handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni om ni vill...


berra_berra
2011-07-17, 09:44
lära känna en ny person på gymmet ni precis börjat gymma på?

Mitt exempel, har flyttat till en ny stad helt själv, känner inga alls. Jag har blivit medlem på ett gym där och tänkte det är ju ett ganska bra ställe att lära känna folk på?

Men har ni något bra tips, om man bara säger hej och börja snacka kanske man uppfattas som konstig? Tips!!! :)

Pungis
2011-07-17, 09:46
Fråga om nån kan spotta dig när du bänkar, eller tvärt om :)

Det är lite svårt att veta om folk faktiskt vill snacka på gymmet eller inte..


Jag har tränat på mitt gym i 1,5år, tränar själv och snackar knappt på någon, det är lite trist..

Tabbe
2011-07-17, 09:50
lära känna en ny person på gymmet ni precis börjat gymma på?

Mitt exempel, har flyttat till en ny stad helt själv, känner inga alls. Jag har blivit medlem på ett gym där och tänkte det är ju ett ganska bra ställe att lära känna folk på?

Men har ni något bra tips, om man bara säger hej och börja snacka kanske man uppfattas som konstig? Tips!!! :)

Kolla om ngn från kollo tränar där :D

rooz
2011-07-17, 09:52
Jag tar på min GASP-oufit och vrålar mig igenom passen. Jag curlar så hårt att speglarna spricker och golvet skakar. jag låter mina enorma armar tala för mig, ådrorna spelar speedmetall över armarna och jag vrålar med i Raubtiers bästa låt, KAMPHUND! DÅ FÅR DU VÄNNER KRAPPEN! Alla vill ju lära sig hur man får massiva armar som bryter mot fysikenslagar och får damerna att kräva din kropp.

Frågor på det?

Kwon
2011-07-17, 09:52
lära känna en ny person på gymmet ni precis börjat gymma på?

Mitt exempel, har flyttat till en ny stad helt själv, känner inga alls. Jag har blivit medlem på ett gym där och tänkte det är ju ett ganska bra ställe att lära känna folk på?

Men har ni något bra tips, om man bara säger hej och börja snacka kanske man uppfattas som konstig? Tips!!! :)


Knacka första bästa person på axeln samt viska lite tyst "Psssst!" samtidigt som du ger personen en
papperslapp där du har skrivit "Rimjob efter passet? Mvh... I all välmening.."

Grotesk
2011-07-17, 09:55
Knacka första bästa person på axeln samt viska lite tyst "Psssst!" samtidigt som du ger personen en
papperslapp där du har skrivit "Rimjob efter passet? Mvh... I all välmening.."

Haha, du är verkligen bäst på att ge råd Kwon! Man har erövrat mycket med den metoden.:thumbup:

mangemani
2011-07-17, 10:43
ignonera,gå i sin egna lilla värld och sköta sitt har iaf jag märkt är den bästa metoden.
tillslut,vare sig man vill det eller inte,så är det alltid någon som knackar en på axeln eller harklar sig bakom en och ska ställa en massa frågor.
även fast jag ej vill bli störd,så fine,man har här(som tur är) 2 val:
1. man visar intresse och står och pratar en stund vilket kan leda till vänskap/bekantskap
2. man svarar lite snabbt(alternativt att man ignonerar) och fortsätter med sitt sen.

Kimkay
2011-07-17, 11:03
Fråga om personen har lust att börja träna ihop kanske? :)

Stoltz
2011-07-17, 11:05
Just gymmet är väl lite svårt egentligen?
Många är för inne i sitt för att vara sociala och kan bli väldigt reserverade när någon försöker bli kompis med dem. Vet att jag själv är rätt så reserverad även om jag inte är direkt osocial.

Kimkay
2011-07-17, 11:18
Just gymmet är väl lite svårt egentligen?
Många är för inne i sitt för att vara sociala och kan bli väldigt reserverade när någon försöker bli kompis med dem. Vet att jag själv är rätt så reserverad även om jag inte är direkt osocial.

Sant. Men samtidigt finns det folk som verkar som det mer eller mindre går till gymmet för att VARA sociala.

Oxe
2011-07-17, 11:34
Hur DU lär känna folk är ju helt upp till vad DU är för en person, och vad det är förslags människor som DU vill lära känna...

Spartansk
2011-07-17, 11:44
Ställ lite uppriktiga frågor. Om du ser någon träna ryck och stöt varje gång du är där kan du fråga "håller du på med tyngdlyftning?". Om någon kör en övning du aldrig sett förut, kan du säga "vad är det där för övning?". Om någon pratar engelska kan du säga "where are you from?". Oftast märker man om folk verkar besvärade och inte vill prata.

hugok
2011-07-17, 11:51
När man läser tråden om typer som stör en på gymmet tror man mästan att man ska få en hantel i ansiktet så fort man tar kontakt med någon på gymmet. Men jag tror att de flesta tycker att det är trevligt att snacka lite mellan seten, så länge det inte tar över träningen helt. Så bara fråga någon om tekniktips eller passning i bänk. Om du är stark och inte ser ut som ett odjur i ögonen kommer förmodligen folk fråga dej efter diverse tips. Annars om du ser någon som har rent kass teknik i mark eller böj t ex uppskattar de flesta att man erbjuder hjälp om detta genomförs på ett ödmjukt sätt. Alternativt kan man ibland märka på människor att dom gärna vill ha hjälp med teknik. Sen när man hjälpt någon/blivit hjälpt brukar man ofta hälsa på varandra senare i träningen och om det är en person som vill vara social på gymmet brukar det gå bra att småprata lite, i början om träning oftast.

Alfred Nobel
2011-07-17, 12:17
"Behöver du pass?"

Om ja:
Innan första rep: "Kom igen nu"
Efter första rep: "Lätt"
Efter första set: "Nästa set kör du +5 kg" -
Nästa set: "Lätt"
Efter nästa set: "Du är stark, tränat länge?"

Om nej:
"Säg till om du behöver hjälp"

Welli
2011-07-17, 14:32
"Behöver du pass?"

Om ja:
Innan första rep: "Kom igen nu"
Efter första rep: "Lätt"
Efter första set: "Nästa set kör du +5 kg" -
Nästa set: "Lätt"
Efter nästa set: "Du är stark, tränat länge?"

Om nej:
"Säg till om du behöver hjälp"

Haha!:hbang:

mattilainen
2011-07-17, 14:52
"Behöver du pass?"

Om ja:
Innan första rep: "Kom igen nu"
Efter första rep: "Lätt"
Efter första set: "Nästa set kör du +5 kg" -
Nästa set: "Lätt"
Efter nästa set: "Du är stark, tränat länge?"

Om nej:
"Säg till om du behöver hjälp"

Jag hatar när passare säger "LÄTT JU! DU TAR DET SOM INGENTING"

varje gång tänker jag "MEN DU LIGGER INTE HÄR OCH PRESSAR IHJÄL DIG DIN JÄVEL!" fast jag vet att "man ska säga så"..

Annars är det väl bara att börja prata om vad som helst. Gör inte som en kille på mitt gym som startar alla konversationer med "När jag var på peace and love" eller "På peace and love så..." varje mening.. Då får man inga vänner!

ddewe
2011-07-17, 14:54
Efter att ha läst tråden om vad man stör sig på när man är på gymmet så har jag kommit fram till att man absolut INTE ska prata med någon om man vill skaffa sig vänner på gymmet :)

wimpy
2011-07-17, 15:06
haha rolig tråd :)

har inte trænat så mkt på gym (gillar utomhus træning mer;) ), eller så mkt i sverige alls egentligen men det e væl bara att børja snacka som vart somhelst egentligen eller ? ;)

Jobbar iofs i receptionen på ett gym så kanske e enklare før folk å ta kontakt, men tycker de flesta e vældigt trevliga hær å verkar inte ha nåt emot å småprata lite innan eller efter passen..
eller så kanske det bara e att folk e lite øppnare o trevligare hær i Oslo, hehe ;)

Spartansk
2011-07-17, 15:18
eller så kanske det bara e att folk e lite øppnare o trevligare hær i Oslo, hehe ;)

Det är nog delvis det, det är min erfarenhet i alla fall. :)

wimpy
2011-07-17, 15:26
Det är nog delvis det, det är min erfarenhet i alla fall. :)

haha trænar du hær i Oslo ? :)

Loke
2011-07-17, 15:27
Det hjälper ju väldigt mycket att inte vara en nybörjare...

Händer väldigt sällan att jag inte hälsar på någon bekant på gymmet, men så var det ju inte när man var total nybörjare. Man får helt enkelt höja sin sociala status, vilket på gym ofta innebär att lyfta tungt eller vara grov. Hur tungt eller hur grov beror såklart vad det är för gym.

Eddie Vedder
2011-07-17, 15:29
Min erfarenhet är att det finns många som är sociala på de gym jag tränat på och att det märks ganska tydligt när man vill vara för sig själv. För egen del tillhör jag de som gärna pratar mellan seten men vill inte att folk ska prata med mig samtidigt som jag kör eller ge mig oönskad hjälp, typ passning fast jag inte behöver eller (ännu värre) att de ger sig på forced reps innan jag ens är nära fail.

Men med det sagt så är det LÅNGT mellan att slösnacka när man ses på gymmet och sedan även börja umgås. Jag vill då rakt inte umgås privat med alla som jag tycker om att prata med i gymmet och jag vet att detsamma gäller för andra "gymbekantingars" syn på mig. Jag tror man ska ha lärt känna varandra väldigt bra på gymmet och verkligen märka att man kanske delar någon hobby eller något icke träningsrelaterat intresse först. Visar det sig att båda älskar fotboll kan man ju föreslå att se på en match på en krog till exempel. Visar det sig att man trivs bättre ihop än man först trodde lär det ju bli en senare kväll, men om inte så är det ju enkelt att skippa vidare umgänge när matchen är slut. "Det är en dag imorgon också" :D

Ristretto
2011-07-17, 15:31
"tjena, gåre bra?" Brukar ju annars funka.

Eddie Vedder
2011-07-17, 15:32
"tjena, gåre bra?" Brukar ju annars funka.

Det låter ju lika krystat som "Kommer du hit ofta?" :D

Spartansk
2011-07-17, 15:34
haha trænar du hær i Oslo ? :)

Nej, men har varit i Oslo! :)

ceejay
2011-07-17, 15:40
Min erfarenhet är att det finns många som är sociala på de gym jag tränat på och att det märks ganska tydligt när man vill vara för sig själv. För egen del tillhör jag de som gärna pratar mellan seten men vill inte att folk ska prata med mig samtidigt som jag kör eller ge mig oönskad hjälp, typ passning fast jag inte behöver eller (ännu värre) att de ger sig på forced reps innan jag ens är nära fail.

Men med det sagt så är det LÅNGT mellan att slösnacka när man ses på gymmet och sedan även börja umgås. Jag vill då rakt inte umgås privat med alla som jag tycker om att prata med i gymmet och jag vet att detsamma gäller för andra "gymbekantingars" syn på mig. Jag tror man ska ha lärt känna varandra väldigt bra på gymmet och verkligen märka att man kanske delar någon hobby eller något icke träningsrelaterat intresse först. Visar det sig att båda älskar fotboll kan man ju föreslå att se på en match på en krog till exempel. Visar det sig att man trivs bättre ihop än man först trodde lär det ju bli en senare kväll, men om inte så är det ju enkelt att skippa vidare umgänge när matchen är slut. "Det är en dag imorgon också" :D

uscchhchc, passning och forced reps innan fail är så jävla drygt. Skulle försöka dra mig på en pb på 8 reps en gång, kommer en kille och passar mig efter 5 reps :O:O:O

Vågade inte skrika att han fan inte skulle röra :P

Ademius
2011-07-17, 15:47
Gör inte som en kille på mitt gym som startar alla konversationer med "När jag var på peace and love" eller "På peace and love så..." varje mening.. Då får man inga vänner!
Visste inte att Fredrik S tränade i Uddevalla? :thumbup:
Det hjälper ju väldigt mycket att inte vara en nybörjare...

Händer väldigt sällan att jag inte hälsar på någon bekant på gymmet, men så var det ju inte när man var total nybörjare. Man får helt enkelt höja sin sociala status, vilket på gym ofta innebär att lyfta tungt eller vara grov. Hur tungt eller hur grov beror såklart vad det är för gym.
Borde väl finnas en viss gräns? Är du för stor eller lyfter för tungt kanske inte oseriösa gym funkar så bra? Tänker på F&S och liknande. Någonstans måste man väl ändå kunna hamna mittemellan också? För stor och stark för de vanliga gymmen och för liten och svag för SL-klubbarna?

De flesta gymbekanta jag pratar med är gamla bekanta som jag återigen träffat på gymmet. Annars har det väl hänt ett par gånger att jag snackat med folk som kör ungefär samma struktur på passen som en själv, annat än "hur många set har du kvar?" "kan jag köra emellan?" "skulle du/ni kunna tänka dig att marka/kör ohp vid (lediga) bänkpressställningen så kan jag böja i böjracket?" Jag har i nuläget inte börjat umgås med någon jag träffat på gymmet dock. Vet inte hur lätt det är att få kontakt om man söker den, men spontant känns det svårt? Många är så fokuserade på sitt och är där för att ha tid för sig själva? Lite så tänker jag iaf.

HulkH
2011-07-17, 15:49
lära känna en ny person på gymmet ni precis börjat gymma på?

Mitt exempel, har flyttat till en ny stad helt själv, känner inga alls. Jag har blivit medlem på ett gym där och tänkte det är ju ett ganska bra ställe att lära känna folk på?

Men har ni något bra tips, om man bara säger hej och börja snacka kanske man uppfattas som konstig? Tips!!! :)

Erkänn att du bara försöker haffa nån snygg brud som kör knäböj i tights?














:D

Kwon
2011-07-17, 16:06
Erkänn att du bara försöker haffa nån snygg brud som kör knäböj i tights?

Självklart är det så, varför skulle Berra vilja bli kompis med truckern Plucke, 50 år, som tränar i nätbrynja?

Eller förresten, det kanske han vill... :D

filmjölk
2011-07-17, 16:21
När hon har tränat klart smyger du in i damernas omklädningsrum och luktar på hennes använda träningskläder samtidigt som hon duschar. Sedan när hon ser dig med en ribba av stål djupandas med hennes använda trosor tryckta mot ansiktet kan du starta en konversation. Det är en bra isbrytare.

Kwon
2011-07-17, 16:26
När hon har tränat klart smyger du in i damernas omklädningsrum och luktar på hennes använda träningskläder samtidigt som hon duschar. Sedan när hon ser dig med en ribba av stål djupandas med hennes använda trosor tryckta mot ansiktet kan du starta en konversation. Det är en bra isbrytare.

Den gamla beprövade metoden aka "Klassikern"! :D

Eddie Vedder
2011-07-17, 16:29
för liten och svag för SL-klubbarna?

Verkligen inte. Den kraftsportsklubb som inte tycker att alla är lika välkomna för att de inte är stora eller grova nog är en kraftsportsklubb som begår självmord.

Är det någonstans jag upplever alla jättevälkomna (om man bara sköter sig) så är det kraftsportsklubbar.

Remas
2011-07-17, 16:34
När hon har tränat klart smyger du in i damernas omklädningsrum och luktar på hennes använda träningskläder samtidigt som hon duschar. Sedan när hon ser dig med en ribba av stål djupandas med hennes använda trosor tryckta mot ansiktet kan du starta en konversation. Det är en bra isbrytare.

Hahahahhah! :laugh:

mini
2011-07-17, 16:41
för liten och svag för SL-klubbarna?

Detta fenomen sitter sannolikt bara i huvudet på de som inte varit på en SL-klubb. Det finns inte på världskartan på min klubb iaf att någon skulle kunna vara för liten och svag. Vill man vara en del av föreningen är man välkommen.

hurril
2011-07-17, 16:43
Detta fenomen sitter sannolikt bara i huvudet på de som inte varit på en SL-klubb. Det finns inte på världskartan på min klubb iaf att någon skulle kunna vara för liten och svag. Vill man vara en del av föreningen är man välkommen.

Så lustigt - snackade vi inte om just exakt detta alldeles häromdagen? Det *är* ju på atletklubben man vågar visa sig som helt grön eftersom man blir välkomnad av alla mer eller mindre direkt. På SATS eller motsvarande står det alltid något PWO-stint bussmongo i beanie och fem storlekar för stort linne och eyeball:ar en mellan coleman-setten.

Galningen
2011-07-17, 16:44
Detta fenomen sitter sannolikt bara i huvudet på de som inte varit på en SL-klubb. Det finns inte på världskartan på min klubb iaf att någon skulle kunna vara för liten och svag. Vill man vara en del av föreningen är man välkommen.

+1

Jag är liten och klen och det absolut trevligaste jag någonsin gjort var att börja träna med en klubb.

rooz
2011-07-17, 17:05
Detta fenomen sitter sannolikt bara i huvudet på de som inte varit på en SL-klubb. Det finns inte på världskartan på min klubb iaf att någon skulle kunna vara för liten och svag. Vill man vara en del av föreningen är man välkommen.
+2

Världsmästare som nybörjare, alla är välkomna:)

Ademius
2011-07-17, 17:29
Verkligen inte. Den kraftsportsklubb som inte tycker att alla är lika välkomna för att de inte är stora eller grova nog är en kraftsportsklubb som begår självmord.

Är det någonstans jag upplever alla jättevälkomna (om man bara sköter sig) så är det kraftsportsklubbar. Nu blev jag ju sugen på att prova. Är UTK endast OL eller sysslar de med SL annars (namnet till trots?)? Andra klubbar annars? Visserligen är det inte så aktuellt det närmaste halvåret då jag drar från landet, men vid återkomsten kan det vara värt att kolla upp. Vore trevligt att få hjälp med tekniken i samtliga basövningar, annat än det jag läst mig till.

Detta fenomen sitter sannolikt bara i huvudet på de som inte varit på en SL-klubb. Det finns inte på världskartan på min klubb iaf att någon skulle kunna vara för liten och svag. Vill man vara en del av föreningen är man välkommen. Jo, det var det jag misstänkte också, så det spelar ingen roll alls hur grön man är? Det kanske är mest pinsamhetsfaktorn (jag brukar aldrig jämföra mig själv med andra). Men visst, flödar ödmjukheten och viljan att hjälpa de som inte är lika stora och starka kan det ju vara en idé.

+1

Jag är liten och klen och det absolut trevligaste jag någonsin gjort var att börja träna med en klubb. Hmm intressant. Mitt gym har bara 3 skivstänger och endast ett böjrack, brukar vara lite jobbigt i rusningstider.

+2

Världsmästare som nybörjare, alla är välkomna:) Jag har tränat på gym i 8 år, men bara någorlunda seriöst 1,5 år tillbaka, varav de två senaste månaderna enbart styrkeinriktat. Ser mig alltså som väldigt grönt, ligger emellan Intermediate och Advanced på Exrx Weightlifting Performance Standards (http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html) i bänk, böj, mark och press. Hade för mig att folk som tränade på SL-klubbar låg på minst Advanced. Där ser man.

Loke
2011-07-17, 18:14
Visste inte att Fredrik S tränade i Uddevalla? :thumbup:

Borde väl finnas en viss gräns? Är du för stor eller lyfter för tungt kanske inte oseriösa gym funkar så bra? Tänker på F&S och liknande. Någonstans måste man väl ändå kunna hamna mittemellan också? För stor och stark för de vanliga gymmen och för liten och svag för SL-klubbarna?

De flesta gymbekanta jag pratar med är gamla bekanta som jag återigen träffat på gymmet. Annars har det väl hänt ett par gånger att jag snackat med folk som kör ungefär samma struktur på passen som en själv, annat än "hur många set har du kvar?" "kan jag köra emellan?" "skulle du/ni kunna tänka dig att marka/kör ohp vid (lediga) bänkpressställningen så kan jag böja i böjracket?" Jag har i nuläget inte börjat umgås med någon jag träffat på gymmet dock. Vet inte hur lätt det är att få kontakt om man söker den, men spontant känns det svårt? Många är så fokuserade på sitt och är där för att ha tid för sig själva? Lite så tänker jag iaf.

För mig har lite djupare träningsdiskussioner lett framåt. Långsiktiga upplägg leder ju lätt in på hur ens liv i övrigt ser ut, och på så sätt kan man avslappnat känna av om man har gemensamma intressen. Jag har ännu inte börjat umgås med någon jag bara träffat på gymmet, men det handlar rätt mycket om att jag inte har behov av ytterligare vänner.

Men visst, man får nog räkna med att iaf någon ytterligare beröringspunkt än gymmet. Men hejar man på tillräckligt många på gymmet så kommer dom till slut dyka på en när man hamnar på samma plats i något annat sammanhang.

Detta fenomen sitter sannolikt bara i huvudet på de som inte varit på en SL-klubb. Det finns inte på världskartan på min klubb iaf att någon skulle kunna vara för liten och svag. Vill man vara en del av föreningen är man välkommen.

Och det är ju inte så konstigt egentligen. Det är med att vilja umgås med folk som är i samma storlek eller styrka som en själv handlar ju bara om att man vill umgås med folk som har samma inställning till intresset som en själv. En SL-klubb är ju naturligtvis smalare än ett vanligt gym, så man behöver inte göra samma urval där.

berra_berra
2011-07-17, 19:03
Erkänn att du bara försöker haffa nån snygg brud som kör knäböj i tights?













:D

Givetvis så är det så, men vore kul att få några kompisar också! :)

Petter__Jonsson
2011-07-17, 21:53
Borde väl finnas en viss gräns? Är du för stor eller lyfter för tungt kanske inte oseriösa gym funkar så bra? Tänker på F&S och liknande. Någonstans måste man väl ändå kunna hamna mittemellan också? För stor och stark för de vanliga gymmen och för liten och svag för SL-klubbarna?


F&S behöver inte vara något oseriöst gym heller. Jag tränar på både SL-klubb (Kalmar AK) och F&S, trivs bra på båda och de kompletterar varandra bra (i mitt tycke är det Kalmars två bästa gym oavsett vilken nivå man håller och vilka vikter man lyfter).

Ristretto
2011-07-17, 22:14
Det låter ju lika krystat som "Kommer du hit ofta?" :D

och vad är det för fel på den? ;)

Oxe
2011-07-18, 05:40
Det är ju helt klart lättare att lära känna folk på de fristående gymmen där har du ju stammisarna som kommer börja känna igen dig men gå ifrån steget att vara tjenis med några till att aktivt börja umgås med folk är ju stort flesta av min umgänges krets är ju ifrån gymmen när man var en i mängden av dom som satsade lite hårdare. Sen är ju det när man har börjat kånna dom första så kommer det med ett gäng till som bonus. För att detta skall funka så måste ju du vara en liktänkade med de andra på ett eller annat sätt. Är man extrem är det lätt att lära känna andra extrema människor. Svårare ifall man är av alldaglig karaktär och träffa vanliga

mattilainen
2011-07-18, 05:48
Jag hatar när passare säger "LÄTT JU! DU TAR DET SOM INGENTING"

varje gång tänker jag "MEN DU LIGGER INTE HÄR OCH PRESSAR IHJÄL DIG DIN JÄVEL!" fast jag vet att "man ska säga så"..

Annars är det väl bara att börja prata om vad som helst. Gör inte som en kille på mitt gym som startar alla konversationer med "När jag var på peace and love" eller "På peace and love så..." varje mening.. Då får man inga vänner!


haha, nej förlåt, jag menade inte vad jag skrev. Han har kanske bara gjort det några gånger men det var roligt så det fastnade i mitt skruvna lilla huvud. Han är jättesnäll och trevlig ju!

Eddie Vedder
2011-07-18, 08:08
Nu blev jag ju sugen på att prova. Är UTK endast OL eller sysslar de med SL annars (namnet till trots?)? Andra klubbar annars? Visserligen är det inte så aktuellt det närmaste halvåret då jag drar från landet, men vid återkomsten kan det vara värt att kolla upp. Vore trevligt att få hjälp med tekniken i samtliga basövningar, annat än det jag läst mig till.

Jo, det var det jag misstänkte också, så det spelar ingen roll alls hur grön man är?

Ja man får vara hur grön man vill. Liten, klen och utan några som helst kunskaper. UTK är enbart OL, i Uppsala finns tyvärr ingen SL-klubb. Men de kan ju naturligtvis lära ut böj, mark på bänk på UTK också. Vi har ju haft Kolozzeumträffar på UTK två gånger och förhoppningsvis blir det fler.

och vad är det för fel på den? ;)

Inget fel alls. Bara det att det verkligenskriker ut "JAG VILL HA KONTAKT!!!". :D

Ademius
2011-07-18, 10:38
F&S behöver inte vara något oseriöst gym heller. Jag tränar på både SL-klubb (Kalmar AK) och F&S, trivs bra på båda och de kompletterar varandra bra (i mitt tycke är det Kalmars två bästa gym oavsett vilken nivå man håller och vilka vikter man lyfter). Beror kanske på vilken lokal F&S förening det rör sig om. I Uppsala räknar jag de som oseriösa iaf.

Ja man får vara hur grön man vill. Liten, klen och utan några som helst kunskaper. UTK är enbart OL, i Uppsala finns tyvärr ingen SL-klubb. Men de kan ju naturligtvis lära ut böj, mark på bänk på UTK också. Vi har ju haft Kolozzeumträffar på UTK två gånger och förhoppningsvis blir det fler. Hm, ja, lustigt att det inte finns några SL-klubbar, det finns ju i bra mycket mindre städer? Kan de? Trodde de enbart sysslade med ryck och stöt :Virro Jo, har sett bilder från det, tyvärr var det lite olägligt för mig just då med senaste koloträffen på UTK. Kanske kan vara aktuellt nästa vår dock.

Loke
2011-07-18, 12:04
Beror kanske på vilken lokal F&S förening det rör sig om. I Uppsala räknar jag de som oseriösa iaf.

Haha, say what? Vad menar du med oseriös isf? Jag såg marklyft på 240 kg här om veckan, det tycker jag är en rätt seriös nivå...

Vanish
2011-07-18, 12:37
Får låna tråden, har själv flyttat till en ny stad. Har en timma till min "gamla" där alla oldschool-kompisar är, alltså lite långt för att bara dra dit någon timme. När man inte går i skola längre så känns det lite krångligare att hitta folk att hänga med. Vad har folk för allmänna tips?

Jag har möjlighet att spela fotboll på upp till div 4, dock inte föräns nästa sommar. Och sen är det mycke gym och jobb. Tufft läge! :p

Ademius
2011-07-19, 12:06
Haha, say what? Vad menar du med oseriös isf? Jag såg marklyft på 240 kg här om veckan, det tycker jag är en rätt seriös nivå... Vad vill du åstadkomma med din anekdotiska bevisföring? Jag pratar om föreningen som helhet och dess målgrupp. Till att börja med har inget av F&S någon typ av böjrack och vägrar också skaffa det trots nyrenoveringen och utbyggnaden av väderkvarn. De prioriterar isolationsmaskiner istället för fria vikter. Själva målgruppen är ju uppenbart motionsgymmare som till största del kör isolationsmaskiner och konditionsträning på gym. Att jag ens ska behöva förklara mig är inget annat än LÖJLIGT.

Får låna tråden, har själv flyttat till en ny stad. Har en timma till min "gamla" där alla oldschool-kompisar är, alltså lite långt för att bara dra dit någon timme. När man inte går i skola längre så känns det lite krångligare att hitta folk att hänga med. Vad har folk för allmänna tips?

Jag har möjlighet att spela fotboll på upp till div 4, dock inte föräns nästa sommar. Och sen är det mycke gym och jobb. Tufft läge! :p Arbetskamrater? Annars kan du ju engagera dig i föreningar som ägnar sig åt något/några intressen du har? Prova på nya saker du inte gjort förut men skulle vilja prova. Vad det är är. Det finns mycket man kan göra och många olika sätt att träffa folk.

Loke
2011-07-19, 13:15
Vad vill du åstadkomma med din anekdotiska bevisföring? Jag pratar om föreningen som helhet och dess målgrupp. Till att börja med har inget av F&S någon typ av böjrack och vägrar också skaffa det trots nyrenoveringen och utbyggnaden av väderkvarn. De prioriterar isolationsmaskiner istället för fria vikter. Själva målgruppen är ju uppenbart motionsgymmare som till största del kör isolationsmaskiner och konditionsträning på gym. Att jag ens ska behöva förklara mig är inget annat än LÖJLIGT.

Tja, du säger att du är för stor och stark för friskis. Jag säger att det antagligen finns dom som är större och starkare än dig som tränar där. Jag tolkade det du skrev som att det var människorna som var felet.

Sen kan man ju alltid klaga på utrustningen, men generellt skulle jag säga att Friskis är bättre än UTK på den punkten. Jag tycker inte friskis prioriterar maskiner framför vikter, dom köpte ju nyligen in massor med hantlar, och nu har dom byggt en crossfit-liknande del på övervåningen i ekeby. Det dom inte prioriterar är tyngdlyftning och SL i och med att magnesium ej tillåts.

Hur som hellst, Antonis sägs vara bra, testa det.

Ademius
2011-07-19, 13:26
Tja, du säger att du är för stor och stark för friskis. Jag säger att det antagligen finns dom som är större och starkare än dig som tränar där. Jag tolkade det du skrev som att det var människorna som var felet.

Sen kan man ju alltid klaga på utrustningen, men generellt skulle jag säga att Friskis är bättre än UTK på den punkten. Jag tycker inte friskis prioriterar maskiner framför vikter, dom köpte ju nyligen in massor med hantlar, och nu har dom byggt en crossfit-liknande del på övervåningen i ekeby. Det dom inte prioriterar är tyngdlyftning och SL i och med att magnesium ej tillåts.

Hur som hellst, Antonis sägs vara bra, testa det. Jag har aldrig sagt att jag är för stor och stark för F&S. Jag diskuterade en hypotetisk situation där personer som vid en viss gräns skulle kunna vara så "stora och starka" att de sticker ut mycket på F&S. Då på grund av målgruppen som i huvudsak tränar där, samt att det inte är anpassat för det. Jag är knappast för "stor och stark" för mitt nuvarande gym heller, men jag tycker inte fria vikter prioriteras tillräckligt.

Det är en oseriös förening med tillhörande gym av den anledning att det är svårt och opraktiskt att bedriva någon form av vad jag räknar som seriösare träning där. Jo, har läst lite om Antonis också. Får se om jag provar det vid återkomsten. Jag skulle inte träna på F&S iom att det är dåligt lämpat för mitt ändamål.

För att förtydliga: Bara för att någon kör tungt på F&S betyder det inte att det är praktiskt eller enkelt att göra det. Det är klart det går, men det är ju opraktiskt, svårt och missanpassat. Ett seriöst gym underlättar och ett oseriöst gör det svårare.

stevebc
2011-07-20, 23:37
När man läser tråden om typer som stör en på gymmet tror man mästan att man ska få en hantel i ansiktet så fort man tar kontakt med någon på gymmet. Men jag tror att de flesta tycker att det är trevligt att snacka lite mellan seten, så länge det inte tar över träningen helt. Så bara fråga någon om tekniktips eller passning i bänk. Om du är stark och inte ser ut som ett odjur i ögonen kommer förmodligen folk fråga dej efter diverse tips. Annars om du ser någon som har rent kass teknik i mark eller böj t ex uppskattar de flesta att man erbjuder hjälp om detta genomförs på ett ödmjukt sätt. Alternativt kan man ibland märka på människor att dom gärna vill ha hjälp med teknik. Sen när man hjälpt någon/blivit hjälpt brukar man ofta hälsa på varandra senare i träningen och om det är en person som vill vara social på gymmet brukar det gå bra att småprata lite, i början om träning oftast.+1

Vill man vara social finns det ju få ställen som är bättre än ett gym*; man delar ju 2-3+ samtalsämnen med random person.


* Typ atletklubb eller annat vettigt ställe

Verkligen inte. Den kraftsportsklubb som inte tycker att alla är lika välkomna för att de inte är stora eller grova nog är en kraftsportsklubb som begår självmord.

Är det någonstans jag upplever alla jättevälkomna (om man bara sköter sig) så är det kraftsportsklubbar.Verkligen! Det blir väl ofta så i föreningar.

Anton Fräs
2011-07-20, 23:51
Det är inte precis svårt. Börja prata bara.

Sedan att man kanske inte är säker nog för att börja tjöta är en annan femma. ;)