handdator

Visa fullständig version : Hur bör jag träna?


OnMyWay
2011-07-14, 04:04
Hej

Jag har styrketränat under ca 2 år, varav de senaste månaderna varit relativt mycket mer seriösa.

Jag tränar för tillfället 6-7 dagar i veckan.

Mitt mål är att i framtiden få en kropp som någorlunda liknar Zyzz & Joseph Rakich.

För tillfället väger jag 75kg, har lite fett dock (kan dock se 6 av 8 magrutor atm).

Jag vill bygga så mycket som möjligt till nästa vår för att sedan deffa mig ner till mkt låg procent kroppsfett.

Det jag undrar är hur jag bör träna för att lyckas bygga så mkt som möjligt till nästa vår (dvs ca 8-9 månader).

Det jag kollat lite mer på är Zyzz träningsschema, men undrar då om ni skulle rekommendera mig att köra på det, här är hans schema:
http://www.simplyshredded.com/exclusive-zyzz-interview.html

Skrolla ner lite så ser ni.

Alltså, bör jag träna som Zyzz eller bör jag träna enligt något annat program? För att i slutändan få en kropp som börjar likna någorlunda som Zyzz/Joseph Rakich

Tack så mycket på förhand för svar!!

Kan ev ta några bilder på mig själv imorgon om det skulle hjälpa något..

Mvh OnMyWay! :)

Fastback
2011-07-14, 06:55
Du kan inte forma kroppen för att likna ngn som du tycker har en bra fysik! Dina gener gör att musklerna ser ut på ett visst sätt :) det du kan göra är bygga på massan så att dom blir större!

Jag ser ingen anledning till att följa ett sånt schema! Ett schema är anpassat efter varje person! Bygg upp ett schema som passar dig och din kropp bra och som du trivs med :)
Om du nu gillar det schemat så plocka ut grunderna och forma det till ditt egna?:thumbup:

Vanish
2011-07-14, 10:21
Kolla på z_bumbis nybörjarprogram eller 5x5 eller något liknande. Bygg en bra grund och kör på sen.

Säger som föregående talare, muskler blir större och mindre. Så lägg krutet på det och se hur slutresultatet blir!

rooz
2011-07-14, 10:42
Och just Zyzz har erkänt bruk av doping (Om det spelar ngn roll).

Jag hade nog gett mig på en 4-split, rullande 4-1-4 byggda kring basövningar.

OnMyWay
2011-07-14, 13:42
Kolla på z_bumbis nybörjarprogram eller 5x5 eller något liknande. Bygg en bra grund och kör på sen.

Säger som föregående talare, muskler blir större och mindre. Så lägg krutet på det och se hur slutresultatet blir!

Var kan jag hitta detta program? Har googlat som en dåre men hittar endast forumdiskussioner ang programmet..

Dribinho
2011-07-14, 13:44
Var kan jag hitta detta program? Har googlat som en dåre men hittar endast forumdiskussioner ang programmet..

För info om Z-Bumbi programmet, kolla stickyn "Program till nybörjare" lr något sådant". För info om "5x5" kan du kolla stickyn eller gå in på www.stronglifts.com

Vanish
2011-07-14, 14:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Finns en del bra saker i stickyn på de olika forumsdelarna!

OnMyWay
2011-07-14, 17:25
Jag tittade på z_bumbis träningsprogram. Enligt honom själv så skall de vara för en person som tränat mindre än 6 månader. Som jag skrev tidigare har jag tränat på gym runt 2 år.

Pjotor
2011-07-14, 18:13
Jag tittade på z_bumbis träningsprogram. Enligt honom själv så skall de vara för en person som tränat mindre än 6 månader. Som jag skrev tidigare har jag tränat på gym runt 2 år.

Det gäller endagsprogrammet. Följ två- eller tredagarsprogrammen om du känner att du har kommit förbi nybörjarfasen, de räcker länge.

OnMyWay
2011-07-14, 18:14
Det gäller endagsprogrammet. Följ två- eller tredagarsprogrammen om du känner att du har kommit förbi nybörjarfasen, de räcker länge.

Inte enligt honom själv "Fortsättning:
Om man vill byta ut tredagarsprogramet mot något nytt så har man tränat i minst 6 månader"