handdator

Visa fullständig version : Kan det vara så att vikter skiljer sig?


Discogymmar
2011-07-15, 22:56
Lite rolig topic...
Men nu till saken!

Har en polare som tog 70x8 på sitt gym.
Sedan kommer han till mitt gym och tar bara 60x2.

Det är olika skivstänger och olika slags vikter, men kan det verkligen skilja så mycket?

Stången på mitt gym är sådär silverfärgad, väger 20 kg.

MvH

Inge Enveten
2011-07-15, 22:57
Extremt orealistisk skillnad

Discogymmar
2011-07-15, 23:00
Det tycker jag också.
dock så är det inte så kul när de på det gymmet säger att dom tar så mycket i bänkpress och blabla, sen när dom är på mitt gym tar dom skitlite :p

rajjan_dammit
2011-07-15, 23:02
Det tycker jag också.
dock så är det inte så kul när de på det gymmet säger att dom tar så mycket i bänkpress och blabla, sen när dom är på mitt gym tar dom skitlite :p

Jag tycker det verkar ganska kul att folk säger en sak men sen visar det sig ligga till på ett annat sätt i verkligheten. Eller varför tycker du det är tråkigt?

Discogymmar
2011-07-15, 23:03
Om någon t.ex frågar mig vad jag tar i bänkpress, så säger jag vad jag tar.
Sen säger de att de tar mer, och dom tror verkligen på att de gör det :p
Kan det vara så att de räknar LBS eller vad det där amerikanske måttet heter istället för kg? xd

rajjan_dammit
2011-07-15, 23:07
Om någon t.ex frågar mig vad jag tar i bänkpress, så säger jag vad jag tar.
Sen säger de att de tar mer, och dom tror verkligen på att de gör det :p
Kan det vara så att de räknar LBS eller vad det där amerikanske måttet heter istället för kg? xd

Så när de kommer till ditt gym och inte kan stå för de vikter de säger sig kunna ta... vad är problemet?

Discogymmar
2011-07-15, 23:08
Att de går runt med vetskapen om att de tar dubbelt så mycket i bänkpress än vad de tror.
Har alltid vart lite fåfäng, och alltid velat vara bäst. Och jag vet hur mycket starkare jag är än dom.
fyfan vad fånig tråd egentligen, ber om ursäkt!
Går den att ta bort?

rajjan_dammit
2011-07-15, 23:15
Men när de blir motbevisade så går de ju inte runt med vetskapen om det längre?
Inget fel i att vilja vara bäst och starkast, men det blir ju jobbigt såklart om det påverkar en själv när andra är, eller för den delen tror att de är, starkare.

Discogymmar
2011-07-15, 23:17
Jo, trots denna 60x2 som han verkligen fick kämpa upp så tror han fortfarande att han klarar 70+ enkelt :)
Äh, ingen idé att irritera sig längre.
Haha, kändes som att jag fick prata ut nu och på så sätt lugna mig.
Tack för din tid ;)

LoTiX
2011-07-15, 23:43
Är väl bara att mumla något om att klarar han 8*70 borde han kunna dra 16 reps på 60 kg och att det var ju synd att nu blev det bara en åttondel av hans vanliga resultat. :)

Rikard Jansson
2011-07-15, 23:44
Har en hög 20kg-kakor på mitt gym av märke Johnsson (?) som allesammans väger 18.3 :)

David_wigren
2011-07-16, 00:07
De flesta viktskivor kan skilja med några %. Men 70x8 vs 60x2 är en för stor skillnad för att man ska kunna skylla på att viktskivorna varierar - han ljög helt enkelt för dig

Vanish
2011-07-16, 00:20
De flesta viktskivor kan skilja med några %. Men 70x8 vs 60x2 är en för stor skillnad för att man ska kunna skylla på att viktskivorna varierar - han ljög helt enkelt för dig

Men dom kanske har en 15kg stång + smalare osv så att hållning + bredden på greppet blir annorlunda. Tillsammans med lite % skillnad i viktplattor + en dålig dag. Då börjar vi närma oss!

Fernicus
2011-07-16, 01:03
Det är alldeles för stor skillnad för att vara något i närheten av sant, din polare ljuger kopiöst om att ta 70x8. Och 60kg är ungefär 132 lbs (pounds). Och det finns ingen som gymmar som räknar i pounds heller för den delen ;P

robertsalmela
2011-07-16, 06:36
Äh, jag tycker den mentala delen av styrketräning ej bör överses i denna historia. Jag känner mig alltid bättre till mods i hemmarinken, med publikens stöd i ryggen och den sedvanliga doften av fis och svett stickande i näsan...

Nej, men ärligt. Det kan säkert påverka att han lyfter på bortaplan. En styrketräningens pissoarblock -viktblock- helt enkelt! Dagsform kan ju spela in också.

Fast å andra sidan...10 kilo är alltid 10 kilo. Jag lämnar detta ämne för vidare spekulationer åt de riktiga experterna inom ämnet - de som alltid lyfter 20% mer bakom tangentbordet!

mattilainen
2011-07-16, 07:29
har du sett han tagit det på sitt gym eller sa han det?

LoTiX
2011-07-16, 07:43
Äh, jag tycker den mentala delen av styrketräning ej bör överses i denna historia. Jag känner mig alltid bättre till mods i hemmarinken, med publikens stöd i ryggen och den sedvanliga doften av fis och svett stickande i näsan...

Nej, men ärligt. Det kan säkert påverka att han lyfter på bortaplan. En styrketräningens pissoarblock -viktblock- helt enkelt! Dagsform kan ju spela in också.

Fast å andra sidan...10 kilo är alltid 10 kilo. Jag lämnar detta ämne för vidare spekulationer åt de riktiga experterna inom ämnet - de som alltid lyfter 20% mer bakom tangentbordet!

Aldrig märkt av något mentalt men vissa kan säkert göra det. Däremot finns det inte på kartan att den här personen klarat 8x70 och sedan enbart klarar 2x60. Hade varit så kul att höra hans ursäkter!

Stefan J
2011-07-16, 08:05
Aldrig märkt av något mentalt men vissa kan säkert göra det. Däremot finns det inte på kartan att den här personen klarat 8x70 och sedan enbart klarar 2x60. Hade varit så kul att höra hans ursäkter!

Haha, detta rör sig om en ung skrävlande man som överdriver sina bedrifter och inte håller måttet när han väl ska bevisa det. Tror inte han är först i världen med att snacka dynga :)

Awesomeous Prime
2011-07-16, 08:57
Har en hög 20kg-kakor på mitt gym av märke Johnsson (?) som allesammans väger 18.3 :)
Jag trodde att tråden skulle handla om detta ovanstående som FAKTISKT är ett riktigt problem om man tränar på ett gym med blandade märken och blandad kvalite på vikterna.
Något man ofta stöter på när man råkar våga sig ut från atletklubbens trygga väggar...
Inte alltid populärt att påpeka på en del gym har jag upptäckt dessutom...
Vikten kan även skilja sig mellan samma sorts viktskivor inom samma märke...

Men om man som du Rickard vet om vikten på skivorna och har flera av samma sort så är ju det inget problem utan då vet man ju vad man lastar på ändå, skönt det!




Dock, vad gäller trådens problem så handlar det om lögner, överdrifter eller att han räknat rejält fel eller att det på det gym han är på rör sig om en stång som väger skitlite och konstiga vikter...

dock, tror jag mest han bara skrävlade när han hade chansen å fick problem sen då de kom till upp till bevis...

kettlebellGuden
2011-07-16, 09:07
Är det kanske så att han har bänkat 70 i smithen och reppar 2 på riktigt när det är riktigt bänk?

Ronn
2011-07-16, 09:26
Har en kollega på jobbet som är konditionsidrottare, han styrketränar som mest bodybump ibland men påstå sig klara 350kg i benpressen.

J.V
2011-07-16, 09:33
Har en kollega på jobbet som är konditionsidrottare, han styrketränar som mest bodybump ibland men påstå sig klara 350kg i benpressen.Jaha? Han kanske är stark i benen.

En benpress kan ju dessutom skilja våldsamt beroende på lutning, om det är en maskin eller sån man lastar med viktkakor, osvosv

Ronn
2011-07-16, 09:44
Jag har väldigt svårt att tro oavsett förutsättningar i maskinen att en person som normalt inte tränar benpress eller andra tunga benövningar klarar av 350kg.

Landström
2011-07-16, 09:45
Jaha? Han kanske är stark i benen.

En benpress kan ju dessutom skilja våldsamt beroende på lutning, om det är en maskin eller sån man lastar med viktkakor, osvosv

...och själva utförandet/rörelseomfånget. 350 kg i benpress säger absolut ingenting.

Stefan J
2011-07-16, 10:04
Benpress är en fullständigt värdelös styrkemätare om man inte fastställer djup och på vilken maskin man gjorde det. En vanlig människa kan säkert jucka lite på 500kg i någon benpress med lite planare lutning. Precis som Landström säger, 350kg i benpress säger noll och ingenting :)

J.V
2011-07-16, 10:06
Jag har väldigt svårt att tro oavsett förutsättningar i maskinen att en person som normalt inte tränar benpress eller andra tunga benövningar klarar av 350kg.Tänk om :)

Ronn
2011-07-16, 10:07
Låter som jag får utmana honom på det påståendet då. :)

young_george
2011-07-16, 11:09
Varför bry sig om vad folk säger att dom tar? Hur reflekterar det på er?

Vanish
2011-07-16, 11:34
Varför bry sig om vad folk säger att dom tar? Hur reflekterar det på er?

Om man är relativt ny så jämför man sig gärna med andra. Oftast kollar man ju gärna relationen vikt <-> muskler också. Vet många inkl mig själv som brydde sig väldigt mycket om vad man tog och andra kompisar tog. Nu däremot spelar det ingen som helst roll, mer än när nån gammal polare står och fjösar på 40kg i mark för han är rädd att skada sig.

LoTiX
2011-07-16, 11:58
Varför bry sig om vad folk säger att dom tar? Hur reflekterar det på er?

Hur det refle... ?

Jo på så vis att det visar på ett intresse för omvärlden, andra individer och sin hobby.

Ronn
2011-07-16, 13:46
Varför bry sig om vad folk säger att dom tar? Hur reflekterar det på er?

Varför inte?

Varför bry sig om något i huvudtaget? Tacka vet jag nyfikenhet.

Stefan J
2011-07-16, 14:41
Varför bry sig om vad folk säger att dom tar? Hur reflekterar det på er?

All idrott går ju ut på att vara bättre än andra och sträva efter att bli bäst, därför bryr folk sig :)

Kan man tävla i något så ska man! Oavsett om det är lyftning, brottning, längdhopp, schack, kasta snöboll längst eller skjuta prick med körsbärskärnor så är tävling ett måste!

Zoidy
2011-07-16, 14:58
Lite rolig topic...
Men nu till saken!

Har en polare som tog 70x8 på sitt gym.
Sedan kommer han till mitt gym och tar bara 60x2.

Det är olika skivstänger och olika slags vikter, men kan det verkligen skilja så mycket?

Stången på mitt gym är sådär silverfärgad, väger 20 kg.

MvH

Det är nog bara att vänja dig vid att folk säger att de tar mer vikt än vad de gör. Det har jag råkat ut för mååååååååååååååååååååånga ggr. Tycker det är extremt löjligt, finns ingen som helst anledning att ljuga om sånt. Antar att folk bara är osäkra och har dåligt självförtroende eller nåt? Förstår dock inte varför folk tror att andra bryr sig om de tar 20 kg hit eller dit, men tydligen så tror folk det. Väldigt märkligt

madballz
2011-07-16, 16:46
Din polare ljög för att han ville vara cool och starkare än dig.

Ne0phyte
2011-07-16, 21:32
Jag tycks känna en jätteskillnad på hantlarna mellan olika gym, oftast är de helt olika modeller på dem och antagligen lite olik viktfördelning men ändå.

FyllSkalle
2011-07-17, 13:53
Angående viktkakor som inte väger det de ska.
För ett antal år sen på gymmet där jag tränar så var många av åsikten att 20kg och 25kg vikterna inte kunde väga det de skulle.

Det visade sig att vid kontrollvägning så vägde 25kg vikterna 22,5kg(kan minnas fel på nåt hundra gram tror det kan ha varit mindre än så) och 20kg vikterna varierade lite vissa vägde c:a 1kg för lite men flera vägde 0,5-1 kg för mycket.

Inte konstigt att det var skillnad från pass till pass. Detta åtgärdades dock som tur är.

Spartansk
2011-07-17, 14:04
Den här tråden får mig att tänka på min morbror, som vid en släktmiddag sa "Jag tar 350 kg i bänkpress - med benen". Karln hade alltså pressat 350 kg i benpress.

Nä, men jag cyklade ju 40 mil i går. Med bilen.

Ponitus
2011-07-17, 21:28
Den här tråden får mig att tänka på min morbror, som vid en släktmiddag sa "Jag tar 350 kg i bänkpress - med benen". Karln hade alltså pressat 350 kg i benpress.

Nä, men jag cyklade ju 40 mil i går. Med bilen.

:cool:

Damien Thorne
2011-07-17, 21:32
Har en kollega på jobbet som är konditionsidrottare, han styrketränar som mest bodybump ibland men påstå sig klara 350kg i benpressen.

Det finns många olika benpressar, med olika lutningar. Och vissa har även nån hävstångsfunktion.

Jag har tränat på många olika gym och tog olika mycket på alla benpressar. Den tyngsta klarade jag några rep på 200kg, och den lättaste 12 rep på 300kg. Fanns även en med hävstångseffekt, där maxade jag 450 eller 470kg.

Och dessutom är det mycket stor skillnad hur mycket man klarar beroende om man kör fulldjupt eller småjuckar lite.

Med andra ord så säger det inte så mycket när man säger vad man tar i benpress.