handdator

Visa fullständig version : Tar kroppen upp fett lättare än släpper den?


alexelias
2011-07-16, 21:43
Ibland kan det upplevas som(högst ovetenskapligt) - att kroppen tenderar att enklare bygga fett vid kcal-överskott än vad den senare vill ge sig av med, vid kcal-underskott.

Det vore ju ett rimligt antagande(också ovetenskapligt) att kroppen är effektiv i den mån att den snarare strävar om att skydda sig själv och lägga på energi -och samtidigt mindre angelägen att släppa den lagrade energin.

Ligger det något i detta?

Ronn
2011-07-16, 22:25
Nej, men rent psykologiskt kan det ju upplevas som svårare.

Vissa har omvänd problematik och har svårt att ligga på överskott och upplever det som jobbigt.

Zibbe
2011-07-16, 22:46
Kroppsfett är energi. Ett överskott på 1000 kcal kommer ge en fettökning motsvarande den fettminskning som sker vid ett underskott på 1000 kcal och vice versa.

Sen ligger det nog något i det du säger att det genom åren har varit fördelaktigt att ligga på ett överskott gentemot ett underskott och att detta genom olika processer i kroppen gjorts lättare/mer behagligt.

vicarious
2011-07-16, 22:48
Ett överskott på 1000 kcal kommer ge en fettökning motsvarande den fettminskning som sker vid ett underskott på 1000 kcal och vice versa.


Nej.

Sheogorath
2011-07-16, 23:03
+1 på nejet ovan. Dessutom är fettinlagringenshastigheten nästan obegränsad medan fettförbränningen är begränsad till ungefär 70 kcal per kg kroppsfett och dygn.

Ronn
2011-07-16, 23:57
Ja det är sant det stämmer det att du kan lägga på dig mycket snabbare än du kan bli av med i och med dom punkter Sheo nämner. Dock ska det ju till rätt stora överskott för att det ska bli så, vi får inte glömma att överskott inte bara leder till fettmassa utan även muskelmassa. Det är ju ration mellan fettmassa och muskelmassa som är intressant både vid överskott och underskott.

clappen
2011-07-17, 00:20
all energi (nåja) som du äter kommer att lagras, och all energi som du gör av med (nåja) måste tas från någonstans.

Det intressanta är var all energi lagras och vartifrån all din energi tas ifrån.

Sheogorath
2011-07-17, 06:12
Ja det är sant det stämmer det att du kan lägga på dig mycket snabbare än du kan bli av med i och med dom punkter Sheo nämner. Dock ska det ju till rätt stora överskott för att det ska bli så, vi får inte glömma att överskott inte bara leder till fettmassa utan även muskelmassa. Det är ju ration mellan fettmassa och muskelmassa som är intressant både vid överskott och underskott.

Jepp. Större överskott innebär också att "energi ut"-delen av ekvationen blir större, t.ex. genom värmeavgivning och ökad spontanaktivitet. Eftersom allt sådant här i praktiken inte går att hålla reda på är det kroppsvikten sedd över en lite längre mätperiod som får tala sitt tydliga språk; givet att man inte gör några större genomgripande förändringar som påverkar vätskebalansen så som att börja med kreatin mitt i en mätperiod, lägga in en massa konditionsträning eller ställa om till LCHF mm.

Sniggel
2011-07-17, 07:49
Rent teoretiskt så om man tittar på snabb viktuppgång så riskerar man att:
1. Få en hög inlagring av fett
2. Låg ratio muskel:fett ökning jämfört med en lugnare viktuppgång. Kroppen är inte lika duktig på att bygga muskler som den är på att lagra fett

Risker med snabb viktnedgång är att om fettförbränningen blir "maximerad" men att det fortfarande behövs mer energi pga det stora underskottet, så ökar förbränningen av andra energikällor för att tillgodose livsuppehållande funktioner. Detta kan ju då påverka muskulaturen mer än nödvändigt.

Så med jojobantning kan det innebära att man lägger på sig mycket fett vid en viktuppgång och blir av med onödigt mycket muskelmassa vid viktnedgång, och att man för varje omgång blir fetare och klenare. Skräckscenariot alltså :p

Dock tror jag att man är lite skyddad mot detta i och med muskelminne. Har man förlorat mycket muskelmassa verkar kroppen bra på att lagra in muskler igen om den får chansen (träning/protein/kalorier), iaf upp till den nivå man tidigare legat på.

Sheogorath
2011-07-17, 07:54
Rent teoretiskt så om man tittar på snabb viktuppgång så riskerar man att:
1. Få en hög inlagring av fett
2. Låg ratio muskel:fett ökning jämfört med en lugnare viktuppgång. Kroppen är inte lika duktig på att bygga muskler som den är på att lagra fett

Risker med snabb viktnedgång är att om fettförbränningen blir "maximerad" men att det fortfarande behövs mer energi pga det stora underskottet, så ökar förbränningen av andra energikällor för att tillgodose livsuppehållande funktioner. Detta kan ju då påverka muskulaturen mer än nödvändigt.

Så med jojobantning kan det innebära att man lägger på sig mycket fett vid en viktuppgång och blir av med onödigt mycket muskelmassa vid viktnedgång, och att man för varje omgång blir fetare och klenare. Skräckscenariot alltså :p

Dock tror jag att man är lite skyddad mot detta i och med muskelminne. Har man förlorat mycket muskelmassa verkar kroppen bra på att lagra in muskler igen om den får chansen (träning/protein/kalorier), iaf upp till den nivå man tidigare legat på.

En trolig förklaring to normal-weight obese syndrome. Företrädesvis kvinnor som är feta (förfettade) trots normal vikt eftersom de gång på gång hetsätit efter en svältperiod där de bränt muskler. Kombinera detta med konditionsträning (eller ingen träning alls) och resultatet kan bli förödande.

Fredrik_S
2011-07-17, 08:44
extremt mycket enklare att skapa ett överskott på 20000-30000 kcal på en vecka jämfört med att skapa ett lika stort underskott

Ronn
2011-07-17, 11:21
Det vetefan, jag tycker iallafall att det skulle vara rätt svårt att äta ett överskott på 2800-4200 kcal per dag. :)

Fredrik_S
2011-07-17, 12:08
Det vetefan, jag tycker iallafall att det skulle vara rätt svårt att äta ett överskott på 2800-4200 kcal per dag. :)

och jag tycker det skulle vara rätt svårt att skapa ett underskott på 2800-4200 per dag.

ett kilo lösviktsgodis tex är bara det 5000 kcal och det kan man lätt få i sig på under en timme.

För att bränna 3000-4000 kcal måste du springa ett maraton och det tar låååång tid och är jättejobbigt

Ronn
2011-07-17, 12:29
Blandat godis liger väl i snitt runt 400kcal/100gram? Och ett kilo är förjävla mycket du kan altså äta så mycket godis på en timma? Rätt imponerande, själv skulle jag må rätt dåligt. :)

Volym mässigt klarar jag väl att klämma i mig en liter glass sen är det bra, brukar bli runt 1000 kcal då.

King Grub
2011-07-17, 12:31
Hursomhelst går det inte att skapa ett sådant stort underskott dag efter dag, medan man snabbt lär sig att överäta stora mängder, och fettinlagringen är i praktiken obegränsad.

clappen
2011-07-17, 13:34
Hursomhelst går det inte att skapa ett sådant stort underskott dag efter dag, medan man snabbt lär sig att överäta stora mängder, och fettinlagringen är i praktiken obegränsad.

när man pratar om maximal förlust av fettmassa (70kcal/dygn), under hur lång gäller detta?

Kan man t.ex. under dag 1 käka 4000kcal, dag 2+3 käka 500kcal. Kommer dag 2+3 då överstiga fettförlusten av 70kcal/dygn. (i exemplet behöver personen 2000kcal för balans). Hoppas du förstår vad jag menar.

King Grub
2011-07-17, 13:45
Det är inget man spara en buffert av och sedan kunna förbränna hur mycket som helst av senare.

C.E.J.
2011-07-17, 13:53
det kan man lätt få i sig på under en timme.

För dig kanske.

clappen
2011-07-17, 14:55
Det är inget man spara en buffert av och sedan kunna förbränna hur mycket som helst av senare.

Det är det jag menar, så finns det inga riktlinjer man kan gå efter? 70kcal/dygn kan ju just inte vara för exakt ett dygn så att säga. Se det som någon form av extrem variant av "periodisk fasta", t.ex. överäta dag 1 för att ligga jättelågt de 2 andra dagarna.

Ronn
2011-07-17, 15:58
Det är det jag menar, så finns det inga riktlinjer man kan gå efter? 70kcal/dygn kan ju just inte vara för exakt ett dygn så att säga. Se det som någon form av extrem variant av "periodisk fasta", t.ex. överäta dag 1 för att ligga jättelågt de 2 andra dagarna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88779

Langster
2011-07-17, 20:58
och jag tycker det skulle vara rätt svårt att skapa ett underskott på 2800-4200 per dag.

ett kilo lösviktsgodis tex är bara det 5000 kcal och det kan man lätt få i sig på under en timme.

För att bränna 3000-4000 kcal måste du springa ett maraton och det tar låååång tid och är jättejobbigt

Ja det är lätt att snabbt få i sig massor av kalorier. Men det kräver ändå någon typ av aktivitet.
Lättast av allt är att bränna kalorier, det är bara att lägga sig ner och inte göra någonting.