handdator

Visa fullständig version : Genetiska fördelar rättvist i idrottssammanhang?


IronBug
2011-07-14, 19:43
Är väl allmänt accepterat att generna betyder mycket för elitidrottare.

Alt 1 - Två personer med samma genuppsättning satsar hårt på en sport, den av de två som satsar hårdast och kämpar mest kommer vinna.

Alt 2 - Två personer med olika gener där person A har bättre gener för ändamålet än person B, kämpar båda lika hårt så kommer person A vinna. Kämpar person B hårdare än person A så kan person B vinna.

Alt 3 - Två personer med olika gener där person A har bättre gener för ändamålet än person B, kämpar lika hårt och person B får väga upp sin genetiska nackdel med tex AAS - endast engagemanget kommer spela roll för vem som kommer gå vinnande ur striden. (hur man kontrollerar att person B bara höjer sin prestationsnivå till person As genetiska nivå hör inte till denna hypotetiska situation.)

Eller handlar idrott bara om de deltagandes genuppsättning?

http://videos.howstuffworks.com/sciencentral/2698-myostatin-and-muscle-growth-video.htm

Jag tar inte ställning i frågan. Tycker bara diskussionen kan vara intressant.

von huff
2011-07-14, 19:48
Den som är bäst i grenen vinner,endel är mer lämpade för t.ex maraton.Jag hörde nånstans att Kenyanerna har lättare lårben än oss, vet ej om det stämmer men det skulle ju t.ex vara en fördel.

IronBug
2011-07-14, 19:50
Den som är bäst i grenen vinner,endel är mer lämpade för t.ex maraton.Jag hörde nånstans att Kenyanerna har lättare lårben än oss, vet ej om det stämmer men det skulle ju t.ex vara en fördel.

Att den som är bäst vinner ifrågasätter jag ej. Jag funderar kring "rättvisan" kring att generna avgör hur mycket olika personer behöver kämpa för att nå dit.

eternallord
2011-07-14, 19:52
Att den som är bäst vinner ifrågasätter jag ej. Jag funderar kring "rättvisan" kring att generna avgör hur mycket olika personer behöver kämpa för att nå dit.

Syftet med tävling är väl att se vem som är mest lämpad för och har tränat hårdast inför en aktivitet, så jag anser det "rättvist" att vissa är mer genetiskt lämpade, om man ser det ut den synvinkeln.


Däremot har jag inte så stora problem med prestationshöjare som många andra.

von huff
2011-07-14, 19:53
Att den som är bäst vinner ifrågasätter jag ej. Jag funderar kring "rättvisan" kring att generna avgör hur mycket olika personer behöver kämpa för att nå dit.

Endel har mer tur än andra angående gener, jag ser det inte som orättvist.

IronBug
2011-07-14, 19:54
Endel har mer tur än andra angående gener, jag ser det inte som orättvist.

Anser du att detta även gäller exemplet i länken?

edit: är det även okej om man "gendesignar" sin avkomma för att ge fördelar inom tex en sport?

von huff
2011-07-14, 19:56
orkade inte kolla men såg att det handlade om myostatin och ja,jag tycker faktiskt att det är rättvist,man föds som man föds, endel långa endel korta osv.

edit:gendesigning vet jag inte,jag tycker inte om iden,förutom att hindra sjukdomar

wessmen
2011-07-14, 20:30
Gener betyder ALLT.

Tittar vi på t.ex. bodybuilding så spelar det ingen som helst roll av du stoppar i dig. Du kan köra hela arsenalen med testo, tillväxt och insulin. Du blir inte gigantiskt om du inte har lågt myostatin.

Så enkelt är det, tyvärr. Sen kan folk sitta och säga vad fan de vill om hur fusk det är med prestationshöjare, det är lätt att säga när man sedan vaggad blev begåvad med bra förutsättningar.

King Grub
2011-07-14, 20:31
Elitidrott är inte rättvis. Bara för att man vill nå dit, betyder det inte att man någonsin kan, oavsett vad man gör eller hur mycket man försöker.

Larsson85
2011-07-14, 20:53
Jag håller med King Grub. Livet är inte rättvist, man är bra på olika saker och alla kan inte nå eliten. Det finns elit inom en mängd olika områden, om man säger att alla ska ha en rättighet att tävla bland eliten bara man lägger ner tillräckligt med tid så känns det som att man urholkar begreppet lite.

Däremot har jag personligen inget mot att folk väljer att dopa sig, men jag tycker inte att det hör hemma i tävlingssammanhang.

Sheogorath
2011-07-14, 22:03
Elitidrott är en uppvisning i genetik. Gillar man inte det får man väl kolla på Korpen eller nått.

Mental
2011-07-14, 22:19
I vissa idrotter tar man ju hänsyn till det och har viktklasser osv.
Dessutom tävlar ju inte män och kvinnor mot varandra, för det skulle bli seiöst enahanda med tanke på hur usla gener de har.

pragmatist
2011-07-14, 22:30
Hur hårt man kämpar för något kanske också är genetiskt bestämt? Jag ser inget skäl till att fysiska talanger skulle vara mer orättvisa än mentala talanger.

För övrigt håller jag med om att individuell rättvisa har väldigt lite med elitidrott att göra, snarare motsatsen. Elitidrott är en sorts hyllning till ojämlikhet.

Spartansk
2011-07-14, 23:14
Alt 1 - Två personer med samma genuppsättning satsar hårt på en sport, den av de två som satsar hårdast och kämpar mest kommer vinna.

Två enäggstvillingar menar du? För de är de enda som har samma genuppsättning. Alla andra har mer eller mindre olika gener, så det kommer aldrig bli helt rättvist på den punkten. Det gäller bara att bestämma var man ska dra gränsen.

MAXX
2011-07-14, 23:40
Rättvist och rättvist...

Genetik är inte bara "orättvist" inom sportens värld.

Genetik inverkar ju också om du är en bra akademiker, om du är en bra musiker, om du tecknar bra osv..

Det är bara att acceptera den lott man har fått och göra det bästa av saken. :)

Librish
2011-07-14, 23:56
Elitidrott är en uppvisning i genetik. Gillar man inte det får man väl kolla på Korpen eller nått.

Tycker man kan poängtera att det är en uppvisning i hårt arbete också.

Någon som sliter hårt men inte har rätt gener kommer inte till eliten. Men någon som har rätt gener men inte sliter hårt kommer inte heller dit.

Spartansk
2011-07-15, 00:54
Tycker man kan poängtera att det är en uppvisning i hårt arbete också.

Någon som sliter hårt men inte har rätt gener kommer inte till eliten. Men någon som har rätt gener men inte sliter hårt kommer inte heller dit.

... Och hur hårt man är beredd att slita är, som pragmatist skrev, också till stor del genetiskt.

Man kan dra det hela ett steg längre och hävda att hur hårt man är beredd att slita är till stor del beroende av ens uppväxt, och den kan man inte heller styra. Alltså är idrott orättvist, eftersom alla idrottare har haft olika uppväxt.

IronBug
2011-07-15, 06:45
Intressant. Tolkar jag er rätt så anser ni att man förtjänar förstaplats först och främst pga sina gener, inte pga sitt arbete. Hur långt drar ni detta? Är det okej för en person med genmutationer, som ger extrema fördelar, att delta, eller bör denne portas? Samma med ev framtida gendesign.

Två enäggstvillingar menar du? För de är de enda som har samma genuppsättning. Alla andra har mer eller mindre olika gener, så det kommer aldrig bli helt rättvist på den punkten. Det gäller bara att bestämma var man ska dra gränsen.

Det menar du inte!

pragmatist
2011-07-15, 07:19
Man "förtjänar" inte förstaplatsen i någon sorts moralisk mening, "förtjänst" bör nog i sportsammanhang snarare förstås i termer av de regler som gäller för just den sporten, d.v.s. den som lyckas bäst givet de regler man har kommit överens om förtjänar att vinna. Usain Bolt förtjänar förstås inte att vara (kanske) världshistoriens snabbaste sprinter, men när man har ett 100-meterslopp och han vinner så förtjänar han att få första pris eftersom det är spelets regler.

Barstar
2011-07-15, 08:20
Det går inte att lösa. Möjligt om man vid födseln placerade samtliga framtida idrottare i något slags center där de gavs exakt samma förutsättningar vad gäller pengar, träning, kompenserar för genetik osv. och inte ens då kan man vara säker på att det blir 100% rättvist. Någonstans skall man nog acceptera att idrott är idrott och inte vetenskap, även om man undrar ibland.

mini
2011-07-15, 08:40
Vaddå rättvist? Vad har rättvisa med det att göra? Idrotten ska ha regler som gör att den utförs rättvist, men det betyder inte att alla ska med i eliten. Det är ingen rättighet att bli elitidrottare eller vinna guldmedaljer.

Librish
2011-07-15, 09:54
... Och hur hårt man är beredd att slita är, som pragmatist skrev, också till stor del genetiskt.

Man kan dra det hela ett steg längre och hävda att hur hårt man är beredd att slita är till stor del beroende av ens uppväxt, och den kan man inte heller styra. Alltså är idrott orättvist, eftersom alla idrottare har haft olika uppväxt.

Det är klart att man kan se det hela uberdeterministiskt, men det gäller ju det mesta i livet.

stridis
2011-07-15, 10:23
Att folk orkar hålla på om rättvisa, på det här infantila sättet?

Tror jag gräver upp ett schysst citat av mig själv:

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha?

Om ni nu vill ha kommunistutopi-patchen är en annan fråga. Slump är inte större rättvisa, det är bara mer kaos.

filmjölk
2011-07-15, 10:31
Nej det är inte rättvist, men ge det en sisådär tvåhundra år och ingen "normal" människa kommer syssla med idrott annat än för motion och rekreation iaf. Det kommer vara sådan skillnad (pga skräddarsydda gener) på en idrottsman och en motionär att det är totalt absurt att ens komma på tanken att försöka sig på en satsning. All elitidrott kommer att vara freakshow, utfört av laboratoriemonster. Så det är snart en icke-fråga.

Jag tycker dock att inställningen att extrema genetiska fördelar är ok (och utrustning! låt oss debattera utrustning!), men att en handfull ryssfemmor är fusk är ganska rolig.

Mer prepp i idrotten!

hultman
2011-07-15, 11:31
Mer prepp i idrotten!

Det finns redan sa det racker...

stevebc
2011-07-15, 12:47
Jag ser inte det felaktiga i orättvisan.

Vi föds alla olika. Det är upp till var och en att utnyttja de kort man har delats på bästa sätt.

Jag är t ex byggd som en flodhäst och har astma. Jag sjunker som en sten i vatten och springer lika graciöst som sagda flodhäst. Däremot är stabiliteten till fördel i en sport som styrkelyft, även om jag inte har så jätteexplosiva muskelfiber från starten. Men det är det jag har valt att satsa på, och antagligen det jag har mest talang i, av de idrotter jag har testat.