handdator

Visa fullständig version : Knakande armbågar


Falcon
2011-07-16, 14:14
Jag har nyligen börjat träna (började för några veckor sedan) och tycker det är kul. Något jag är lite oroad över är dock att mina armbågar knakar varje gång jag gör växlande hantelcurl (min vänstra armbåge knakar till och med om jag gör samma rörelse utan hantel, medan min högra endast knakar med hantel). Däremot knakar inte armbågarna om jag gör koncentrationscurl!

Det gör inte direkt ont i armbågarna vid knak men eftersom det knakar till ganska ordentligt, och vid varje sådan rörelse, vill jag ju försöka ta reda på vad det rör sig om innan jag tränar vidare och belastar dem allt för mycket. Det känns ungefär som att kanske någon sena eller något faller på plats varje gång. Om man kollar riktigt noga på armbågen i en spegel kan man faktiskt även se något pyttelitet i armbågen som "knakar till". Jag tycker det är behagligare med koncentrationscurl eftersom jag slipper knaket.

Någon som vet vad detta kan bero på? Jag är som sagt nybörjare på träningsfronten. Tack på förhand!

Långsmal
2011-07-17, 09:38
Det är vanligt att man har någon typ av knak i lederna och så länge det inte gör ont är det sällan farligt. Tycker du att det känns obehagligt skulle jag dock rekommendera att köra andra övningar. Hantelcurl är ingen väldigt viktig övning ändå så den går bra att byta ut mot stångcurl tex om det känns bättre (vad koncentrationscurl är vet jag inte men kör på det du om det känns bättre). Att äta omega 3 kan också hjälpa till att smörja lederna.