handdator

Visa fullständig version : Motivation: Försvinner efter en vecka


Tobias5511
2011-07-17, 02:20
Tjenare! Förra veckan i.. torsdags vägde jag 93kg, 107cm runt magen.
Nu imorse vägde jag mig, så vägde jag mellan 90-91kg och hade tappat 3-4cm runt magen. (Hade kört promenad typ varannan dag på morgonen och träning 4 gånger på en vecka, + deffar.)
Men nu har all min motivation som skapade den veckan nästan försvunnit, vet inte varför? Tröttnar alltid på allting som blir så enformigt.
Visst, att jag gått ner 2-3kg och tappat runt magen motiverar mig, men behöver mer motivation!

Vad gör ni för att rycka upp eran motivation? Kom med tips så kan jag se ifall det hjälper mig :)

vicarious
2011-07-17, 08:21
Kika i den här (http://forum.body.se/showthread.php?t=119387) tråden och sippa på lite Rage (http://shop.kolozzeum.com/sv/prestationshojande/fairing-rage-extreme-750gr.html) är aldrig fel.

Fredrik_S
2011-07-17, 08:50
Jag är sällan motiverad mer än 2-3 dagar i sträck när jag dietar.
Men min motivation är tillräckligt stor för att ändå kunna gå ner i vikt sett ur ett längre perspektiv.
Om du kan hitta en ballans i antalet dagar som krävs med movitation som ändå leder till viktnedgång så har du vunnit mycket.
Kanske räcker det att vara motiverad 3 dagar i veckan eller kanske måste du vara motiveerad 5 dagar. Det är svårt att veta.

Men kommer man från en period där man varit motiverad noll dagar i veckan så är allt mer än det bra!

Min poäng är att det inte alltid är ett måste att vara motivierad till 100% 24 h om dygnet 7 dagar i veckan för att nå sitt långsiktiga mål att gå ner i vikt.
Risken är då nämligen att det blir antingen eller.. alltså att man skärper sig som satan i en vecka eller två och sen skiter i det helt en längre period tills man är tillbaka där man startade.

Lychgate
2011-07-17, 10:48
Är väldigt mycket dag till dag när jag deffar. Har ett styrketränings schema och gör det som man ska, äter det man ska, sover som man ska. Det är inte roligt och man får hitta annat fokusera på. Jag läser en hel del böcker till exempel. :)

Tobias5511
2011-07-17, 12:53
Fredag,Lördag & Söndag har gymmet stängt, så på dem dagarna hinner motiveringen försvinna faktiskt, det är det som är grejen. Satans gym.
Tack för svar :)

jasonmago
2011-07-17, 14:31
Jag behöver inte direkt någon motivation.. Min motivation är ju att jag vill bli snygg och vet vad som krävs. Däremot behöver jag hålla mig sysselsatt för att jag ska kunna genomföra saker och ting. Nu har jag semester en vecka och ska börja dieta idag igen efter 4-5 veckors uppehåll så en vecka borde inte vara några problem nu men sen när jag börjar jobba så har jag knappt tid att laga mat under dagarna så då flyter allting på hur enkelt som helst.

Nu jobbar jag ju som snickare och kan äta ca 2000-2200 kcal per dag och ändå gå ner så det kanske hjälper mig mycket men jag vet inte. Det är inte så svårt för mig att dieta iaf och som sagt så finns ju motivationen där för att jag vill se bra ut. Det svåra är att säga nej till krogen och sånt skit.

Spartansk
2011-07-17, 14:33
Fredag,Lördag & Söndag har gymmet stängt, så på dem dagarna hinner motiveringen försvinna faktiskt, det är det som är grejen. Satans gym.
Tack för svar :)

Kör kroppsviktsövningar en av de dagarna! :)

WHITEFOLKS
2011-07-17, 17:01
Kör kroppsviktsövningar en av de dagarna! :)

Alternativt ge dig ut och kör backintervaller eller något annat "roligt" :D

Tobias5511
2011-07-18, 01:35
Kör kroppsviktsövningar en av de dagarna! :)

Ett exempel på en kroppsviktövning tack? :thumbup:

aijou
2011-07-18, 06:09
Du kanske kör för hårt? 2-3 kg på en vecka är ganska mycket. Kanske blir lättare att ta det lite lugnare och äta lite, lite mer?

Fastback
2011-07-18, 06:53
Ett exempel på en kroppsviktövning tack? :thumbup:

Armhävningar :)

Reaper123
2011-07-18, 11:45
Jag lider väl inte direkt av motivationsbrist, för behöver bara kolla på en förebild så påminns jag varför jag gör som jag gör!

Däremot deffar jag inte 7 dagar i veckan. Normalt blir det 4-5 på "kraftigt underskott" på träningsdagarna och sedan 1-2 "balans" och/eller 1-2 "ätardagar" på vilodagarna/helgen!

Lite som Fredrik skrev, så länge lutningen på linjen är åt rätt håll i det stora hela så finns det ingen anledning att haka upp sig på enstaka dagar eller kanske rent av veckor om man kanske har ett mål som är väldigt långt bort!

MagnusJ
2011-07-21, 11:16
Jag lider väl inte direkt av motivationsbrist, för behöver bara kolla på en förebild så påminns jag varför jag gör som jag gör!

Däremot deffar jag inte 7 dagar i veckan. Normalt blir det 4-5 på "kraftigt underskott" på träningsdagarna och sedan 1-2 "balans" och/eller 1-2 "ätardagar" på vilodagarna/helgen!

Lite som Fredrik skrev, så länge lutningen på linjen är åt rätt håll i det stora hela så finns det ingen anledning att haka upp sig på enstaka dagar eller kanske rent av veckor om man kanske har ett mål som är väldigt långt bort!

Jag håller min motivation uppe genomföra min diet varje dag!! Ligger på underskottet varje dag. Börjar man fuska en dag, blir det lätt två dagar och då kan man "trilla dit". Jag undviker krogen helt under "deffperioden". Om jag går ut så festar jag inte utan följer med polarna och dricker själv bara mineralvatten och kaffe. Det tjatar inte att jag ska dricka, utan är förstående. Fungerar bra *drool*
Festa kan jag göra sen tänker jag.
Men orkar inte vara ute alltför länge, blir jobbigt att vara runt onyktra människor efter ett tag. Jag tränar nästan varje dag, tung styrketräning då blir det lättare. Lätt Cardio kör jag kanske 2 gånger i veckan. Dessa dagar kan jag äta lite mer. Delar upp mina gympass i olika muskler varje pass. Lättare att hålla motivationen när jag kör så. Vilodag har jag när jag känner mig slutkörd i kroppen, men ligger givetvis på underskott då med. Visst tänker jag vissa dagar: "vad faan håller jag på med, detta är ju lite överdrivet", men de tankarna brukar försvinna fort när man får en komplimang på gymet eller av en vän. Det betyder fruktansvärt mycket att få positiv "feedback" av människor, det gör att man orkar fortsätta. Men man måste ändå tänka ganska långsiktigt och ha tålamod om man inte ska tappa för mycket muskler. Jag räknar med att vara "klar" med deffen om ca 2 till 3 månader. Kanske ändå tidigare om jag känner mig nöjd. *flex*

Reaper123
2011-07-21, 12:07
Jag håller min motivation uppe genomföra min diet varje dag!! Ligger på underskottet varje dag. Börjar man fuska en dag, blir det lätt två dagar och då kan man "trilla dit". Jag undviker krogen helt under "deffperioden". Om jag går ut så festar jag inte utan följer med polarna och dricker själv bara mineralvatten och kaffe. Det tjatar inte att jag ska dricka, utan är förstående. Fungerar bra *drool*
Festa kan jag göra sen tänker jag.Alla sätt är bra utom dom dåliga! :D

Det jag ville med min post är att man inte behöver leva "opti" 7 dagar i veckan för att nå tex en målvikt. Jag har varit på krogen 6-8ggr (rejälta generallfyllor 50% av fallen) varje månad under min 7 månader långa deff, även ätit alldeles för många pizzor och x antal kilo godis. Visst deffens tid har kanske dubblats mot en strikt diet, men hade aldrig pallat att isolera mig så länge från "livet" och hade då gett upp kanske redan vecka 3!

Jag ser alltså på ett underskott över en vecka, en månad... inte per dag!

Det som avgör hur "opti" man vill leva är ju målet, ska man inte tävla i Fitness Five eller liknande behöver man såklart tänka annorlunda mot vad jag gör! ;)

Skönt du har disciplinen, bara du inte glömmer bort att njuta sen! :)

Kram
Döden

MagnusJ
2011-07-21, 13:55
Alla sätt är bra utom dom dåliga! :D

Det jag ville med min post är att man inte behöver leva "opti" 7 dagar i veckan för att nå tex en målvikt. Jag har varit på krogen 6-8ggr (rejälta generallfyllor 50% av fallen) varje månad under min 7 månader långa deff, även ätit alldeles för många pizzor och x antal kilo godis. Visst deffens tid har kanske dubblats mot en strikt diet, men hade aldrig pallat att isolera mig så länge från "livet" och hade då gett upp kanske redan vecka 3!

Jag ser alltså på ett underskott över en vecka, en månad... inte per dag!

Det som avgör hur "opti" man vill leva är ju målet, ska man inte tävla i Fitness Five eller liknande behöver man såklart tänka annorlunda mot vad jag gör! ;)

Skönt du har disciplinen, bara du inte glömmer bort att njuta sen! :)

Kram
Döden
Ja, kör man så pass lång deff som 7 månader är det förstås en helt annan sak. Jag tänker köra en deff på 2-4 månader. det är lite skillnad. Kör man man i 7 månader så måste man ha sina "festdagar", med dålig mat annars orkar man inte. Men jag kan undvara att gå ut och askröka i 2-4 månader. Inget problem. Tänkte bli av med sammanlagt 9-12 kg under denna period, helst då kroppsfett mest. Men ge aldrig upp!! Lycka Till!!:cool:

lorithas
2011-07-21, 15:53
En viktig poang som du ska ha i bakhuvet nar du tanker pa din deff ar att manniskor av naturen for det mesta vill na sina mal sa fort som mojligt.

Vad som motiverar ar ofta kortvarigt. Och utan framsteg doer motivation oftast bort helt och hallet fortare an kvickt.

Salange du kan bemastra ditt psyke spelar det nog mindre roll vilket deff upplagg du kor med. Lang deff eller kort deff funkar bagge tva lika bra.

Men om daremot du kanner att motivationen tryter kan det vara vart att kora en mycket hardare deff under kortare tid och mentalt motivera/pusha dig sjalv genom att upprepa att dina resultat kommer innfinna sig snabbare nu.
Att uppratthalla en lang deff kraver mycket mer disciplin imo, aven om man tillater sig sjalv en hel del slarv med kosten!

Till slut ett knep jag har anvant:
Step 1. Skaffa en eller flera traningspartners
Step 2. Lagg upp ditt tranings-schema sa att du synkar det med dem
Step 3. Ge dem dina hemnycklar
Step 4. Sag till dem att slapa dig ur huset om du inte vill trana en dag. Med vald om det behovs. :Virro