handdator

Visa fullständig version : Hämmar cardion muskelutvecklingen?


alexelias
2011-07-17, 12:02
Jag vet att ovanstående var lite av en het och omtvistad fråga för ett par år sedan - vad vet man mer om idag, ifall cardio 'förbänner'/hämmar muskelutveckling?

I mitt fall, exempelvis, så uppskattar jag att köra 30min cardio före mitt 30min gympass. Ingen maxpulsträning, utan 30min jogg alt. trappmaskinen.

Jag själv tycker inte det är något extraordinärt, men ett par förstå-sig-påare på gymmet menar att denna cardio fördärvar eventuell muskeluppgång.

Är det så?

limenka
2011-07-17, 12:09
Testa att söka på "Kondition" :)

King Grub
2011-07-17, 12:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

paatrik
2011-07-17, 13:26
Efter marasatsning försöker ja nu bygga men kör ändå två cardiopass/vecka (främst backintervaller), utöver det promenader på styrkedagar. Har inga som helst planer på att skippa den träningen, kondition känns bra och ha.

Eddie Vedder
2011-07-17, 13:58
Jag vet att ovanstående var lite av en het och omtvistad fråga för ett par år sedan - vad vet man mer om idag, ifall cardio 'förbänner'/hämmar muskelutveckling?

Att det "bränner muskler" är en felaktig tolkning. Men att det motverkar muskeltillväxten i en, troligtvis, dosrelaterad omfattning är sant och det är inga direkt pinfärska rön.

Jag vet ju inte exakt vad du menar med "för ett par år sedan" men Grubs länk har ju i alla fall fem år på nacken och även den artikeln bygger ju på tidigare gjord forskning.

King Grub
2011-07-17, 14:02
vad vet man mer om idag, ifall cardio 'förbänner'/hämmar muskelutveckling?

Det har man vetat i 100 år och alla senare undersökningar har bekräftat saken (undantaget helt otränade som ökar bra i båda sakerna ett litet tag).

TrainInsane
2011-07-17, 14:12
Konditionsträning är roligt och bra så jag bryr mig inte alls, har ändå lyckats bygga bra med massa :) Jag brukar mest köra kortare sträckor 4-6km och i högt tempo och även intervallträning mycket, det sliter nog inte lika mycket!

Lillgrabben
2011-07-17, 14:16
Det har man vetat i 100 år och alla senare undersökningar har bekräftat saken (undantaget helt otränade som ökar bra i båda sakerna ett litet tag).

Det skulle vara roligt att veta ungefär vilken mängd konditionsträning som är av godo för resultaten i styrketräningen. Gissningsvis finns någon slags brytpunkt där tillförande av större mängd cardioträning mest förstör resultaten i gymmet, om det är vad man primärt satsar på.

Fördelar med konditionsträning torde vara bättre återhämtning osv, men hur stor mängd kan / bör man lägga sig på utan att för den skull sabotera styrketräningen "totalt"?

Andreas Guiance
2011-07-17, 15:04
Det skulle vara roligt att veta ungefär vilken mängd konditionsträning som är av godo för resultaten i styrketräningen. Gissningsvis finns någon slags brytpunkt där tillförande av större mängd cardioträning mest förstör resultaten i gymmet, om det är vad man primärt satsar på.

Fördelar med konditionsträning torde vara bättre återhämtning osv, men hur stor mängd kan / bör man lägga sig på utan att för den skull sabotera styrketräningen "totalt"?

Jag har hört anekdotiska bevis för att en viss mängd konditionsträning bidragit positivt till styrketräningen, men aldrig sett det i några riktiga studier.

Däremot tror jag ofta att folk överskattar dess negativa inverkan (som med allt annat). Det finns ju väldigt många exempel – även här på forumet – på folk som kör en hel del kondition, och ändå lyckas fint med sin styrketräning:)

alexelias
2011-07-17, 17:18
Tack för svaren, allihopa!

Då kan jag fortsätta med min måttliga kondition utan oroa mig för att det förstör(alltför mycket) av min vardagsstyrketräning!

Lillgrabben
2011-07-17, 17:28
Jag har hört anekdotiska bevis för att en viss mängd konditionsträning bidragit positivt till styrketräningen, men aldrig sett det i några riktiga studier.

Däremot tror jag ofta att folk överskattar dess negativa inverkan (som med allt annat). Det finns ju väldigt många exempel – även här på forumet – på folk som kör en hel del kondition, och ändå lyckas fint med sin styrketräning:)

Mmm, att röra på sig är aldrig farligt - människan tål nog oftast mer än man tror. :)

Jag tror själv inte det är "tokigt" att vara aktiv även utanför träningslokalen, men det skulle vara roligt att se en studie av vilken mängd som är främjande resp. icke främjande för muskelstyrkeutvecklingen. Torde väl inte finnas någon sådan tillgänglig, men det skulle onekligen vara intressant att få ta del av resultaten!

King Grub
2011-07-17, 17:44
Här är en ny studie, som jämfört påverkan av cykling och löpning på styrketräningsresultaten. Cykling har mindre hämmande effekt.

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2009/05000/Comparison_of_Two_Lower_Body_Modes_of_Endurance.37 .aspx

Spartansk
2011-07-17, 18:05
Jag har en halvt off topic fråga här, men: Elitmaratonlöpare, ägnar de sig åt tung styrketräning?

Lillgrabben
2011-07-17, 18:08
Jag har en halvt off topic fråga här, men: Elitmaratonlöpare, ägnar de sig åt tung styrketräning?

Utan att ha ngt väl underbyggt svar på frågan, dristar jag mig till att svara NEJ.

Spartansk
2011-07-17, 18:10
Utan att ha ngt väl underbyggt svar på frågan, dristar jag mig till att svara NEJ.

Skälet till att jag undrar är för att i så fall skulle de kunna ses som en slags måttstock på hur stor man kan bli, om man ägnar sig åt rent otroliga mängder löpning, fast man styrketränar. :)

King Grub
2011-07-17, 18:12
En marathonlöpare vill ha så lite muskler som möjligt utan att det påverkar löpningen negativt. Varje kilo kroppsvikt gör stora tidsskillnader över ett sådant långt lopp.

Lillgrabben
2011-07-17, 18:12
Skälet till att jag undrar är för att i så fall skulle de kunna ses som en slags måttstock på hur stor man kan bli, om man ägnar sig åt rent otroliga mängder löpning, fast man styrketränar. :)

Det verkar nästan som om längre sträckor än maraton drar till sig "kraftigare" löpare. Jag har vid flera tillfällen sett ultralöpare av "god" klass på tv & de ter sig bra mkt "kraftigare" än deras maratonditon. Huruvida detta beror på att sporten är mycket mindre än maraton, eller om det är så att ultralöparna behöver mycket större depåer för att klara ett lopp låter jag vara osagt.

Spartansk
2011-07-17, 18:17
Det verkar nästan som om längre sträckor än maraton drar till sig "kraftigare" löpare. Jag har vid flera tillfällen sett ultralöpare av "god" klass på tv & de ter sig bra mkt "kraftigare" än deras maratonditon. Huruvida detta beror på att sporten är mycket mindre än maraton, eller om det är så att ultralöparna behöver mycket större depåer för att klara ett lopp låter jag vara osagt.

En annan gissning är att ultralöpare ofta ägnar sig åt andra extremsporter där en del muskler kan vara bra att ha, t ex triathlon?

Lillgrabben
2011-07-17, 18:21
En annan gissning är att ultralöpare ofta ägnar sig åt andra extremsporter där en del muskler kan vara bra att ha, t ex triathlon?

Jag har ingen aning. Kanske.

kajjm
2011-07-17, 18:51
Detta känns väl lite som "elite styrketräning och elite kondtionsträning" snarare än vad vanliga människor som styrketränar seriöst, och slänger in ett par KM kondition också, eller?



Jag menar, folk är så himla bra på att överskatta effekter. Ta tex. Axon som exempel. Han är en mycket god fysik (JA, JAG VET, DET FINNS MÅNGA HÄR PÅ FORUMET SOM ÄR STARKARE!) men poängen är att han kör relativt mycket cardio.