handdator

Visa fullständig version : Önskar feedback på den här periodisk-fastavarianten.


Achryl
2011-07-13, 22:57
Jag har börjat köra efter en metod som känns logisk för mig. Har förstått att den har vissa likheter med leangains också. Skulle vilja ha feedback på den.

Den baseras på att man säger att proteinsyntesen är störst några timmar efter träning. Därför ligger jag på svagt kaloriunderskott på vilodagar samt innan träning på träningsdagar. Högt proteininnehåll och lågt kaloriinnehåll är väl de enda reglerna.
De två måltider som kommer innan träningen består av till största del carbs. (för tröckets skull)

Efter träning (runt 17:00) äter jag för kaloriöverskott och ligger rejält högt på protein. Flera mål ändra fram till kvällen. Morgonen därefter kör jag på lowcal som vanligt.

Hur mycket protein man ska ha i sig hör man olika om *whatever* men mitt intryck är att höga doser protein stimulerar en ökad proteinsyntes och det låter väl inte helt ologiskt ur ett evolutionsperspektiv heller.

Här är det jag tycker är genialiskt:
I vanliga fall när man ligger på kaloriöverskott kompenserar kroppen med ökad förbränning och det är en hård kamp att ligga på kaloriöverskott. Sen när det är dags för deff sänker kroppen energiförbrukningen och man får kriga med kalorierna men åt andra hållet.
Jag tror inte kroppen hinner öka och sänka kaloriförbrukningen mellan dagarna, så jag vinner kampen enklare.

Har jag missat något?

phr33k
2011-07-14, 04:36
Jag har börjat köra efter en metod som känns logisk för mig. Har förstått att den har vissa likheter med leangains också. Skulle vilja ha feedback på den.

Den baseras på att man säger att proteinsyntesen är störst några timmar efter träning. Därför ligger jag på svagt kaloriunderskott på vilodagar samt innan träning på träningsdagar. Högt proteininnehåll och lågt kaloriinnehåll är väl de enda reglerna.
De två måltider som kommer innan träningen består av till största del carbs. (för tröckets skull)

Efter träning (runt 17:00) äter jag för kaloriöverskott och ligger rejält högt på protein. Flera mål ändra fram till kvällen. Morgonen därefter kör jag på lowcal som vanligt.

Hur mycket protein man ska ha i sig hör man olika om *whatever* men mitt intryck är att höga doser protein stimulerar en ökad proteinsyntes och det låter väl inte helt ologiskt ur ett evolutionsperspektiv heller.

Här är det jag tycker är genialiskt:
I vanliga fall när man ligger på kaloriöverskott kompenserar kroppen med ökad förbränning och det är en hård kamp att ligga på kaloriöverskott. Sen när det är dags för deff sänker kroppen energiförbrukningen och man får kriga med kalorierna men åt andra hållet.
Jag tror inte kroppen hinner öka och sänka kaloriförbrukningen mellan dagarna, så jag vinner kampen enklare.

Har jag missat något?

Kroppen sänker (normalt) ingen energiförbrukning, det gör du själv genom att sluta med spontanaktivitet. Slå upp NEAT. Inte förrän riktigt svält kan man uppmäta någon betydelsefull sänkning. Riktig svält är typ VLCD diet på 700-800 kcal i 20-30 veckor. Läs artikeln om svält på traningslara.se.

Jag länkar åt dig förresten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-exercise_associated_thermogenesis
http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/

Nej, det är ingen hård kamp att ligga på kaloriöverskott. Har du svårt att äta mycket så får du välja energitätare mat.

Langster
2011-07-14, 08:14
Nej, det är ingen hård kamp att ligga på kaloriöverskott. Har du svårt att äta mycket så får du välja energitätare mat.

Haha, nej det är knappast någon hård kamp... Det var nog det värsta i-landsproblem jag någonsin hört talas om! :D

Achryl, vad tänkte du ligga på för kaloriintag? Visst kan tajming kanske ha en viss effekt, men den är försvinnande liten i jämförelse med var man ligger på för energiintag totalt över dagen/veckan/månaden.

Achryl
2011-08-11, 15:42
Nu har jag kört på såhär ett tag, och jag gör faktiskt bättre styrkeökningar nu än innan, när jag låg på jämnt intag. Men det kan ju vara mycket annat som spelar in

Ang kaloriintag, Det vore mer optimalt att väga måltiderna men jag gör inte det så kan inte ge dig någon siffra. Jag höftar på 200 kcal + träningsdagar och 2-300 kcal minus på vilodagar. Men var verkligheten ligger vet jag inte. Jag tycker mig se en minskning i fett men det kan vara psykologiskt så återkommer om ett par månader där.

Jag har gått över till att äta väldigt lowcarb på vilodagarna så det blir en slags atkins av det. Håller mig mätt enkelt på underskott och får ju glykogenpåfyllnad varje träningsdag så blir inte orkesös som ren atkins gör. Och överskottet på ätardagarna gör det peace a cake på det psykologiska planet.

Ang att det är lättare att hamna på överskott Där har ni rätt, det är enkelt att hamna på överskott nu jämfört med när var 18. Har läst phr33ks länkar och de bekräftar att det är vanligt att viktminskningen planar ut. Det verkar rimligt att det beror på att spontanaktivitet minskar - den fysiologiska aspekten spelar ju ingen roll här.

I en vanlig deff ligger du på säg 3500 kcal minus per vecka i snitt under kanske 3 månaders tid.
I en varannandagsmodell ligger du på säg 500 kcal minus per vecka i snitt konstant. Borde inte detta innebära en lindrigare minskning i energiförbrukningen? Och det jag testar just nu är att se om jag kan bygga även med detta svaga minus genom att ligga högt efter träning. Jag kommer helt enkelt hålla på tills styrkeökningarna slutar komma - så länge de gör det och jag förlorar fett kan man ju inte klaga.


Funderar på hälsoaspekten.
Evolutionärt sett borde vi vara rätt vana att få i oss mat väldigt oregelbunden. Ang atkins hur hälsosynpunkt kör jag bara nyttiga fetter, lax, avocado, pesto, osv osv

Finns det studier på hur kroppen tar att ligga på överskott var och varannan dag?

Eddie Vedder
2011-08-11, 16:00
Finns det studier på hur kroppen tar att ligga på överskott var och varannan dag?

Konsekvensen blir ju att du med tiden blir fetare. Och ja det finns tonvis med forskning om effekterna av att bli fetare.

Bjern
2011-08-11, 16:18
Finns det studier på hur kroppen tar att ligga på överskott var och varannan dag?

Ligger du på kaloriöverskott i slutet av veckan går du upp i vikt.

Achryl
2011-08-11, 16:26
Jag menar överskott varannan dag och underskott varannan dag :) på lång basis underskott

Eddie Vedder
2011-08-11, 17:07
Jag menar överskott varannan dag och underskott varannan dag :) på lång basis underskott

Det är ju inget konstigt egentligen, så ser ju energibalansen ut för 95% av alla som går ner i vikt över tid. Men några specifika studier på ett cykliskt kaloriunderskott kontra ett konstant, men under kortare tid, tror jag inte man studerat ordentligt. Men räkna inte med att det spelar stor roll. :)

daloatf
2011-08-11, 17:19
Trivs du och det går framåt spelar det ingen roll om du äter munkar eller lowcarb. Kör hårt!