handdator

Visa fullständig version : Ett kilo viktnedgång i veckan utan ansträngning(?!)


Krub
2011-07-16, 11:56
Jag noterade något galet idag.

Under våren har jag vägt min mat för att se till att ligga på kcal plus. Därav har jag också gått upp sakta men säkert i vikt till 92kg.

För 6 veckor sedan flyttade jag hem till mina föräldrar för att spara in pengar på boende över sommaren. Sedan jag kommit hit har jag inte tränat och inte räknat kalorier. Jag har inte heller ätit som jag brukar då förutsättningarna för att laga vegetariskt mat är klart sämre här än där jag normalt bor.

För att komma till saken. I början av Juni vägde jag alltså 92kg. Idag när jag av en slump hittade en våg så visar det sig att jag gått ner 6kg till 86kg !!

Är det någon annan som har det på samma vis? Hur fan kan jag gå ner ett kilo i veckan utan att vara hungrig? Jag har svårt att bevisa vad jag säger stämmer. Och diskussionsunderlaget till tråden är väll inte jättestort. Jag bara söker andras erfarenhet av att lätt gå ner i vikt efter att ha läst så mycket om hur jävligt det ska vara.

Sheogorath
2011-07-16, 12:02
Kroppen har en vikt och sammansättning den föredrar. Anledningen till att du vägde din mat för att gå upp i vikt var för att du var tvungen att tvinga i dig ett överskott. När din aptit fick reglera din kropp som den ville gick den sakta men säkert tillbaka mot sin självvalda vikt. Jag är naturligt en liten räka på strax under 70 kg. Skulle jag sluta träna och äta "vad jag ville" hade jag inom loppet av ett fåtal år varit där igen. Andra har uppfuckade reglersystem och äter sig bara tjockare och tjockare. Andra har en självvalv vikt som är osmickrande hög. Vissa behöver aldrig tänka på mat och har ändå en kropp de är helt tillfreds med.

z_bumbi
2011-07-16, 12:11
Sedan jag kommit hit har jag inte tränat

Minus 3-5 kg

Eddie Vedder
2011-07-16, 13:39
Är det någon annan som har det på samma vis? Hur fan kan jag gå ner ett kilo i veckan utan att vara hungrig?

Inget konstigt alls. Precis som vissa märker att "Oj, jag har visst lagt på mig fem kilo!" efter en tid. Aptit och hunger är inte korrelerad med viktbalansen, till viss del går de hand i hand men om det varit exakt så skulle ju ingen någonsin ha oönskad vikt.

WHITEFOLKS
2011-07-16, 13:44
Och det var säkert även olika vågar vilket kan göra något/några kilon.