalas....Då fick de boende som ville vara med dock betala 20 kronor.

Självklart finns det skitboenden, inget tvivel om saken men generellt sett är faktiskt de gamla rätt nöjda om man ser till PRO:s undersökningar.

dazeds
2011-07-19, 18:47
På en skala mellan 1-6 fick Landskrona 3,52. INte så katastrofalt skulle jag säga.

http://www.pro.se/PageFiles/63092/ÄLDREBAROMETERN%20sammanställing.pdf

Ljuvligt
2011-07-19, 19:04
Jag känner inte heller igen mig. Visst är det brist på personal men inte på mat...? De ställen jag jobbat på (olika kommuner i olika län) har det aldrig varit en diskussion. Det har bjudits på nubbe, jordgubbar och efterrätt. Vissa ställen har tom haft surströmmingskalas....Då fick de boende som ville vara med dock betala 20 kronor.

Självklart finns det skitboenden, inget tvivel om saken men generellt sett är faktiskt de gamla rätt nöjda om man ser till PRO:s undersökningar.

Nej, precis. Det låter som på de ställen jag varit. Dessutom har det varit bingospel (frivilligt och gratis) på fredagar (med en massa fina priser), bakning har förekommit på avdelningen med tillhörande fika (personal och boende) minst en gång/vecka, då utöver efterrätten som varje dag bakats till middagen i storköket. De som velat väva och "pyssla" på olika sätt har även kunnat göra det, även om det ändrats från 3 ggr/vecka till 1 gång/vecka. Flera avdelningar har varje sommar åkt på utflykt till olika kulturminnen/museum/restauranger osv. Även detta har varit gratis för de boende.

När jag var i hemtjänsten var det flera i personalen som ordnade med sysselsättning för de boende som ville (tog dem till uppsamlingsställen där det förekom spel och målning osv), samt tog med sina egna hundar då de fanns de vårdtagare som verkligen uppskattade en halvtimme kelandes med en liten vovve.

En annan erfarenhet är det boende min farfar bor på, där de på varje avdelning lagar maten själva. Detta för att det ska bli så hemtrevligt som möjlig. Detta är också via kommunen, men istället på Gotland.

Det finns många underbara ställen där ute och det finns även ställen där det inte är lika bra. Självklart finns det åtgärder som behöver göras. Men att dra slutsatsen som ryssen gör är lite bristande.

Ljuvligt
2011-07-19, 19:05
På en skala mellan 1-6 fick Landskrona 3,52. INte så katastrofalt skulle jag säga.

http://www.pro.se/PageFiles/63092/ÄLDREBAROMETERN%20sammanställing.pdf

Karlskrona inte Landskrona ;)

Edit: 4,7 i snitt på Karlskrona hittar jag. Det måste vara en skara ytterst toleranta vårdtagare vi har här i Karlskrona som ger 4,7 i snitt med ransonering av kaffe och halva ägg till frukost.

dazeds
2011-07-19, 19:22
Karlskrona inte Landskrona ;)

Edit: 4,7 i snitt på Karlskrona hittar jag. Det måste vara en skara ytterst toleranta vårdtagare vi har här i Karlskrona som ger 4,7 i snitt med ransonering av kaffe och halva ägg till frukost.

HAHAHA. Förlåt. Söder om tullarna och jag bah "same same"

Helt klart! Stryktåliga rackare :)

Ljuvligt
2011-07-19, 19:35
HAHAHA. Förlåt. Söder om tullarna och jag bah "same same"

Helt klart! Stryktåliga rackare :)

Hehe, det är lugnt! Jag kan säga att samma förväxling har hänt ett par gånger tidigare;).

Vinter
2011-07-19, 19:50
http://www.friatider.se/utlandsfodda-extremt-overrepresenterade-bland-socialbidragstagare

för dom som fortfarande tror att invandring inte kostar pengar. ska bli intressant och se er slingra er ur detta o hitta på massa det här hör inte till ämnet och pengarna räcker till allt.

Gör en kalkyl på vad utvandringen kostar oss samtidigt, kanske vi bör begränsa den eftersom den är extremt dyr, speciellt om personen är högutbildad. Vem påstår att invandring inte kostar något? Snarare ska man väll se om vi tjänar på det i längden.

Att ett parti med invandringen som huvudfråga aldrig kan skilja mellan invandrare och flykting, är intressant..

snej
2011-07-19, 20:10
ryssen är bra lik Technoviking på avataren måste jag bara flika in.

snej
2011-07-19, 20:11
http://cache.ohinternet.com/images/1/1f/Techno-viking.jpg

Currenthill
2011-07-19, 20:13
ryssen är bra lik Technoviking på avataren måste jag bara flika in.

Mäktigare än så, en kombination av technoviking, technocop och www.mtfu.org.

yooii
2011-07-19, 20:18
http://www.friatider.se/utlandsfodda-extremt-overrepresenterade-bland-socialbidragstagare

för dom som fortfarande tror att invandring inte kostar pengar. ska bli intressant och se er slingra er ur detta o hitta på massa det här hör inte till ämnet och pengarna räcker till allt.
Såklart det kostat pengar. Vore korkat att påstå motsatsen.
Du har också kostat staten väldigt mycket pengar.

Det som din källa inte tar upp är invandringens fördelar. Jag skulle bli mycket förvånad om Sverige över en hundraårsperiod har gjort en nettoförlust på invandringen.

Det finns inget som tyder på att det går en rät linje mellan invandringens kostnader och äldrevårdens nedskärningar. Du kan ju gärna visa upp en sådan studie eller undersökning som visar. Jag skulle vara genuint intresserad av att läsa en sådan. Artiklar från Fria Tider eller Politiskt inkorrekt räcker inte.

Currenthill
2011-07-19, 20:32
Såklart det kostat pengar. Vore korkat att påstå motsatsen.
Du har också kostat staten väldigt mycket pengar.

Det som din källa inte tar upp är invandringens fördelar. Jag skulle bli mycket förvånad om Sverige över en hundraårsperiod har gjort en nettoförlust på invandringen.

Det finns inget som tyder på att det går en rät linje mellan invandringens kostnader och äldrevårdens nedskärningar. Du kan ju gärna visa upp en sådan studie eller undersökning som visar. Jag skulle vara genuint intresserad av att läsa en sådan. Artiklar från Fria Tider eller Politiskt inkorrekt räcker inte.

Klassisk förvirringsargumentation. Varför skulle det vara aktuellt att titta över en hundraårsperiod? Vi kan nog alla vara överens om att den arbetskraftsinvandring vi hade förr om åren var till godo.

Det betyder dock inte på något sätt att den invandring vi har idag är till godo.

Stora mängder analfabeter gör ingen arbetsgivare glad.

Titta framåt. Välfärden går åt helvete med den invandringspolitik som nu förs. Jag betalar stora summor i skatt varje år - pengar jag vill ska gå till andra som gjort rätt för sig i Sverige.

Hårdare krav på medborgarskap är självklart. I min värld är man självklart inte svensk för att man har ett PUT. Mina krav är hyggligt högre än så.

ryssen
2011-07-19, 20:34
Såklart det kostat pengar. Vore korkat att påstå motsatsen.
Du har också kostat staten väldigt mycket pengar.

Det som din källa inte tar upp är invandringens fördelar. Jag skulle bli mycket förvånad om Sverige över en hundraårsperiod har gjort en nettoförlust på invandringen.

Det finns inget som tyder på att det går en rät linje mellan invandringens kostnader och äldrevårdens nedskärningar. Du kan ju gärna visa upp en sådan studie eller undersökning som visar. Jag skulle vara genuint intresserad av att läsa en sådan. Artiklar från Fria Tider eller Politiskt inkorrekt räcker inte.

statestiken är från scb och socialstyrelsen.det finns inga siffror på att vi har tjänat på invandringen.tycker du inte det är konstigt?om vi hade gjort det så hade nog staten sett till och visa dom siffrorna för svenska folket eftersom regeringen vurmar så för invandringen.

ryssen
2011-07-19, 20:36
Klassisk förvirringsargumentation. Varför skulle det vara aktuellt att titta över en hundraårsperiod? Vi kan nog alla vara överens om att den arbetskraftsinvandring vi hade förr om åren var till godo.

Det betyder dock inte på något sätt att den invandring vi har idag är till godo.

Stora mängder analfabeter gör ingen arbetsgivare glad.

Titta framåt. Välfärden går åt helvete med den invandringspolitik som nu förs. Jag betalar stora summor i skatt varje år - pengar jag vill ska gå till andra som gjort rätt för sig i Sverige.

Hårdare krav på medborgarskap är självklart. I min värld är man självklart inte svensk för att man har ett PUT. Mina krav är hyggligt högre än så.

skulle vilja se den svensk som säjer att han eller hon är somalier bara för att dom flyttat dit.

Asdf
2011-07-19, 20:42
Jag kan inte hitta den just nu, men det var en artikel i GP om en mycket högt uppsatt energiforskare från Iran som inte beviljats asyl i sverige och nu ska tvingas tillbaka till sitt hemland

I Iran finns det stor risk att han "försvinner" eftersom han var regimkritiker och dessutom hade en stor insyn i Irans kärnanrikningsprogram. Här i sverige drev han ett företag som tillsammans med ledande expertis utgjorde ett starjt bidrag till vår energiforskning

Vad som gör mig fruktansvärt förbannad i det hela är hur det ens är möjligt? Vem har gjort fel någonstans? Vem är det som får sparken? Det krävs ingen speciellt intelligent person för att förstå hur galet detta är!

Om jag inte har fel har det förekommit många ggr att fullt hederliga och arbetsamma invandrare ändå ska skickas hem trots att de kan försörja sig själva här! Varför?

yooii
2011-07-19, 20:44
Klassisk förvirringsargumentation. Varför skulle det vara aktuellt att titta över en hundraårsperiod? Vi kan nog alla vara överens om att den arbetskraftsinvandring vi hade förr om åren var till godo.

Det betyder dock inte på något sätt att den invandring vi har idag är till godo.

Stora mängder analfabeter gör ingen arbetsgivare glad.

Titta framåt. Välfärden går åt helvete med den invandringspolitik som nu förs. Jag betalar stora summor i skatt varje år - pengar jag vill ska gå till andra som gjort rätt för sig i Sverige.

Hårdare krav på medborgarskap är självklart. I min värld är man självklart inte svensk för att man har ett PUT. Mina krav är hyggligt högre än så.
Det är relevant i allra högsta grad att se företeelser i ett större perspektiv. Varför skulle det inte vara det?
Sen kan jag hålla med om att jag blandade ihop äpplen och päron.

Currenthill
2011-07-19, 20:52
Det är relevant i allra högsta grad att se företeelser i ett större perspektiv. Varför skulle det inte vara det?
Sen kan jag hålla med om att jag blandade ihop äpplen och päron.

Bli konkret.

En finne som arbetskraftinvandrade på 70-talet och assimilerades - hur kan denne jämföras med en analfabet från Somalia som om kvinna sannolikt ALDRIG kommer arbeta.

Vadan detta 'större perspektiv'? De så kallade större perspektiven är oftast en omskrivning av grumliga dito - med avsikt att förvilla, förvilla och... förvilla.

Herr Oberst
2011-07-19, 22:07
Om jag inte har fel har det förekommit många ggr att fullt hederliga och arbetsamma invandrare ändå ska skickas hem trots att de kan försörja sig själva här! Varför?

Det är möjligt.
Men ännu fler har fått PUT samt medborgarskap på helt felaktiga grunder och har varken kunnat försörja sig eller lära sig språket på 20 år! Varför?

shut teh face
2011-07-19, 22:15
Det känns lite som att man lätt skickar hem folk ifrån exempelvis Iran som är duktiga ingenjörer eller liknande, för man har bestämt sig för att strama åt invandringen. Problemet är att man gör det på denna grupp, för samtidigt så lättar man kraven och tar emot mer och mer "flyktingar".

Baluu
2011-07-19, 22:25
Här är en fråga till er som vill strama åt invandring p.g.a. ekonomiska skäl. Skulle ni kunna tänka er en friare invandring där nya invandrare inte får ta del av välfärdssektorerna (de får inget medborgarskap men istället en ny typ av permanent uppehållstillstånd)? Givetvis bör dessa också betala mindre i skatt eftersom de inte får ta del av välfärdssamhället (men fortfarande betala lite for gemensamma saker som vägar). Är det dumpade löner som då oroar er? Kanske är det oron för att Al-Qaida kommer ta över Sverige?

Currenthill
2011-07-19, 22:26
Det känns lite som att man lätt skickar hem folk ifrån exempelvis Iran som är duktiga ingenjörer eller liknande, för man har bestämt sig för att strama åt invandringen. Problemet är att man gör det på denna grupp, för samtidigt så lättar man kraven och tar emot mer och mer "flyktingar".

Var stramas det åt? Tidernas överdrift? Däremot om man skulle strama åt (som jag tycker är lämpligt) skulle sannolikt en del människor hamna i kläm. Så fungerar det alltid, några få förstör för den stora massan. Men vi måste prioritera Svenskar.

Ponera att hela Sveriges befolkning skulle vara fullständiga ärliga, hur mycket mindre kostnader skulle inte staten ha? Hur mycket mindre skulle inte försäkringar kosta oss?

Herr Oberst
2011-07-19, 22:37
Här är en fråga till er som vill strama åt invandring p.g.a. ekonomiska skäl. Skulle ni kunna tänka er en friare invandring där nya invandrare inte får ta del av välfärdssektorerna (de får inget medborgarskap men istället en ny typ av permanent uppehållstillstånd)? Givetvis bör dessa också betala mindre i skatt eftersom de inte får ta del av välfärdssamhället (men fortfarande betala lite for gemensamma saker som vägar). Är det dumpade löner som då oroar er? Kanske är det oron för att Al-Qaida kommer ta över Sverige?

Jag är inte mycket för vår sk "välfärdsmodell". Trots det väljer jag ändå lägga min röst på SD. Skulle däremot M stå för det dom verkligen är hade min röst varit vikt åt dom.
Privatisera mera. Mer frihet åt folket. Dumpa skatterna totalt. Gör om det ekonomiska biståndet till vad egentligen skall vara och skit sen i diverse vänstertokar som gnäller om "barnfattigdom"

Hade detta genomförts hade antalet asylsökande minskat avsevärt.

ryssen
2011-07-19, 22:43
Här är en fråga till er som vill strama åt invandring p.g.a. ekonomiska skäl. Skulle ni kunna tänka er en friare invandring där nya invandrare inte får ta del av välfärdssektorerna (de får inget medborgarskap men istället en ny typ av permanent uppehållstillstånd)? Givetvis bör dessa också betala mindre i skatt eftersom de inte får ta del av välfärdssamhället (men fortfarande betala lite for gemensamma saker som vägar). Är det dumpade löner som då oroar er? Kanske är det oron för att Al-Qaida kommer ta över Sverige?

vi kan börja med och dela ut tut tillfäligt uppehållstillstånd och inte dela ut put och ett pass med tre kronor på och en bibba på 20 språk vilka bidrag dom kan söka så fort dom satt foten på svensk mark.

upprepade gånger har vi sett och hört att en svensk är gripen i afrika misstänkt för förberedelse till terrordåd. 3-6mån tidigare kom han som ensamkommande flyktingbarn till sverige och behandlades med silkesvantar av batikhäxor avlönade av staten.
för er som inte vet vad en batikhäxa är
http://sv.metapedia.org/wiki/Batikhäxa

svenskarna är så jävla naiva och godtrogna så omvärlden skrattar åt oss.

ryssen
2011-07-19, 22:54
Jag är inte mycket för vår sk "välfärdsmodell". Trots det väljer jag ändå lägga min röst på SD. Skulle däremot M stå för det dom verkligen är hade min röst varit vikt åt dom.
Privatisera mera. Mer frihet åt folket. Dumpa skatterna totalt. Gör om det ekonomiska biståndet till vad egentligen skall vara och skit sen i diverse vänstertokar som gnäller om "barnfattigdom"

Hade detta genomförts hade antalet asylsökande minskat avsevärt.

moderaterna är i särklass dom största svikarna för sina gammla kärnväljare.
alltid varit mån om starkt försvar 2006 nu avvecklar vi det.
strikt migration 2006 från 50 000 per år till 100 000 per år. ungefär som jimmi åkersson hade sagt vi vill fördubbla invandringen till sverige.hej då SD hade jag sagt men moderaternas väljare verkar svälja mulla reinfeldt snäva kast.
sen bakom ryggen på reinfeldt så hänger alltid moderaterna med SD folket och skulle vilja men vågar inte ta steget. jag vet för jag sitter i nämderna med dom.

vi hade en stor prinsess båt i almedalen och den översvämmades varje kväll av moderater som inte skämmdes en tum efter några innanför västen.

Baluu
2011-07-19, 23:11
Jag är inte mycket för vår sk "välfärdsmodell". Trots det väljer jag ändå lägga min röst på SD. Skulle däremot M stå för det dom verkligen är hade min röst varit vikt åt dom.
Privatisera mera. Mer frihet åt folket. Dumpa skatterna totalt. Gör om det ekonomiska biståndet till vad egentligen skall vara och skit sen i diverse vänstertokar som gnäller om "barnfattigdom"

Hade detta genomförts hade antalet asylsökande minskat avsevärt.
Sa du har inget mot min modell som ar i verket samtidigt som man bygger mot ditt samhalle, med dumpade skatter etc?

Jag vet daremot inte om man kan dra slutsatsen att det skulle bli farre asylsokande. Fler kanske rent av soker eftersom det ar enklare att komma in.


vi kan börja med och dela ut tut tillfäligt uppehållstillstånd och inte dela ut put och ett pass med tre kronor på och en bibba på 20 språk vilka bidrag dom kan söka så fort dom satt foten på svensk mark.
Sa du har inget mot mitt forslag sa lange som uppehallstillstandet kan dras in vid t.ex. grova brott?

Doctor Snuggles
2011-07-19, 23:12
hej då SD hade jag sagt men moderaternas väljare verkar svälja mulla reinfeldt snäva kast.
sen bakom ryggen på reinfeldt så hänger alltid moderaterna med SD folket och skulle vilja men vågar inte ta steget. jag vet för jag sitter i nämderna med dom.

vi hade en stor prinsess båt i almedalen och den översvämmades varje kväll av moderater som inte skämmdes en tum efter några innanför västen.

Va?
Är du utlänning?
Förresten; finns det inga inträdeskrav för att sitta i en nämnd?

ryssen
2011-07-19, 23:12
Hm, konstigt. För själv har jag helt andra erfarenheter från år av att ha jobbat på äldreboenden och i hemtjänsten i samma stad. Jag har aldrig blivit tillsagt att ge mindre mat/spara in på kaffet/m.m., snarare tvärt om faktiskt. Mycket märkligt. Jag har inte heller hört något om det från vänner som arbetat på andra ställen runt om i staden. Nu har jag arbetat via kommunen. Dock har det någon gång, på ett ställe, varit tal om att dra in en tjänst. Men aldrig någon om ransonering gällande mat.

besluten är från i år och kan inte jämföras från tidigare och beslut kan ändras varje månad..

vi har nollvision i trafiken enl trafikverket.jag skulle vilja se nollvision på fler område typ välfärden,våldtäkter osv men det verkar som att vi accepterar lite svinn.

ryssen
2011-07-19, 23:22
Va?
Är du utlänning?
Förresten; finns det inga inträdeskrav för att sitta i en nämnd?

nej pursvensk.
förtroendevalda.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förtroendevald

Doctor Snuggles
2011-07-19, 23:23
nej pursvensk.
förtroendevalda.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förtroendevald

Vilken fantastisk behärskning av det svenska språket du har då. Jag har fullt förtroende för dig.

ryssen
2011-07-19, 23:28
Sa du har inget mot min modell som ar i verket samtidigt som man bygger mot ditt samhalle, med dumpade skatter etc?

Jag vet daremot inte om man kan dra slutsatsen att det skulle bli farre asylsokande. Fler kanske rent av soker eftersom det ar enklare att komma in.



Sa du har inget mot mitt forslag sa lange som uppehallstillstandet kan dras in vid t.ex. grova brott?

jag köper det inte rätt upp och ner utan det måste disskuteras och finslipas.reglerna måste stramas åt och rättas till på många område.

du ser jag är inte helt främande för dina ideer och det handlar inte om ras,vi och dom eller nått annat skit utan om invandringspolitik.

ryssen
2011-07-19, 23:30
Vilken fantastisk behärskning av det svenska språket du har då. Jag har fullt förtroende för dig.

vad var det för fel på språket Einstein? googla på pursvensk så kanske du lär dig nått om det.

filmjölk
2011-07-19, 23:31
Jag tror faktiskt att ekonomi är ganska underordnat i den här frågan egentligen.

Jag tror att den till största delen handlar om att man vill skydda sin egen sort. Blandas folket upp, och kulturen försvinner, lämnar man då något efter sig? Lever man då vidare? Är en kulturell smältdegel det man vill lämna efter sig till sina barn och barnbarn? Det kanske finns ett värde i att bevara sin egen sort?

Innan ni kallar mig ärkenasist, så kan ni betänka att invandrade kulturer också sätter ett värde i sin egen särprägel och sin egen sort, är det då väldigt fel att som Svensk göra detsamma?

Spartansk
2011-07-19, 23:33
JJag tror att den till största delen handlar om att man vill skydda sin egen sort. Blandas folket upp, och kulturen försvinner, lämnar man då något efter sig? Lever man då vidare? Är en kulturell smältdegel det man vill lämna efter sig till sina barn och barnbarn? Det kanske finns ett värde i att bevara sin egen sort?

Man borde egentligen tänka som aboriginerna, och sätta ett värde i att inte lämna några spår för eftervärlden.

Vinter
2011-07-19, 23:38
strikt migration 2006 från 50 000 per år till 100 000 per år.

Du få skylla på Norge, den största gruppen invandrare i den statistiken är svenskar som flyttar tillbaks till Sverige.

ryssen
2011-07-19, 23:43
Jag tror faktiskt att ekonomi är ganska underordnat i den här frågan egentligen.

Jag tror att den till största delen handlar om att man vill skydda sin egen sort. Blandas folket upp, och kulturen försvinner, lämnar man då något efter sig? Lever man då vidare? Är en kulturell smältdegel det man vill lämna efter sig till sina barn och barnbarn? Det kanske finns ett värde i att bevara sin egen sort?

Innan ni kallar mig ärkenasist, så kan ni betänka att invandrade kulturer också sätter ett värde i sin egen särprägel och sin egen sort, är det då väldigt fel att som Svensk göra detsamma?

svensken vet inte vad dom håller på med i denna fråga då dom har fullt upp med big brother och veckans bantningstipps i AB. tiden rullar på och fortsätter vi i denna takt så 2050 är vi som vilket iran eller saudi arabien med slöjor och burkatvång,sharialagar då vi pursvenskar är i minoritet och islam har tagit över.svensken är ju för bekväm och föda barn och koranen styr muslimerna och dom dom som är lite insatta i den vet att islam går ut på migrera och föda 10 barn och ta över.men skit i det snart är det väl Melodifestivalen igen och det är viktigaste av allt.ryggraden har försvunnit djupt i soffan och blivit mjuk som sylt.

Baluu
2011-07-19, 23:44
Herr Oberst: Jag ar nyfiken pa en sak. Det verkar som att du vill att staten ska bli mer av en nattvaktarstat. Ar det inte riskabelt att rosta upp SD?

Medelsvensson borjar sakta rora sig ut at hoger (mest tack vare att M rort sig lite at vanster). Det ar en riktning som du borde gilla. SD daremot ar ett "vansterparti". De vill ha en storre stat (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4986162&highlight=stat#post4986162). Jimmie Akesson hyllade Per Albin Hansson och det associerade folkhemmet (vilket bl.a. innebar att vi har en valfardsstat som motarbetar klasskillnader) i sitt tal. Han kallade partiet socialkonservativt om jag minns ratt. Det ar uppenbart att de kommer tjana pengar pa begransad invandring och de kommer kunna spendera pengar pa allt de har lovat (se mitt inlagg, de ska satsa mer pa valfardstatskonceptet och bygga ut det). Men du ar skeptisk till valfardsmodellen vi har, du vet att den inte kommer fungera (med eller utan invandrare). Nar det val borjar tara pa ekonomin kommer de tvingas valja mellan mindre till pensionarer eller hogre skatter. Ar det inte en risk att vi aterigen dras at vanster med tankte pa att vi alla vet vad de prioriterar?

Herr Oberst
2011-07-19, 23:48
Jag vet daremot inte om man kan dra slutsatsen att det skulle bli farre asylsokande. Fler kanske rent av soker eftersom det ar enklare att komma in.


Du tror på allvar att outbildade somalier och afghaner och liknande hade sökt sig till Sverige under dom premisserna?
Jaja, vi lär ju aldrig få veta. Men man vara bra naiv om man tror att den ström av anhöriginvandring och s.k flyktingar söker sig till Sverige av annat skäl än våra sanslösa skyddsnät

En fråga till dig. Varför tror du att vi har så ofantligt mycket större antal asylsökande än övriga Europa? Beror det på vårt fantastiska klimat? Dom stora möjligheterna att komma in i samhället (Danmark för att ta ett exempel är långt mycket bättre än oss när det gäller integration) eller beror det på att vi ligger så närma Mellanöstern rent geografiskt (ironi)

Herr Oberst
2011-07-19, 23:51
Ar det inte en risk att vi aterigen dras at vanster med tankte pa att vi alla vet vad de prioriterar?

Jo såklart. Men får jag välja mellan destruktiv massinvandring, som hotar ekonomi, trygghet och självkänsla, samt att ett socialkonservativt parti får ökat inflytande så väljer jag hellre det senare

ryssen
2011-07-19, 23:59
Du tror på allvar att outbildade somalier och afghaner och liknande hade sökt sig till Sverige under dom premisserna?
Jaja, vi lär ju aldrig få veta. Men man vara bra naiv om man tror att den ström av anhöriginvandring och s.k flyktingar söker sig till Sverige av annat skäl än våra sanslösa skyddsnät

En fråga till dig. Varför tror du att vi har så ofantligt mycket större antal asylsökande än övriga Europa? Beror det på vårt fantastiska klimat? Dom stora möjligheterna att komma in i samhället (Danmark för att ta ett exempel är långt mycket bättre än oss när det gäller integration) eller beror det på att vi ligger så närma Mellanöstern rent geografiskt (ironi)

här är ett reportage med klipp från italien som säjer sanningen vad för alla vill till sverige.
http://politisktinkorrekt.info/2011/07/13/hundrafemtio-muslimer-ska-skickas-tillbaka-till-italien/
klippen är från svt.
känn er stjärtägda dumma svenne.

Baluu
2011-07-20, 00:20
Du tror på allvar att outbildade somalier och afghaner och liknande hade sökt sig till Sverige under dom premisserna? Majoriteten av alla flyktingar brukar fly till grannlanderna, vilka ar lander med ungefar samma standard som hemlandet och utan bidrag. I Sverige har man storre chans att komma ur fattigdomen, trots att det inte finns bidrag att hamta har, vilket ger overvikt till Sverige over grannlander. Manga soker inte hit for att de kanske inte har rad, speciellt nar man riskerar avslag. Manga vill inte ga all in nar man riskerar avslag. Med en friare invandring vore den risken mindre och det skulle gora att fler valjer att satsa allt pa att ta sig till Sverige. Darfor tror jag du gor lite for enkelt for dig nar du sager att det kommer minska.

Jaja, vi lär ju aldrig få veta. Men man vara bra naiv om man tror att den ström av anhöriginvandring och s.k flyktingar söker sig till Sverige av annat skäl än våra sanslösa skyddsnät Det ar en faktor nar folk soker. En annan faktor ar att vi ocksa beviljar mangas ansokan.

En fråga till dig. Varför tror du att vi har så ofantligt mycket större antal asylsökande än övriga Europa?
Jag vet inte var du far dina siffror ifran ("ofantligt mycket större antal asylsökande än övriga Europa"). Sverige var forra aret pa en tredje plats. http://www.migrationsverket.se/info/3650.html

Som sagt, det finns inget som talar for att en restriktiv invandring med hoga bidrag ger fler asylsokande an en mycket friare invandring utan bidrag.

Doctor Snuggles
2011-07-20, 00:25
vad var det för fel på språket Einstein? googla på pursvensk så kanske du lär dig nått om det.


"moderaternas väljare verkar svälja mulla reinfeldt snäva kast."

Detta är ser ut som det var skrivet av antingen en nybakad invandrare eller en 13-åring med adhd eller någon annan lätt förståndshandikappning, Niels Bohr. Meningen är pur rappakalja, förstår ingenting.
Är det kriteriet för att vara pursvensk?

Herr Oberst
2011-07-20, 00:28
Jag vet inte var du far dina siffror ifran ("ofantligt mycket större antal asylsökande än övriga Europa"). Sverige var forra aret pa en tredje plats. http://www.migrationsverket.se/info/3650.html


Men lolpål
Läs siffrorna så förstår du kanske?
Frankrike, drygt 52 000 asylsökande till ett land som har 61.5 miljoner invånare
Tyskland 41 332 i ett land som har 82 miljoner invånare
Sverige 31 819 asylsökande i ett land som har 9.5 miljoner invånare

Ser du skillnaden? Förstår du att alla dina andra argument därmed faller?

Baluu
2011-07-20, 00:36
Men lolpål
Läs siffrorna så förstår du kanske?
Frankrike, drygt 52 000 asylsökande till ett land som har 61.5 miljoner invånare
Tyskland 41 332 i ett land som har 82 miljoner invånare
Sverige 31 819 asylsökande i ett land som har 9.5 miljoner invånare

Ser du skillnaden? Förstår du att alla dina andra argument därmed faller?
Men du kan inte ta hansyn till per capita nar det galler asylsokande. Det ar knappast nagot som paverkar hur asylsokande valjer land. :laugh:

D Andersson
2011-07-20, 07:47
Men du kan inte ta hansyn till per capita nar det galler asylsokande. Det ar knappast nagot som paverkar hur asylsokande valjer land. :laugh:

Vad tror du det är som gör att så många söker sig hit?

Glöm det förresten, såg ditt #181 och det blev uppenbart att du bara trollar/skämtar.

D Andersson
2011-07-20, 07:52
Hur menar du nu?

Givet att du inte ser några större problem med dagens invandringspolitik, förutom möjligen att den är för hjärtlös och att vi ägnar oss åt för mkt "massutvisningar", så har du gett dig in i en debatt du inte kan vinna.

Tolkia
2011-07-20, 08:21
När språkfrågan åter är på tapeten undrar jag över ordet "pursvensk". Vad skall det betyda, och vem kvalar in? Jag vill inte ha en uppmaning att googla, utan ryssens egna förklaring av begreppet, tack.

Barstar
2011-07-20, 08:30
Givet att du inte ser några större problem med dagens invandringspolitik, förutom möjligen att den är för hjärtlös och att vi ägnar oss åt för mkt "massutvisningar", så har du gett dig in i en debatt du inte kan vinna.

Jag ser visst problem med dagens invandringspolitik, jag ser problem i mycket av den politiken som förs. Men, det är för att politik är inte svart eller vitt och där det finns nyanser finns det problem. I den här tråden så menar trådskaparen att det är invandringspolitikens/invandrarnas fel att en äldre kvinna valt att ta sitt liv på grund av att hon känner sig ensam. Så, frågan är fortfarande om en äldre person vid god hälsa själv skall få välja att flytta till ett äldreboende när denne vill. Om någon nu mot förmodan tycker att det skall skattebetalarna stå för så skulle jag vilja veta om det är så att gösta 45 år gammal kan få flytta till ett boende för att han känner sig ensam?

D Andersson
2011-07-20, 08:47
I den här tråden så menar trådskaparen att det är invandringspolitikens/invandrarnas fel att en äldre kvinna valt att ta sitt liv på grund av att hon känner sig ensam. Så, frågan är fortfarande om en äldre person vid god hälsa själv skall få välja att flytta till ett äldreboende när denne vill.

Nej, tråden handlar om att Sverige prioriterar fel, vilket vi gör, svårare än så är det inte.

För att ta ditt exempel: Om det står mellan att ge ett antal tiotusen invandrare asyl och livslång bidragsförsörjning eller att ha ett försvar så är försvar rätt prioritering.

Om det står mellan bistånd på plats eller att bekosta ett liv i Sverige i relativ lyx och att ge arbetsfri inkomst resten av livet till mindre än en promille av antalet människor biståndspengarna kunde ha hjälpt (vilket Sverige har gjort) så är bistånd på plats rätt prioritering. (Det ska tilläggas att tidigare, när invandringen var en icke-fråga, prioriterade vi ännu mer fel)

Eddie Vedder
2011-07-20, 08:50
En finne som arbetskraftinvandrade på 70-talet och assimilerades

Lite off topic kanske men nog är just den gruppen ett praktexempel på riktigt usel assimilering? Finnar i svenska industrier som arbetade här ett halvt liv, med andra finnar, och aldrig ens lärde sig svenska?

Det är som sagt off topic men att lyfta fram finska arbetskraftsinvandringen från åren efter WW2 som exempel på bra assimilering känns inte direkt rätt. De må ha varit lönsamma och produktiva såklart. Men knappast mycket till assimilering.

Eller så var helt enkelt finnarna i Degerfors järnverk och Bofors i Karlskoga unika. För så långt sträcker sig min "erfarenhet" (det vill säga anekdoter jag hört).

joko
2011-07-20, 08:57
Lite off topic kanske men nog är just den gruppen ett praktexempel på riktigt usel assimilering? Finnar i svenska industrier som arbetade här ett halvt liv, med andra finnar, och aldrig ens lärde sig svenska?

Det är som sagt off topic men att lyfta fram finska arbetskraftsinvandringen från åren efter WW2 som exempel på bra assimilering känns inte direkt rätt. De må ha varit lönsamma och produktiva såklart. Men knappast mycket till assimilering.

Eller så var helt enkelt finnarna i Degerfors järnverk och Bofors i Karlskoga unika. För så långt sträcker sig min "erfarenhet" (det vill säga anekdoter jag hört).

Bra poäng, i min skola fanns det helfinska klasser som undervisades på finska som förstaspråk. Nu är väl finska förvisso ett officiellt språk, men det kan ju knappast vara bra assimillering till det svenska samhället att isolera sig med sin booboll och memma.

Barstar
2011-07-20, 09:10
Nej, tråden handlar om att Sverige prioriterar fel, vilket vi gör, svårare än så är det inte.


Nej, tråden skapades med hänvisning till en artikel. Denna artikel beskriver hur en svensk kvinna begått självmord eftersom hon inte fått plats på ett äldreboende och därför känner sig ensam. Vidare i tråden visar det sig att trådskaparen menar att det är invandrarnas fel. Jag menar att ensamhet inte är statens plikt att råda bot på, speciellt inte i det här fallet då det finns familjemedlemmar som enligt artikeln hälsade på "nästan varje dag".

Min kommentar att vi lika gärna kan skrota försvaret skall tas med en nypa salt, jag kunde ha varit tydligare. Även om försvaret i det skick det är idag och har varit inte direkt ger value for money.

Om du vill diskutera svenkt bistånd och invandring så föreslår jag att du startar en tråd om det för denna handlar om vården av våra äldre. Svårare än så är det inte.

Medusa
2011-07-20, 09:12
Självklart är det så att i en budget så får olika delar olika mängd medel, och i Sveriges fall så får invandringen en del som är relativt stor övriga kostnader, ingenting märkligt med det, och jag förstår verkligen inte varför så många människor försöker få det till att det inte handlar om prioriteringar, givetvis handlar det om att välja en sak före en annan. Större medel till polisen, då måste medlen minska någonstans om inte inkomsten ökar, vilken den inte har gjort senaste åren.

Om man sedan anser att detta är rätt eller fel är subjektivt.

Herr Oberst
2011-07-20, 11:04
Men du kan inte ta hansyn till per capita nar det galler asylsokande. Det ar knappast nagot som paverkar hur asylsokande valjer land. :laugh:

Landets storlek och befolkningsmängd påverkar såklart även det i viss mån. Men min poäng är att det måste/borde se helt annorlunda ut i dina ögon när du läser statistiken.
Det är ju helt omöjligt att jämföra Tyskland och San Marina rakt av.

Men som sagt, obvious troll i guess

Herr Oberst
2011-07-20, 11:06
Vad ska finnarna assimileras till? Dom är ju praktiskt taget redan svenskar.

Herr Oberst
2011-07-20, 11:10
När språkfrågan åter är på tapeten undrar jag över ordet "pursvensk". Vad skall det betyda, och vem kvalar in? Jag vill inte ha en uppmaning att googla, utan ryssens egna förklaring av begreppet, tack.

Tror att Ulf Nilson är den som väckt det ordet till liv genom hans läsvärda artikel om islamisering kombinerat med våra svenska gummiryggar

http://www.expressen.se/1.2253836

Morrris
2011-07-20, 11:28
http://sv.metapedia.org/wiki/Batikhäxa

Schysst sida. Slumpade fram 5 st sidor för att se vad verket täckte.

Den Svenske. ("...huvudorgan för Nationalsocialistiska arbetarpartiet...")
Heinz Harmel. (tysk officer i Waffen-SS under andra världskriget)
Elia Hittina och Simon Aydin (Syrianer som våldtog en svensk flicka)
Susann Sallinen (Mördades av Hokan Goran på uppdrag av egyptiern Emad Aboras.)
Wewelsburg (tysk SS borg)

Herr Oberst
2011-07-20, 11:39
Schysst sida. Slumpade fram 5 st sidor för att se vad verket täckte.

Den Svenske. ("...huvudorgan för Nationalsocialistiska arbetarpartiet...")
Heinz Harmel. (tysk officer i Waffen-SS under andra världskriget)
Elia Hittina och Simon Aydin (Syrianer som våldtog en svensk flicka)
Susann Sallinen (Mördades av Hokan Goran på uppdrag av egyptiern Emad Aboras.)
Wewelsburg (tysk SS borg)

Jaha!?
Själv hamnade på en fransk författare, Jean Cau

Doctor Snuggles
2011-07-20, 11:59
Vad ska finnarna assimileras till? Dom är ju praktiskt taget redan svenskar.

Till sfinnar.

Barstar
2011-07-20, 12:14
Vad ska finnarna assimileras till? Dom är ju praktiskt taget redan svenskar.

Åk till Finland och lansera den teorin, berätta hur det gick OM du kommer hem.

häftig
2011-07-20, 12:41
statestiken är från scb och socialstyrelsen.det finns inga siffror på att vi har tjänat på invandringen.tycker du inte det är konstigt?om vi hade gjort det så hade nog staten sett till och visa dom siffrorna för svenska folket eftersom regeringen vurmar så för invandringen.

Det finns däremot internationell forskning på området. Visste du exempelvis att det är procentuellt sätt fler utrikes födda än inrikes födda som har en eftergymnasial utbildning på mer än tre år. Alltså, akademiker flyttar till Sverige och arbetar här, vi betalar inte utbildningen men får kompetensen. De personer som invandrat till Sverige på senare tid 2001-2008 har procentuellt sätt en högre utbildningsnivå än vad vi Svenskar har. (http://www.migrationsinfo.se/demografi/utbildningsniva-bland-utrikesfodda/)
Storbritanniens tillväxt ökade mellan 2004-2005 med 0,9 % pga invandringen.
http://www.migrationsinfo.se/ekonomi/tillvaxt/
Du ligger i lä min vän, skaffa dig en utbildning! Tänk hur många invandrare som både skriver och talar bättre än dig.

Barstar
2011-07-20, 12:59
Det finns uppgifter på att alkoholkonsumtionen i landet kostar samhället 150 miljarder kronor/år (Jonsson A, "150 miljarder kostar supen", 2003). Kan ju vara ett bra ställe att börja på.

Baluu
2011-07-20, 13:03
Vad tror du det är som gör att så många söker sig hit?

Glöm det förresten, såg ditt #181 och det blev uppenbart att du bara trollar/skämtar.
Exakt vad i #181 var fel, gärna med en källhänvisning?

Landets storlek och befolkningsmängd påverkar såklart även det i viss mån. Men min poäng är att det måste/borde se helt annorlunda ut i dina ögon när du läser statistiken.
Det är ju helt omöjligt att jämföra Tyskland och San Marina rakt av.

Men som sagt, obvious troll i guess
Du kan inte bara ta vilken siffra som helst och omvandla det till per capita. Antal asylsökande per capita är ingen rimlig enhet och mäter inget relevant. Och om den påverkar i "viss mån", är påverkan ens statistiskt signifikant?

-squat-
2011-07-20, 13:05
Det finns däremot internationell forskning på området. Visste du exempelvis att det är procentuellt sätt fler utrikes födda än inrikes födda som har en eftergymnasial utbildning på mer än tre år. Alltså, akademiker flyttar till Sverige och arbetar här, vi betalar inte utbildningen men får kompetensen. De personer som invandrat till Sverige på senare tid 2001-2008 har procentuellt sätt en högre utbildningsnivå än vad vi Svenskar har. (http://www.migrationsinfo.se/demografi/utbildningsniva-bland-utrikesfodda/)
Storbritanniens tillväxt ökade mellan 2004-2005 med 0,9 % pga invandringen.
http://www.migrationsinfo.se/ekonomi/tillvaxt/
Du ligger i lä min vän, skaffa dig en utbildning! Tänk hur många invandrare som både skriver och talar bättre än dig.


Professor Jan Ekberg har i en rapport till Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi skrivit den mest noggranna studien av invandringens kostnader för Sverige. Rapporten kom fram till att invandrare varje år betalar in 40–60 miljarder kronor mindre i skatt än de får ut i bidrag och offentliga tjänster. Ekbergs beräkningar underskattar ändå troligtvis invandringens kostnader kraftigt.


År 2008 förvärvsarbetade 81,8 procent av svenskfödda. Motsvarande siffra bland utomeuropeiska invandrare var endast 50,6 procent. En grupp kan inte försörja sig själv, än mindre bidra positivt till samhällsekonomin eller ens tillfälligt skjuta upp åldrandeproblemet, om bara hälften arbetar.

http://www.svensktidskrift.se/?p=23968

Rent ekonomiskt är invandringen idag en förlust för Sverige. Dock innebär inte detta att alla samhällets problem kan tillskrivas invandringen.

häftig
2011-07-20, 14:19
http://www.svensktidskrift.se/?p=23968

Rent ekonomiskt är invandringen idag en förlust för Sverige. Dock innebär inte detta att alla samhällets problem kan tillskrivas invandringen.

Men man kan inte enbart räkna skatt och sociala avgifter +-. För så enkelt är det inte. Du får räkna på allt, vinst i utbildningsnivå som invandrare har med sig (Som sagt mer än var fjärde läkare i Sverige är född i utlandet, kompetens, procentuellt sätt fler akademiker som är födda i annat land än Sverige), den unga ålder som invandrare ofta har, ökad export till landet där invandrarna utvandrat från (utökad invandring från ett land med 10% ger en utökad export till samma land med 6%(http://www.scribd.com/doc/37140321/Lyckad-invandring)). Jag nöjer mig inte med det där.

Eddie Vedder
2011-07-20, 14:24
Vad ska finnarna assimileras till? Dom är ju praktiskt taget redan svenskar.

Nej så är det inte. Om du tror att kulturskillnader är direkt relaterade till geografiska avstånd så har du väldigt fel.

Barstar
2011-07-20, 15:10
http://www.svensktidskrift.se/?p=23968

Rent ekonomiskt är invandringen idag en förlust för Sverige. Dock innebär inte detta att alla samhällets problem kan tillskrivas invandringen.

En undersökning som inte baseras på alla invandrare som flyttat till är land visar inget som är relevant, jag kan skriva en rapport om koloiter som inte tränar och begränsa urvalet så att resultatet blir 100%.

mij82
2011-07-20, 15:16
Fria Tider (SD), PI (SD) och metapedia (nazister), bra och trovärdiga hänvisningar där, info14 nästa?

Baluu
2011-07-20, 15:19
Spinoff från artikeln.

http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/16/tino-om-invandring/
http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/24/ska-stater-ses-som-klubbar/

-squat-
2011-07-20, 15:30
Spinoff från artikeln.

http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/16/tino-om-invandring/
http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/24/ska-stater-ses-som-klubbar/

Debatten mellan Tino och Niclas är verkligen bra. Själv är jag inne på Tinos linje, fri invandring är galenskap.

Baluu
2011-07-20, 15:51
Fast Niclas refuterar Tinos kärnhypoteser.
http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/16/tino-om-invandring/#comment-34489
http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/16/tino-om-invandring/#comment-34500

Även diskussionen med Marcus är intressant.

Exakt vad är det du håller med Tino om?

ryssen
2011-07-20, 16:53
När språkfrågan åter är på tapeten undrar jag över ordet "pursvensk". Vad skall det betyda, och vem kvalar in? Jag vill inte ha en uppmaning att googla, utan ryssens egna förklaring av begreppet, tack.

http://svtdebatt.se/2010/12/ulf-nilson-med-pursvenskar-menade-jag-svenskar-av-det-gamla-vanliga-slaget/

stridis
2011-07-20, 17:04
Nej så är det inte. Om du tror att kulturskillnader är direkt relaterade till geografiska avstånd så har du väldigt fel.

Men Finland har en liknande kultur som Sverige, bara lite mer bonnig och influerad av ryssen (även om de har lite annan politisk tradition än Sverige). Se bara på grejer som: Vilka länder firar midsommar? I vilka pratas det svenska? Etc etc. Det har trots allt varit Svenskt en gång i tiden, ok svenska är inte populär bland finnarna, och att lära sig ett helt annat språk är svårt. Men det handlar inte om kultur.

-squat-
2011-07-20, 18:21
http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/16/tino-om-invandring/
http://nonicoclolasos.wordpress.com/2011/04/24/ska-stater-ses-som-klubbar/

Niclas har en poäng i att man borde få lämna "klubben" om man vill.


Exakt vad är det du håller med Tino om?

Att fri invandring i kombination med en välfärdsstat inte fungerar. Det är fullt rimligt att vi inte ska ta emot fler invandrar än vad samhället klarar av att absorbera.

Baluu
2011-07-20, 18:46
Att fri invandring i kombination med en välfärdsstat inte fungerar. Det är fullt rimligt att vi inte ska ta emot fler invandrar än vad samhället klarar av att absorbera.
Du missar nu lite av uppdelningen. Tinos artikel hade i princip två huvudgrenar:
1. invandring är kostsamt
2. invandring leder till en mindre liberal stat och därför bör liberaler vara för en restriktiv invandring.

Niclas, i sitt blogginlägg, fokuserade enbart på punkt 2.

Det är inte många liberaler som tror att invandring i kombination med en välfärdsstat fungerar.

130kg finsk sisu
2011-07-20, 18:50
Men Finland har en liknande kultur som Sverige, bara lite mer bonnig och influerad av ryssen (även om de har lite annan politisk tradition än Sverige). Se bara på grejer som: Vilka länder firar midsommar? I vilka pratas det svenska? Etc etc. Det har trots allt varit Svenskt en gång i tiden, ok svenska är inte populär bland finnarna, och att lära sig ett helt annat språk är svårt. Men det handlar inte om kultur.

nu skall du vännen lilla vara försiktig här. Vad har vi influerat av Ryssen?

stridis
2011-07-20, 19:06
nu skall du vännen lilla vara försiktig här. Vad har vi influerat av Ryssen?

Tja det är väl bland annat som med svenskarna vid finska gränsen, vid er ryska gräns. andra sidan så kanske jag är färgad för där jag brukat spendera somrarna i Åbo skärgård så har de ju en "ryssby" på en av öarna, samt att jag har släkt inte så långt ifrån ryska gränsen.

D Andersson
2011-07-20, 19:12
Exakt vad i #181 var fel, gärna med en källhänvisning?


Hela inlägget saknar i princip all kontakt med verkligheten. Du tror framförallt att våra generösa bidragssystem inte har någon inverkan på hur många som söker sig hit, trots att en av de vanligaste motiveringarna till att man tagit sig hit just är att man får mycket pengar utan att behöva arbeta. Vidare försöker du blanda bort korten och göra en poäng av att vi "bara" är det tredje-fjärde mesta asyllandet i hela EU i absoluta tal. Du bortser helt från de extremt slappa regler som gäller för "ensamkommande flyktingbarn" och asylsökande i stort hur det korrelerar med antalet som söker sig hit, i våra grannländer har reglerna skärpts, man gör riktiga kontroller, accepterar inte folk utan identitetshandlingar etc. och där har antalet minskat. O.s.v. o.s.v.

D Andersson
2011-07-20, 19:20
Att fri invandring i kombination med en välfärdsstat inte fungerar. Det är fullt rimligt att vi inte ska ta emot fler invandrar än vad samhället klarar av att absorbera.

Man kan ju t.ex. fråga sig hur stor del av de utomeuropeiska invandrade kvinnorna som har riktiga jobb, ska vi gissa på max 10-15%..? Till att börja med är sysselsättningsgraden för den gruppen under 50%, och då har vi en extremt generös definition på när man är sysselsatt. Det är ju inte ovanligt att en invandrad kvinna som kommer från norra afrika kommer med eller efterhand uppger att hon har 5-12 barn (och det går lika bra om det egentligen är någon annans barn), hon kan direkt se fram emot 480 dagars betald ledighet per barn.

Baluu
2011-07-20, 19:27
Hela inlägget saknar i princip all kontakt med verkligheten.
Var mer specifik. När någon skriver såhär brukar det bara vara ett tecken på att personen inte har något konkret att komma med.

Du tror framförallt att våra generösa bidragssystem inte har någon inverkan på hur många som söker sig hit, trots att en av de vanligaste motiveringarna till att man tagit sig hit just är att man får mycket pengar utan att behöva arbeta.
Det här är inte sant. Jag skrev klart och tydligt att det var en faktor.

Vidare försöker du blanda bort korten och göra en poäng av att vi "bara" är det tredje-fjärde mesta asyllandet i hela EU i absoluta tal.
Nej, jag bemötte påståendet att resten av Europa är långt bakom oss. Jag visade klart och tydligt att så inte var fallet.

Du bortser helt från de extremt slappa regler som gäller för "ensamkommande flyktingbarn" och asylsökande i stort hur det korrelerar med antalet som söker sig hit, i våra grannländer har reglerna skärpts, man gör riktiga kontroller, accepterar inte folk utan identitetshandlingar etc. och där har antalet minskat. O.s.v. o.s.v.
Det här är en halmgubbe.

-squat-
2011-07-20, 19:31
Du missar nu lite av uppdelningen. Tinos artikel hade i princip två huvudgrenar:
1. invandring är kostsamt
2. invandring leder till en mindre liberal stat och därför bör liberaler vara för en restriktiv invandring.

Niclas, i sitt blogginlägg, fokuserade enbart på punkt 2.

Det är inte många liberaler som tror att invandring i kombination med en välfärdsstat fungerar.

Tinos svar på punkt 2.

Hence 77% of non-European immigrants voted for the left in the 2010 election, a year when only 43% of native born Swedes voted for the combined left. In the United States whereas only 35% of whites prefer raising taxes and expanding government, the figure is 65% for Hispanic immigrants and 66% for second-generation Hispanics.

Vem som har rätt vet ingen av oss. Hur som helst tycker jag att debatten mellan Tino och Niclas var värdig och höll en hög intellektuell nivå.

I den svenska ankdammen av liberaler är det många som säger sig vara för fri invandring i kombination med en välfärdsstat. Libertarianerna hoppas ju förstås att fri invandring ska spränga välfärdsstaten, medan socialliberalerna, inte verkar ha tänkte hela vägen.

Tino har en poäng i att fri invandring inte alls är en liberal idé, utan snarare är en anarkistisk idé.

D Andersson
2011-07-20, 19:35
Det här är inte sant. Jag skrev klart och tydligt att det var en faktor.

Nu har vi klargjort att generösa bidragssystem och slappa regler/ att man inte följer de regler som finns är två faktorer. Nämn några andra faktorer som är lika betydelsefulla.


Nej, jag bemötte påståendet att resten av Europa är långt bakom oss. Jag visade klart och tydligt att så inte var fallet.

Du förtydligade du vad du menade på sin höjd, det enda du visade var att du menade något annat än den du debatterade med. Kan du sen inte se att antal invandrare/asylsökande per capita är ett väldigt bra och användbart mått så är du verkligen ute och cyklar helt enkelt.

Baluu
2011-07-20, 19:57
Tinos svar på punkt 2.
Det där är knappast ett "bevis". Niclas visade att fri invandring ledde till att folk som redan bodde i landet blev mer skeptiska till fördelningspolitiken. Man kan inte bara titta på en specifik delmängd av befolkningen och tro att deras åsikter blir lag.

Vem som har rätt vet ingen av oss. Folk har ofta vana att tro att sånt är en motsatsförhållande. Det vi med klarhet kan säga är att Tino har hypoteser som han inte har hittat belägg för.

I den svenska ankdammen av liberaler är det många som säger sig vara för fri invandring i kombination med en välfärdsstat. Libertarianerna hoppas ju förstås att fri invandring ska spränga välfärdsstaten, medan socialliberalerna, inte verkar ha tänkte hela vägen.Termen liberal är ganska bred. I den svenska ankdammen är alla förutom vänsterpartiet någon form av socialliberala.

Tino har en poäng i att fri invandring inte alls är en liberal idé, utan snarare är en anarkistisk idé.
Det här stämmer inte. Tinos argument är att referera till någon död person och säga QED. Det är knappast ett hållbart logiskt argument. Liberalism har en del axiomer om frihet. Resten följer därefter, oavsett vad Friedman sa.

Inte heller här är det ett motsatsförhållande mellan libertarianism och anarkokapitalism. Du och Tino begår ett fel här.

Baluu
2011-07-20, 20:09
Nu har vi klargjort att generösa bidragssystem och slappa regler/ att man inte följer de regler som finns är två faktorer. Det var klargjort redan innan du kom in och basunerade ut att jag är ett troll. Ett misstag du kunde undvikit om du var mindre aggressiv och läste det som skrevs istället.

Nämn några andra faktorer som är lika betydelsefulla.
Jag vet inte.


Du förtydligade du vad du menade på sin höjd, det enda du visade var att du menade något annat än den du debatterade med.
Va? Skriv så det är begripligt.

Kan du sen inte se att antal invandrare/asylsökande per capita är ett väldigt bra och användbart mått så är du verkligen ute och cyklar helt enkelt.Nej det är ett helt oanvändbart mått eftersom det inte mäter något relevant. Sen blandar du ihop termerna invandrare och asylsökande.

Barstar
2011-07-20, 22:14
Citat:
Hence 77% of non-European immigrants voted for the left in the 2010 election, a year when only 43% of native born Swedes voted for the combined left. In the United States whereas only 35% of whites prefer raising taxes and expanding government, the figure is 65% for Hispanic immigrants and 66% for second-generation Hispanics.


Med tanke på hur ekonomin ser ut i USA så kanske de där spansktalande inte är så fel ute.


Du förtydligade du vad du menade på sin höjd, det enda du visade var att du menade något annat än den du debatterade med. Kan du sen inte se att antal invandrare/asylsökande per capita är ett väldigt bra och användbart mått så är du verkligen ute och cyklar helt enkelt.

Du snackar mycket om att debattera, men jag tycker att du mest upprepar dig och försöker tillrättavisa andra om hur de skall argumentera. Ungefär som jag gör nu. Du har för övrigt inte svarat på min fråga om du anser att friska äldre personer som känner sig ensamma skall erbjudas plats på ålderdomshem. Till vad är måttet asylsökande per capita användbart till?

Baluu
2011-07-20, 22:34
Till vad är måttet asylsökande per capita användbart till?
Den mäter efterfrågan på potatisodlare? Ett förfinat mått av kaniner per kWh (USA som använder imperialenheter kör på antalet klippta navelsträngar per rutschkana). Hur kan du inte se användbarheten i det? ;)

Barstar
2011-07-20, 22:43
Jag måste vara dum, men jag hoppas att jag bara har otur när jag tänker.

Baluu
2011-07-20, 22:52
Jag måste vara dum, men jag hoppas att jag bara har otur när jag tänker.
Ha förtröstan, jag är inte heller smart nog att se det viktiga i måttet. *kissass*

stevebc
2011-07-20, 22:54
Nej det är ett helt oanvändbart mått eftersom det inte mäter något relevant. Sen blandar du ihop termerna invandrare och asylsökande.

Till vad är måttet asylsökande per capita användbart till?

Den mäter efterfrågan på potatisodlare? Ett förfinat mått av kaniner per kWh (USA som använder imperialenheter kör på antalet klippta navelsträngar per rutschkana). Hur kan du inte se användbarheten i det? ;)

Jag förstår inte problemet?

Det är väl mer relevant att använda asylsökande per capita, än att använda sig av det totala antalet sökande? Det gör det mycket lättare för att få en bild av hur vi står oss jämfört med våra grannländer, samt hur mycket resurser som går åt - man använder ju sig ofta av BNP/capita och liknande i andra nationalekonomiska sammanhang eftersom det ofta är en mer intressant indikator.

Barstar
2011-07-20, 22:56
Kom att tänka på bönder, de lyfter en himla massa bidragspengar. Skall vi tvinga dem att göra något annat?

Baluu
2011-07-20, 23:25
Jag förstår inte problemet?

Det är väl mer relevant att använda asylsökande per capita, än att använda sig av det totala antalet sökande? Det gör det mycket lättare för att få en bild av hur vi står oss jämfört med våra grannländer, samt hur mycket resurser som går åt - man använder ju sig ofta av BNP/capita och liknande i andra nationalekonomiska sammanhang eftersom det ofta är en mer intressant indikator.
När du talar om BNP per capita så är "per capita" en direkt faktor i bruttonationalprodukten. Titta på formeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_domestic_product#Determining_GDP
private consumption: Befolkningsmängden är en direkt faktor i variabeln!
gross investment: Som ovan!
government spending: Som ovan!
exports: Som ovan!
imports: Som ovan!

Därför är det rimligt att tala om "per capita" i fallet BNP. Men nu pratar vi om asylsökande. De ser välfärd och möjlighet att få medborgarskap.
Möjlighet att få medborgarskap: Är befolkningsmängden en direkt faktor eller är det politiken i landet som är den största faktorn?
Välfärd: Om det krävs X% i arbete (det finns fler variabler men håll dem också proportionerliga) för att "klara" av den välfärd vi har så spelar det väl ingen roll hur befolkningsmängden ser ut. Det viktiga är vad samhället ger för sken till flyktingarna.

Att tala om per capita i fallet hur många vi tar in är mer relevant då det gäller procentuell ökning av befolkningen. Men i fallet sökande är det knappast intressant. Jag tänker inte förneka att befolkningsmängden har 0 påverkan, men att tala om per capita utan att visa att det åtminstone är en stor faktor ser jag ingen relevans i. Man kan också fråga sig om det borde vara en stor faktor.

Ett annat exempel är km/h. Om en bil har hunnit 20 km så är ju tiden en viktig variabel. Och visst sjutton är det en direkt faktor och vi har plötsligt formeln sträcka = tid * hastighet. Därför är det vettigt att prata om "km/h".

(Antalet klippta navelsträngar per rutschkana är faktiskt inte helt fel om man tänker efter...)

stevebc
2011-07-20, 23:34
Hur som helst så medför det att man enkelt kan jämföra med situationen i andra länder. Det är väl smidigt.

Baluu
2011-07-20, 23:39
Varför inte dela med antalet procent av statsbudgeten som går till bidrag? Är det inte mycket smidigare? Säger det mer om asylsituationen eller mindre? Vad händer om vi delar med antalet dagisplatser? *Vad* säger det oss? Man är givetvis fri att dela med vad man vill men det är ganska meningslöst om det inte säger en något viktigt. Dela med antalet svensktalande i landet och plötsligt ligger Sverige långt nere i statistiken i Europa. Men det är ganska intetsägande. Ska man jämföra länder bör det göras på ett vettigt sätt och ofta är per capita svaret, men inte alltid.

D Andersson
2011-07-21, 07:03
Det var klargjort redan innan du kom in och basunerade ut att jag är ett troll.

Jag vet inte.


Vilken pajas du är. Tror aldrig jag har sett maken till förmåga att trassla in sig i ett resonemang, och för att sedan inte tappa ansiktet är den uppenbara taktiken att trassla till det ännu mer (ditt #231 är verkligen priceless) så att verkligen ingen ska orka fortsätta debattera med dig, men det funkar säkert för dig. Du är inte kusin eller så med Allan här på forumet?

Generösa bidragssystem i kombination med slappa regler som dessutom inte ens efterföljs är de faktorer som gör att antalet asylsökande till Sverige är så stort, eller precis tvärtemot vad du skriver i slutet av #181. Med stramare regler och/eller om vi hade följt de regler som finns hade vi sett samma utveckling som i våra grannländer - färre asylsökande, färre "ensamkommande barn", färre som försöker anhöriginvandra.

Egentligen är hela asylprocessen satt ur spel, de flesta som söker sig hit söker på en anhörig (påhittad eller verklig), har inga asylskäl men ljuger ihop något, kastar sina identitetshandlingar o.s.v. o.s.v. De enda vi kan vara någorlunda säkra på är riktiga flyktingar är den bråkdel (något/några enstaka tusen) kvotflyktingar vi tar emot varje år.
Sedan kan du prata hur mkt skit du vill om vilka begrepp jag inte kan hålla isär.


Va? Skriv så det är begripligt.

Den du debatterade med menade och använde sig av antal asylsökande/capita, du menade antal asylsökande - Du har inte bemött något, du pratade bara om något annat än den du debatterade med.

Och om du fortfarande inte förstått att asylsökande/capita är ett betydelsefullt, bra och relevant mått i väldigt många avseenden är du verkligen bortom all hjälp.
Ponera att ett land tar emot (som i beviljar asyl till) 250 000 asylsökande. Fundera på vad det får för konsekvenser om det sker i ett land med 500 miljoner invånare, fundera sedan på vad samma antal asylsökande har för inverkan i ett land med 500 000 invånare.

Barstar
2011-07-21, 07:37
Egentligen är hela asylprocessen satt ur spel, de flesta som söker sig hit söker på en anhörig (påhittad eller verklig), har inga asylskäl men ljuger ihop något, kastar sina identitetshandlingar o.s.v. o.s.v. De enda vi kan vara någorlunda säkra på är riktiga flyktingar är den bråkdel (något/några enstaka tusen) kvotflyktingar vi tar emot varje år.

Om det hade varit så, borde inte antalet asylsökande mångdubblas? Om alla som kommer hit och får permanent uppehållstillstånd tar hit sina anhöriga. Sen har vi det faktum att vi ser markanta ökningar av asylsökande från oroshärdar i världen, med ditt resonemang borde det komma asylsökande från alla u-länder i en ganska jämn ström. Till och med tjock-Göran oroade sig för social turism, den har uteblivit. Det skall mycket till för att en människa skall packa ihop och fly till ett annat land med en annan kultur. Om det landet välkomnar personen i fråga så kommer han/hon vilja bidra, den absoluta majoriteten av alla som bor i Sverige oavsett var de kommer ifrån vill göra rätt för sig. Det finns alltid undantag, så klart.

Och om du fortfarande inte förstått att asylsökande/capita är ett betydelsefullt, bra och relevant mått i väldigt många avseenden är du verkligen bortom all hjälp.
Ponera att ett land tar emot (som i beviljar asyl till) 250 000 asylsökande. Fundera på vad det får för konsekvenser om det sker i ett land med 500 miljoner invånare, fundera sedan på vad samma antal asylsökande har för inverkan i ett land med 500 000 invånare

Felet du gör att du tar en lista med totalt antal asylsökande och säger att Sverige skulle ligga i topp om man räknade annorlunda, det skulle vi inte. Vi får däng av både Cypern och Malta.

D Andersson
2011-07-21, 08:09
Om det hade varit så, borde inte antalet asylsökande mångdubblas? Om alla som kommer hit och får permanent uppehållstillstånd tar hit sina anhöriga. Sen har vi det faktum att vi ser markanta ökningar av asylsökande från oroshärdar i världen, med ditt resonemang borde det komma asylsökande från alla u-länder i en ganska jämn ström. Till och med tjock-Göran oroade sig för social turism, den har uteblivit. Det skall mycket till för att en människa skall packa ihop och fly till ett annat land med en annan kultur. Om det landet välkomnar personen i fråga så kommer han/hon vilja bidra, den absoluta majoriteten av alla som bor i Sverige oavsett var de kommer ifrån vill göra rätt för sig. Det finns alltid undantag, så klart.


Vad skulle du kalla det som anställda på migrationsverket berättar om nedan?

Jag har haft flera ”somaliska” asylsökande. Personer som, har det visat sig, varken kommer från Somalia överhuvudtaget eller är berättigade till asyl. I själva verket är det människor från olika andra länder där de inte vill bo för att de inte får sådana ekonomiska och andra bidrag och rättigheter där, som de får i Sverige. Men eftersom de talar somaliska så måste (!) vi ge dem asyl. Även när det klart och tydligt visat sig att de kommer från helt andra länder än Somalia, inte sällan andra EU-länder där de redan har permanenta uppehållstillstånd (PUT).

Om man frågar dessa människor, som alltså inte alls kommer från Somalia, vilka de anser att deras ”rättigheter” är, som de så hett eftertraktar och som de gått miste om i andra länder, så känner de väl till dem och svaren är därför alltid desamma:

• Rätt till bidrag utan att jobba.
• Rätt att få hit en make/maka utan att någon av dem behöver jobba.
• Rätt att inte läsa svenska eller integrera sig eftersom män och kvinnor utan slöja inte kan gå i samma klass eller jobba ihop.
• Rätt till barnbidrag och flerbarnsbidrag.
• Rätt att inte tala om vem som är far till barnen om man är bihustru till någon; man har ändå rätt att få bidrag från Försäkringskassan och socialen.
• Rätt för bihustrun och hennes barn att ha en adress där de inte bor så att de kan dela alla bidrag med storfamiljen.

Det finns knappast någon anledning för en man från den här kulturen att jobba när det enda han behöver göra är att avla barn, som han sedan inte står för!

Varför ställs inte samma krav på dessa nya svenskar som på oss gamla svenskar, vi som måste jobba trots att vi är så sjuka att vi dör inom ett par månader?

Men, även en sådan fjärde bihustru som knappt kan somaliska och som kommit hit från ett EU-land, för att berika inkomsterna i en redan arbetslös tiobarnsfamilj, måste vi givetvis bevilja asyl. Eftersom vi inte vet vad personen heter…. Vi måste ta för givet att det första barnet avlades under kriget i Somalia och det andra barnets pappa är någon som hon sökte tröst hos under den långa asylprocessen i Sverige och nu kommer hon inte ens ihåg förnamnet på honom. Dessutom riskerar förstås båda barnen, om de är flickor, könsstympning i alla länder som de kan utvisas till.


http://meritwager.wordpress.com/2010/07/20/nar-kommer-andra-lander-som-nu-ser-hur-sverige-ger-ut-medborgarskap-till-identitetslosa-efter-atta-ar-att-borja-vagra-erkanna-passen-som-giltiga/


Och:


Så här rapporterar Nyheterna i P4 Väst den 19 juli under den helt felaktiga rubriken Avslag för hungerstrejkande flyktingar:


De hungerstrejkande flyktingarna i Munkedal har fått avslag på sin asylansökan. Det gäller för alla som hittills blivit kallade till ett möte med migrationsverket, enligt Bohusläningen.

De ska istället föras tillbaka till Italien, där de fått uppehållstillstånd. Men exakt hur det ska gå till har de inte fått besked om. Orsaken till hungerstrejken är att flyktingarna inte vill tillbaka till Italien, eftersom flyktingarna menar att de har blivit hotade av maffian.

I en intervju till SVTs Västnytt i förra veckan sa borgmästaren i staden Riace där de palestinska flyktingarna bodde innan de flydde till Sverige, att de inte är välkomna tillbaka.

1) De är inte ”flyktingar”! De är personer som redan har beviljats uppehållstillstånd i Italien.

2) Självklart har de fått avslag på sina (ogrundade) asylansökningar. Se punkt 1.

3) De behöver inte ”föras tillbaka” till Italien, de ska bara helt enkelt resa tillbaka till det land där de redan har fått asyl eller uppehållstillstånd.

4) Det finns ingen möjlighet för Italien att neka dem att återvända och det gör inte heller landet. P4 Väst rapporterar att borgmästaren i Riace inte välkomnar dem i sin stad, men det är ju en helt annan sak. Staten Italien måste – på samma sätt som staten Sverige – ta emot personer som beviljats uppehållstillstånd, och det gör den också.

5) Dessa personer ”flydde” inte till Sverige! Det är otillständigt av Public Service att rapportera på ett sådant vilseledande sätt.

Så varför befinner sig då de hungerstrejkande människorna här i Sverige trots att de redan har uppehållstillstånd i ett annat EU-land? Varför har de sökt asyl på bedrägliga grunder här? Det kanske kan ha att göra med att de i Italien måste leva efter det landets lagar och försörja sig själva, medan de i Sverige inte skulle behöva försörja sig utan ha rätt att kräva fri bostad, fri läkarvård, fri skola och inte behöver arbeta för det.


http://meritwager.wordpress.com/2011/07/20/det-finns-krav-i-sandningstillstandet-pa-att-public-service-ska-rapportera-korrekt-och-allsidigt/


Och

Jag har träffat ett antal personer som kommit hit som anhöriga och gäststuderande som kommit till Sverige med pass. Många av dessa personer dyker sedan upp som asylsökande, nu utan pass och med en falsk identitet och en uppdiktad berättelse om förföljelser med mera. Som inte har inträffat eftersom personen i fråga har bott i Sverige i flera år, med tillstånd från Besök och Bosättning. Man träffar dem då och då, p.g.a. anonyma tips eller egna misstankar, men mörkertalet måste vara stort. Och ännu större blir det när ”kortare väntan” förbjuder oss att utreda ordentligt och gå på djupet i varje ärende.

Syskongifte är vanligt och man behöver ju bara låtsas vara gift i två år. Sedan får man PUT och då kan man ”skilja sig” och ”råka träffa” sin riktiga make eller maka på Internet eller genom besök i hemlandet. Om lurendrejaren är en kvinna så har hon redan sina barn här, de har också fått tillstånd när mamman gifte sig med sin bror. Men om lurendejaren är en man så får han säkert ta hit sina barn som varande barn till den nya kvinnan som han träffat efter den så uppslitande separationen från sin egen syster.

Om en asylsökande fått barn med en person som är bosatt här så får han eller hon PUT direkt. Detta helt oavsett om personen i fråga har styrkt sin identitet, antar jag eftersom styrkt identitet inte är krav för PUT. Och inte heller görs det något DNA-test utan det räcker att de nyblivna föräldrarna intygar för familjerätten att barnet är deras gemensamma och att de visar att de har gemensam vårdnad av barnet. När PUT sedan har har beviljats så kan vem som helst av dem ångra sig och komma på följande:

”Det är sant att jag minsann hade sex med någon annan också, men jag hade glömt det och när jag ansökte om tillstånd/när jag intygade att en asylsökande var far till mitt mitt barn eller att personen i Sverige var far till mitt barn så handlade jag i god tro”.

Inte återkallas PUT då, som det borde! Och aldrig om barnet är svensk medborgare. Då kan PUT-personen ta hit sin riktiga familj och alla är lyckliga i all evighet. Detta är vad GD:s Vision innebär: att få hit smarta tricksare med med familjer som kommer efter två år; familjer och ”ensamkommande barn” som saknar asylskäl och som ljuger om sin identitet, samtidigt som man utvisar människor som visar vilka de är och som talar sanning men vilkas asylskäl inte är tillräckliga. Afghanistan är ju en fungerande demokrati, åtmistone i Kabul. Irak likaså. Liksom nästan alla andra länder. Förutom Somalia och Eritrea. I fall man bara säger sig komma därifrån får man PUT direkt och det spelar ingen roll om man ens kan sitt (?) språk eller inte.


Kommentar: Återigen en berättelser som regering, riksdag, gammelmedier, myndigheter, organisationer inte bryr sig om eftersom man i Sverige inte bryr sig om att lögnare, lurendrejare, utnyttjare och terrorister flyttar till Sverige i falska identiteter, med andras barn, gifta med syskon etc – kort sagt med varenda uppgift helt felaktig, får livstids försörjning på grundval av stora lögner. Migrationsverkets generaldirektör har i åratal tillåtits ha verket nästan som lekstuga och genomfört ”visioner” som är skadliga för landet både nu och i framtiden. Och det finns ingen som vill stoppa galenskaperna. Ingen. Hur tror regeringen och riksdagens politiker (för att inte tala om de ensidigt rapporterande medierna) att folket ska kunna ha respekt för asylsystemet och för dem, som faktiskt haft skäl att söka sig hit på grunder som verkligen ska ge PUT när man inte har en aning om vilka som ljugit sig in i landet och vilka som inte gjort det? Asylhanteringen är ett svek mot svenska folket och mot de asylsökande och flyktingar som enligt utlänningslagen har flyktingskäl eller skyddsbehov och därmed rätt att få uppehållstilltånd i Sverige.

http://meritwager.wordpress.com/2010/06/15/sverige-ar-verkligen-de-identitetslosas-mecka/

Barstar
2011-07-21, 08:18
Vad skulle du kalla det som anställda på migrationsverket berättar om nedan?


Jag kallar det hörsägen utan vare sig källor eller bevis.

Jag är inte så naiv att jag tror att det du beskriver inte förekommer, men jag tror inte att förekommer i sådan utsträckning att det är relevant för statistiken.

Herr Oberst
2011-07-21, 10:20
Alla vet ju att alla som kommer till Sverige gör det för att få jobba hårt och för att ta del av vår underbara demokrati och yttrandefrihet.

Och hur skulle dessa stackars utsvultna flyktingar kunna känna till alla de kryphål som finns i våra så kallade bestämmelser? Tror ju knappast att människosmugglarna som jobbar med detta på heltid känner till varenda kryphål, eller?. Och även om dom skulle, så varför berätta det för flyktingarna som är skyldiga dom big green money? (pengar dom får den dagen PUT beviljas)

Barstar
2011-07-21, 10:32
Fortfarande inget konkret som ens i närheten antyder omfattningen.

häftig
2011-07-21, 12:02
Kom att tänka på bönder, de lyfter en himla massa bidragspengar. Skall vi tvinga dem att göra något annat?
Finns nog inte en bonde idag som inte lever på bidrag. Lantbrukare jag känner går minus på lantbruket även om de får bidrag. Ändå vill de ha kvar gården, traditionsenligt.

häftig
2011-07-21, 12:40
Och om du fortfarande inte förstått att asylsökande/capita är ett betydelsefullt, bra och relevant mått i väldigt många avseenden är du verkligen bortom all hjälp.
Ponera att ett land tar emot (som i beviljar asyl till) 250 000 asylsökande. Fundera på vad det får för konsekvenser om det sker i ett land med 500 miljoner invånare, fundera sedan på vad samma antal asylsökande har för inverkan i ett land med 500 000 invånare.
Fast, nej. Sverige och Somalia har ungefär samma befolkningsmängd. Skulle Somalia, där 2,5 miljoner människor lider av akut hungersnöd, ha samma möjlighet som Sverige att ta emot flyktingar från Sudan exempelvis? Du får ju räkna in betydligt fler faktorer för att det ska bli relevant.

Herr Oberst
2011-07-21, 12:43
Fast i större delen av Europa har vi ungefär samma förutsättningar

Barstar
2011-07-21, 13:03
Fast, nej. Sverige och Somalia har ungefär samma befolkningsmängd. Skulle Somalia, där 2,5 miljoner människor lider av akut hungersnöd, ha samma möjlighet som Sverige att ta emot flyktingar från Sudan exempelvis? Du får ju räkna in betydligt fler faktorer för att det ska bli relevant.

Diskussionen har gällt asylsökande till I-länder.

Baluu
2011-07-21, 14:17
Vilken pajas du är. Tror aldrig jag har sett maken till förmåga att trassla in sig i ett resonemang, och för att sedan inte tappa ansiktet är den uppenbara taktiken att trassla till det ännu mer (ditt #231 är verkligen priceless) så att verkligen ingen ska orka fortsätta debattera med dig, men det funkar säkert för dig. Du är inte kusin eller så med Allan här på forumet?
Inlägg 231 var helt korrekt. Finns inget fel i det. Din debatteknik är ganska uppenbart, du har gjort det två gånger nu: du säger att boken är skit utan att specificera vilka sidor och formler som är fel.

Generösa bidragssystem i kombination med slappa regler som dessutom inte ens efterföljs är de faktorer som gör att antalet asylsökande till Sverige är så stort, eller precis tvärtemot vad du skriver i slutet av #181.
Hur dum är du som hittar på saker som är så enkla att falsifiera? Jag skrev klart och tydligt i #181 att dessa var två faktorer:
Det ar [B]en faktor nar folk soker. En annan faktor ar att vi ocksa beviljar mangas ansokan.



Med stramare regler och/eller om vi hade följt de regler som finns hade vi sett samma utveckling som i våra grannländer - färre asylsökande, färre "ensamkommande barn", färre som försöker anhöriginvandra.
Ja, det hade vi. Försöker du måla upp en halmdocka av mig som säger att vi inte hade?

Egentligen är hela asylprocessen satt ur spel, de flesta som söker sig hit söker på en anhörig (påhittad eller verklig), har inga asylskäl men ljuger ihop något, kastar sina identitetshandlingar o.s.v. o.s.v. De enda vi kan vara någorlunda säkra på är riktiga flyktingar är den bråkdel (något/några enstaka tusen) kvotflyktingar vi tar emot varje år.
Sedan kan du prata hur mkt skit du vill om vilka begrepp jag inte kan hålla isär.Håll isär begrepp som ska hållas isär och sluta svamla om det ena och det andra.


Den du debatterade med menade och använde sig av antal asylsökande/capita, du menade antal asylsökande - Du har inte bemött något, du pratade bara om något annat än den du debatterade med. Vad är det exakt jag inte har bemött? Klarar du av att specificera dig denna gång?

Och om du fortfarande inte förstått att asylsökande/capita är ett betydelsefullt, bra och relevant mått i väldigt många avseenden är du verkligen bortom all hjälp.
Ponera att ett land tar emot (som i beviljar asyl till) 250 000 asylsökande. Fundera på vad det får för konsekvenser om det sker i ett land med 500 miljoner invånare, fundera sedan på vad samma antal asylsökande har för inverkan i ett land med 500 000 invånare.
Nu blandar du ihop termer igen. Vi har pratat om asylsökande, inte antalet beviljade. I det förra fallet har du fel, det är inte "bra och relevant mått". Jag skrev t.om. i går till stevebc att "per capita" är ett relevant mått när det gäller antalet personer som beviljas, men inte antalet sökande. Läser du ens det folk skriver? Halmgubbar, konstant ihopblandning av termer så att diskussionen handlar om något helt annat och falska påståenden är inte bra egenskaper för någon som kallar andra för "troll".

Baluu
2011-07-21, 19:02
Ett argument jag hörde nyss (lite modifierat): Om vi tog in fler invandrare så skulle vi ha många fler som är villiga att jobba billigt. Äldre tanter som Stina skulle ha råd att anställa folk som hjälper till i hemmet. De skulle känna sig mindre ensamma och slippa begå självmord. Just nu är det inte många pensionärer som har råd att anställa privat hemhjälp eller bara "personliga tränare" som tar små promoneader med dem varje dag där de pratar och har trevligt.

stevebc
2011-07-21, 23:47
Ett argument jag hörde nyss (lite modifierat): Om vi tog in fler invandrare så skulle vi ha många fler som är villiga att jobba billigt. Äldre tanter som Stina skulle ha råd att anställa folk som hjälper till i hemmet. De skulle känna sig mindre ensamma och slippa begå självmord. Just nu är det inte många pensionärer som har råd att anställa privat hemhjälp eller bara "personliga tränare" som tar små promoneader med dem varje dag där de pratar och har trevligt.And in comes Facket.

ryssen
2011-07-22, 07:44
And in comes Facket.

ren lönedumpning.

D Andersson
2011-07-22, 08:10
Jag kallar det hörsägen utan vare sig källor eller bevis.

Bra jobbat! Om det är något som inte passar in i världsbilden är det bara att blunda för det. Varför tror du att ~95% av alla som söker sig hit kastar sina identitetshandlingar? Jag orkar inte fortsätta, det är verkligen inget att göra något åt, tack och adjö.

D Andersson
2011-07-22, 08:38
Ja, det hade vi. Försöker du måla upp en halmdocka av mig som säger att vi inte hade?

Du uttrycker dig på ett sätt som leder tankarna till att det är något annat än de faktorer som tagits upp som avgör antalet asylsökande, både i det första och sista stycket i #181. Det ska tilläggas att hela det inlägget är extremt dåligt och allmänt förvirrat skrivet så det är mycket möjligt att jag har missuppfattat det. Försök en gång till att kort och i klartext skriva vad du egentligen menar. Är eller är inte Sveriges välfärd den totalt avgörande faktorn när det gäller antal asylsökande hit? Påståendet att vi beviljar många (som i stor andel) asylfall är ju dessutom klart tveksamt, 25000 sökande och 8800 beviljade 2009 t.ex. (att det för dem som får avslag bara är att bli "papperslösa" och ändå stanna här livet ut är en annan sak) Anhöriginvandringen (de egna eller någon annans barn, den riktiga hustrun, den andra och tredje riktiga hustrun o.s.v.) är mkt större.


Vad är det exakt jag inte har bemött? Klarar du av att specificera dig denna gång?

Vi kan ta det en tredje gång: Den du debatterade med pratade om antal asylsökande/capita, du trodde att du bemötte det genom att prata om antal asylsökande.

Om det sedan är ett bra mått eller ej, vilket du uppenbart vill leda in diskussionen på, hör inte hit.



Nu blandar du ihop termer igen. Vi har pratat om asylsökande, inte antalet beviljade. I det förra fallet har du fel, det är inte "bra och relevant mått". Jag skrev t.om. i går till stevebc att "per capita" är ett relevant mått när det gäller antalet personer som beviljas, men inte antalet sökande. Läser du ens det folk skriver? Halmgubbar, konstant ihopblandning av termer så att diskussionen handlar om något helt annat och falska påståenden är inte bra egenskaper för någon som kallar andra för "troll".

Fantastisk sidstepping. Jag skrev att du skulle fundera på mitt exempel, asylsökande/capita är alltså ett bra begrepp helt plötsligt, men enbart när det gäller antal beviljade. Jag kan meddela att det är ett lika bra och relevant mått även för antal asylsökande, att du inte förstår varför (eller du förstår ju säkert, men det är roligare att trassla in sig lite till) kan jag inte göra så mkt åt.

Men annars är det jättebra, du kör helgardering och uttrycker dig så diffust och tvetydigt att du alltid har alla vägar öppna ifall någon skulle orka börja ifrågasätta dig.

filmjölk
2011-07-22, 08:54
Ett argument jag hörde nyss (lite modifierat): Om vi tog in fler invandrare så skulle vi ha många fler som är villiga att jobba billigt. Äldre tanter som Stina skulle ha råd att anställa folk som hjälper till i hemmet. De skulle känna sig mindre ensamma och slippa begå självmord. Just nu är det inte många pensionärer som har råd att anställa privat hemhjälp eller bara "personliga tränare" som tar små promoneader med dem varje dag där de pratar och har trevligt.

Det argumentet kan man ju bemöta med att isf skulle vi ha fler som inte är villiga att jobba, äldre tanter som Stina skulle bli rånade oftare, pensionärer hade fått sänkt pension för att samhället skall försörja fler.