handdator

Visa fullständig version : Är glukos vanligt förekommande i livsmedel?


Glen
2011-07-12, 22:46
Som topic då (av ren nyfikenhet)? Tänker mig där det används som primär sötningskälla, alltså inte bara där det förekommer. Vilka typer av livsmedel isf?

mikaelj
2011-07-12, 22:49
Godis, i form av glukossirap.

Glen
2011-07-12, 23:01
Godis, i form av glukossirap.

Utmärkt!

Sheogorath
2011-07-13, 05:12
Utmärkt!

Godis innehåller nästan alltid mycket fruktos också i form av glukos-fruktos-sirap eller socker. Glukos (so ibland anges som "dextros" eller "druvsocker") används ofta som sötningsmedel i kryddblandningar och ibland i charkuteriprodukter. Men det vanligaste sötningsmedlet i halv- och helfabrikat är ju dessvärre socker. Vill du ha "bara" glukos är det inte till godis du ska vända dig.

Gpajpen
2014-03-27, 19:14
Godis innehåller nästan alltid mycket fruktos också i form av glukos-fruktos-sirap eller socker. Glukos (so ibland anges som "dextros" eller "druvsocker") används ofta som sötningsmedel i kryddblandningar och ibland i charkuteriprodukter. Men det vanligaste sötningsmedlet i halv- och helfabrikat är ju dessvärre socker. Vill du ha "bara" glukos är det inte till godis du ska vända dig.

Vart bör man isåfall vända sig om man är ute efter "bara" glukos?

Sheogorath
2014-03-27, 19:20
Det där är ett tre år gammalt inlägg. Det finns mycket godis som har glukossirap som bas (första ingrediensen på listan) vilket gör att minst 75% av kolhydraterna i godiset är glukos. Det är "good enough" och i vissa sammanhang bra eftersom fruktosen har en separat transportväg. En viss mängd fruktos ökar alltså hastigheten på det totala kolhydratsupptaget.

Men om jag vill ha BARA glukos (det kan med fördel nyttjas om man vill öka på mängden kolhydrat i sin diet utan att öka på mängden protein och fett) så kan man ta malto eller... tada! *pekar på sin avatar* Dextropur = druvsocker = rent kristallint glukos.

Har alltid några sådana förpackningar i skafferiet.

Gpajpen
2014-03-27, 20:01
Bra svar, ska kolla in dextropur. Är nämligen ute efter nått jag kan äta efter pass, med ca 100g kolhydrat (inte malto vill helst unna mig något) och helst så lite fett, protein, salt, fruktos, som möjligt.
Godis blir det lätt för mycket fruktos (även glukosbaserat) och riskakor tröttnar man ju på en gång av att dra i sig 10st + allt det extra saltet känns B. Havregryn äter jag redan varje dag så söker efter nått annat. Pasta/bröd är uteslutet pga magen inte gillar det. Ris äter jag också redan mycket av varje dag.

Sheogorath
2014-03-27, 20:10
Om 100 gram kolhydrat är totalintaget vid ett tillfälle efter träning är ju 125 gram Haribo Stjerne-Mix t.ex. riktigt fint. Max 25 gram fruktos.

Gpajpen
2014-03-27, 21:20
Om 100 gram kolhydrat är totalintaget vid ett tillfälle efter träning är ju 125 gram Haribo Stjerne-Mix t.ex. riktigt fint. Max 25 gram fruktos.

Nej det är det ju tyvärr inte annars hade det varit givet! Förresten vart går gränsen för ett tillfälle och nästa tillfälle? 30 min har jag settnämnats men vad baseras det på?

Sheogorath
2014-03-27, 21:59
Nej det är det ju tyvärr inte annars hade det varit givet! Förresten vart går gränsen för ett tillfälle och nästa tillfälle? 30 min har jag settnämnats men vad baseras det på?

Vet ej. Jag separerar mina fruktosintag med minst en timme.