handdator

Visa fullständig version : Internetlina


Crocker
2011-07-16, 22:52
Jag har haft otroligt seg lina sista dagarna, undrar hur jag kan "stabilisera" eller hur man kan säga. Bandbredd, routerposition m.m.

Jag har idag ett 6 mbit/s ADSL system från bredbansbolaget. Routern ligger cirka 6 m bort och 4 m upp.
Tips och trix? Jag är lost.

vicarious
2011-07-16, 22:57
Eeeh. Kolla om det blir bättre om du flyttar din dator närmare routern?

Använder du en extern router utöver ADSL-modemet så koppla bort den.

Du kan ringa Bredbandsbolaget och be de starta om din port. Innan de startar om den, fråga vilken hastighet du får ut fram till ditt modem.

Gör hastighetstest på bredbandskollen.se

Koppla med nätverkskabel och gör samma test.

Du kan göra en hårdvarureset på ADSL-modemet/routern.

Du kan kontrollera så att du inte har någon störande utrustning i närheten.

Du kan ändra den kanal (frekvens) som ADSL-modemet skickar de trådlösa signalerna på.

Har du testat med annan dator? Felet kanske ligger i din dator.

Crocker
2011-07-16, 23:56
Jo, det funkar mycket smidigare i andra datorer i hushållet. Vad kan det bero på?

Snobbe
2011-07-17, 00:03
Kass dator? Omöjligt att säga men om det funkar bra för andra datorer så har det inget med din "lina" att göra iaf. Är de andra trådade? Vilken Router har du? Vad för dator har du?

Snobbe
2011-07-17, 00:04
Eeeh. Kolla om det blir bättre om du flyttar din dator närmare routern?

Använder du en extern router utöver ADSL-modemet så koppla bort den.

Du kan ringa Bredbandsbolaget och be de starta om din port. Innan de startar om den, fråga vilken hastighet du får ut fram till ditt modem.

Gör hastighetstest på bredbandskollen.se

Koppla med nätverkskabel och gör samma test.

Du kan göra en hårdvarureset på ADSL-modemet/routern.

Du kan kontrollera så att du inte har någon störande utrustning i närheten.

Du kan ändra den kanal (frekvens) som ADSL-modemet skickar de trådlösa signalerna på.

Har du testat med annan dator? Felet kanske ligger i din dator.

Varför skulle man vilja starta om en port på en switch/router?:o

Crocker
2011-07-17, 00:17
Kass dator? Omöjligt att säga men om det funkar bra för andra datorer så har det inget med din "lina" att göra iaf. Är de andra trådade? Vilken Router har du? Vad för dator har du?
Jag har en belkin 54g, och de andra är trådlösa också.

Dator, no idea? Kan kolla specifikationer om du syftar på något speciellt eller så.

Snobbe
2011-07-17, 00:44
Jag har en belkin 54g, och de andra är trådlösa också.

Dator, no idea? Kan kolla specifikationer om du syftar på något speciellt eller så.

Belkin 54g, kan vara problemet. Om du stänger av resten av datorerna hur funkar det då? Jag hade iaf uppgraderat min router till en fin linksys om jag hade varit dig. Bättre nätverkskort på datorn också säkert.

vicarious
2011-07-17, 08:29
Jo, det funkar mycket smidigare i andra datorer i hushållet. Vad kan det bero på?

Är de andra datorerna närmare routern än vad din är? Är de kabelanslutna eller kör de trådlöst?

Varför skulle man vilja starta om en port på en switch/router?:o

Inte en port på routern, utan hela bredbandsuppkopplingen. Detta är något man måste ringa till sin internetleverantör för att göra.

Jag har en belkin 54g, och de andra är trådlösa också.

Dator, no idea? Kan kolla specifikationer om du syftar på något speciellt eller så.

Vad har ni för ADSL-modem från Bredbandsbolaget? Nästan alla modem man får därifrån nu har eget trådlöst nätverk, såtillvida ni inte har ett jättegammalt modem. Är det ett Xavi eller ett Thomson kanske?

Om ert ADSL-modem har trådlös funktion, testa koppla bort Belkinen och anslut mot ADSL-modemet. Blir det bättre då så har du hittat felkällan - routern.

Nu låter det ju eventuellt som att det kan vara något med din dator som är problemet, om det inte bara är så att den är segare för att den är längre bort från routern än de andra datorerna.

Loke
2011-07-17, 11:02
Testa att stänga av alla andra datorer, vissa routrar ska i princip klara ett visst antal datorer, men i praktiken pallar dom färre.

Kimkay
2011-07-17, 11:07
Kolla upp vad nätverkskortet på datorn klarar av för standarder. (a/b/g/n)

vicarious
2011-07-17, 18:48
Kolla upp vad nätverkskortet på datorn klarar av för standarder. (a/b/g/n)

Knappast problemet då han säger att det endast varit segt på senare tid men bra tanke. Dessutom ska man ha en rätt gammal burk för att nätverkskortet inte ska stödja n-standard.