handdator

Visa fullständig version : Ont i ländrygg - träna ändå?


Carl Sagan
2011-07-13, 13:24
Hej,

Helt ny på det här med att lyfta skrot, kanske 1,5 månader in. 26 år gammal, 185 lång.

Jag har upplevt ont i nedre delen av ryggen (heter det ländryggen?) och funderar lite vad det beror på. Min teori just nu är att det beror på bålrotation som jag trott var en bra övning, men nu har jag läst att man kan skada sig lätt. Detta har gjort mig orolig för att jag redan dragit på mig permanenta ryggskador, det skulle ju verkligen vara skit. För två dagar sedan körde jag nämligen denna övning tyngre och ordentligare än innan. Igår kändes det illa när jag körde ben/axlar och idag känns det ännu lite sämre...

I och för sig har jag haft problem innan. Men det är svårt för mig att skilja på "bra" ont (träningsverk) och dåligt ont (skada). I det här fallet känns det farligt nära dåligt ont men inte uppenbart. Som sagt är jag väldigt otränad, så jag har kunnat känna ont lite på det här sättet efter några dagar med att jag burit runt min tunga skolväska full med massa böcker, laptop, extra litteratur etc. Det är ju lite liknande nu, så då kanske det bara är träningsvärk ändå?

Idag ska jag dra till gymmet och köra bröst/triceps men funderar om det är så smart när jag har ont? Ska jag vila istället och hoppas det blir bättre?

Förtydligande. Jag kör alltså 3-1-3 men nu kör jag utan vilodag emellan eftersom jag reser bort 10 dagar snart och annars inte hinner köra alla tre dagar innan jag åker.

Tack för hjälpen!