handdator

Visa fullständig version : Livslärdomar, kloka ord


Fredszky
2011-07-16, 14:28
I den här tråden tänkte jag att vi kan samla såna där lärdomar som kommer med åldern. Enligt god sed startar trådskaparen:

Jag har kommit till insikt att man inte ska vara så råsäker på saker. Jag har massa förutfattade meningar som har byggt upp min världsbild, och den stämmer säkert för många saker, men långt ifrån allt. Jag har missat många chanser eftersom jag bestämt har haft på mig mina negativa/bestämda glasögon att se på saker.

Så en ödmjukhet inför att allt kanske inte är det man tror att det är, öppnar upp för nya möjligheter.

Olegh
2011-07-16, 14:30
Tänk färdigt innan du öppnar munnen. Jag har blivit bättre på det, men det är svårt att bryta gamla mönster.

hallar
2011-07-16, 14:47
När jag var 5 år gammal brukade jag säga "Måste tänka hur först". Detta försvann lite när jag var tonåring, men på senare år är cirkeln sluten och jag har kommit fram till att tänka efter först är alltid det bästa jag kan göra.

mini
2011-07-16, 14:48
Lär dig vara good enough ibland.

Rikard Jansson
2011-07-16, 14:49
Att känna att man slösar bort tid görandes struntsaker är fel om man faktiskt har kul under tiden :)

Stefan J
2011-07-16, 14:50
Ett liv utan träning är ett liv utan mening.

creperiet
2011-07-16, 14:52
Jag drar till med:

Meningen med livet är att känna mening med livet.

edineN
2011-07-16, 15:09
Ingenting i livet kommer gratis. Man måste kämpa för allt, på ett eller annat sätt. Det har jag fått lära mig iaf.

Yes
2011-07-16, 15:10
Lär dig vara good enough ibland.
Nej, fyfan!

mikaelj
2011-07-16, 15:12
Nej, fyfan!

Joho!

Ademius
2011-07-16, 15:12
Sådana här saker måste man själv komma till insikt med, det går inte att få det berättat för sig, vissa saker kanske enbart gäller för en själv. Men visst:

*Det finns ingen given poäng i tillvaron, det är något du själv måste hitta och skapa för dig själv
*Det som i slutändan betyder något är samvaro med andra människor
*Pengar gör mig lyckligare, men inte till en lycklig människa
*Bättre form gör mig lyckligare, men inte till en lycklig människa
*För att åstadkomma förändring måste man verkligen vilja förändra sig, inte bara sukta efter slutresultatet. Du måste vara villig att göra det som krävs för att ta dig dit.
*Du kan inte sitta och vänta på bättre tider, vill du ändra på något måste du aktivt jobba på det och söka det själv.
*Jag mår bättre genom att vara trogen till mig själv, jag kan inte vara alla till lags och det är OK.
*Att vara medveten om och acceptera sina styrkor och svagheter.

Onigiri
2011-07-16, 15:14
Ett liv utan träning är ett liv utan mening.Det finns ingen anledning att vara vid liv om man inte kan utföra marklyft (bänkpress i ditt fall)?

Yes
2011-07-16, 15:17
Joho!
Icke!

I varje fall inte med saker som är viktiga. Mediokritet bör behandlas med ett visst mått skam och löfte om förbättring.

mini
2011-07-16, 15:18
Nej, fyfan!

Du kan ha dina egna sanningar. Ge fan i mina.

Fredszky
2011-07-16, 15:24
Sådana här saker måste man själv komma till insikt med, det går inte att få det berättat för sig, vissa saker kanske enbart gäller för en själv.

...men man kan så ett frö till någon ändå, tror jag!

Yes
2011-07-16, 15:25
Du kan ha dina egna sanningar. Ge fan i mina.
Fast du har fel, och det är svårt för mig när folk har fel på internet.

Vunnis
2011-07-16, 15:27
Att känna att man slösar bort tid görandes struntsaker är fel om man faktiskt har kul under tiden :)
"Time enjoyed wasting is not wasted time..?" Ganska mysigt litet ordspråk imo, och stämmer rätt bra. :)

Joho!
Det brukar väl inte du gå efter heller? =P

mikaelj
2011-07-16, 15:32
Det brukar väl inte du gå efter heller? =P

Nä. Det är en bra lärdom ändå. För jag borde göra det.

mjölk-dryck
2011-07-16, 15:34
Hade jag fått säga något till mig själv som liten parvel hade det varit att det mest givande man kan göra är att köra sitt race - folk har alltid åsikter & förutfattade meningar som de inte är riktigt genomtänkta. Så länge det känns rätt för dig så är det rätt! (Förutsatt att man besitter empatisk förmåga & försöker förstå syftet med lagar & regler på en individnivå)

Och så klart att livet inte är så jävla allvarligt, självdistans är sjukt viktigt :)

Ademius
2011-07-16, 15:37
...men man kan så ett frö till någon ändå, tror jag! Kanske, men jag är tveksam. För mig har allt jag räknade upp tagit väldigt lång tid att verkligen greppa och få insikt om. Det är stor skillnad på att få något berättat för sig och att inse det själv och verkligen ta till sig det.
Spännande är det iaf att man plötsligt kan komma till insikter som förändrar det sätt man lever och förhåller sig på och som har inverkan på ens egen identitet. Jag ser fram emot fler insikter med åren. En del av att bli äldre verkar ju vara att så att säga "lära känna sig själv". Det tror jag är en process som inte går att påskynda och som man måste låta ta den tid det tar. Jag har lite svårt för människor som åker på "lära känna sig själv-resor". Erfarenheter har ju såklart inverkan, men jag tror det ändå måste komma genom åldern och den samlade livserfarenheten. Framförallt tid att tänka på allt det och komma till självinsikt.

Tolkia
2011-07-16, 15:37
Välj dina strider. (Definitivt inte alltid så lätt som det låter.)

Yes
2011-07-16, 15:44
Inget är viktigare än att göra ditt jobb, och att göra det bra.

Stefan J
2011-07-16, 15:46
Det finns ingen anledning att vara vid liv om man inte kan utföra marklyft (bänkpress i ditt fall)?

Kanske om jag ersätter det med någon annan strävan. Men att ha familj, jobb, bostad och umgås med vänner räcker inte för mig nej. Det är så grått och ordinärt och deprimerande att man lika gärna kan lägga sig ner och upphöra. Nog för att det också måste finnas, men ja, du förstår säkert min poäng.

mikaelj
2011-07-16, 15:49
Kanske om jag ersätter det med någon annan strävan. Men att ha familj, jobb, bostad och umgås med vänner räcker inte för mig nej. Det är så grått och ordinärt och deprimerande att man lika gärna kan lägga sig ner och upphöra. Nog för att det också måste finnas, men ja, du förstår säkert min poäng.

Du är driven. Behöver något att tävla för, pressa dig inför, sätta upp mål, se fram emot.

Jag håller helt med dig.

Stefan J
2011-07-16, 15:53
Du är driven. Behöver något att tävla för, pressa dig inför, sätta upp mål, se fram emot.

Jag håller helt med dig.

Exakt så är det! Och just i detta råkar det vara bänkpress.

Men då kan vi revidera mitt uttryck: Ett liv utan strävan är ett liv utan mening.

Lellan
2011-07-16, 15:59
Åhh, menas sånt som låter som klyshor men är ord som verkligen betyder något för en? *cupid* Min hjärna svämmar ibland över av sånt; öser ner de jag kommer på:

- Ta dig själv på allvar.
- Att tro på sig själv är toppen, men räcker det med att förbättra beteendet trots skepsis - så kommer tron som en effekt av det. Handling och självförtroende hänger ihop, ibland kvittar ordningen. Bara gör!
- Lev ditt liv, inte genom andra el utifrån omvärdens förväntningar på dig.
- Tid är demokratiskt fördelat, ingen har mer än någon annan, värdera vad du lägger den på!
- Ha en positiv förväntan. Dels slipper man oro, man är dessutom snabb på att uppfatta sånt som är bra - vilket lyfter fram det.
- Gör du det du alltid gjort, får du det du alltid fått.
- Ingen kan få dig att känna dig dålig utan din tillåtelse.
- Man får ibland bättre svar om man lyssnar än om man frågar.
- Tro inte att du själv el andra är tankeläsare. Kommunicera!
- Sorger, död och olycka kommer du oundvikligt stöta på - var glad, levande och sprid lycka så kommer du tackla dem väl!

Ibland kan jag tycka det är lite pinsamt att vara lättpåverkad av några få rader, andra gånger är jag sjukt tacksam eftersom det faktiskt hjälper konkret. Lite som placebo, skitsamma att det inte är "på riktigt" - fungerar det = kalas! Dessutom dumt att förkasta bra grejer bara för att det är euroshopper liksom.. ;)

Den här läste jag tex på facebook men är så klockren tycker jag:

"En indian satt och pratade med sitt barnbarn.
- I alla människor bor det två vargar som slåss.
Den ene är ond. Det är ilska, fruktan, missunnsamhet,
avundsjuka, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism.
...Den andra är god. Det är glädje, fred, kärlek, hopp,
lugn, ödmjukhet, välvilja, empati, sanning och tillit.
- Vilken varg vinner? frågade barnet.
- Den du matar! sa den gamle mannen."

Tolkia
2011-07-16, 16:01
Kan inte framhävas nog:
Tro inte att du själv el andra är tankeläsare. Kommunicera!

mangemani
2011-07-16, 16:06
life is just a highway and the soul is just a car.

Baluu
2011-07-16, 16:08
Med åldern följer senilitet.
En följdsats är: lyssna aldrig på råd som följer med åldern.

Men är då följdsatsen rätt eller fel?*jorgen*

agazza
2011-07-16, 16:09
Folk förändras aldrig, dom blir bara mer eller mindre ärliga med vilka dom egentligen är.

Chrillee
2011-07-16, 16:15
Fast du har fel, och det är svårt för mig när folk har fel på internet.

Hur menar du? Good enough, alltså att "bara" vara tillräckligt bra, för vad?
Utveckla vad ni menade.

Folk förändras aldrig, dom blir bara mer eller mindre ärliga med vilka dom egentligen är.

Den där ligger det helt klart någonting i.

mini
2011-07-16, 16:20
Good enough, alltså att "bara" vara tillräckligt bra, för vad?


Man måste inte vara perfekt på alla plan. För mig har prestationsångest ibland varit hindrande och destruktivt och lett till att jag inte ens kommit fram till startblocken.

Breadboy
2011-07-16, 16:26
Du kan ha dina egna sanningar. Ge fan i mina.

Kan det finnas flera sanningar? Ömsesidigt uteslutande sanningar? :)

Good enough är för mig att göra sitt bästa. I alla lägen. Mer kan man inte göra! Inte heller mindre utan att vara missnöjd.

mikaelj
2011-07-16, 16:28
Exakt så är det! Och just i detta råkar det vara bänkpress.

Men då kan vi revidera mitt uttryck: Ett liv utan strävan är ett liv utan mening.

Jag önskar ofta att jag -inte- levde ett sådant liv, eftersom det innebär att jag bara är lika bra/nöjd som min senaste prestation. (Strävan innebär alltid någon sorts resultat på vägen till målet, annars ger man upp målet.)
Att bara vara och vara nöjd med det hade varit fantastiskt. Visst, jag får gjort en massa. Till ett högt pris. Är det värt det? Jag är tveksam.
Postat via en mobil enhet

Dance
2011-07-16, 16:34
Fin tråd....

Kan bidra med ett citat som jag skrev ner för längesedan från en lärobok på högstadiet. Ursprungligen kommer den från buddismen.

"Blomdoft sprider sig inte mot vinden, inte heller doft av sandelträ, tagara eller jasmin. Men doften av goda människor sprids motvind; den gode sprider doft i alla riktningar."

Tycker att det här stämmer bra. Människor som har ambitionen att vara goda dvs bla respektera andras åsikter och tankar (dock inte vara likgiltig) skapar oftast en mycket härlig sfär runt sig som man gärna vill vara i.....

förstår ni hur jag tänker?

mikaelj
2011-07-16, 16:35
Man måste inte vara perfekt på alla plan. För mig har prestationsångest ibland varit hindrande och destruktivt och lett till att jag inte ens kommit fram till startblocken.

Precis så. På sistone har jag istället för att ha en genomtänkt huvudplan bara satt igång och tagit beslut som för slutresultatet varit tvivelaktiga. Trots det blev jag i slutändan klar snabbare än om jag försökt ta varje steg perfekt, eftersom jag då aldrig ens kommit igång.
Vägen från A till B är aldrig rak och ofta är det inte ens B som är målet. Det är istället varje steg på vägen dit som är meningen. Även när de går åt sidan eller rentav bakåt!
Postat via en mobil enhet

Breadboy
2011-07-16, 16:38
I den här tråden tänkte jag att vi kan samla såna där lärdomar som kommer med åldern. Enligt god sed startar trådskaparen:

Jag har kommit till insikt att man inte ska vara så råsäker på saker. Jag har massa förutfattade meningar som har byggt upp min världsbild, och den stämmer säkert för många saker, men långt ifrån allt. Jag har missat många chanser eftersom jag bestämt har haft på mig mina negativa/bestämda glasögon att se på saker.

Så en ödmjukhet inför att allt kanske inte är det man tror att det är, öppnar upp för nya möjligheter.

+1

En egenskap jag verkligen lärt mig uppskatta hos mig själv och andra är att vara open minded. Sedan kan man representera vilka åsikter som helst. Det gäller bara att vara beredd att lyssna och kritiskt analysera argumenten ens ståndpunkt bygger på, lika kritiskt som man analyserar andras.

PRound
2011-07-16, 17:02
Meningen med livet är expansion av lycka.

shut teh face
2011-07-16, 17:43
Det luktar fis när man öppnar en förpackning kötbullar

kettlebellGuden
2011-07-16, 17:47
MQlJ3vOp6nI

kettlebellGuden
2011-07-16, 17:48
Håller annars helt med om att det är bra att lära sig vara good enough.

Arf Pingvin
2011-07-16, 18:07
Good enough är för mig att göra sitt bästa. I alla lägen. Mer kan man inte göra! Inte heller mindre utan att vara missnöjd.

Din tolkning är helt enkelt fel. Good enough är långt ifrån att göra sitt bästa. Tvärt om nästan. Jag kan hålla med Mini om att det ibland är bra att nöja sig med "bra nog". Att känna att man behöver göra sitt bästa kan skapa sån ångest att man inte gör något alls.

hultman
2011-07-16, 18:27
<-----------------------

Simon
2011-07-16, 18:34
Be the best that you can be

Zakath
2011-07-16, 19:46
- Ta dig själv på allvar.


Så fint och så viktigt.

Nattljus
2011-07-16, 19:47
slappna av, det ordnar sig :)

Alexlindgren
2011-07-16, 21:27
Att gå och oroa sig för något lider man mer av, än man kommer lida om det man oroar sig för slår in.


Förklaring då det är lite luddigt; Man lider mer av att gå runt i ett år och oroa sig för att ens flickvän ska göra slut, än vad man kommer lida när hon faktiskt gör det. Summa sumarum: GÅ INTE RUNT OCH OROA DIG, gör du det kommer du inte kunna njuta av allt annat.

Alla kan sluta röka, ingen behöver röka. Punkt slut, röker du - sluta. Du mår inte bra av det, det är bara en illusion som får dig att tro det. Tvivlar du, läs "äntligen rökfri", tvivlar du fortfarande - inbox.

Breadboy
2011-07-16, 21:36
Din tolkning är helt enkelt fel. Good enough är långt ifrån att göra sitt bästa. Tvärt om nästan. Jag kan hålla med Mini om att det ibland är bra att nöja sig med "bra nog". Att känna att man behöver göra sitt bästa kan skapa sån ångest att man inte gör något alls.

Intressant med fler infallsvinklar. Kan nog hålla med dig om att man måste ha en sådan attityd till en del saker, men inte när det gäller åtaganden som kräver hängivelse om du förstår vad jag menar.

filmjölk
2011-07-16, 21:38
Jag vill varna för att läsa massa floskler i stil med "Fånga dagen" (i alla tusen varianter), eller filosofiska funderingar eller funderingar på meningen med livet. Det gör en bara deprimerad och grubblande.

Ett typexempel på vad man skall undvika är den här tråden. Klicka bort, läs något annat.

Baler Evans
2011-07-16, 22:30
Polygami är att ha en partner för mycket, monogami är samma sak!

Lellan
2011-07-16, 22:33
Jag vill varna för att läsa massa floskler i stil med "Fånga dagen" (i alla tusen varianter), eller filosofiska funderingar eller funderingar på meningen med livet. Det gör en bara deprimerad och grubblande.

Ett typexempel på vad man skall undvika är den här tråden. Klicka bort, läs något annat.

Aha, så fungerar du.

Själv får jag ändan ur vagnen av ord, och tankar. :thumbup: Men alla är vi olika, jag blir tex extra bra på att ha roligt och leva när jag tänker ofta på döden. Är inte rädd för att dö, utan för att inte leva. Tankar på slutet får mig att mår bra helt enkelt, då känns allt jag gör viktigt och meningsfullt. Oväsentligheter bleknar helt enkelt, det meningsfulla lyser i neon, njuter nyanserna. :)

Baluu
2011-07-16, 22:57
Men sådana råd är faktiskt ganska dåliga (lev dagen som om den vore din sista, fånga dagen etc). De uppmanar en till kortsiktigt tänkande. Hade jag följt råden skulle jag hoppat av skolan i högstadiet och injicerat heroin för att få den höga känslan och känna mig überlycklig för stunden. Den bästa strategin är en "blandad strategi" :thumbup:

Yes
2011-07-16, 23:01
Men sådana råd är faktiskt ganska dåliga (lev dagen som om den vore din sista, fånga dagen etc). De uppmanar en till kortsiktigt tänkande. Hade jag följt råden skulle jag hoppat av skolan i högstadiet och injicerat heroin för att få den höga känslan och känna mig überlycklig för stunden. Den bästa strategin är en "blandad strategi" :thumbup:
Jag håller med där. Låt oss istället säga:

Fånga dagen... imorgon också.

(Jag vet, jag är saftigt vis ibland)

Lellan
2011-07-16, 23:06
Men sådana råd är faktiskt ganska dåliga (lev dagen som om den vore din sista, fånga dagen etc). De uppmanar en till kortsiktigt tänkande. Hade jag följt råden skulle jag hoppat av skolan i högstadiet och injicerat heroin för att få den höga känslan och känna mig überlycklig för stunden. Den bästa strategin är en "blandad strategi" :thumbup:

Jag uppfattar "sådana råd" (om man nu kan klumpa ihop till ngn mindfullnessgrej) som att fråga sig om man lever ett liv man kan stå för. Ta beslut som är korkade - det förstår man väl även i stunden att det inte ger äkta hög känsla el überlycklighet?

Det är väl mer ngn slags sammanfattning att man ska stå för den man är, förvalta det väl och njuta av det?

Fatalist
2011-07-17, 01:48
Håller med mini mest av alla i tråden. Jag tycker även att det är det absolut svåraste i livet - att lära sig nöja sig med "good enough".

mysteak
2011-07-17, 03:21
Vi lever bara ett liv - ta vara på varje ögonblick, stund, whatever och tveka inte för mycket utan bara gör saker och ting som du vill och känner!

Sheogorath
2011-07-17, 07:51
"En indian satt och pratade med sitt barnbarn.
- I alla människor bor det två vargar som slåss.
Den ene är ond. Det är ilska, fruktan, missunnsamhet,
avundsjuka, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism.
...Den andra är god. Det är glädje, fred, kärlek, hopp,
lugn, ödmjukhet, välvilja, empati, sanning och tillit.
- Vilken varg vinner? frågade barnet.
- Den du matar! sa den gamle mannen."

Kul om det kan hjälpa dig men den där typen av dualistiskt tänkande är för mig en av de största farsoterna i världen. När man delar upp världen i två blir man blind för gråskalorna och det är ALLTID i gråskalorna livet befinner sig för alla, alltid. Resultatet av en dualistisk världsbild är för mig krig, död, förföljelse och förintelse. Vi och dom. God och ond varg.

von huff
2011-07-17, 08:50
Se alltid framåt när du gör dina beslut
Den som spar,han har
Den lättaste vägen är sällan den bästa

eternallord
2011-07-17, 09:06
Folk får givetvis tycka vad dom vill och jag respekterar era åsikter, men dessa håller jag inte alls med om.

Att känna att man slösar bort tid görandes struntsaker är fel om man faktiskt har kul under tiden :)För mig har det varit tvärtom, att inse hur ovettigt det är att slösa bort tiden på struntsaker och försöka hålla dessa till ett minimum är bland det viktigaste jag gjort, den personliga utvecklingen som ersätter det ger mig mycket mer i längden.

Lär dig vara good enough ibland.

Den här håller jag inte alls med om heller. Det går lite hand-i-hand med det jag skrev ovan. Att sträva efter att göra sitt bästa i allt man gör ger en mycket mer i längden (mig åtminstone).

Lellan
2011-07-17, 09:07
Kul om det kan hjälpa dig men den där typen av dualistiskt tänkande är för mig en av de största farsoterna i världen. När man delar upp världen i två blir man blind för gråskalorna och det är ALLTID i gråskalorna livet befinner sig för alla, alltid. Resultatet av en dualistisk världsbild är för mig krig, död, förföljelse och förintelse. Vi och dom. God och ond varg.

Det handlar ju inte om att dela upp världen, utan att alla har alla nyanser i sig, men att det man "göder" växer sig starkare?

Sällan finns väl en poäng i att främja ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism? Men däremot vara medveten om dem, och att påminna sig om att man ofta kan välja vilka tankar man göder.. välja att mata de konstruktiva, som leder till något vettigt.

Lellan
2011-07-17, 09:13
Folk får givetvis tycka vad dom vill och jag respekterar era åsikter, men dessa håller jag inte alls med om.

För mig har det varit tvärtom, att inse hur ovettigt det är att slösa bort tiden på struntsaker och försöka hålla dessa till ett minimum är bland det viktigaste jag gjort, den personliga utvecklingen som ersätter det ger mig mycket mer i längden.

Den här håller jag inte alls med om heller. Det går lite hand-i-hand med det jag skrev ovan. Att sträva efter att göra sitt bästa i allt man gör ger en mycket mer i längden (mig åtminstone).

Jag tror det är en definitionsfråga ofta, när man inte håller med. "Struntsaker", behöver nog defineras.. tex så lär man sig lättast om man har roligt under tiden, och det finns dolda lärdomar när man slappnar av och syftet är att ha kul, inte att utvecklas. Du har ett modeintresse mig veterligen, inte är det på liv och död men ändå något du ägnar energi och resurser åt, förmodligen ger det ganska mycket livskvalité även om det inte är på liv och död sett ur ett världsligt perspektiv?


"Good enough" innebär väl för de flesta att inte kräva perfektion av sig själv till den grad att det blir destruktivt? Kontraproduktivt mao, att man blir sämre om endast bäst är gott nog, då kanske man inte ens vågar försöka el begränsar sig i livet.

Sheogorath
2011-07-17, 09:17
Det handlar ju inte om att dela upp världen, utan att alla har alla nyanser i sig, men att det man "göder" växer sig starkare?

Sällan finns väl en poäng i att främja ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism? Men däremot vara medveten om dem, och att påminna sig om att man ofta kan välja vilka tankar man göder.. välja att mata de konstruktiva, som leder till något vettigt.

Det finns många förtryckta människor som skulle må bra av att sätta ner foten och uttrycka sin ilska över sin situation. Det finns många som skulle må bra av att vara mindre självuppoffrande, det finns lögner som räddar liv fysiskt och mentalt. Det finns människor som sitter tysta längst bak i klassrummet medan ett par högljudda idioter som jag själv håller låda om ett ämne de borde göra bäst i att hålla käft om. De borde uttrycka sin överlägsenhet och stoppa vår käft full av argument så att vi inte kunde yppa ett ljud. Det handlar om vem, var, när, hur, kontext.

von huff
2011-07-17, 09:20
Folk får givetvis tycka vad dom vill och jag respekterar era åsikter, men dessa håller jag inte alls med om.

För mig har det varit tvärtom, att inse hur ovettigt det är att slösa bort tiden på struntsaker och försöka hålla dessa till ett minimum är bland det viktigaste jag gjort, den personliga utvecklingen som ersätter det ger mig mycket mer i längden.



Den här håller jag inte alls med om heller. Det går lite hand-i-hand med det jag skrev ovan. Att sträva efter att göra sitt bästa i allt man gör ger en mycket mer i längden (mig åtminstone).

Jag tolkade minis inlägg så att man ibland helt enkelt får nöjja sig med att komma yvåa och acceptera förluster


edit:Lellan beskrev det bättre

Lellan
2011-07-17, 09:26
Det finns många förtryckta människor som skulle må bra av att sätta ner foten och uttrycka sin ilska över sin situation. Det finns många som skulle må bra av att vara mindre självuppoffrande, det finns lögner som räddar liv fysiskt och mentalt. Det finns människor som sitter tysta längst bak i klassrummet medan ett par högljudda idioter som jag själv håller låda om ett ämne de borde göra bäst i att hålla käft om. De borde uttrycka sin överlägsenhet och stoppa vår käft full av argument så att vi inte kunde yppa ett ljud. Det handlar om vem, var, när, hur, kontext.

Tolkningsfråga som sagt. Ilskan du beskriver skulle kunna tolkas som tillit att säga sanningen, och man lyssnar nog mer på någon som visar pondus än ilska. Lögnen du pratar om är väl i så fall att man matar välviljan? Klassrummet, vet inte om överlägsenhet och skapande av rädsla (?) för att ni skulle bli tysta är rätt väg? Snarare tilltro till sig själva, och att ni skulle vara mer ödmjuka och empatiska, välja att lyssna till sanning istället för att förhäva sig..

Som du skriver: det handlar om vem, var, när, hur, kontext - men det är ju knappast destruktiva krafter som leder framåt utan snarare när konstruktiva får utrymme. Beror på vad man lägger in i orden, jag håller inte med att de destruktiva skulle vara av nytta - utan i så fall som språnbräda, för att man matat de goda starka.

Lellan
2011-07-17, 09:28
Jag tolkade minis inlägg så att man ibland helt enkelt får nöjja sig med att komma yvåa och acceptera förluster


edit:Lellan beskrev det bättre


Hörde nyss på radion att det är ungefär den 300:ade spermien som är "vinnaren", förmodligen är det inte den första iaf, så vi är väl alla good enough.. ;)

von huff
2011-07-17, 09:28
Visst kan en och annan ögn vara nödvändig men att bära på iilska,rädsla,avundsjuka osv är mycket tungt i längden och sällan konstruktivt

Sheogorath
2011-07-17, 09:34
Tolkningsfråga som sagt. Ilskan du beskriver skulle kunna tolkas som tillit att säga sanningen, och man lyssnar nog mer på någon som visar pondus än ilska. Lögnen du pratar om är väl i så fall att man matar välviljan? Klassrummet, vet inte om överlägsenhet och skapande av rädsla (?) för att ni skulle bli tysta är rätt väg? Snarare tilltro till sig själva, och att ni skulle vara mer ödmjuka och empatiska, välja att lyssna till sanning istället för att förhäva sig..

Som du skriver: det handlar om vem, var, när, hur, kontext - men det är ju knappast destruktiva krafter som leder framåt utan snarare när konstruktiva får utrymme. Beror på vad man lägger in i orden, jag håller inte med att de destruktiva skulle vara av nytta - utan i så fall som språnbräda, för att man matat de goda starka.

Tror du att alla de här känslorna som du beskriver som destruktiva skulle finnas kvar i människan efter alla dessa miljoner år av evolution om de inte fyllde en särskilt viktig funktion? Fokus borde ligga på att försöka få en adekvat känslomässig respons till ett stimuli, inte att sätta vissa känslor på svältföda.

Stoltz
2011-07-17, 09:36
Fast du har fel, och det är svårt för mig när folk har fel på internet.

Jag förstår precis vad du menar med det du säger. Men du har fel om man är smart, och det är vi båda två.

Det finns definitivt personer som hade mått väldigt bra av att ha lite "Good enough"-känsla. Mikaelj har varit brutalt ärlig om det i en tidigare tråd om hur hans perfektionism påverkar hans liv, och det är inte positivt. Så att säga att alla borde undvika "good enough" är helt fel.

Sen finns det säkert sådana som du och jag som går en balansgång på allt i livet där vi försöker vara världsbäst i allt, och när vi inte är det så fortsätter vi helt enkelt försöka utan att det blir en negativ inverkan på vårt psykiska liv. Jag har fallit av några gånger, men som generell helhet är det så jag fungerar. Men att tro att alla gör det? Nej, någon skam i kroppen får man allt ha!


Edit:
Glömde ju min egen livslärdom:

Försök inte hitta en livsmall att fylla. Säg inte till dig själv att "Så kan jag ju inte göra" bara för att ingen annan gör det.
Våga testa på en livsstil som är helt ologisk enligt allt du känner till, för då kanske du helt plötsligt hittar den där du är som lyckligast.
Skapa din egen mall, och våga ändra den när du själv vill.

Lellan
2011-07-17, 09:42
Tror du att alla de här känslorna som du beskriver som destruktiva skulle finnas kvar i människan efter alla dessa miljoner år av evolution om de inte fyllde en särskilt viktig funktion? Fokus borde ligga på att försöka få en adekvat känslomässig respons till ett stimuli, inte att sätta vissa känslor på svältföda.

Jag har inte sagt att de inte fyller en funktion. Men ofta brukar människan kapitulera inför dem, ursäkta sig genom dem, istället för att jobba på just det du säger: adekvat känslomässig respons till ett stimuli.

I det dagliga livet, välfärdssamhället idag, finns för de flesta ingen anledning att svara med ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism? Ändå flödar de fritt, då tycker jag en påminnelse om att man själv väljer hur man ser på saker, är på sin plats. Risken är nog snarare den motsatta, att man slentrianmässigt glömmer att mata glädje, fred, kärlek, hopp, lugn, ödmjukhet, välvilja, empati, sanning och tillit.

Jag tror nog att ilskan vaknar ur sin dvala likt en björn om det behövs, även om den inte matats dagligen på ett halvår eller så.. ;) Däremot har man nog tagit bra besult, varit glad och spridit glädje den tid man inte behöver den där björnen.

Sheogorath
2011-07-17, 09:52
Jag har inte sagt att de inte fyller en funktion. Men ofta brukar människan kapitulera inför dem, ursäkta sig genom dem, istället för att jobba på just det du säger: adekvat känslomässig respons till ett stimuli.

I det dagliga livet, välfärdssamhället idag, finns för de flesta ingen anledning att svara med ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism? Ändå flödar de fritt, då tycker jag en påminnelse om att man själv väljer hur man ser på saker, är på sin plats. Risken är nog snarare den motsatta, att man slentrianmässigt glömmer att mata glädje, fred, kärlek, hopp, lugn, ödmjukhet, välvilja, empati, sanning och tillit.

Jag tror nog att ilskan vaknar ur sin dvala likt en björn om det behövs, även om den inte matats dagligen på ett halvår eller så.. ;) Däremot har man nog tagit bra besult, varit glad och spridit glädje den tid man inte behöver den där björnen.

Men din lilla indian-story uttryckte det som en kamp mellan två poler, t.o.m. med orden "god" och "ond". På barnets barnsliga fråga borde den vise indianen svara "Vargarna slåss inte, båda behövs för att flocken ska klara vintern" eller något annat wow-kryptiskt och esotriskt.

Lellan
2011-07-17, 09:54
Men din lilla indian-story uttryckte det som en kamp mellan två poler, t.o.m. med orden "god" och "ond". På barnets barnsliga fråga borde den vise indianen svara "Vargarna slåss inte, båda behövs för att flocken ska klara vintern" eller något annat wow-kryptiskt och esotriskt.

Äh, barn är barnsliga, då hade barnet bara rättfärdigat att släpa fram lögnen, ilskan, martyren och fegisen i tid och otid.. De poppar ju upp av sig själv, smart av indianen att inse det och vädja till det konstruktiva! :) Tycker jag.

Sheogorath
2011-07-17, 09:57
Äh, barn är barnsliga, då hade barnet bara rättfärdigat att släpa fram lögnen, ilskan, martyren och fegisen i tid och otid.. De poppar ju upp av sig själv, smart av indianen att inse det och vädja till det konstruktiva! :) Tycker jag.

Tycker du att ett svar till ett omoget sinne, som får ett sådant svar bara för att det inte kan hantera sanningen är ett så bra svar att det förtjänar att bli vägledande för dig och mig? Tycker inte jag.

Nordenator
2011-07-17, 10:08
Vissa verkar vara inne på att livet är en kamp. Med förutsättningarna många har i dag förstår jag inte varför det måste vara det. Därför föreslår jag:

Try not giving a fuck!
(http://www.youtube.com/watch?v=6wS5xOZ7Rq8)

Äh, barn är barnsliga, då hade barnet bara rättfärdigat att släpa fram lögnen, ilskan, martyren och fegisen i tid och otid.. De poppar ju upp av sig själv, smart av indianen att inse det och vädja till det konstruktiva! :) Tycker jag.

Jag är inne på samma spår som Sheo. Allting är inte svartvitt, och därför tjänar en svartvit analogi ingenting till. Det känns snarare bara som att det uppmanar ett väldigt kaotiskt beteende. Det blir lite bra handling kontra dålig handling över allt. Man måste känna med måtta, vilket inte den där analogin verkar ge rum för.

Lellan
2011-07-17, 10:10
Tycker du att ett svar till ett omoget sinne, som får ett sådant svar bara för att det inte kan hantera sanningen är ett så bra svar att det förtjänar att bli vägledande för dig och mig? Tycker inte jag.

Mitt sinne är fortfarande omoget, det liv jag levt har lärt mig att söka det konstruktiva. Det där andra har skrämt skiten ur mig och gjorde mig apatisk och tom. Som jag skrev tidigare; för mig behöver inte kloka ord komma i tjusiga emallage, om de betyder något för mig och ger något - då gör de det, punkt. :)

Jag är ändå så pass smart/mänsklig/välfungerande att den där sovande björnen har vett att dyka upp när det är dags, trots att den lever på svältkost. Alla har vi vår egen sanning, om den gör något bra för mig men stjälper dig så finns det säkert någon annan som attraherar dig?

Sheogorath
2011-07-17, 10:14
Mitt sinne är fortfarande omoget, det liv jag levt har lärt mig att söka det konstruktiva. Det där andra har skrämt skiten ur mig och gjorde mig apatisk och tom. Som jag skrev tidigare; för mig behöver inte kloka ord komma i tjusiga emallage, om de betyder något för mig och ger något - då gör de det, punkt. :)

Jag är ändå så pass smart/mänsklig/välfungerande att den där sovande björnen har vett att dyka upp när det är dags, trots att den lever på svältkost. Alla har vi vår egen sanning, om den gör något bra för mig men stjälper dig så finns det säkert någon annan som attraherar dig?

To make an omelette you have to crack some eggs. Destruktivt för ägget är konstruktivt för omeletten. ;)

Lellan
2011-07-17, 10:16
Vissa verkar vara inne på att livet är en kamp. Med förutsättningarna många har i dag förstår jag inte varför det måste vara det. Därför föreslår jag:

Try not giving a fuck!
(http://www.youtube.com/watch?v=6wS5xOZ7Rq8)

Jag är inne på samma spår som Sheo. Allting är inte svartvitt, och därför tjänar en svartvit analogi ingenting till. Det känns snarare bara som att det uppmanar ett väldigt kaotiskt beteende. Det blir lite bra handling kontra dålig handling över allt. Man måste känna med måtta, vilket inte den där analogin verkar ge rum för.

Den är inte svartvit tycker jag, den vädjar till att aktivt välja det som stärker oss och världen, eftersom vi har alla nyanser inom oss. Så tolkar jag den. F.ö. finns "inga" måsten.. ;)

Give a fuck! Säger jag.. :D A fuck that gives, keep on fucking.. eller äh.. giving.. fucks. Problemet med världen är väl inte alla som bryr sig, utan alla som inte bryr sig - å andra sidan kan man bry sig för mkt om inget också. Typ som vi gör nu.

Lellan
2011-07-17, 10:18
To make an omelette you have to crack some eggs. Destruktivt för ägget är konstruktivt för omeletten. ;)

Ser mig själv som äggröra, för vispad är den inte tilltalande helt enkelt. :Virro

Trance
2011-07-17, 10:23
Kul om det kan hjälpa dig men den där typen av dualistiskt tänkande är för mig en av de största farsoterna i världen. När man delar upp världen i två blir man blind för gråskalorna och det är ALLTID i gråskalorna livet befinner sig för alla, alltid. Resultatet av en dualistisk världsbild är för mig krig, död, förföljelse och förintelse. Vi och dom. God och ond varg.

Men ett enklare sätt att tolka det är att du är den du vill vara. Man har trots allt viss kontroll och ansvar för sina egna känslor.

Lellan
2011-07-17, 10:26
Men ett enklare sätt att tolka det är att du är den du vill vara. Man har trots allt viss kontroll och ansvar för sina egna känslor.

Gud vad jag hatar när Trance och Mini kommer och gör sådär. *gah!* Hat-kärlek. ;)

Iaf: han förstår nog den poängen nu när den kommer från dig, och utan överflödiga ord. :thumbup:

Sheogorath
2011-07-17, 10:26
Men ett enklare sätt att tolka det är att du är den du vill vara. Man har trots allt viss kontroll och ansvar för sina egna känslor.

Jag kan köpa analogin på det sättet (edit: du ser, Lellan så rätt du hade!) men hade i så fall velat av-religiosera den för att den skulle "falla mig i smaken". :)

tntballe
2011-07-17, 10:26
Många här på forumet som göra allt för att stärka och förbättra kroppen, verkar glömma bort hjärnan och då främst känslorna. Att låta sorg eller vrede påverka en under längre tid är inget annat än negativt för ens sinne.
Och nej, det handlar inte om att vara macho och gömma känslorna.
Postat via en mobil enhet

Lellan
2011-07-17, 10:28
Många här på forumet som göra allt för att stärka och förbättra kroppen, verkar glömma bort hjärnan och då främst känslorna. Att låta sorg eller vrede påverka en under längre tid är inget annat än negativt för ens sinne.
Och nej, det handlar inte om att vara macho och gömma känslorna.
Postat via en mobil enhet

..utan att göda de konstruktiva!! :hbang:

(sry, var tvungen.. :em:)

filmjölk
2011-07-17, 10:53
Ok jag går with the flow och skriver en till:


Ät mer donuts, livet är för kort för att tillbringas som smal.

Kimkay
2011-07-17, 10:56
"Problem som hotar att växa en över huvudet måste man sluta vattna"

tntballe
2011-07-17, 11:02
..utan att göda de konstruktiva!! :hbang:

(sry, var tvungen.. :em:)

Kan man hålla det negativa till ett minimum så brukar det positiva komma av sig själv.
Postat via en mobil enhet

Ademius
2011-07-23, 14:08
*Njut medan det varar - förr eller senare går det åt pipan, det är bara en tidsfråga.
*Inget är beständigt, allt kan förändras.
*Vad som helst kan hända när som helst

Tre insikter som blivit allt tydligare de senaste 3 - 4 åren : /

Sniggel
2011-07-23, 14:35
- Tro inte att du själv el andra är tankeläsare. Kommunicera!


Kan inte framhävas nog:

+1000

Tror det är väldigt få som fattar hur ofta kommunikationen brister. Men man diskuterar nästan aldrig hur man uppfattar varandra. Jag är glad att min sambo och jag har insett det här några gånger om så att vi bättre kan förstå varandra och inte reta oss på saker som beror på missförstånd.

Fredszky
2011-07-23, 15:47
+1000

Tror det är väldigt få som fattar hur ofta kommunikationen brister. Men man diskuterar nästan aldrig hur man uppfattar varandra. Jag är glad att min sambo och jag har insett det här några gånger om så att vi bättre kan förstå varandra och inte reta oss på saker som beror på missförstånd.

Håller med, assumptions is the mother of all fuckups!

Så mycket gnäll och tråkigheter man kan undvika med rak och bra kommunikation!

Fredszky
2012-11-18, 20:10
http://www.maxrev.de/files/2012/02/bump_1329561176.jpg

312
2012-11-18, 20:19
ÄT! Kanske, hur? Vem? Det vet bara. SKATTEN finns, ingen vet. Kanske en vet, men ingen vet. Sköld.

Det är ett favoritcitat.

Sir Beef A Lot
2012-11-18, 20:19
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/20324741.jpg

Spartansk
2012-11-18, 20:21
Ansträng dig aldrig för att vara rolig. Endast spontana roligheter är roliga. Jag är fortfarande dålig på detta, men blir bättre med åren.

Fredszky
2020-05-13, 12:08
Nu har det gått en tid.
Vad är mina erfarenheter sen sist?

Min bild av myndigheter och andra auktoriteter har fortsatt förvärrats.

Jag kan inte säga att jag var direkt naiv förr i tiden, men det har blivit mer och mer uppenbart för mig att det mesta från våra myndigheter är ett spel för gallerierna. Det ska se välorganiserat, välgrundat ut utåt, med rätt värdegrund och godhet som drivkraft, för folkets väl. Men som med det mesta andra är det makt och pengar som är de verkliga incitamenten.

Sen har vi posers; mängder av statsanställda som vänder lite papper och bygger sin image runt "viktiga möten", slänger omkring sig lite branschtermer och försöker se upptagna ut. Vad de presterar är rätt oklart. Finns i den privata sektorn också men förmodligen i mindre utsträckning. Det är som att vi har haft rätt gott med pengar som cirkulerar i systemet vilket ger utrymme för personer som kanske inte tillför så mycket men som kan ge ett sken av att de gör det. Ännu härligare när de agerar i grupp och alla egentligen vet att de är redundanta men de täcker för varandra, och dessutom kan man gärna inte kicka en hel avdelning. Det är lite som om 20% av de kompetenta och driftiga personerna driver hela företaget, och 80% mer eller mindre åker med på resan, med samma lön.

En mer positiv lärdom är att det finns mer möjligheter än vad som regel sägs.
Det finns många nejsägare. Så svårt är det inte att lyckas med en bra affärsidé exempelvis. Det är viktigt med en positiv tro och inte låta de negativa glasögonen (som jag pratade om i OP) att ha tolkningsföreträde. Saker och ting funkar faktiskt om man har lite driv att kämpa en stund. Självförtroende är viktigt!

Ett bonustillägg är att folk bryr sig inte om vad andra gör, de är fullt upptagna med sin egen image och sitt egna liv. Därför ska man inte vara så skraj om vad folk i allmänhet ska tycka. Det är viktigare vad man tycker om sig själv. Kör ditt race och det du tror på, bättre recept för framgång!

TL;DR:
* Lita inte på myndigheter
* Inkompetensen är stor därute både hos myndigheter och arbetslivet
* Det finns mer möjligheter att lyckas än vad man kan tro, trots nejsägare. Krävs självförtroende.

Finns det några fler livslärdomar nu här på brädan?

trädgårdsmöbel
2020-05-13, 12:39
Det är inte alltid så mycket vad som sägs/ses/hörs/görs, som vem som säger/ser/hör/gör.

Så vill du få cred. lägg fokus på vem du är mer än vad du gör.

Från mig självdistansierat utifrån betraktat. Uttryckt så pretentiöst och diffust jag kan för att låta smart.

Läskeblask
2020-05-13, 12:59
Undvika att öppet kritisera folk irl
Se till att ha en back up-plan ifall nånting misslyckas
Räkna aldrig med att få hjälp

agazza
2020-05-13, 13:14
I alla situationer finns det en människa på andra sidan.

Det innebär att man måste kämpa och låta i allt.
Polisärenden, vårdärenden, allt.

Det betyder också att du alltid kan bli en vinnare i alla situationer.
Du kan dessutom välja vilken människa du bearbetar i olika ärenden.

Ingenting är omöjligt

r1kkie
2020-05-13, 13:29
En dag kommer vi alla dö.

StarkaUlf
2020-05-13, 13:37
En dag kommer vi alla dö.

Men alla andra dagar kommer vi inte att göra det.

/Snobben

Läskeblask
2020-05-13, 13:50
Egentligen nåt man borde tänka på. Jag har levt i tanken att "sen när jag har tid", "sen när jag blir äldre" och tyvärr så blir det ingen mer tid att göra dessa saker trots man blir äldre