handdator

Visa fullständig version : Dagen innan match?


DANNE1988
2011-07-16, 15:01
Som rubriken lyder så undrar jag kort och gott hur ett optimalt upplägg är dagen innan en match när det kommer till både kost och träning.

Mycket kolhydrater dagen innan match, speciellt på kvällen har jag hört. Allt annat normal mängd. (Matchen är oftast kl 13 på dagarna)

Träning så vet jag att man ska träna lugnt, men hur lugnt? Vart går gränsen till lugnt och vad ska jag träna då i så fall? Lätt jogging med lite moves att gå igenom på matchen (individuell träning), bara för att hålla igång?

Tack i förväg. :)

EDIT: Och sen när jag ändå frågar, vad bör man äta för mat innan match, 3 timmar innan med vanlig pasta och kanske köttbullar/köttfärssås har jag alltid kört tillsammans med lite keso och spenat/broccoli. Och sen 1 timme innan match drar jag i mig nån drick yoghurt tillsammans med en macka eller två med pålägg. Direkt innan så dricker jag isostar med aminosyror för det optimala (opti opti och opti, det känns bättre iaf. ;D)

StarkaUlf
2011-07-16, 15:26
Match i vad?

DANNE1988
2011-07-16, 16:02
Oj, rugby. Glömde det viktigaste. :)

Tolkia
2011-07-16, 16:12
Jag skulle säga ät som vanligt. Att försöka kolhydratladda inför en prestation (som dessutom inte alltid kräver det, jag tror att kolhydratladdningens magi är lite överdriven) om man inte är van vid det är att be om problem. Man kan lika gärna känna sig mest tung och uppkörd som full av energi.

DANNE1988
2011-07-16, 16:22
Jag skulle säga ät som vanligt. Att försöka kolhydratladda inför en prestation (som dessutom inte alltid kräver det, jag tror att kolhydratladdningens magi är lite överdriven) om man inte är van vid det är att be om problem. Man kan lika gärna känna sig mest tung och uppkörd som full av energi.

Förstår, då blir det som vanligt då. :)

Springer
2011-07-16, 17:40
Jag försöker ligga på kaloribalans dagen innan tävling, annars underskott 500 kcal.

StarkaUlf
2011-07-16, 17:42
Vanlig husmanskost fungerar bäst för mig inför fotbollsmatcher.
Sen efter det en rejäl måltid också.

mattilainen
2011-07-16, 17:47
ät som du brukar men lite mer :=)

DANNE1988
2011-07-16, 19:23
ät som du brukar men lite mer :=)

så det ska låta, mat är gott!!!*flex*