handdator

Visa fullständig version : Armträning


Machop
2011-07-13, 21:05
Jag har funderat över en sak angående armträning.

För biceps, borde man ha en övning som tar främst utsida biceps och en för insida? Eller räcker det med någon slags basövning som smala chins som tar båda? Något överdriven bild men ni förstår nog vad jag menar:

http://www.bodybuildingtoday.com/bodybuilding/wp-content/uploads/2010/04/myostatin.gif

Och om det är samma sak med triceps alla 3 delar?

(på samma sätt man tränar rak bänk och sned bänk för undre och övre bröst)


Jag menar inte att man ska stå och pumpa ut 3 olika isolationsövningar för triceps på varje tricepspass, men att man kanske bör variera sig mellan några olika övningar.


Anledningen till frågan är att jag märker att "insidan" av min biceps är ganska mycket större än "utsidan".

Sheogorath
2011-07-13, 21:25
Långa och korta huvudet av bicepsmuskeln har så lika funktioner att det inte är motiverat att försöka pricka de olika delarna även om det går genom ett par specialövningar. Vill du träna biceps i dragövningar skulle jag hellre rekommendera vanliga, breda pullups med överhandsfattning (eller varför inte breda latsdrag med neutralgrepp?) istället för smala chinups p.g.a. något som kallas för dynamisk stabilisering. Fenomentet uppstår när en två- eller flerledsmuskel förlängs över en led samtidigt som den förkortas över en annan. Resultatet blir att muskeln egentligen inte utför något arbete för att förflytta vikten. Detta händer i stor utsträckning i smala räckhäv men inte i alls lika mycket i breda. Man har en massa andra armbågsböjare som inte löper över axeln (och en av dem ligger delvis under biceps) och därför kan de inte förlängas när man drar sig mot räcket och de kommer därför utföra arbete. Detta skulle då vara anledningen till att man kan kan känna rätt mycket i armarna även när man håller smalt.

Anders The Peak
2011-07-13, 21:32
De flesta arbetar med omvänd curl och hammercurl för få brachialis/brachiordialis att lyfta upp biceps och få den bredare och det ger visuellt att den yttre sidan av biceps ser större ut.
http://vonsfitnesstips.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/brachialis.jpeg

Rusk
2011-07-14, 08:52
Vanlig skivstångscurl och hammercurl räcker.

Arne Persson
2011-07-14, 09:20
De flesta arbetar med omvänd curl och hammercurl för få brachialis/brachiordialis att lyfta upp biceps och få den bredare och det ger visuellt att den yttre sidan av biceps ser större ut.
http://vonsfitnesstips.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/brachialis.jpeg

M. brachialis aktiveras maximalt vid alla typ curls oavsett handens position. Hur är det tänkt att M. brachioradialis skall "lyfta" upp biceps? Den ligger ju knappast under biceps.

Lychgate
2011-07-14, 10:00
Biceps Brachii(Peaken) aktiveras maximalt med underhandsgrepp med rak stång.

Blir lite scottcurls efter ett latspass för biceps när jag tränar. Brachioradialis/Brachialis brukar få sitt av latsdrag, rodd och liknande övningar. :)

Anders The Peak
2011-07-14, 15:24
M. brachialis aktiveras maximalt vid alla typ curls oavsett handens position. Hur är det tänkt att M. brachioradialis skall "lyfta" upp biceps? Den ligger ju knappast under biceps.

Breddning hade jag tänkt för M. brachioradialis. Men jag tror inte att du har helt rätt när det gäller M. brachialis även om den aktiveras så kopplar du ur biceps till en viss del och övningen isolerar en aning mer M. brachialis vilket ofta ger en bättre utveckling jämfört med att bara köra vanlig curl. Personligen får jag träningsvärk just i M. brachialis vid hammercurl/omvänd curl vilket jag inte får vid vanlig curl.

Sheogorath
2011-07-14, 15:51
Breddning hade jag tänkt för M. brachioradialis. Men jag tror inte att du har helt rätt när det gäller M. brachialis även om den aktiveras så kopplar du ur biceps till en viss del och övningen isolerar en aning mer M. brachialis vilket ofta ger en bättre utveckling jämfört med att bara köra vanlig curl. Personligen får jag träningsvärk just i M. brachialis vid hammercurl/omvänd curl vilket jag inte får vid vanlig curl.

Självklart isoleras brachialis om biceps kopplas ur (det ligger ju i definitionen) men man får ju inte mer tillväxt i brachialis bara för att biceps jobbar sämre. När man belastar till max i armbågsflexion KOMMER brachialis att jobba för fulla maskiner och med vissa handgrepp jobbar biceps bättre och med andra sämre. Så visst: om man går runt och tycker att man har alldeles för stora biceps och behöver mer brachialis (wtf?) så kan man ju leka med att koppla bort biceps i sina curlar men annars finns det ju ingen poäng.

Sheogorath
2011-07-14, 16:05
...eller så kan man göra det för att bygga brachioradialis såklart.

Nicklas enlund
2011-07-14, 23:35
någon som vet en bra övning för att få rundare biceps ? txp som på bilden men vet att bilden är överdriven o har sätt ppl med skit runda biceps. men har aldrig hittat en bra övning ..

kollade runt på youtube o hitta denna http://www.youtube.com/watch?v=_yjC-9TJjeA&feature=channel_video_title personen verkar efterbliven men de är exemplet jag menar ..

Rabi
2011-07-15, 00:59
Hur kommer det sig att jag alltid får träningsvärk i bracioradialis och inte i brachialis-bicep brachialis när jag tränat biceps? kan det vara så att jag kopplar in bracioradialis alldeles för mycket?

Arne Persson
2011-07-15, 11:09
Hur kommer det sig att jag alltid får träningsvärk i bracioradialis och inte i brachialis-bicep brachialis när jag tränat biceps? kan det vara så att jag kopplar in bracioradialis alldeles för mycket?

Antagligen supinerar du för dåligt, eller för sent i rörelsen, med hantlarna och använder en EZ-stång i stället för en rak stång.

Rabi
2011-07-15, 13:49
Antagligen supinerar du för dåligt, eller för sent i rörelsen, med hantlarna och använder en EZ-stång i stället för en rak stång.

Så du menar att en rak stång skulle lösa mina problem? Problemet är att jag redan kör med rak stång. :(

aijou
2011-07-15, 14:11
någon som vet en bra övning för att få rundare biceps ? txp som på bilden men vet att bilden är överdriven o har sätt ppl med skit runda biceps. men har aldrig hittat en bra övning ..

kollade runt på youtube o hitta denna http://www.youtube.com/watch?v=_yjC-9TJjeA&feature=channel_video_title personen verkar efterbliven men de är exemplet jag menar ..

Formen på musklerna handlar väl mer om gener, eller? Det ända du kan påverka är storleken, så vitt jag vet. *flex*

Arne Persson
2011-07-15, 14:26
Så du menar att en rak stång skulle lösa mina problem? Problemet är att jag redan kör med rak stång. :(

Om man kör enligt det jag skrev så är risken stor att du får de symptomen du antyder.

Sheogorath
2011-07-15, 17:26
Så du menar att en rak stång skulle lösa mina problem? Problemet är att jag redan kör med rak stång. :(

Då har du jättesvaga brachioradialis. Komplettera med lite hammercurls så att de kommer ikapp så ska du se att dina bicepscurls faktiskt kommer kännas i biceps. Förmodligen går det bra att bara fortsätta kötta med rak stång men att komplettera med hammers kanske snabbar på det hela lite.

Rabi
2011-07-15, 20:20
Då har du jättesvaga brachioradialis. Komplettera med lite hammercurls så att de kommer ikapp så ska du se att dina bicepscurls faktiskt kommer kännas i biceps. Förmodligen går det bra att bara fortsätta kötta med rak stång men att komplettera med hammers kanske snabbar på det hela lite.

Tack för tipset!