handdator

Visa fullständig version : Nystart med styrketräningen.


Bjornmoberg
2011-07-15, 09:52
Goddagens!

Nyregistrerad på forumet här. Så får hoppas det blir rätt ställe för tråden.(dock har jag varit in här o kollat då & då i ett bra tag)

Tänkte iaf köra igång med styrketräning/löpning igen efter ett tags avbrott på några månader av olika anledningar.

Kostsidan har jag någorlunda klar för mig, balanserad kost med som litet exempel:

Frukost: 1 dl havregrynsgröt med mjölk o sylt, 2-3 mackor med keso. Nånting sånt, inte så bra på att äta frukost.

Mellanmål: Whey-80 om ej finns tillgång till/ ork till matlagning eller dylikt.

Lunch: Fullkornspasta/ris med kyckling/kött/korv eller dylikt. Ofta 3-4 glas mjölk till.

Middag: Samma som lunch.

Kvällsmat: Vid behov antingen Whey-80 eller kvarg/keso o nån macka (brukar inte vara så hård med dessa.)

Träning: Gym: EAA innan, Whey-80 m. Mjölk efter.
Löpning: EAA innan, oftast inget tillskott direkt efter utan mat ett tag efter. Synpunkter?

Och är ganska glad i mat och så, så rätt stora mängder får man i sig iaf. Och sen är jag inte sååå strikt när det kommer till att klämma lite tonfisk (ja, det är gott!) eller en och annan Ben & Jerrys kan ju smyga sig ner på helgen..

Men, till den lilla frågan jag har.

Körde innan mitt uppehåll på en 4-splitt som lyder:

Dag 1: Bröst/triceps
Dag 2: Rygg/axlar
Dag 3: Mage/Biceps
Dag 4: Ben

som ett rullande schema med vilodagar när jag känner att jag behöver det, brukar oftast bli mellan dag 4 och dag 1 (alltså innan jag börjar om)

Till frågan, så känns det som jag splittar lite mkt? Skulle vilja trycka ihop träningen så man hinner köra igenom kroppen lite mer per vecka..

Men grejen är bara att jag kör 6 set per övning, och 3 övningar per muskelgrupp. Landar oftast på runt 8-10 reps/set kan tilläggas. Oftast så pass tungt som jag pallar med att köra ordentligt, dock ej max. Fast blir ju ändå liksom 18 set per muskel. Lite mkt kanske?

Vet inte riktigt mer vad jag ska skriva, ni får mer än gärna fråga för jag är aspeppad på att köra igång igen!

Nuvarande: 19 år, 189 cm, runt 86-88 kg.
Önskat: Ligga på lite kaloriöverskott (någon slags bulk) i några månader så jag landar på ca 95-96 kg (kanske ända upp till 100 kg?^^) och sen deffa ner mig till 90 kg. Låter det vettigt?


Ser mer än gärna synpunkter/kritik eller allmänna kommentarer! :)

Mvh Björn M.

Bjornmoberg
2011-07-15, 10:04
Glömde tillägga: I kosttillskottsväg har jag Whey-80 och EAA. Funderar på att införskaffa kreatin inför nystarten. Synpunkter på de?

Eddie Vedder
2011-07-15, 10:13
Vad vill du åstadkomma och hur är formen i dagsläget? Att gå upp mot 100-kilosstrecket kan ju vara lämpligt om du vill blir riktigt stark och/eller om du redan nu har riktigt mycket muskler så att det ser bra ut rent estetiskt. Men om du inte är jöttemuskulös, och har som mål att vara fit, lär ju risken finnas att du mest ser fet ut.

Så vad är målet?

Bjornmoberg
2011-07-15, 10:27
Formen i dagsläget är väl inte alltför bra tyvärr.. lagt på mig rätt mkt runt midjan samt tappat i muskelmassa rent generellt. Så okej, om jag bulkar mig uppåt 100 så blire mest att jag ser fet ut? ja det vill jag väl kanske undvika. Men målet är iaf att gå upp x antal kg, om jag ser halvfet ut eller liknande bryr jag mig väl egentligen inte om, aldrig haft anlag för fetma eller liknande, lång o smal är väl min kropp typ. Det är ju slutresultatet som räknas, sen vägen dit får man se lite fet ut bara.. :) Fick du svar på din fråga?

Dagsform: generellt muskeltapp, lite överflödsfett speciellt runt magen.
Önskemål: Få tillbaka musklerna, lägga på mig x antal kg (som bulk) o sen deffa ner till runt 90. Tänker rätt långsiktigt.

Eddie Vedder
2011-07-15, 10:31
lång o smal är väl min kropp typ.

Inte om du väger 100 pannor på 189 cm utan att vara särskilt muskulös. Anlag och kroppstyp hittills i livet är ju fullständigt oväsentligt om du ändå äter dig fet. Men du avgör som sagt själv såklart, vill du bli större och starkare så kör. :)

ceejay
2011-07-15, 10:33
om du tänkt lägga på dig vikt och redan har en del runt bland annat midjan så kommer du garanterat bli rent av fet närmre 100kg. Ligg kvar runt 90 och träna hårt alternativt deffa.

Bjornmoberg
2011-07-15, 10:35
Haha nej, alltså jag väger inte 100 kg nu. Just nu ligger jag på runt 88 kg men anser mig fortfarande lång, och någorlunda, smal. Alright, men hur ser du på träningsupplägget? Ska jag dra ner till 2 eller 3 splitt istället eller köra på som jag gjort?

ceejay: Alright. Så upp till 90 o sen ligga där med balanserad kost?

z_bumbi
2011-07-15, 11:21
Steg 1 Kom igång med styrketräning.

Steg 2 Fortsätt med styrketräningen några månader

Steg 3 Bestäm om du vill upp, ner eller vill ligga kvar i vikt.

Vilket träningsprogram du väljer beror på hur det är upplagd. Det finns vettiga fyrsplitar och värdelösa helkroppsprogram så bara att säga hur många dagar eller vilken uppdelning du har på olika muskelgrupper säger inget.
Är du osäker så plocka ett standardprogram som har den inriktning du har på träningen och kör det för att komma igång.

Pjotor
2011-07-15, 12:41
Steg 1 Kom igång med styrketräning.

Steg 2 Fortsätt med styrketräningen några månader

Steg 3 Bestäm om du vill upp, ner eller vill ligga kvar i vikt.


En jävla massa plus på detta.

Bjornmoberg
2011-07-15, 12:50
Steg 1 Kom igång med styrketräning.

Steg 2 Fortsätt med styrketräningen några månader

Steg 3 Bestäm om du vill upp, ner eller vill ligga kvar i vikt.



Alright! =)