handdator

Visa fullständig version : Fett vs kolhydrat


fisfis
2011-07-16, 15:00
Hej
låt vi säga att Johan ville gå ner i fettvikt,han går till gymet på en sol vacker dag och kör 60 min löpand eller crosstrainer,vad e d som händer i kroppen under tiden? e det fett som bränns först under tiden, kolhydrater,eller vätska?

Jag hörde tidigare att när man trännar så använder kroppen kolhydrat som energikälla och när den e slut så börjar den bränna fett..stämmer det??

nivå som man kan rekommendera per kv 1kg eller 0,5 fett? Det samma för kolhydrater 1 eller mer?

Under deff e det bättre käka mycket kolhydrat än fett eller tvärtom? Jag vet att protein ska vara mest man äter under deff..

Jag e helt nybörjare och behöver svar på de frågorna

Crocker
2011-07-16, 15:03
Grötigt skrivet, men jag hoppas jag förstår.

Ät det du mår bra av, under deff kan det dock vara fördelaktigt att äta mindre kolhydrater.

WHITEFOLKS
2011-07-16, 15:28
Hej
låt vi säga att Johan ville gå ner i fettvikt,han går till gymet på en sol vacker dag och kör 60 min löpand eller crosstrainer,vad e d som händer i kroppen under tiden? e det fett som bränns först under tiden, kolhydrater,eller vätska?

Jag hörde tidigare att när man trännar så använder kroppen kolhydrat som energikälla och när den e slut så börjar den bränna fett..stämmer det??

nivå som man kan rekommendera per kv 1kg eller 0,5 fett? Det samma för kolhydrater 1 eller mer?

Under deff e det bättre käka mycket kolhydrat än fett eller tvärtom? Jag vet att protein ska vara mest man äter under deff..

Jag e helt nybörjare och behöver svar på de frågorna

Det är en blandning som kroppen använder. När intensiteten på aktiviteten höjs så höjs också andelen av energin som kommer från kolhydrater.

Angående deff så är det bra att hålla ett högt proteinintag. Hur man sedan fördelar resten av energin när det kommer till kolhydrater/fett är beroende på vad man mår bäst av.

StarkaUlf
2011-07-16, 15:35
Kroppen använder sig av musklernas glykogen-depåer under t.ex löpning.

King Grub
2011-07-16, 15:40
Oavsett om du använder fett eller kolhydrat mer eller mindre under aktiviteten, spelar det ingen roll för det viktiga - fettförbränningen över dygnet. Den kommer att motsvara kaloribalansen i alla fall. Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning.

fisfis
2011-07-16, 16:17
Oavsett om du använder fett eller kolhydrat mer eller mindre under aktiviteten, spelar det ingen roll för det viktiga - fettförbränningen över dygnet. Den kommer att motsvara kaloribalansen i alla fall. Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning.

solklart...tackar för alla svar