handdator

Visa fullständig version : Äta EAA fast jag äter whey-80?


madballz
2011-07-12, 22:53
Ska jag äta EAA innan och efter träningen fast än jag äter whey-80 efter träning? Jag menar whey-80 innehåller ju massvis med protein och färdiga lösa aminosyror? Så det är ju redan dubbelt upp där? Eller har jag fel?

King Grub
2011-07-12, 22:57
Du behöver inte ta båda vid samma tillfälle.

madballz
2011-07-12, 23:14
Men EAA ska väl tas innan och efter träning?

krubkungen
2011-07-12, 23:34
Men EAA ska väl tas innan och efter träning?

Whey-80 (vassle) innehåller EAA.

Ponitus
2011-07-13, 02:36
Antingen kan du ta EAA innan och efter passet. Sen Whey-80 nångång på dagen om du behöver mer protein.
Eller så kan du ta Whey-80 innan passet och EAA efter. Eller tvärtom.

Du behöver inte ta båda samtidigt, som Grub sa.

Ponitus
2011-07-13, 02:36
Men EAA ska väl tas innan och efter träning?

Jag tar bara EAA efter träning. Slänger i mig vassle innan. Funkar bra så med.

madballz
2011-07-13, 02:50
Då kör jag som jag gjorde på mitt senaste pass, EAA innan och whey efter, tack för svaren :)

Ponitus
2011-07-13, 03:11
Då kör jag som jag gjorde på mitt senaste pass, EAA innan och whey efter, tack för svaren :)

Och du är medveten om att effekten blir större om du intar EAA på fastande mage va? Annars vet du det nu.

internethjälten
2011-07-13, 03:14
Och du är medveten om att effekten blir större om du intar EAA på fastande mage va? Annars vet du det nu.

större?

Ponitus
2011-07-13, 03:17
större?

Mer effektfull. Hänger du med?

internethjälten
2011-07-13, 05:01
Mer effektfull. Hänger du med?

så om 2 personer, person#1 och person#2 är identiska men ända skillnaden är att den ena tar EAA på tom mage (minst 1tim sen shake alt minst 2tim sen måltid) och den andre bara sveper skiten före passet trots att magen inte är tom men att denna person är säker på att det räcker med eaa'ts närvaro i kroppen för att sända signaler att bygga massa. vilken av dessa två på en period på tex 20år lägger på sig mest massa? fakta? källa?

Sheogorath
2011-07-13, 05:44
Om du vill få i dig mer kalorier så ät vassle och ville du ha i dig mindre kalorier så ät EAA. De användas på samma sätt, vid samma tillfällen. Det finns ingen av dem som passar bättre eller sämre vid något tillfälle under dagen såvida det inte är en fråga om mättnad.

vicarious
2011-07-13, 07:06
så om 2 personer, person#1 och person#2 är identiska men ända skillnaden är att den ena tar EAA på tom mage (minst 1tim sen shake alt minst 2tim sen måltid) och den andre bara sveper skiten före passet trots att magen inte är tom men att denna person är säker på att det räcker med eaa'ts närvaro i kroppen för att sända signaler att bygga massa. vilken av dessa två på en period på tex 20år lägger på sig mest massa? fakta? källa?

Det där var inte vad Ponitus skrev. Han skrev att man får bättre effekt om det tas på tom mage, vilket är korrekt. Detta gäller den akuta effekten på proteinsyntesen. Du gjorde en grov feltolkning.

Jonny_88
2011-07-16, 13:57
Det där var inte vad Ponitus skrev. Han skrev att man får bättre effekt om det tas på tom mage, vilket är korrekt. Detta gäller den akuta effekten på proteinsyntesen. Du gjorde en grov feltolkning.
Vilket är just det Ponitus inte själv följer, genom att surpla på whey 80 innan. Dvs Eaa förlorar sin poäng i det fallet utöver de extra kalorierna det tillför. Eller har jag missat något?

vicarious
2011-07-16, 18:42
Vilket är just det Ponitus inte själv följer, genom att surpla på whey 80 innan. Dvs Eaa förlorar sin poäng i det fallet utöver de extra kalorierna det tillför. Eller har jag missat något?

Var står det hur Ponitus själv använder tillskotten? Vem surplar whey-80 innan? Har du läst i fel tråd?

Machop
2011-07-16, 20:07
bör man ta vassle innan träning också om man vill bli beeef? ;p

Jonny_88
2011-07-17, 09:32
Var står det hur Ponitus själv använder tillskotten? Vem surplar whey-80 innan? Har du läst i fel tråd?
Nej jag har bara läst hela tråden, här:
Ponitus - "Jag tar bara EAA efter träning. Slänger i mig vassle innan. Funkar bra så med."
Sen vad som funkar bra, kan ju vara svårt att avgöra bara sådär.

Machop - Nej, Ponitus kanske är biff. Men för att EAA ska få den effekt på proteinsyntesen, ska det tas på tom mage, då aminosyrorna i blodet ligger på basnivå.
På tal om att ta EAA direkt efter träningen var iaf det som gav minst effekt på proteinsyntesen. Då man intog 30min före, direkt och timmarna efter (1-3h).
Att det gav minst effekt direkt efter kan vara för att aminosyronivåerna i blodet redan var förhöjda (antingen av intaget före eller av träningen) och att det då inte blir samma peak på proteinsyntesen.
Det jag tror, dock har jag inte hängt med så på det senaste.

Så EAA före passet på (alltid) tom mage. Sen det som passar. Går att ta sitt vassle efter eller som mellanmål. Eller kanske käka efter! Kolhydrater bra efter träningen!:D

Bjornmoberg
2011-07-19, 12:35
Jag kör iaf EAA innan passet på relativt tom mage (kan inte träna på kurrande mage, icke!) för att stimulera proteinsyntesen under passets gång och sen fyller jag på med protein i form av Whey-80 då det ger en bättre massa än EAA. Men det är en smaksak. Men så gör jag iaf.

King Grub
2011-07-19, 12:38
Proteinsyntesen kan inte stimuleras under passet.

det ger en bättre massa

Bättre massa? :)

Udd3n
2011-07-19, 13:01
Proteinsyntesen kan inte stimuleras under passet.



Bättre massa? :)

Du vet, långa muskler!

kjell33
2011-07-19, 13:26
Proteinsyntesen kan inte stimuleras under passet.



Bättre massa? :)

Cutlermassa!:hbang:

Bjornmoberg
2011-07-19, 14:30
Proteinsyntesen kan inte stimuleras under passet.



Bättre massa? :)

Nu missförstår ni haha.. Men en dosering EAA ger ju bara 10 gr protein, som är till för att stimulera proteinsyntesen. En dosering Whey-80 ger ju mer.. mängd? innehåll? Förstår ni vad jag menar?

Nej okej, inte under passet, men iochmed att man intar EAA så stimulerar man ju proteinsyntesen inför passet då?

Ponitus
2011-07-19, 14:45
Nu missförstår ni haha.. Men en dosering EAA ger ju bara 10 gr protein, som är till för att stimulera proteinsyntesen. En dosering Whey-80 ger ju mer.. mängd? innehåll? Förstår ni vad jag menar?

Nej okej, inte under passet, men iochmed att man intar EAA så stimulerar man ju proteinsyntesen inför passet då?

Beror ju på hur stor dosering vassle du tar. 10g EAA stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 20g vassle.

Nej. Man stimulerar proteinsyntesen efter passet genom att ta EAA före träningen.

krubkungen
2011-07-19, 14:51
Man äter väl inte EAA eller vassle?*rolleyes*

Ponitus
2011-07-19, 14:53
Man äter väl inte EAA eller vassle?*rolleyes*

"Inta" kanske är ett bättre ordval, ja.

Bjornmoberg
2011-07-19, 14:58
Beror ju på hur stor dosering vassle du tar. 10g EAA stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 20g vassle.

Nej. Man stimulerar proteinsyntesen efter passet genom att ta EAA före träningen.

I rest my case.. Det var det jag menade men vred det till Madagaskar o tillbaka.. Du har så rätt så!

Angående EAA/Whey-80n, så okej det må så vara. Jag kör på som vanligt dock! =)

King Grub
2011-07-19, 15:03
Det är EAA som stimulerar proteinsyntesen vid vassleintag också.

tobnotch
2011-07-19, 23:04
Vad anses som fastande mage? Är det från och med att man vaknar upp eller är det ett antal timmar innan intag av EAA?

Ponitus
2011-07-20, 03:49
Vad anses som fastande mage? Är det från och med att man vaknar upp eller är det ett antal timmar innan intag av EAA?

När magsäcken är tom. Så hur länge du b
ehöver vänta innan din mage är fastande beror på vad du har stoppat i dig.

Rahf
2011-07-20, 04:30
Snackar vi fastande mage så pratar vi om samma process som inför en operation. Tom mage är nog ett bättre riktmärke, alltså ingen mat eller föda som ligger och ska bearbetas i magsäcken. Brukar vara tillräckligt att man inte äter någon timma innan intaget av EAA.

Bjornmoberg
2011-07-20, 06:50
Det är EAA som stimulerar proteinsyntesen vid vassleintag också.

Jo, fast hela poängen med EAA jämfört med Whey-80 är väl just det att EAA stimulerar proteinsyntesen effektivare vid optimala förhållanden (tom mage etc.)? Än om man skulle ta vassle då det är mer komplext uppbyggda kedjor med protein.

EAA är ju sönderplockat protein som tas upp snabbare då eller..?

krubkungen
2011-07-20, 09:10
Jo, fast hela poängen med EAA jämfört med Whey-80 är väl just det att EAA stimulerar proteinsyntesen effektivare vid optimala förhållanden (tom mage etc.)? Än om man skulle ta vassle då det är mer komplext uppbyggda kedjor med protein.

EAA är ju sönderplockat protein som tas upp snabbare då eller..?

Ja, EAA tas upp snabbare än vassle.

Eddie Vedder
2011-07-20, 09:27
När magsäcken är tom. Så hur länge du b
ehöver vänta innan din mage är fastande beror på vad du har stoppat i dig.

För att ytterligare komplicera det så lär även EAA- och leucinkoncentrationer i blodet spela in. Inte bara magsäckens tomhet.

vicarious
2011-07-22, 11:09
Machop - Nej, Ponitus kanske är biff. Men för att EAA ska få den effekt på proteinsyntesen, ska det tas på tom mage, då aminosyrorna i blodet ligger på basnivå.
På tal om att ta EAA direkt efter träningen var iaf det som gav minst effekt på proteinsyntesen. Då man intog 30min före, direkt och timmarna efter (1-3h).
Att det gav minst effekt direkt efter kan vara för att aminosyronivåerna i blodet redan var förhöjda (antingen av intaget före eller av träningen) och att det då inte blir samma peak på proteinsyntesen.
Det jag tror, dock har jag inte hängt med så på det senaste.


Så EAA före passet på (alltid) tom mage.


Nu kanske du inte har hängt med men de senaste rönen pekar på att efter-intag är effektivare än före-intag.

Dessutom finns det inget negativt med att ta EAA i samband med träningen även om man inte är helt fastande eller har tom mage. Onödigt kanske. EAA i tillskottsform kan mycket väl vara helt onödigt oavsett om man redan fyller sitt proteinbehov med råge via maten.

Jonny_88
2011-07-22, 17:14
Aha, kanske den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079)? Får väll läsa o sen gå på magkänsla när ta eea drinken!;)

Kanske ingen direkt poäng heller? Har man inte tom mage (ätit mat) så lär ju vassle vara bättre till och med då man får i sig fler aminosyror om man tänker i protein o energi.

Eddie Vedder
2011-07-23, 06:45
då man får i sig fler aminosyror om man tänker i protein o energi.

Det är inte kvantiteten aminosyror som är avgörande för MPS. Och icke-essentiella aminosyror förefaller vara oväsentligt. Argumentet om energimängden kan jag köpa men det kan ju korrigeras på så många andra sätt.

WHITEFOLKS
2011-07-23, 11:36
Hur produceras de icke essentiella aminosyrorna i kroppen? Vad behövs för "material" för konstruktionen?

King Grub
2011-07-23, 11:39
http://rpi.edu/dept/bcbp/molbiochem/BiochSci/sbello/new_page_2.htm

WHITEFOLKS
2011-07-23, 11:42
Tack! :D

WHITEFOLKS
2011-07-23, 11:54
Följdfråga: finns det siffror på hur mycket av NEAA kroppen behöver/använder varje dag?

Jonny_88
2011-07-23, 14:14
Det är inte kvantiteten aminosyror som är avgörande för MPS. Och icke-essentiella aminosyror förefaller vara oväsentligt. Argumentet om energimängden kan jag köpa men det kan ju korrigeras på så många andra sätt.
Japp, menade inte direkt MPS. Utan ska man gå all in och äta en kort stund innan så ger ju inte eaa lika mycket. Kanske var lite otydlig.