handdator

Visa fullständig version : Tränar för att springa snabbt - vill pröva springa "långt"


BioTechnican
2011-07-16, 00:32
Lite knepig fråga , men till saken

Springer friidrott kortare sträckor,
och har haft försäsongträning inom detta.

Men jag mår väldigt bra av mina långa löpturer.
Men "förstör" det min sprinterladdning, teknik, snabbhet?

Det finns ju en rätt stor risk att så är.

Det är väldigt sorgligt, då långlöpturer (5 km) är väldigt, väldgtg skönt, perfekt för mig. Det går nog inte att jämföra med annat.

Går det att hålla det nere till någon gång i veckan, eller så,
när man huvudsakligen har sprintträning?

SiSenior
2011-07-16, 08:26
Jag tycker du ska höra med din tränare. Ingen här på kolo vet, lika bra som du och din tränare, hur din träning ser ut i övrigt.

Zorgus
2011-07-16, 11:58
Beror ju på vilken sträcka du springer. Jag är övertygad om att 400m-löpare kan dra nytta av lite längre distanspass ibland, eftersom energifördelningen i just 400m till 43% är aerob (ref (http://www.fichierpdf.fr/2010/12/17/msse-2001/)). 100/200m är lite annorlunda dock.

Dunceor
2011-07-17, 09:18
Lite knepig fråga , men till saken

Springer friidrott kortare sträckor,
och har haft försäsongträning inom detta.

Men jag mår väldigt bra av mina långa löpturer.
Men "förstör" det min sprinterladdning, teknik, snabbhet?

Det finns ju en rätt stor risk att så är.

Det är väldigt sorgligt, då långlöpturer (5 km) är väldigt, väldgtg skönt, perfekt för mig. Det går nog inte att jämföra med annat.

Går det att hålla det nere till någon gång i veckan, eller så,
när man huvudsakligen har sprintträning?

Det är inga problem för dig att springa lite längre sträckor bara för du håller på med 400-800m. Arthur Lydiard som var en väldigt välkänd löparcoach gav samma schema för dem som sprang 800m och de som sprang 10000m. Han tyckte att alla skulle springa 16 mil / veckan oavsett vilken distans du satsade på. Det finns en hel del intressant litteratur runt honom som jag kan rekommendera.

BioTechnican
2011-07-22, 16:59
Det är inga problem för dig att springa lite längre sträckor bara för du håller på med 400-800m. Arthur Lydiard som var en väldigt välkänd löparcoach gav samma schema för dem som sprang 800m och de som sprang 10000m. Han tyckte att alla skulle springa 16 mil / veckan oavsett vilken distans du satsade på. Det finns en hel del intressant litteratur runt honom som jag kan rekommendera.

Haha, skön snubbe :naughty:
16 mil i veckan. Jädrar. Det har jag nog aldrig löpt i hela mitt liv.
3 mil x 5 dagar i veckan. Och en bonusmil.

Jag pysslar med 60 m - 400 m. Där 200 nog är det som passar mig bäst.
Jag kudne tnie stå emot, utan har löpt lite 5 km (längre?)
och I like. :)

begt
2011-07-22, 21:02
16 mil är mycket ja. Men inte så mycket som man kan tro, man klarar mer än vad man tror. I nuläget springer jag 6-7 mil i veckan och åker minst lika mycket rullskidor- det vore inte någon större ansträngning att springa 10 mil i veckan t.ex.

Everest
2011-07-22, 21:53
Men inte så mycket som man kan tro, man klarar mer än vad man tror.

Håller inte med. Tror inte det är alls många svenskar som klarar av att ligga på 16-milsveckor under en längre period utan att bli skadade eller totalt gå in i väggen

Macroman
2011-07-23, 10:34
Om du satsar på sprint så gör det väl mer skada än nytta att springa så långa distanser. Utvecklar ju inte alls dina snabba muskelfibrer.

mpersson
2011-07-23, 11:06
Jag kan inte löpning alls. Men jag kan tro att du kan dra nytta av det på försäsongen iaf :)

Ame
2011-07-23, 17:34
Att ta en 5km tur då och då är inte något problem och det förstöra inte din sprintsatsning.

Macroman
2011-07-24, 12:00
Att ta en 5km tur då och då är inte något problem och det förstöra inte din sprintsatsning.

Han vill göra det minst en gång i veckan verkar det som...

Ame
2011-07-25, 12:07
Han vill göra det minst en gång i veckan verkar det som...
1 gång i veckan är inga problem. om han mår bra av det.

BioTechnican
2011-07-27, 20:56
Om du satsar på sprint så gör det väl mer skada än nytta att springa så långa distanser. Utvecklar ju inte alls dina snabba muskelfibrer.

Men det är ju ganska tråkigt att vara en soffpotatis.
Dessutom är det bra på alla vis, speciellt hjärnan, att springa lite längre.
Så jag gör gärna det.

Jag tycker om hjärnan ;)
Det är bra för hjärnan med långdragen motion enligt mig.

edit :

Och ja visst är det sant, 5 km 2 ggr veckan / ibland 1 ggr veckan vore rätt skönt.
Men jag orkar inte vara en muskelfiberslav för enbart satsningens skull, och mista alla hälsofördelar, inte minst psykiskt av att springa långt.

Har läst någonstans att alla på hög nivå springer minst ett långpass per vecka (5 - 10 km), Oavsett vad de sysslar med.
Kommentar på det?

Macroman
2011-07-30, 15:04
Har läst någonstans att alla på hög nivå springer minst ett långpass per vecka (5 - 10 km), Oavsett vad de sysslar med.
Kommentar på det?

Jag är ingen expert så ta ta inte mina inlägg som sanning. ;)

Tror inte sprinters och andra som fokuserar på explosivitet kör långa pass öht möjligtvis under uppbyggnaden. Stefan Holm berättade bla i samband med att han åkte Vasaloppet/Öppet spår i vintras att han i princip aldrig sprang längre än de 800 m som han körde som uppvärmning under säsong. 4-5 km sprang han några ggr under hösten dock. Tyvärr körde Holm trots det fortare än mig på Öppet spår i vintras. :(

Carl Lewis tränade bara 1 h om dan o sprang aldrig längre än 400 m har jag hört.