handdator

Visa fullständig version : Hjälp!


Simmare
2011-07-12, 20:03
Finns det någon som har erfarenhet av nedan, som kanske kan hänvisa mig till en idrottsläkare eller tränare som kan hjälpa mig. Styrketränar inte men har i flera år simmat själv och med tränare. Har även gått på bicram yoga och windsurfat. I julas fick jag sluta med all träning, hade järn och blodbrist. Fick vänta i två månader innan jag kunde göra någonting. Åt järntillskott. Började i mars springa på löpband ca 1 timme (8-9 km). Målet var att springa varannan dag och sedan börja simma igen. Detta fungerade två gånger i veckan men sedan tog det stopp, orkade inte mer. I slutet av mars gjorde en test att sluta med järn, värdena gick ned och jag kom inte vidare med löpningen. Har inte tränat alls sedan i maj. Jag försöker komma igång men blir helt slut och sover bort dagarna. Har inte problem med sköldkörtel och blodvärdena är nu bra. Alla värden är bra enligt läkaren. Om jag vilar en vecka kan jag känna mig lite bättre och ta en långpromenad men sedan brakar jag ihop igen. Alternativ medicinen (homeopat, kineseolog, hälsocoach) säger att jag har "trötta binjurar". Har på hälsocoachens inrådan provat Adreanal vilket resulterade i att jag sov när jag inte arbetade och fick sluta efter tre veckor. Jag är desperat för jag vill bli bra och jag vill börja träna igen och komma i form. Finns det någon på detta forum som vet vad detta kan vara och vad man skall göra? /S

mattilainen
2011-07-12, 20:27
det är nog bara att fortsätta gå till vårdcentralen för att bli remiterad någonstans där de kan sin sak.

Tror knappast det är någon som kommer komma med ett tips som löser allt utan det är sjukvården som gäller.

Vadå "trötta binjurar"? är det könshormoner den inte tillverkar tillräckligt av? för mycket kortisol? Du måste ju få reda på varför det är som det är.

Tolkia
2011-07-12, 20:57
Vad ansåg man var orsaken till din järnbrist? Järnbrist är ju inte en sjukdom i sig, utan ett symptom på att något annat är fel.

En annan fråga, som inte är ointressant i sammanhanget, är ju hur din träning har sett ut, och ditt liv i övrigt. Om det t.ex. är så att du helt har tränat sönder kroppen, så kan det ta tid att återhämta sig. Beroende på hur pissigt du har mått och mår, så är inte sedan i julas, d.v.s. ett halvår, så lång tid.

Jag tycker att du skall fimpa alternativandet och se till att få en ordentlig utredning. Bered dig dock på att ha tålamod; om du har varit dålig i ett halvår kommer det förmodligen inte att gå att snabbfixa.

Angel
2011-07-12, 21:03
Vad är trötta binjurar? Ett det en slängfas för olika endokrina sjukdomar? Såg hälsocoachen detta genom att titta dig djupt i ögonen?
Fortsätt du din utredning istället. Berätta för din läkare att du inte mår bättre.

Simmare
2011-07-13, 19:56
Har genomgått alla tänkbara undersökningar och orsaken till järnbristen är gissningsvis funnen. Anledningen till besök hos alternativmedicin är att vårdcentralen säger att de inte finner något mer. Allt ser bra ut men jag vet att något är fel, det är ju inte normalt att inte orka göra något alls utöver att gå till jobbet. Med trötta binjurar menar de att kroppen inte producerar tillräckligt med cortisol för att fungera bra. Deras teori är att jag stressat så mycket (var extemt stessad förra våren) och att binjurarna fungerar dåligt. Kanske handlar det bara om att jag måste vila mig frisk och att jag gick ut för snabbt i våras när jag började springa, skulle ha tagit det lite lugnare. Tack för era svar./S

Scratch89
2011-07-13, 20:14
Det är jättelätt att kolla dina nivåer av stresshormoner, be din läkare göra det. Du kan även titta upp värden för serotonin och liknande också.

Är du vegetarian/vegan? Du kanske har dåligt upptag av järn p.g.a brist på inre faktor.

Tolkia
2011-07-13, 20:30
Har genomgått alla tänkbara undersökningar och orsaken till järnbristen är gissningsvis funnen.
Då föreslår jag att du åtgärdar den (undantaget skulle väl vara om du är tjej och orsaken är stora menstruationer, det brukar vara lite svårt att göra något åt på egen hand).
Kanske handlar det bara om att jag måste vila mig frisk och att jag gick ut för snabbt i våras när jag började springa, skulle ha tagit det lite lugnare. Tack för era svar./S
Om du har en stressproblematik (och eventuell överträningsproblematik) i bakgrunden som är allvarlig nog att ge de symptom som du beskriver så är ett halvåt inte särskilt långt tid, och det är fullt möjligt att du helt enkelt haft för bråttom.