handdator

Visa fullständig version : Skönt att "knäcka" fingrar - sjukdomsorsak?


bear.flowertwig
2011-07-13, 10:43
Inte förrän de senaste 1-2 åren har jag nån gång kommit in i en period där det helt plötsligt uppstår ett behov och känns skönt att knäcka fingrarna. Vad kan det bero på?

Läste om reumatism på Vårdguiden men fick det inte att stämma, om inte det här skulle kunna vara upptakten till det.

Edit: och nån mod kan ju flytta tråden till Allmänt. Sry.

SiSenior
2011-07-13, 10:48
Bra fråga. Undrar lite samma sak. Detta är däremot något jag gör flera gånger varje dag, på 3 olika ställen på varje finger, året om. Det stör vissa i min omgivning, men jag kan inte sluta.

Akerhage
2011-07-13, 10:56
Samma här, är för jäkla gött helt enkelt!

Arne Persson
2011-07-13, 11:04
Att man skulle få reumatism är ungefär lika rubbat som att påstå att man stannar i växten av styrketräning, hävda att latsdrag bakom nacken skulle vara farligt eller att handlederna skall vara raka vid tex bänkpressar mm.
Helt uppåt väggarna mao.:)

mattilainen
2011-07-13, 11:09
det är inget som är farligt och leder knappast till en sjukdom längre fram. Reumatism är mycket mycket värre.

Det är egentligen inte bara ett ljud när man knäcker fingrarna eller andra leder. Det är egentligen två olika ljud som överlappas. Man vet inte exakt varför det knakar men man tror att det är den ledvätska som finns mellan benen som utsätts för en plötslig tryckförändring, till exempel när man drar i fingret eller trycker på det. Det bildas då ett övertryck i ledvätskan när själva leden utvidgas och det uppstår ett hålrum eller en luftbubbla, som väldigt kort (mikrosekunder) senare kollapsar igen. Man tror att det är denna bubblas bildande och upplösning som orsakar de båda ljuden.

"Om man oavbrutet knäcker med fingrarna kan det dock tänkas att det kan slita på lederna, så att de efter hand blir lite slappa."

OJ, missade helt vad frågan gick ut på.. Jaja..

Men angående frågan så är det för mig i alla fall att jag känner mig stel om jag INTE knäcker fingrarna. Sen är det nog bara något som finns i huvudet eller som jag inte kommer märka av om jag slutar knäcka fingrarna.

bear.flowertwig
2011-07-13, 11:10
Nej jag menar inte att man skulle få det pga att man knäcker utan att knäckandet skulle kunna vara ett symptom på sjukdom/reumatism. Det var en kompis som väckte frågan, när jag beskrev att det kom i perioder och hur det kändes påminde det tydligen om hennes ex som hade varit dignostierad för reumatism. Betydligt värre för honom där det bla satte sig i ryggen men mönstren påminde om varandra.

Edit: igen, jag menar inte att det ska leda till en sjukdom, utan funderar på om det kan vara symptomen på en.

Juxta
2011-07-13, 11:15
Så jäkla bra kan det ju inte vara så att avfärda det som helt ofarligt ska man nog inte.

Efter en längre period av fingerknäckande fick jag så ont konstant att jag inte ens kunde böja fingrarna. Efter att ha vilat i några veckor försvann det dock.

mattilainen
2011-07-13, 11:16
Nej jag menar inte att man skulle få det pga att man knäcker utan att knäckandet skulle kunna vara ett symptom på sjukdom/reumatism. Det var en kompis som väckte frågan, när jag beskrev att det kom i perioder och hur det kändes påminde det tydligen om hennes ex som hade varit dignostierad för reumatism. Betydligt värre för honom där det bla satte sig i ryggen men mönstren påminde om varandra.

Edit: igen, jag menar inte att det ska leda till en sjukdom, utan funderar på om det kan vara symptomen på en.

Nej det tror jag absolut inte.

Om du läser "kraven" för reumatism så ska du ha stelhet på morgonen på båda sidorna av kroppen, till exempel i båda tumlederna, eller i andra småleder. Detta ska göra ont och du ska vara stel i minst 6 veckor utan förbättring.

Jag förstår fortfarande inte frågan. Att man tycker det är skönt att knäcka leder betyder att man är på väg att få en sjukdom? Sluta knäck lederna? Eller är det att du oroar dig för att få en sjukdom för du tycker det är skönt?

När man har reumatism så får man gå på mediciner livet ut och du har alltså en inflammerad led som gör otroligt otroligt ont. Det börjar ofta i småleder. Att knäcka lederna då är nästintill omöjligt.

Spartansk
2011-07-13, 11:18
Fenvalar, och troligen andra bardvalar också, gör samma sak med underkäken när de fångar krill.

Thanks to the work of August Pivorunas, Paul Brodie and colleagues, the engulfing mechanism of rorquals has been reasonably well understood since the 1970s. However, questions always remained. How is it that, during lunge feeding, agile, highly reactive prey remain within the mouth cavity prior to the mouth’s closure? Man-made devices of similar size are incapable of retaining prey without them escaping prior to the devices’ closure (Brodie 1978). When a rorqual carcass is processed at a whaling station, the soft tissue of the throat is removed by flensing. Using cables and straps, the jaws are then winched open, and the tendons and muscles holding the mandibles in place are then cut, freeing the jaw from the skull. Because the jaw is winched open without the very heavy throat tissue attached, its movement during the procedure approximates the natural movement of the jaw when the animal is alive and underwater. As the jaw is winched open ‘a familiar sequence of sounds was observed to originate from the jaw apparatus … a growl or rumble, a low hydraulic suction noise, following by a powerful knock, the latter seeming to emanate from the tip of the jaw’ (Brodie 1993, p. 546). The noise reverberated throughout the jaw, making the entire structure vibrate. Unusual loud noises have been reported from live, feeding fin whales, so what Brodie reported apparently occurs in live whales, and not just dead ones.

What might cause these noises? Could it be that the articular condyles of the jaw bones were grinding against the bones of the skull? Well, no, as large masses of collagen and lipid are sandwiched between the lower jaw and skull, and in the specimens Brodie examined there was no suggestion that this tissue had been compromised. Could it be that the jaw tips were grinding together? Again, no, as soft tissue separates the jaw tips and, anyway, the jaw tips were being forced apart when the noises were being made, not together. Brodie (1993) concluded that the noise was a consequence of the stretching apart of a synovial capsule located between the jaw tips. And, funnily enough, here we have something that is of direct relevance to all of us (well, most of us. Well, those of us who have heard our joints make crack noises).

As synovial capsules are forced apart, a partial vacuum forms in the joint cavity. Adjacent water vapour and blood gases from surrounding tissues rush to fill the vacuum, and as it collapses a noise results. Such noises range from low rumbles to loud knocks. This process is termed pseudocavitation (to distinguish it from cavitation: the process whereby the medium actually ruptures), and I’ve just realized that this solves one of the greatest mysteries in all of biomechanics: why our knuckles crack. I can’t tell you how many times I’ve sat around with colleagues, pondering this very question.

If the lower jaws of fin whales really do make a loud bang or crack when they are opened to full gape, we can speculate that the whales might use this to help them retain prey within the mouth during engulfment. Captured prey would be startled away from the jaw edges by the noises, and this isn’t unlikely given that we’ve long known that rorquals exploit the behavioural traits of their prey to concentrate them during predation (it is well known that humpbacks use bubbles to encircle prey, and in fact fin and Bryde’s whales have been reported doing this too). To my knowledge, the ‘noisy jaw’ hypothesis has only been proposed for fin whales. Is it unique to this species, or practiced more widely?

http://darrennaish.blogspot.com/2006/10/lunging-is-expensive-jaws-can-be-noisy.html

mattilainen
2011-07-13, 11:18
Så jäkla bra kan det ju inte vara så att avfärda det som helt ofarligt ska man nog inte.

Efter en längre period av fingerknäckande fick jag så ont konstant att jag inte ens kunde böja fingrarna. Efter att ha vilat i några veckor försvann det dock.

Det är inte ofarligt att gå heller. Kan vara farligt för lederna.

Alla har olika leder. vissa sitter tätare, vissa längre ifrån, vissa är rörligare medans andra är väldigt stela. Varför just du fick ont i lederna bevisar inget men visst ska man inte säga att det är helt ofarligt, men vem har sagt det? Vi sa bara att det troligtvis inte leder till artros eller liknande. Reumatism leder det absolut inte till.

edit
lät lite arg kanske. Var inte meningen. text är svårt att få rätt :p

Du sa att efter vilat några veckor så försvann värken. det jag menade var bara att om du skulle fortsatt att knäcka fingrarna i dessa veckor skulle du kanske inte heller haft ont. Självklart går det inte att säga men det var något liknande jag menade.

bear.flowertwig
2011-07-13, 11:23
då så :) fick inte heller ihop det med sjukdomsbeskrivningen som ju är oerhört mkt allvarligare men kunde inte riktigt släppa det därav frågan.

Vanish
2011-07-13, 11:40
Jag blir också väldigt stel om jag inte får knäcka fingrarna. Sen har jag vissa fingrar som alltid knakar om jag rör dom på vissa sätt. Dessutom när jag vaknar så kan jag oftast knäcka tummarna bara genom att böja dom lite. Tummarna är även 2 av 4 fingrar som knakar på kommando! :P

Men skönt ifall den stora myten angående stela leder inte skulle vara sann. För då kommer jag få problem!

Linjedomarn
2011-07-13, 11:44
Hört att man tappar greppstyrka av det. Rätta mig om jag har fel.

SiSenior
2011-07-13, 11:50
Hört att man tappar greppstyrka av det. Rätta mig om jag har fel.

Låter osannolikt och väldigt påhittat. Jag kan bara titta på mig själv som har knäckt fingrarna hela livet, jag har minsann likvärdig greppstyrk som mina styrketränande kompisar.

Arne Persson
2011-07-13, 11:56
QUOTE=Linjedomarn;5163843]Hört att man tappar greppstyrka av det. Rätta mig om jag har fel.[/QUOTE]

Du har givetvis hör helt rätt.*bs*

King Grub
2011-07-13, 12:04
Hört att man tappar greppstyrka av det. Rätta mig om jag har fel.

Det är tänkbart.

It is concluded that habitual knuckle cracking results in functional hand impairment.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1004074&blobtype=pdf

J.V
2011-07-13, 12:09
Kan det kanske vara överförbart till att knäcka rygg och nacke?

ceejay
2011-07-13, 13:27
jag nöjer mig med n=1 där en gammal gubbe som knäckt fingrarna på ena handen konstant hela livet inte råkat ut för att den blivit svagare än den andre handen ;) (läst)

Tolkia
2011-07-13, 15:27
Reumatism debuterar med typ ledsmärta, trötthet och morgonstelhet (alltså stelhet som i STELHET, inte som det knäckomaner tror är stelhet). Behovet av att knäcka med fingerleder, eller för den delen bröstryggen, skulle jag kalla för en fix idé.

bear.flowertwig
2011-07-13, 15:32
Reumatism debuterar med typ ledsmärta, trötthet och morgonstelhet (alltså stelhet som i STELHET, inte som det knäckomaner tror är stelhet). Behovet av att knäcka med fingerleder, eller för den delen bröstryggen, skulle jag kalla för en fix idé.

Det är definitivt inte en fix idé utan har uppstått vid ett par avgränsade tillfällen (men jag ser inget riktigt samband) de senaste åren då fingerlederna känts "ömma" och knäckandet i viss mån lindrar. Lite som att sträcka ut en muskel som man känner behöver stretchas för att det drar och är ömt.

Tolkia
2011-07-13, 15:58
Lite som att sträcka ut en muskel som man känner behöver stretchas för att det drar och är ömt.
Jag misstänker att det är vad du faktiskt gör, och att det du känner som ledstelhet egentligen handlar om muskulaturen. Det tror jag f.ö. gäller för rätt mycket av "ryggknäckandet" också. Dock finns det ju inte så få som typ maniskt vänder händerna ut och in stup i kvarten, och där tror jag att det har blivit en (o)vana.

Springer
2011-07-13, 18:01
Det värsta är väl att man kan bli kroppsarbetare av att knäcka fingrarna !!!

Cerberus
2011-07-13, 18:36
guuud, knäckandet i alla leder är en UNDERBART liten njutning i livet :D. Intressant tråd.

Mina tår kan ja knäcka helt makalöst många ggr per dag. Fattar inte vad det är som är så tillfredsställande med knäckande...fascinerande i sig ju.

ATJL
2011-07-13, 20:55
Knäcka fingrar?? Bahhh, småkrafs!!! Knäcka ut axel och höftkulan, thats the shit!

Allvarligt talat, jag tror det kallas krapitationer(?). Jag kan mycket riktigt knäcka höftleden, låter helt bisarrt högt, och upplever då bättre rörlighet efteråt. Samma med vä axel om jag drar armen frammåt (baksida axelstretch modell "elefantsnabel")

Någon med anatomi kunskap som vill kommentera?