handdator

Visa fullständig version : Hur göra för att få bra kvalité på filmer från datorn till TV?


Nible
2011-07-14, 19:43
Har nyligen inhandlat en Samsung 40" LCD-TV som jag har kopplat till min laptop (Acer Aspire 5741G) via en HDMI-kabel. När jag spelar upp Blu-ray-filmer eller andra högupplösta filmer så blir det fortfarande dålig bild.

Är det möjligt att spela upp filmerna via datorn till TVn och få riktigt bra kvalité?

tjabon
2011-07-14, 19:52
Du måste kanske synka TV:n mot datorn,
kolla i TV-manualen.
Jag har en 42 tum LG och det funkar perfekt för 1080,

King Grub
2011-07-14, 20:49
Vad är dålig bild? Skärpa, färger, hackig film..?

Fredszky
2011-07-14, 21:02
har du ställt in rätt upplösning till TVn (från datorn)?

Ademius
2011-07-14, 21:22
Har du uppdaterade drivrutiner till grafikkortet? Använder du dig av ett program som klarar av att spela upp det du försöker spela upp?

Att det är dålig bild kan ju också bero på antingen källmaterialet eller att din TV inte visar någon bra bild. Har du kalibrerat TV:n förresten?

Som Fredszky även säger, kolla upplösningen för dina andra skärm (din TV) i kontrollpanelen. Står den på 1080p eller något annat?

Scratch89
2011-07-14, 21:32
Uppdatera programvara och drivrutiner till grafikkortet och spela upp det i Media Player Classic. Våga inte använda VLC.

King Grub
2011-07-14, 22:18
Media Player Classic.

Media Player Classic Home Cinema. Inte vanliga Media Player Classic.

http://mpc-hc.sourceforge.net/download-media-player-classic-hc.html

Ladda hem 32- eller 64-bitarsversionen beroende på vilket operativsystem du har. Vet du inte vilket du har, klickar du på Start-knappen -> Kontrollpanelen, System och underhåll -> System. Där står det.

Sedan är det bara att installera. Inga extra codecs eller liknande.

Viktigaste inställningarna i programmet:

View -> Options.

Under Playback -> Output, se till att EVC Custom Pres är valt för DirectShowVideo.

Under Internal Filters, se till att alla rutorna är ibockade.

Starta en video. Medan den kör, högerklicka och välj Shaders -> Sharpen Complex 2. Det ger mycket bättre skärpa/färg. Det finns många andra inställningar på samma ställe att experimentera med för att få vad som passar en själv bäst.

Högerklicka igen -> Renderer Settings -> Presentation och se till att Disable desktop composition (Aero) är vald. Det stänger av Aerofunktionen i Windows när en video spelas. Aero använder en annan bilduppdateringsfrekvens än t ex .mvk-filer, så om Aero är på, hackar bilden en aning, vilket syns särskilt i långa panoreringar. Det ser man i VLC. När man stänger MPC Home Cinema, kommer inställningna för Windows att återställas automatiskt utan att man behöver göra något.

Under Renderer Settings, gå till VSync och se till att dom tre översta funktionerna är valda. När Aero är avstängt, kan det bli "tearing" i bilden när man spelar upp den. Genom att aktivera alla tre översta funktionerna här, slipper man det.

Currenthill
2011-07-14, 22:23
***Flera bra Media Player Classic - Home Cinema-tips***

Tack Grub för en mängd bra tips!

Zoidy
2011-07-14, 22:49
Varför funkar inte VLC? Funkar det inte lika bra att bara koppla via HDMI och fixa inställningarna på TVn istället för i datorn? Total nybörjare på det där :)

Ademius
2011-07-14, 22:57
Varför funkar inte VLC? Funkar det inte lika bra att bara koppla via HDMI och fixa inställningarna på TVn istället för i datorn? Total nybörjare på det där :) Det är sämre på att avkoda videofiler. Resultatet blir sämre. Sämre lämpat för ändamålet. Du bör fixa inställningarna på TV:n också (kalibrering) för bästa resultat. Det går ganska lätt att göra en duglig kalibrering själv genom en THX-dvd eller liknande. Stor skillnad på bilden.

Zoidy
2011-07-14, 23:16
Det är sämre på att avkoda videofiler. Resultatet blir sämre. Sämre lämpat för ändamålet. Du bör fixa inställningarna på TV:n också (kalibrering) för bästa resultat. Det går ganska lätt att göra en duglig kalibrering själv genom en THX-dvd eller liknande. Stor skillnad på bilden.

Lite småpinsamt att gå en teknologutbildning och inte ha nån som helst aning om sånt här, men finns det nån bra sida man kan kolla om man vill få hjälp med att kalibrera TVn?

Kimball
2011-07-14, 23:25
Lite småpinsamt att gå en teknologutbildning och inte ha nån som helst aning om sånt här, men finns det nån bra sida man kan kolla om man vill få hjälp med att kalibrera TVn?

Here u go: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496

Ademius
2011-07-14, 23:27
Lite småpinsamt att gå en teknologutbildning och inte ha nån som helst aning om sånt här, men finns det nån bra sida man kan kolla om man vill få hjälp med att kalibrera TVn? Jo, det tycker jag. Jag läser ingen teknisk utbildning, mycket ligger dock i intresse. Jag följer ett flertal teknikbloggar av rent intresse :)

http://hd.engadget.com/2005/07/29/hdtv-calibration-done-dirt-cheap/
http://gizmodo.com/5098917/how-to-calibrate-your-new-hdtv-and-not-lose-your-mind
http://gizmodo.com/5701535/squeeze-the-most-out-of-your-hdtv-with-proper-calibration
http://hdguru.com/the-hd-gurus-guide-to-new-hdtv-set-up/335/

Professionell kalibrering är lite längre än jag sträcker mig. Det kräver många bra referenskunder och en riktigt bra TV till att börja med för att det ska vara värt. Hemmakalibrering går snabbt, billigt och enkelt.

Zoidy
2011-07-15, 00:23
Here u go: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496

Jo, det tycker jag. Jag läser ingen teknisk utbildning, mycket ligger dock i intresse. Jag följer ett flertal teknikbloggar av rent intresse :)

http://hd.engadget.com/2005/07/29/hdtv-calibration-done-dirt-cheap/
http://gizmodo.com/5098917/how-to-calibrate-your-new-hdtv-and-not-lose-your-mind
http://gizmodo.com/5701535/squeeze-the-most-out-of-your-hdtv-with-proper-calibration
http://hdguru.com/the-hd-gurus-guide-to-new-hdtv-set-up/335/

Professionell kalibrering är lite längre än jag sträcker mig. Det kräver många bra referenskunder och en riktigt bra TV till att börja med för att det ska vara värt. Hemmakalibrering går snabbt, billigt och enkelt.

Tack så mycket för länkarna! Känns dock som att man kommer hyfsat långt på att kalibrera med THX, och följa Grubs tips med media player classic home cinema? Jag är inte så pass intresserad att jag tänker snöa in på det, men det hade vart trevligt att få en hygglig bild naturligtvis

PowPow
2011-07-15, 07:03
Tack så mycket för länkarna! Känns dock som att man kommer hyfsat långt på att kalibrera med THX, och följa Grubs tips med media player classic home cinema? Jag är inte så pass intresserad att jag tänker snöa in på det, men det hade vart trevligt att få en hygglig bild naturligtvis

På vilket sätt är bilden dålig?

Ademius
2011-07-15, 07:47
Känns dock som att man kommer hyfsat långt på att kalibrera med THX, och följa Grubs tips med media player classic home cinema? Jodå :). Varsegod. Du kan ju kolla upp Plex också om du har ett stort film och TV-serie bibliotek. Kör du enstaka eller ett fåtal filer funkar MPC:HC bättre.

Zoidy
2011-07-15, 13:16
På vilket sätt är bilden dålig?

Har inte dålig bild nu tycker jag, men har planer på att köpa en ny TV om några månader. Bra att veta hur man ska ställa in den då :)

Jodå :). Varsegod. Du kan ju kolla upp Plex också om du har ett stort film och TV-serie bibliotek. Kör du enstaka eller ett fåtal filer funkar MPC:HC bättre.

Hm, varför gör det nån skillnad hur många filmer/TV-serier jag har på datorn? Jag spelar ju naturligtvis bara upp en video åt gången ändå? Jag inser att det var en riktig amatörfråga, men du får gärna förklara om du vill :)

Förresten, behöver man en blu-ray spelare för att kunna ställa in THX på en full-HD TV?

MasterChief
2011-07-15, 13:39
Hm, varför gör det nån skillnad hur många filmer/TV-serier jag har på datorn? Jag spelar ju naturligtvis bara upp en video åt gången ändå? Jag inser att det var en riktig amatörfråga, men du får gärna förklara om du vill :)

Förresten, behöver man en blu-ray spelare för att kunna ställa in THX på en full-HD TV?

Han syftar till att Plex är en smidig lösning för att bygga ett mediabibliotek. Men är du mer av sorten som är ointresserad av att bygga bibliotek så är MPC en optimalare lösning.

Ställa in THX? Alltså, det finns många olika skivor kalibreringsskivor och för att optimera en 1080-TV måste man ha tillgång till en kalibreringsskiva som är just 1080 (bluray). Sedan finns det ju (precis som med all film) möjlighet att spela upp sådana "kalibreringsfiler" även från datorn. Dock måste jag tillägga att bluray-spelare (tex Oppo) och riktiga bluray-skivor är praktiskt för ADSL-personer som vill ha bästa tänkbara kvalitet.

Det smidigaste för riktiga nybörjare är dock att googla sin TV:s modellbeteckning och leta efter seriösa tester. De brukar ofta rekommendera bra inställningar. Det räcker gott och väl för gemene man. Det är bara vi bildkvalitéonanister som lägger 2000kr på att ta hem ett proffs som gör en riktig kalibrering av apparaterna. :D

PowPow
2011-07-15, 14:05
Har inte dålig bild nu tycker jag, men har planer på att köpa en ny TV om några månader. Bra att veta hur man ska ställa in den då :)


Ah, sorry. Blandade ihop dig med trådskaparen. Det var till honom frågan var ämnad. Det är ju svårt att hjälpa någon att få bättre bild om man inte vet på vilket sätt bilden är dålig :)

joko
2011-07-15, 14:13
Om man får forka ut: är det någon som kör nån form av streamer typ Western Digitals eller Xtreamer och isf. kan ge lite feedback på hur det funkar

snej
2011-07-15, 21:22
Ingen streamer, men dock en grymt prisvärd färdigbyggd HTPC. ASRock Vision 3D 137B, köpte denna för ca en vecka sedan ca. Liten, kraftfull, spelar ALLT som finns. Enormt nöjd! Precis avnjutit Harry Potter bluray remux i 1080p och DTS-HD MASTER. Bra skit, och så mycket bättre än en streamer. Köööp!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=739172

http://ii.alatest.com/product/600x400/e/f/Asrock-Vision-3d-137-0.jpg

Silverschnitzel
2011-07-16, 18:16
Media Player Classic Home Cinema. Inte vanliga Media Player Classic.

http://mpc-hc.sourceforge.net/download-media-player-classic-hc.html

Ladda hem 32- eller 64-bitarsversionen beroende på vilket operativsystem du har. Vet du inte vilket du har, klickar du på Start-knappen -> Kontrollpanelen, System och underhåll -> System. Där står det.

Sedan är det bara att installera. Inga extra codecs eller liknande.

Viktigaste inställningarna i programmet:

View -> Options.

Under Playback -> Output, se till att EVC Custom Pres är valt för DirectShowVideo.

Under Internal Filters, se till att alla rutorna är ibockade.

Starta en video. Medan den kör, högerklicka och välj Shaders -> Sharpen Complex 2. Det ger mycket bättre skärpa/färg. Det finns många andra inställningar på samma ställe att experimentera med för att få vad som passar en själv bäst.

Högerklicka igen -> Renderer Settings -> Presentation och se till att Disable desktop composition (Aero) är vald. Det stänger av Aerofunktionen i Windows när en video spelas. Aero använder en annan bilduppdateringsfrekvens än t ex .mvk-filer, så om Aero är på, hackar bilden en aning, vilket syns särskilt i långa panoreringar. Det ser man i VLC. När man stänger MPC Home Cinema, kommer inställningna för Windows att återställas automatiskt utan att man behöver göra något.

Under Renderer Settings, gå till VSync och se till att dom tre översta funktionerna är valda. När Aero är avstängt, kan det bli "tearing" i bilden när man spelar upp den. Genom att aktivera alla tre översta funktionerna här, slipper man det.

Menar du "EVR Custom Pres"?

Jag har alltid använt vanliga media player classic för jag har aldrig fått home cinema att fungera, det hackar, fel i bild osv. Men nu när jag bytte till EVR Custom Pres osv så ser allt bra ut. Men vad är annars fördelen mot vanliga MPC?

King Grub
2011-07-16, 18:31
Vanliga MPC är i princip inaktiv i utvecklingen och har mycket mycket sämre/äldre/inkompatibla codecs, medan HC har en mängd prestandaförbättringar och visuella fördelar, som DXVA och ICC-färghantering. Vanliga MPC är i dag rejält föråldrad.

tp_88
2011-07-16, 19:35
Ingen streamer, men dock en grymt prisvärd färdigbyggd HTPC. ASRock Vision 3D 137B, köpte denna för ca en vecka sedan ca. Liten, kraftfull, spelar ALLT som finns. Enormt nöjd! Precis avnjutit Harry Potter bluray remux i 1080p och DTS-HD MASTER. Bra skit, och så mycket bättre än en streamer. Köööp!
Sure, men sen är den 10x dyrare än t.ex WD TV Live också. Skulle säga att den är betydligt mer prisvärd om det endast är film/musik/bilder osv som man tänker använda den till.

snej
2011-07-17, 10:29
Sure, men sen är den 10x dyrare än t.ex WD TV Live också. Skulle säga att den är betydligt mer prisvärd om det endast är film/musik/bilder osv som man tänker använda den till.

True, ASRocken är ju en fullbordad dator i miniformat. Lite skillnad i användningsområde.

Nible
2011-07-17, 20:03
Oj, har ramlat in mycket bra tips. Tack så mycket!

Tror jag har fått till det en aning nu i alla fall. Hade råkat koppa in HDMI-kabeln till HDMI2, vilket tydligen inte var det bästa för att koppla in PCn.

Sen märkte jag också att det blir bättre bild om jag stänger igen laptopen, så att TVn blir huvudskärmen, på så sätt så kan jag ha högre upplösning.

Har spelat upp filmer och serier i VLC än så länge, men ska testa programmet som Grub länkade också. Angående inställningarna på TV-skärmen så finns det ett visningsalternativ som är "film", vilket borde göra så att den ställer in sig på de mest optimala filmtittar-inställningarna. Får jag inte till det så hojtar jag till.

Återigen - tack för hjälpen!

hahavaffan
2011-07-17, 20:37
Högerklicka igen -> Renderer Settings -> Presentation och se till att Disable desktop composition (Aero) är vald. Det stänger av Aerofunktionen i Windows när en video spelas. Aero använder en annan bilduppdateringsfrekvens än t ex .mvk-filer, så om Aero är på, hackar bilden en aning, vilket syns särskilt i långa panoreringar. Det ser man i VLC. När man stänger MPC Home Cinema, kommer inställningna för Windows att återställas automatiskt utan att man behöver göra något.
http://data.whicdn.com/images/9371254/204_thumb.jpg?1304294338

Äntligen, tack. Har äcklats många timmar över det där, och ditt trick gjorde susen.

Silverschnitzel
2011-07-17, 21:33
Vanliga MPC är i princip inaktiv i utvecklingen och har mycket mycket sämre/äldre/inkompatibla codecs, medan HC har en mängd prestandaförbättringar och visuella fördelar, som DXVA och ICC-färghantering. Vanliga MPC är i dag rejält föråldrad.

Jag körde CoreAVC och Ac3filter på MPC, ser att de aktiveras även på MPC HC, ska jag avinstallera dom?

Arf Pingvin
2011-07-17, 21:36
Varför klagar MPC HC på att det inte finns någon DX9 i Win7. Ska man behöva intstallera DX9?

Nordenator
2011-07-17, 21:53
Varför klagar MPC HC på att det inte finns någon DX9 i Win7. Ska man behöva intstallera DX9?

DX9 måste uppdateras manuellt, då den versionen som kom med Win7 inte är den nyaste.

King Grub
2011-07-17, 22:46
Jag körde CoreAVC och Ac3filter på MPC, ser att de aktiveras även på MPC HC, ska jag avinstallera dom?

Ja, inget extra behövs med MPC HC.

King Grub
2011-07-17, 22:46
Varför klagar MPC HC på att det inte finns någon DX9 i Win7. Ska man behöva intstallera DX9?

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=35

Man måste alltid uppdatera DirectX allteftersom nya versioner släpps. Att sitta med den som kom med Windows duger inte om man vill göra några grafikintensiva operationer och få maximal prestanda.

mpersson
2011-07-17, 22:59
Jag älskar VLC för den gå ha över allt annat. Finns de nån bättre spelare som kan detta?

mangemani
2011-07-18, 06:17
körde förut med VGA sladd mellan datorn och TVn,inte för att man är så kräsen då det gäller bild och så,men man märkte ju att bilden inte blev den bästa + att i vissa blue ray filmer så orkade datorn inte riktigt med.
men nu när man fick ny datorn så kopplade en polare in TVn med en HDMI sladd,höjde upp upplösningen till 1920x1080(men det har väl inget med själva film bilds kvaliten att göra?),tweakade lite både på datorn och på TVn och visade mig sen en blue ray film och det blev topp bild på den och flöt på fantastiskt bra i KMPlayer.

Arf Pingvin
2011-07-18, 06:18
Men det jag tycker är lite konstigt är att man har ju DX11 i Win7 som jag förstår det. Tyckte det verkade märkligt att behöva installera DX9 då...

King Grub
2011-07-18, 08:27
Men det jag tycker är lite konstigt är att man har ju DX11 i Win7 som jag förstår det. Tyckte det verkade märkligt att behöva installera DX9 då...

Det betyder inte att du har senaste av någon version.

King Grub
2011-07-18, 08:28
den gå ha över allt annat. Finns de nån bättre spelare som kan detta?

"gå ha över allt annat"?

mikaelj
2011-07-18, 08:42
"Place window on top" eller vad det kan heta, gissar jag på.

drakfelt
2011-07-18, 09:26
lånar tråden lite:

Jag visste fan inte att LCD-tv kunde "lagga".
Och med lagg menar jag att panoreringar och snabba klippningar HACKAR till.

Detta fick jag dock lära mig igår, hade köpt hem en 42" Lcd från LG, med 100hz och nån "trumotion"-funktion och jag trodde allt var lajbans.
Hade även en mediaspelare som kunde trycka ut 1080p, en snabb extern hårddisk och en guldplätterad hdmikabel.

sen börjar ALLA filmer till min stora fasa att hacka. jag lämnar in hårddisken och mediaspelaren på öppet köp och får nya. SAMMA händer.
Tar med mig tv, mediaspelare och hårddisk till inköpsstället för tvn och visar servicekillen vad jag hade för problem och fick svaret "det är inget fel på tvn, det SKA vara så, tekniken i de billiga lcd-apparaterna(5500kr) hänger inte med"

Vi gick dock runt i butiken och provade ett tiotal apparater med min mediaspelare då jag till sist hittade en 43" plasma med 600hz som fixade det utan lagg.

King Grub
2011-07-18, 09:43
"Place window on top" eller vad det kan heta, gissar jag på.

MPC HC har en "always on top"-inställning i sådana fall.

Silverschnitzel
2011-07-18, 09:44
Nu var det ett tag sen jag själv köpte tv, men då var det så att tv-apparater som inte stödde riktig 24p laggade när de spelade upp HD-material då det är inspelat med 24fps. Så tvn spelade upp i 60, 100 eller liknande och då fick man hack. Som tur var så köpte man själv en av de första true24p apparaterna så har aldrig själv haft det problemet :)

Sen ska man väl avaktivera alla bildförbättringsfunktioner för att få rätt bild?

drakfelt
2011-07-18, 09:45
Nu var det ett tag sen jag själv köpte tv, men då var det så att tv-apparater som inte stödde riktig 24p laggade när de spelade upp HD-material då det är inspelat med 24fps. Så tvn spelade upp i 60, 100 eller liknande och då fick man hack. Som tur var så köpte man själv en av de första true24p apparaterna så har aldrig själv haft det problemet :)

Sen ska man väl avaktivera alla bildförbättringsfunktioner för att få rätt bild?

LG's "trumotion" som jag skrev om är just 24p, hade ALLA inställningar maxade!

Kischen
2011-07-18, 09:47
lånar tråden lite:

Jag visste fan inte att LCD-tv kunde "lagga".
Och med lagg menar jag att panoreringar och snabba klippningar HACKAR till.

Detta fick jag dock lära mig igår, hade köpt hem en 42" Lcd från LG, med 100hz och nån "trumotion"-funktion och jag trodde allt var lajbans.
Hade även en mediaspelare som kunde trycka ut 1080p, en snabb extern hårddisk och en guldplätterad hdmikabel.

sen börjar ALLA filmer till min stora fasa att hacka. jag lämnar in hårddisken och mediaspelaren på öppet köp och får nya. SAMMA händer.
Tar med mig tv, mediaspelare och hårddisk till inköpsstället för tvn och visar servicekillen vad jag hade för problem och fick svaret "det är inget fel på tvn, det SKA vara så, tekniken i de billiga lcd-apparaterna(5500kr) hänger inte med"

Vi gick dock runt i butiken och provade ett tiotal apparater med min mediaspelare då jag till sist hittade en 43" plasma med 600hz som fixade det utan lagg.

http://en.wikipedia.org/wiki/24p Skulle jag tippa. Tv "laggar" inte som du skriver. Du matar tvn med fel hz och måste ställa in det..

snej
2011-07-21, 15:34
Högerklicka igen -> Renderer Settings -> Presentation och se till att Disable desktop composition (Aero) är vald. Det stänger av Aerofunktionen i Windows när en video spelas. Aero använder en annan bilduppdateringsfrekvens än t ex .mvk-filer, så om Aero är på, hackar bilden en aning, vilket syns särskilt i långa panoreringar. Det ser man i VLC. När man stänger MPC Home Cinema, kommer inställningna för Windows att återställas automatiskt utan att man behöver göra något.

Under Renderer Settings, gå till VSync och se till att dom tre översta funktionerna är valda. När Aero är avstängt, kan det bli "tearing" i bilden när man spelar upp den. Genom att aktivera alla tre översta funktionerna här, slipper man det.


Jag har suttit med detta och provat mej fram och tillbaks nu i ett par dagar, och min slutsats är att allt blev betydligt sämre genom att stänga av Aero, och framförallt i kombination med att aktivera ``Alternativ sync´´, det gav tearing istället för att ta bort den, en hel del tom. Körde tearing-testet och MED alternativ sync och Aero avstängt så fick jag som mest tearing. Fortfarande med Aero avstängt så fick jag bäst resultat utan ``Noggrann sync´´ aktiverat och enbart ``Vsync´´.

Till slut gick jag dock tillbaks till så som jag körde innan, med Aero aktiverat. Och efter att ha provat mej fram väldigt mycket nu så tycker jag helt klart jag fick bäst resultat där. Att bilden skulle hacka mindre utan Aero aktiverat upplevde jag inte alls? Visst ``hackar´´ det lite överlag (som just märks extra tydligt i långa panoreringar) men det spelar ingen roll vilken källa jag spelar upp ifrån, det är pga att min tv inte har stöd för 24p..

King Grub
2011-07-21, 15:35
Ok. Så är det inte, om det inte är något annat fel, men ok.

snej
2011-07-21, 15:44
Ok. Så är det inte, om det inte är något annat fel, men ok.

Tja, så är det här. Kollat på samma avsnitt Sons of anarchy med hundra olika inställningar, gjort tearing test osv. Det blev klart sämre med framförallt Alternativ Vsync aktiverat när Aero var avstängt. Med Aero på, inga problem med någonting..

King Grub
2011-07-21, 15:55
Utan Aero blir det tearing. Det fixar alternative v-sync. Med Aero blir det hackande panoreringar. Utan undantag.

PowPow
2011-07-21, 16:01
Utan Aero blir det tearing. Det fixar alternative v-sync. Med Aero blir det hackande panoreringar. Utan undantag.

Jag hade samma problem. Utan aero blev det tearing trots alternative v-sync.

snej
2011-07-21, 16:01
Utan Aero blir det tearing. Det fixar alternative v-sync. Med Aero blir det hackande panoreringar. Utan undantag.

Tydligen inte. Kanske är någon konstig kombo ihop med några andra inställningar/whatever, hur som så händer det.

snej
2011-07-21, 16:16
Jag hade samma problem. Utan aero blev det tearing trots alternative v-sync.

Fast jag fick tearing MED alt. vsync, utan den så försvann det i princip helt.

PowPow
2011-07-21, 22:00
Fast jag fick tearing MED alt. vsync, utan den så försvann det i princip helt.

Jag testade nog inte utan i och för sig. Var ivrig att se nya top gear så ändrade tillbaka allt. Ska testa senare.

Silverschnitzel
2011-07-29, 16:19
Hur löste ni det då? Jag har märkt att jag får tearing i vissa filmer med alla de där vsync ikryssade. Tog bort alt vsync, då verkade det flyta konstigt men ingen tearing.

snej
2011-07-29, 16:28
Hur löste ni det då? Jag har märkt att jag får tearing i vissa filmer med alla de där vsync ikryssade. Tog bort alt vsync, då verkade det flyta konstigt men ingen tearing.

Jag kör utan alternativ v-sync helt enkelt. Oavsett om Aero är aktiverat eller inte så strular alt. v-sync till det mer.

Silverschnitzel
2011-07-29, 16:30
Ok då hackar det för mig istället :(

snej
2011-07-29, 16:33
Ok då hackar det för mig istället :(

Både med Aero aktiverat som utan?

Silverschnitzel
2011-07-29, 16:37
Med aero på med vsyncalternativen på verkar funka, får forska lite mer!

Silverschnitzel
2011-07-30, 08:24
Har nu märkt att det skiljer sig från film till film om jag får tearing eller inte. Har kört med Grubs inställningar och allt var perfekt tills igår då jag kollade på Das Boot, den fick tearing av nån anledning. Där fick jag t.ex köra med Aero istället för att slippa, men när jag körde Aero i en annan film så flöt det helt åt skogen istället. Finns det inga riktlinjer eller?

Frantic
2014-07-26, 18:14
BUMP!

Gäller de här tipsen fortfarande eller är det någon som har bättre inställningar, som ni testat, att bjuda på?

Media Player Classic Home Cinema. Inte vanliga Media Player Classic.

http://mpc-hc.sourceforge.net/download-media-player-classic-hc.html

Ladda hem 32- eller 64-bitarsversionen beroende på vilket operativsystem du har. Vet du inte vilket du har, klickar du på Start-knappen -> Kontrollpanelen, System och underhåll -> System. Där står det.

Sedan är det bara att installera. Inga extra codecs eller liknande.

Viktigaste inställningarna i programmet:

View -> Options.

Under Playback -> Output, se till att EVC Custom Pres är valt för DirectShowVideo.

Under Internal Filters, se till att alla rutorna är ibockade.

Starta en video. Medan den kör, högerklicka och välj Shaders -> Sharpen Complex 2. Det ger mycket bättre skärpa/färg. Det finns många andra inställningar på samma ställe att experimentera med för att få vad som passar en själv bäst.

Högerklicka igen -> Renderer Settings -> Presentation och se till att Disable desktop composition (Aero) är vald. Det stänger av Aerofunktionen i Windows när en video spelas. Aero använder en annan bilduppdateringsfrekvens än t ex .mvk-filer, så om Aero är på, hackar bilden en aning, vilket syns särskilt i långa panoreringar. Det ser man i VLC. När man stänger MPC Home Cinema, kommer inställningna för Windows att återställas automatiskt utan att man behöver göra något.

Under Renderer Settings, gå till VSync och se till att dom tre översta funktionerna är valda. När Aero är avstängt, kan det bli "tearing" i bilden när man spelar upp den. Genom att aktivera alla tre översta funktionerna här, slipper man det.