handdator

Visa fullständig version : Högreps och högvolym under deff ger bra resultat!


TrainInsane
2011-07-16, 16:53
Jag har under en tid nu kört högreps (8-15reps) och rätt högvolym, kört ungefär 10-12set per muskelgrupp och varje muskelgrupp två gånger i veckan minst under deff. 4 veckor hårt och träning varje dag, 1 vecka lite lugnt och sedan på igen med samma träning.

Många skulle påstå att jag skulle överträna eller tappa en massa muskelmassa på detta vis under deff. I början körde jag mer åt LCHF hållet, runt 50-100g kolisar och lågreps, tappade volym och orken totalt trots att detta var bara några veckor in på deffen.

Jag gjorde en förändring, ökade kolhydrater och repsantalet.. nu sitter jag här och armar, bröst/rygg och lår har ökat i volym, trots att jag blivit hårdare.

Nu ligger jag runt 200-280g kolisar och tränar varje dag i princip. Styrkan har väl inte hängt med, men det får man räkna med oavsett om man bulkar eller deffar, det är nog bara att vänja sig vid lågreps igen så kommer även den.

Så ni som inte vill tappa volym under deff, kör på som vanligt och det som bygger bäst under bulk, för det funkar oftast bäst under deff också!

Är det någon här som har erfarenhet av detta och kör högreps med rätt högvolym under deff? Vad har ni fått för resultat?

rooz
2011-07-16, 16:56
Jaha. Får vi se bilderna då?

vicarious
2011-07-16, 16:56
Hur lång tid talar du om?

TrainInsane
2011-07-16, 16:59
Ett exempel på hur en vecka kan se ut:

Måndag: Bröst/rygg
Tisdag: Vila
Onsdag: Armar/axlar
Torsdag: Ben/mage
Fredag: Armar/axlar
Lördag: Bröst/rygg
Söndag: Ben + löpning

10-15reps, aldrig fail och runt 10-12set per muskelgrupp och pass. Runt 20-24set totalt per muskelgrupp.

Oftast ser veckorna inte alltid likadana ut, men ungefär så här har det sett ut senaste tiden.

TrainInsane
2011-07-16, 17:02
Hur lång tid talar du om?

Första 5 veckorna körde jag mer åt lchf, rätt lågt på kolhydrater (50 max 100g) och körde rätt tungt, blev visserligen hård men kände mig tom och orkeslös.

Sedan har jag kört 5 veckor på detta vis, med mer träning, mer reps och mer kolhydrater. Däremot tappar jag inte i vikt lika fort nu, men känner mig ändå bättre i form!

TrainInsane
2011-07-16, 17:05
För volym funkar det klockrent, jag tror inte man alltid behöver ligga på överskott för att behålla volymen, så länge man äter bra med kolisar och tränar smart.

Styrkan tror jag kommer tillbaka när jag börjar köra mer lågreps igen, sedan funkar det inte att träna som jag gör och köra 3-4or till fail för det sliter och skadorna kommer som ett brev på posten då tror jag!

7 veckor har jag kört på detta vis, och 5 veckor där jag körde lågt på kolisar och träningen.

Rusk
2011-07-16, 17:17
Dina axlar och armar är med största sannolikhet inte återhämtade med den korta vilan efter bröst/rygg passet.
Om du inte visste det så är pressövningar för bröst även träning för främre delts, samma med triceps men inte i samma skala.
Även dragövningar för rygg tränar biceps och underarmar.
Sen vet jag inte om du böjer och markar, men gör du det så skär det sig förmodligen där också.

vicarious
2011-07-16, 17:49
Första 5 veckorna körde jag mer åt lchf, rätt lågt på kolhydrater (50 max 100g) och körde rätt tungt, blev visserligen hård men kände mig tom och orkeslös.

Sedan har jag kört 5 veckor på detta vis, med mer träning, mer reps och mer kolhydrater. Däremot tappar jag inte i vikt lika fort nu, men känner mig ändå bättre i form!

Ok så du körde alltså först 5 veckor med lchf och tung lågrepträning, sen har du kört 5 veckor med betydligt mer kolhydrater och högre reps?

Hur kan du då veta att det är just ändringen du gjorde i träningsupplägget som ligger bakom dina "resultat" och inte bara det faktum att du ätit mer kolhydrater och är mer laddad och fylld?

5 veckor är dessutom en rätt kort tidsperiod. På 5-10 veckor hinner man inte tappa såpass mycket muskler att det direkt syns, särskilt om man styrketränar.

Medusa
2011-07-16, 18:00
Jag kör likadant, tränar dagligen, alla muskelgrupper förutom rygg och ben tränas en gång i veckan, rygg och ben två ggr. Högkolhydrat, högprotein, låg fett, fungerar bra.