handdator

Visa fullständig version : Ang. elektrolyter vid PSMF & RFL


willtjam
2011-07-17, 00:23
I boken Rapid Fat Loss Handbook så skriver McDonald att natrium, kalium och magnesium går förlorade i en lågkolhydratsdiet, och genom att komplettera med dom så undviker man trötthet.
Han skriver även att man, i stort sett, får äta hur mycket grönsaker och frukt man vill.
Jag undrar ifall man verkligen måste komplettera Na, K och Mg eftersom mycket grönsaker plus multivitamineraltillskott ger rätt så mycket?

Sen skriver han att man borde ha 1-2 måltider per dag som innehåller en mejeriprodukt för att få i sig kalcium, men att man även borde käka 600-1200 g kalciumkarbonat/dag för att vara på den säkra sidan.

Är det nödvändigt att införskaffa varenda grej eller räcker det med multivitamineral + frukt och grönsaker?

Inget ämne verkar vara särskilt säkert. För mycket kalcium riskerar att ge en andra mineralbrister.
För mycket kalium kan ge arytmi. Rent kalcium tas upp sämre än genom mejeriprodukter och magnesium utklassar kalcium om det tas samtidigt.
Är det är saker som man ska bry sig om och vara orolig för? Då borde han nästan ha skrivit det i boken. ;)

Nu är jag extremt trött, så ifall det är dumma frågor eller upprepningar så vet ni varför!

Crocker
2011-07-17, 00:26
Tja.. Vad jag sett är du mycket duktig och kunnig, så att ligga strax över RDI bör väl räcka?

willtjam
2011-07-17, 00:43
Jag förundras. Han rekommenderar udda mängder.
RDI för magnesium är 350 mg, han rekommenderar 500 mg.
RDI för kalium är 3,5 g, han rekommenderar 1 g.
RDI för natrium är 0,5 g, han rekommenderar 3-5 g.
RDI för kalcium är 800 mg, han rekommenderar 600-1200 UTÖVER maten.

Är alla rekommendationer utöver maten eller menar han den sammanlagda summan över dagen?

Sniggel
2011-07-17, 07:25
Hans kaliumrekommendation beror nog på att han inte vill rekommendera något som kan leda till att någon överdoserar.

Sen kanske han anser av någon/några anledningar att de andra mineralerna är viktigare och behövs i större mängd då man tränar och äter en extrem kost.

willtjam
2011-07-17, 09:34
Men tror du han menar att man ska dosera tillskotten utöver maten, eller att man även räknar med all mat i hans rekommendationer?

kettlebellGuden
2011-07-17, 10:11
Läser du RFL 2.0 så ser du att "hur mycket grönsaker som helst" är ändrat... du kan ju t.ex. inte sitta och äta 3kg gurka om dagen... it's too much carbs!. Och högkolhydratsgrönsaker (morot, potatis, etc) är helt struket.

Och frukt vet jag verkligen inte var du har fått ifrån.. varför skulle banan vara ok om morot inte är ok? Frukt är aspolut struket.

Seltin är din goda vän, det ger dig kalium etc.. och mjölkprodukter har i regel för mycket kolhydrater för att platsa (förutom de minimala mängder som rekommenderas att du tar).


Tipset: Fyll hela din proteinkvot med kycklingfile + ett huvud broccolli eller liknande mängd. Mer grönsaker / dag är verkligen i överkant.


Lyles forum är annars att rekommendera för RFL-frågor :)



Att han rekommenderar värden utöver det vanliga är inte så jättekonstigt eftersom det är så pass extrem diet som det ändå är. Och iaf som cat-1:are går du ju inte på den längre än två veckor.

willtjam
2011-07-17, 10:49
Jag har tyvärr bara läst första, och jag skrev faktiskt "i stort sett" ;)

Jag tyckte frukt var lurigt, men jag hade för mig att jag läste att det var okej.

Seltin skall genast inhandlas! Har du annars något tips på någon kolhydrat- och fettsnål ost eller annan mejeriprodukt?

Jag var inne på hans forum men jag märkte att man blev påhoppad om man inte hade läst 2.0. :D

Jag är för övrigt en cat 2.

kettlebellGuden
2011-07-17, 11:12
Jag har tyvärr bara läst första, och jag skrev faktiskt "i stort sett" ;)

Jag tyckte frukt var lurigt, men jag hade för mig att jag läste att det var okej.

Seltin skall genast inhandlas! Har du annars något tips på någon kolhydrat- och fettsnål ost eller annan mejeriprodukt?

Jag var inne på hans forum men jag märkte att man blev påhoppad om man inte hade läst 2.0. :D

Jag är för övrigt en cat 2.

Ja, det är .. lite småändringar. T.ex. oändligt med grönsaker är reviderat. Vissa tog det bokstavligen och tryckte enorma mängder. Kommer du upp i kanske 50g kolisar om dagen (3dl minimjölk inkluderat) så gör du ju... helt fel med grönsaksdoseringen. :) Och vissa grönsaker är uteslutet som sagt... och frukt är big no-no!

Mjölkprodukter som jag själv körde är: minimjölk och minikeso. minns inte om det var 150gram eller 300gram om dagen. Gissar på 150 faktiskt. Jag tror det är extremt svårt att hitta någon ost som egentligen är lämplig för RFL (ica har en på 9% fett.. men 9% fett är rätt ordentligt). Lidls kvarg kan nog gå bra det med. Kanske man kan vara lite slappare med osten än jag var... körde väldigt strikt själv (uteslutande kycklingfile + en grönsak + tillskott + mjölk/keso).

och omega-3:n förstås. Massor av den. 10gram typ.

Nu är det ju lite annorlunda som cat-2 än cat-1. Om jag minns rätt så har du en "cheat meal" (som gärna inte ska missförstås till att vara en gigantisk pizza, utan kanske mer någon slice pizza :) ) per vecka och en carb refeed (tricket är att hålla fruktosen låg.. vitt bröd är din vän!) på några timmar varje helg. Är refeeden i närheten så hemsk som den var för mig så well.. enjoy your ångest :(



också du har PM.

willtjam
2011-07-17, 11:30
Jag förstod faktiskt att oändligt med grönsaker var en överdrift, men alla människor kan ju inte veta allt. :)

Har tyvärr inte Lidl här uppe, men Ica har däremot kvarg på 0.1% fett som känns lockande. Och det är ju klart att man är strikt, annars kan man ju skita i allt.

Det ska bli ett spännande äventyr! Och tack igen.

kettlebellGuden
2011-07-17, 12:15
"hmm.. vad ska jag äta idag.. oh! kycklingfile i lergrytan"... definitivt spännande ;)

Alkro
2011-07-17, 12:16
Man behöver inte fundera kring natrium och kalium om man är relativt ung och frisk. Kroppen reglerar detta själv alldeles utmärkt så länge man äter en ganska normal kost. Enda anledningen till att det kan slås ur spel är om man dricker sjukt mycket vatten, kräks eller har långvarig diarré.

willtjam
2011-07-17, 12:27
Man behöver inte fundera kring natrium och kalium om man är relativt ung och frisk. Kroppen reglerar detta själv alldeles utmärkt så länge man äter en ganska normal kost. Enda anledningen till att det kan slås ur spel är om man dricker sjukt mycket vatten, kräks eller har långvarig diarré.

Jag tror inte 800 kcal/dagen anses vara "normal kost". ;)

kettlebellGuden
2011-07-17, 13:04
Kom på att sej/torsk nog är bra substitut för kyckling och äggvitor med :)

Man behöver inte fundera kring natrium och kalium om man är relativt ung och frisk. Kroppen reglerar detta själv alldeles utmärkt så länge man äter en ganska normal kost. Enda anledningen till att det kan slås ur spel är om man dricker sjukt mycket vatten, kräks eller har långvarig diarré.

Som willtjam påpekar så är det inte "normal kost" det handlar om utan RFL specifikt.

willtjam
2011-07-17, 13:59
Älgfärs skulle man nog kunna käka också. Undra hur det smakar med lite tacokrydda. *jorgen*

kettlebellGuden
2011-07-17, 14:36
När sambon körde så hittade vi "free & easy cheese flavor sauce mix" på ICA. Inte så jättegod, men allt som ger variation är stor vinst :)

Alkro
2011-07-17, 16:24
Jag tror inte 800 kcal/dagen anses vara "normal kost". ;)

Tror att även med de energimängderna att man får i sig tillräckligt så länge man inte bara käkar rent socker/protein/fett. De flesta får nog i sig för mycket natrium generellt sett. Dock spelar det ju ingen roll eftersom kroppen reglerar det så pass bra.

kettlebellGuden
2011-07-17, 19:55
Tror att även med de energimängderna att man får i sig tillräckligt så länge man inte bara käkar rent socker/protein/fett. De flesta får nog i sig för mycket natrium generellt sett. Dock spelar det ju ingen roll eftersom kroppen reglerar det så pass bra.

Om vi utgår från 800kcal kycklingfile och på det 3-4 dagars tung styrketräning / vecka. Tror du fortfarande att ditt påstående stämmer?

Alkro
2011-07-17, 21:31
Om vi utgår från 800kcal kycklingfile och på det 3-4 dagars tung styrketräning / vecka. Tror du fortfarande att ditt påstående stämmer?

Varför skulle man bara käka kycklingfilé? 700 kcal kycklingfile och 100 kcal grönsaker(broccoli) så är jag ganska säker på att natrium och kaliumbehovet täcks. Strö på lite bordssalt så är det inga problem.

Som jag skrev tidigare reglerar kroppen iallafall dessa två elektrolyter väldigt bra och det är extremt sällsynt att unga friska människor får rubbningar i dessa oavsett kost.

Det som ger rubbningar är extrem svält i kombination med kräkningar(bulimiker), äldre människor med dåligt matintag samt vätskedrivande mediciner och unga människor med svår magsjuka som inte använder sig av vätskeersättning.

Då hyponatremi och hypokalemi ger ganska svåra symptom skulle våra akutmottagningar svämma över med personer om dålig kosthållning enbart gav upphov till dessa rubbningar. Finns hur många tjejer som helst som röker cigg, dricker kaffe och käkar någon sallad med typ dagsintag 800-1000 kcal utan att de hamnar i koma.

Om man får brist av natrium och kalium pga kosten kommer man få symptom av andra bristsjukdomar betydligt tidigare. Det finns heller inga fördelar med att ha ett större natrium samt kalium intag än det absolut minsta man behöver då dessa ämnen skall ligga på en bestämd nivå i blodet samt i celler.

Sammanfattning:
Om du ska käka 800 kcal enbart finns det andra saker än natrium och kalium du skall oroa dig för. Ät någon grönsak och ha lite bordssalt så klarar sig dessa.

kettlebellGuden
2011-07-17, 21:40
Varför skulle man bara käka kycklingfilé? 700 kcal kycklingfile och 100 kcal grönsaker(broccoli) så är jag ganska säker på att natrium och kaliumbehovet täcks. Strö på lite bordssalt så är det inga problem.

Som jag skrev tidigare reglerar kroppen iallafall dessa två elektrolyter väldigt bra och det är extremt sällsynt att unga friska människor får rubbningar i dessa oavsett kost.

Det som ger rubbningar är extrem svält i kombination med kräkningar(bulimiker), äldre människor med dåligt matintag samt vätskedrivande mediciner och unga människor med svår magsjuka som inte använder sig av vätskeersättning.

Då hyponatremi och hypokalemi ger ganska svåra symptom skulle våra akutmottagningar svämma över med personer om dålig kosthållning enbart gav upphov till dessa rubbningar. Finns hur många tjejer som helst som röker cigg, dricker kaffe och käkar någon sallad med typ dagsintag 800-1000 kcal utan att de hamnar i koma.

Om man får brist av natrium och kalium pga kosten kommer man få symptom av andra bristsjukdomar betydligt tidigare. Det finns heller inga fördelar med att ha ett större natrium samt kalium intag än det absolut minsta man behöver då dessa ämnen skall ligga på en bestämd nivå i blodet samt i celler.

Sammanfattning:
Om du ska käka 800 kcal enbart finns det andra saker än natrium och kalium du skall oroa dig för. Ät någon grönsak och ha lite bordssalt så klarar sig dessa.

strö på lite bordssalt - alltså tillskott utöver maten. Då var det uträtt.

Om du annars känner för att kommentera mer ang. natrium och kalium på RFL så läs boken först.

Alkro
2011-07-17, 21:42
strö på lite bordssalt - alltså tillskott utöver maten. Då var det uträtt.

Om du annars känner för att kommentera mer ang. natrium och kalium på RFL så läs boken först.

Detta var fallet med kycklingfilén dock. Äter man mat som är lite mer naturligt salt krävs det inte. Och vem saltar inte maten vid tillagning?

Min poäng är att TS inte behöver oroa sig över natrium och kalium så vida inte han tänker dricka 10 liter vatten om dagen och få energi via ett glukosdropp.

Jag är hyffsat säker på att man skulle kunna äta 0 kcal i 2 veckor utan att få svåra elektrolytrubbningar. Detta eftersom det som sabbar balansen inte är intaget utan vad som kommer ut. Dvs kräkningar, vätskedrivande medicin etc. Om kroppens elektrolytbalans inte skulle kunna hantera svår svält hade vi varit utdöda för länge sedan.

kettlebellGuden
2011-07-17, 21:49
Detta var fallet med kycklingfilén dock. Äter man mat som är lite mer naturligt salt krävs det inte. Och vem saltar inte maten vid tillagning?


Jag saltar aldrig mat vid tillagning normalt. Smakar ju salt då? Men det är väl ändå solklart att häller du salt på din torsk eller salt i vattnet när du kokar pasta så är det ett tillskott.


Sen ärligt... "vadå 800kcal kyckling? kör 700kcal kyckling och 100kcal grönt". Om det nu ska vara 800kcal protein så kan man väl inte skala bort 100kcal och tro att man kör samma diet? verkar iaf som du kör ett helt annat dietupplägg där det kanske inte alls är nödvändigt att hälla seltin på maten och käka multivitaminer. Nog för att jag själv gärna äter 1-200gram low-carb grönsaker om dagen på RFL, men jag tillsätter självklart min dos av seltin och multivitaminer för det... Varför? För att dieten är upplagd så, och Lyle verkar ha rätt bra koll på det här.

kettlebellGuden
2011-07-17, 21:51
Jag är hyffsat säker på att man skulle kunna äta 0 kcal i 2 veckor utan att få svåra elektrolytrubbningar. Detta eftersom det som sabbar balansen inte är intaget utan vad som kommer ut. Dvs kräkningar, vätskedrivande medicin etc. Om kroppens elektrolytbalans inte skulle kunna hantera svår svält hade vi varit utdöda för länge sedan.

Ingen aning vem som har fått in dig på tankegångar om svår elektrolytrubbning.

Men kör du på i 12 veckor på bara kyckling och ~100kcal grönsaker. Själv så drar jag fram seltinkaret eftersom Lyle säger att det hela blir bättre då. :thumbup:

Alkro
2011-07-17, 21:52
Jag saltar aldrig mat vid tillagning normalt. Smakar ju salt då? Men det är väl ändå solklart att häller du salt på din torsk eller salt i vattnet när du kokar pasta så är det ett tillskott.


Sen ärligt... "vadå 800kcal kyckling? kör 700kcal kyckling och 100kcal grönt". Om det nu ska vara 800kcal protein så kan man väl inte skala bort 100kcal och tro att man kör samma diet? verkar iaf som du kör ett helt annat dietupplägg där det kanske inte alls är nödvändigt att hälla seltin på maten och käka multivitaminer. Nog för att jag själv gärna äter 1-200gram low-carb grönsaker om dagen på RFL, men jag tillsätter självklart min dos av seltin och multivitaminer för det... Varför? För att dieten är upplagd så, och Lyle verkar ha rätt bra koll på det här.

Min poäng är bara att kroppen sköter Na/Ka väldigt bra själv även vid EXTREM svält. TS behöver inte sitta och räkna på intaget av dessa.

Alkro
2011-07-17, 21:53
Ingen aning vem som har fått in dig på tankegångar om svår elektrolytrubbning.

Men kör du på i 12 veckor på bara kyckling och ~100kcal grönsaker. Själv så drar jag fram seltinkaret eftersom Lyle säger att det hela blir bättre då. :thumbup:

Tycker bara att opti-nojan har gått lite för långt när man ska räkna på natrium och kaliumintag :)

kettlebellGuden
2011-07-17, 21:54
Tycker bara att opti-nojan har gått lite för långt när man ska räkna på natrium och kaliumintag :)

Det är ingen som räknar på det. Lyle säger att man löser det lätt med att köra seltin till maten.

Opti hade förstås varit om man helt struntade i grönsakerna och kycklingfilen och körde rent protein.. men det hittar man ju sällan ändå. *grr*

willtjam
2011-07-17, 22:07
Tycker bara att opti-nojan har gått lite för långt när man ska räkna på natrium och kaliumintag :)

Det handlar inte om opti-noja, utan en undran om mineralbrist vid en extrem diet. Författaren skriver att man ska hålla koll, och då tycker jag att man ska göra så.

Sniggel
2011-07-18, 08:45
Tycker heller inte det är optinoja att tänka igenom vad man får i sig när man följer en extrem diet. Det är ju trots allt risk för näringsbrist när man äter väldigt lite. Då är det väl klart att man försöker göra vad man kan för att se till att det inte händer.

Sen så är en extrem diet a la psmf ganska o-opti i sig självt. :p

Ronn
2011-07-18, 08:49
Det är ju också så att det kan vara givande att bara veta vad som är optimalt så att man har riktlinjer att sätta mål efter även om man inte tänkt att uppfylla det ill 100%.

Man behöver ju inte ha en allt eller inget approach.

Spartansk
2011-12-18, 21:52
Får se om jag har förstått det här rätt; 3 g prot/kg kv/dag, + 100 g vitkål/dag +

magnesium: 500 mg
kalium: 1 g
natrium: 3-5 g
kalcium:600-1200 g UTÖVER maten

+ 10 g fiskolja, så gör man rätt?

Hur länge bör man som längst hålla på med detta?
Vilken fysisk aktivitet kan man ägna sig åt utöver styrketräningen?
Hur funkar kolhydratsrefeed?
Är det något mer man behöver tänka på?

willtjam
2011-12-18, 22:13
Allting står i boken hörru.

Spartansk
2011-12-18, 22:15
Ja, jag tänkte jag kunde köra en fuling och fråga här.

willtjam
2011-12-18, 22:18
Ja, jag tänkte jag kunde köra en fuling och fråga här.

:D

Nejmen det står otroligt mycket i boken, lite för mycket för att sammanfatta i ett inlägg här. Jag skulle nog inte rekommendera någon att köra på den här dieten utan att läsa boken. Den finns på lite olagliga sidor på nätet! :thumbup: Otroligt bra bok!

kettlebellGuden
2011-12-18, 22:28
åh RFL.. går på en cat-1 nu den 26:e <3


Får se om jag har förstått det här rätt; 3 g prot/kg kv/dag, + 100 g vitkål/dag +

magnesium: 500 mg
kalium: 1 g
natrium: 3-5 g
kalcium:600-1200 g UTÖVER maten

+ 10 g fiskolja, så gör man rätt?

Hur länge bör man som längst hålla på med detta?
Vilken fysisk aktivitet kan man ägna sig åt utöver styrketräningen?
Hur funkar kolhydratsrefeed?
Är det något mer man behöver tänka på?

Nej det där stämmer inte alls. Proteinmängden räknar du på LBM.. och ligger runt 4.4g / kg LBM.

och frågor om hur länge, refeeds, cheat meals, fysisk aktivitet... det hade varit så jävla great om någon hade skrivit en bok som förklarade det. :whipped:

:D

Nejmen det står otroligt mycket i boken, lite för mycket för att sammanfatta i ett inlägg här. Jag skulle nog inte rekommendera någon att köra på den här dieten utan att läsa boken. Den finns på lite olagliga sidor på nätet! :thumbup: Otroligt bra bok!

I bokväg från Lyle kan jag rekommendera ketogenic diet och bromocriptine. Nu är det ju inte så lätt att få tag på bromo längre men det är en väldigt intressant bok likväl.

Spartansk
2011-12-18, 22:31
För i den takt jag sänker kycklingfiléer skulle jag spara pengar på att köpa tre böcker och bli deffad mycket snabbare.

willtjam
2011-12-18, 22:31
I bokväg från Lyle kan jag rekommendera ketogenic diet och bromocriptine. Nu är det ju inte så lätt att få tag på bromo längre men det är en väldigt intressant bok likväl.

Ketogenic diet har jag på datorn men har inte börjat läsa den än, men Bromocriptine har jag aldrig hört talas om. Skall undersökas!

För i den takt jag sänker kycklingfiléer skulle jag spara pengar på att köpa tre böcker och bli deffad mycket snabbare.

Någon användare här kanske har boken och kan PMa den till dig om du verkligen vill ha den. Jag har den tyvärr på en annan hårddisk.

Spartansk
2011-12-18, 22:34
Någon användare här kanske har boken och kan PMa den till dig om du verkligen vill ha den. Jag har den tyvärr på en annan hårddisk.

Hehe, ja, det vore jävligt najs.

Om det bryter mot någon forumregel så vore det fortfarande jävligt najs, fast bara hypotetiskt.

kettlebellGuden
2011-12-18, 22:47
Ketogenic diet har jag på datorn men har inte börjat läsa den än, men Bromocriptine har jag aldrig hört talas om. Skall undersökas!


Den finns också på sån internet. Bokformen är lite nyare utgåva dock. I likhet med RFL så är det ~2 sidor "så här gör du" (vilket nu då är svårt) och resten är bara OMG VAD INTRESSANT! LÄR MIG MER, PLZ!

willtjam
2011-12-18, 22:49
Den finns också på sån internet. Bokformen är lite nyare utgåva dock. I likhet med RFL så är det ~2 sidor "så här gör du" (vilket nu då är svårt) och resten är bara OMG VAD INTRESSANT! LÄR MIG MER, PLZ!

Jag söker för fullt! I WANTZ TO LEARNZ MORE!

Edit: founds it. Utgiven 2002 på 142 sidor. Hoppas den är uppdaterad och stämmer så jag inte dör!