handdator

Visa fullständig version : Ångest deffa eller bygga


Larssson
2011-07-14, 16:20
Tjena!

Kan börja med att jag redan gått ner 10 kg vägde 77 kg och är ungefär 170-172 och nu väger jag som sagt nu väger jag 67. Jag vill lägga på muskelmassa men ändå bli av med fett.

Har kreatin hemma men är lite tveksam om jag bara kommer se ännu fetare ut?
Så hjälp mig vad ska jag göra? Deffa eller bygga?


Bilder nu:
Fram:http://imageshack.us/photo/my-images/221/20110714035.jpg/

Profil: http://imageshack.us/photo/my-images/814/20110714036.jpg/

Hade ingen kamera så fick ta mobilen..

Sheogorath
2011-07-14, 16:29
Jag tycker att du ska ha grundinställningen att du alltid ska bygga, sen reglerar du vikten med kosten. Du har råd att gå upp i vikt, så gör det. När/om du sen fått för mycket fett så lägger du om kosten så att du går ner i vikt. Självklart ska du fortsätta försöka bygga ändå.

Lychgate
2011-07-14, 16:31
Börjar med att säga grattis till viktnedgången. :)

När jag tittar på bilderna känns det som "Vilket som" av deff/bulk. Gör det som känns bäst. Att ligga runt balans ett tag kan fungera bra, både få lite massa och tappa fett.

I sidobilden, står du snett eller är dina axlar framskjutna?

Larssson
2011-07-14, 16:42
Jag tycker att du ska ha grundinställningen att du alltid ska bygga, sen reglerar du vikten med kosten. Du har råd att gå upp i vikt, så gör det. När/om du sen fått för mycket fett så lägger du om kosten så att du går ner i vikt. Självklart ska du fortsätta försöka bygga ändå.

Okej, låter som du och nedanstående tycker lika så satsar på det :)

Börjar med att säga grattis till viktnedgången. :)

När jag tittar på bilderna känns det som "Vilket som" av deff/bulk. Gör det som känns bäst. Att ligga runt balans ett tag kan fungera bra, både få lite massa och tappa fett.

I sidobilden, står du snett eller är dina axlar framskjutna?

Tack :) Men om jag nu tar kreatin det blir inte så att jag blir/ser fetare ut?
Det var lite svårt att få till en bra bild, men ser ut som jag skjuter fram axlarna

Ne0phyte
2011-07-14, 16:42
Jag tror det bästa för dig vore att bygga lite, sen träna baksida axlar och jobba på hållningen. Lycka till! :)

Larssson
2011-07-14, 16:48
Jag tror det bästa för dig vore att bygga lite, sen träna baksida axlar och jobba på hållningen. Lycka till! :)

Okej, träna hållningen? Är inte så jätte erfaren med gym så om du skulle vilja berätta lite kortfattat hur och vad jag ska träna på för att just få en snygg hållning :)

Lychgate
2011-07-14, 17:33
Kreatin binder vätska i musklerna vilket gör att dom kan se lite större ut. Du ser nog inte direkt tjockare ut av det utan är mer en personlig uppfattning.

Om hållningen: Försök att få press och dragövningar att ha lika många set/rep så det blir jämnt. 3 set bänkpress = 3 set skivstångsrodd etc. Framskjutna axlar kan man få av överutvecklade bröst medans övre ryggen är underutvecklad. Du behöver inte träna det samma dag dock.

vicarious
2011-07-14, 17:57
Jag tycker inte du ska haka upp dig på koncepten deff eller bulk, som om man måste välja antingen eller. Träna hårt och ät mycket protein, men se till att inte få i dig för mycket energi så du lägger på dig massa fett.

Personligen hade jag inte velat gå upp mer i fettprocent än vad dina bilder visar just nu.

Larssson
2011-07-14, 18:31
Kreatin binder vätska i musklerna vilket gör att dom kan se lite större ut. Du ser nog inte direkt tjockare ut av det utan är mer en personlig uppfattning.

Om hållningen: Försök att få press och dragövningar att ha lika många set/rep så det blir jämnt. 3 set bänkpress = 3 set skivstångsrodd etc. Framskjutna axlar kan man få av överutvecklade bröst medans övre ryggen är underutvecklad. Du behöver inte träna det samma dag dock.

Okej, när jag började gymma var jag lite övertaggad på just bröst. Får köra mer övre axlar tack så mycket :)

Larssson
2011-07-14, 18:44
Jag tycker inte du ska haka upp dig på koncepten deff eller bulk, som om man måste välja antingen eller. Träna hårt och ät mycket protein, men se till att inte få i dig för mycket energi så du lägger på dig massa fett.

Personligen hade jag inte velat gå upp mer i fettprocent än vad dina bilder visar just nu.

Gå upp i fettprocent vill jag absolut inte. Varför fick du för dig att jag ville det?

Sheogorath
2011-07-14, 18:57
Gå upp i fettprocent vill jag absolut inte. Varför fick du för dig att jag ville det?

Det krävs väldigt mycket kunskap, planering, disciplin och erfarenhet för att lyckas bygga muskelmassa utan att lägga på sig fett (åtminstone när man fått sina lätta nybörjarkilon muskler på plats). De flesta gör det bara kortare perioder dessutom: det är ingenting som skapar några vettiga mängder muskler jämfört med träning under en rejäl överätningsperiod. Har man inte råd att gå upp i fettvikt är det vettigt att fortsätta deffa lite till som jag ser det.

vicarious
2011-07-14, 19:59
Gå upp i fettprocent vill jag absolut inte. Varför fick du för dig att jag ville det?

Går man in med tänket "nu ska jag bulka" resulterar det nästan alltid i att man ökar i kroppsfett.

Du har redan svaret på din fråga.

Lychgate
2011-07-14, 20:10
Man behöver inte grisbulka för den delen heller. Ligg runt +100-200kcal per dag med bra kost. Vissa tror bulk innebär dötsgainer och en burk Ben&Jerrys efter varje pass.

Sheogorath
2011-07-14, 20:13
Man behöver inte grisbulka för den delen heller. Ligg runt +100-200kcal per dag med bra kost. Vissa tror bulk innebär dötsgainer och en burk Ben&Jerrys efter varje pass.

Å andra sidan lär man göra större muskelökningar med ett större överskott så personligen går jag hellre lägre ner i kroppsfett under deff för att kunna bygga mer muskler under bulk och dessutom SLIPPA räkna kalorier HELA året.

/Sheo, glassbulkare.