handdator

Visa fullständig version : Det här med kalorier och träning


bakka
2011-07-16, 15:48
tja,

Har en fråga kring kalorier och träning. Jag vet att om man ligger på underskott så går man ner i vikt och ligger man i överskott så går man upp i vikt. kombinerar man översköt med träning lägger man på sig muskelmassa osv osv.

Men om man ligger på kaloribalans då? händer det verkligen ingenting? Om man t ex tränar genom kroppen 2ggr per vecka och tränar dessutom tungt men ligger på kaloribalans, vad händer då? Kommer man öka i styrka och massa men mkt långsammare eller kommer det verkligen stå stilla?

King Grub
2011-07-16, 15:49
Kalorier är ett mått på energi, och säger inte något om vad maten du äter används till. Styrketräning ökar muskeluppbyggnaden även vid energibalans (eller energiunderskott).

Zorban
2011-07-16, 15:55
Men om man ligger på kaloribalans då? händer det verkligen ingenting? Om man t ex tränar genom kroppen 2ggr per vecka och tränar dessutom tungt men ligger på kaloribalans, vad händer då? Kommer man öka i styrka och massa men mkt långsammare eller kommer det verkligen stå stilla?
Såvida din kost/näringstiming inte är rakt åt helvete så kommer du, sett över en längre tid, lägga på dig muskelmassa och förlora fett. Men vikten av fett+muskelmassa kommer vara densamma.

Du kan lägga på dig muskelmassa även på underskott, men det är betydligt svårare. Men det går, exempelvis för otränade och överviktiga personer.

Dom flesta försöker hitta ett så optimalt överskott som möjligt, som ger störst mängd muskelmassa under en viss tid, med både bulk och deff inräknat. Andra, som inte vill lägga på sig fett, brukar ligga på kaloribalans. Eller styrkelyftare, som bara bulkar :-)

bakka
2011-07-16, 15:55
ok,,,anledningen till att jag frågar är att jag precis deffat ner mig en hel del och jag ill fortsätta öka i både massa och styrka men vill inte nödvändigtvis bulka upp mig 10 kg (har precis kämpat med att gå ner 10 kg). Jag vill somsagt fortsätta öka i massa och bygga en atletiskt kropp (inte strong man eller body building, utan mer som MMA snubbarna).

Kan man göra det om man ligger på kaloribalans? eller kanske litet överskott typ 100-300kcal per dag i överskott?

King Grub
2011-07-16, 15:57
Ja, ökar du inte i muskelmassa av styrketräning, med en normal kosthållning på kaloribalans, är det något fel.

bakka
2011-07-16, 15:58
Såvida din kost/näringstiming inte är rakt åt helvete så kommer du, sett över en längre tid, lägga på dig muskelmassa och förlora fett. Men vikten av fett+muskelmassa kommer vara densamma.

ok,,jag väger 82kg nu,,så om jag ligger på kaloribalans men pumpar järnet i 3-4 år till kommer jag ha en "snyggare", dvs muskulösare / atletisk kropp, men ändå väga 82kg (förutsatt att jag inte ligger på överskott eller underskott under denna period)?

bakka
2011-07-16, 15:58
Ja, ökar du inte i muskelmassa av styrketräning, med en normal kosthållning på kaloribalans, är det något fel.


ok, tack! då har ja mitt svar :D


men lite OT följdfråga i så fall. varför bulkar man om man ändå ökar på kaloribalans??

Zorban
2011-07-16, 15:59
ok,,jag väger 82kg nu,,så om jag ligger på kaloribalans men pumpar järnet i 3-4 år till kommer jag ha en "snyggare", dvs muskulösare / atletisk kropp, men ändå väga 82kg (förutsatt att jag inte ligger på överskott eller underskott under denna period)?
Ja, om du sköter dig någorlunda :-) För övrigt finns det nog ingen poäng för dig att ligga på mer än 300 kcal överskott per dag, där någonstans borde det vara "optimalt" om du vill bulka.

bakka
2011-07-16, 16:04
Ja, om du sköter dig någorlunda :-) För övrigt finns det nog ingen poäng för dig att ligga på mer än 300 kcal överskott per dag, där någonstans borde det vara "optimalt" om du vill bulka.

tack! :D

King Grub
2011-07-16, 16:27
men lite OT följdfråga i så fall. varför bulkar man om man ändå ökar på kaloribalans??

Därför att man ökar mycket mer muskelmassa på ett större kaloriöverskott. Dock blir man också fetare och fetare samtidigt.