handdator

Visa fullständig version : Den stora marklyft tråden.


Muscleinvest
2011-07-12, 20:43
Under den korta tiden jag har hängt på forumet så har jag märkt att det dyker upp en fråga om dagen i snitt om marklyft. Känns så iaf.

Personligen tycker jag som nybörjare att det är lättare att sträckläsa en lång tråd för att få svar på alla mina frågor istället för att söka å läsa 56 olika trådar.

Så jag börjar, hur ofta är det lämpligt att köra marklyft? just nu kör jag 1 gång per vecka, än så länge rullar det på men kan tänka mig att det skulle slita en del på kroppen efter ett par år i detta tempo?

Zorban
2011-07-12, 20:46
Beror väl på intensitet / volym. Jag brukar köra tunga marklyft, 5x5 (på runt mitt 5RM) en gång i veckan. Körde det två gånger innan, men när vikterna började bli högre orkade jag inte det utan att bli sliten.

Kör så ofta du vill så länge det känns rätt och så länge du kan hålla tekniken. Tror inte marklyft en gång i veckan kommer slita mer på kroppen än någon annan träning direkt.

En vecka borde absolut vara tillräcklig vila. Såg nåt seminarie med Dave Tate som sa någon gång att det tog runt 2 veckor att återhämta sig från en maxning i mark, men då kör de å andra sidan med typ 350 kilo.

sweetkarolina
2011-07-12, 20:47
Hur ofta du kan köra beror nog på hur tungt du går och hur mycket du kör slut på dig.

rooz
2011-07-12, 20:51
1gg veckan, slita på kroppen?

C'mon son!


Jag hade en period där jag körde 2ggr veckan, funkade utan problem. Man behöver inte grisa 2-3'or med 85%+ av 1 rm varje pass.

Finns bra scheman här på kolo om man vill utveckla sin markstyrka, bara söka.

Mapa
2011-07-12, 20:54
jag tränar marklyft tre gånger i veckan, två tyngre (1-5 reps) och en lättare, t.ex. GMs eller raka mark (5-12 reps) med den frekvensen har jag ökat från 305 till 330kg, med bälte.. på ungefär ett år.

Crocker
2011-07-12, 20:58
Måste fråga, när jag kör sumo marklyft strålar det ibland i benet, längst hamstrings och fram mot tibialis. Några idéer på ostretchade muskler? Ryggen mår prima för övrigt.

Och mapa vad är GM?

rooz
2011-07-12, 21:04
Måste fråga, när jag kör sumo marklyft strålar det ibland i benet, längst hamstrings och fram mot tibialis. Några idéer på ostretchade muskler? Ryggen mår prima för övrigt.

Och mapa vad är GM?

Sätter en svettig socka på att han syftar på Goodmornings!

Ponitus
2011-07-12, 21:05
Kör mark 3x5 en gång i veckan. Brukar ligga på ~130kg utan bälte med en kroppsvikt på ~90kg. Tror ni jag skulle kunna lägga in ett till markpass i veckan där jag då kör nån annan variant (typ sumo) utan att det skulle bli "dåligt"? Har för mig att jag läste på Stronglifts sida att när man börjar träna på 1,5x sin kroppsvikt så skulle man tagga ner lite med det. Så det inte sliter.

Kan tillägga att jag böjer 2 gånger i veckan med. Så det är ju om det skulle bli för mycket för ländryggen.

Idéer?

rooz
2011-07-12, 21:09
Körde stronglifts med 4 dagars böj och 2 dagar mark

Varför är folk så jävla rädda för att testa saker? Det är inte speedballs ni ska skjuta.

Ponitus
2011-07-12, 21:24
Körde stronglifts med 4 dagars böj och 2 dagar mark

Varför är folk så jävla rädda för att testa saker? Det är inte speedballs ni ska skjuta.

Sant.
Ska lägga in sumo-mark i mitt pass nu. Tack.

John M
2011-07-13, 00:02
jag tränar marklyft tre gånger i veckan, två tyngre (1-5 reps) och en lättare, t.ex. GMs eller raka mark (5-12 reps) med den frekvensen har jag ökat från 305 till 330kg, med bälte.. på ungefär ett år.

Hur många arbetsset kör du i marklyftet per pass?

Hur nära failure ligger du i varje arbetsset?

Mapa
2011-07-13, 07:16
Hur många arbetsset kör du i marklyftet per pass?

Hur nära failure ligger du i varje arbetsset?

3-6..

1-2 reps från fail för det mesta. Men ibland går jag hela vägen..

Sent from my iPhone using Tapatalk