handdator

Visa fullständig version : Är det bättre att skippa träning ifall man ej kan äta efteråt?


ost
2011-07-12, 16:10
Jag har ofta anledningar till att skippa träningspasset. T.ex. ifall jag ej kan få i mig mat föräns 4-6 timmar efteråt. Jag har alltid haft för mig att det tar mer än det ger att inte få i sig mat efter passet.

Men detta är kanske något jag bara inbillar mig.

Så min fråga är ifall träningen ändå ger något. Varför jag inte kan äta efteråt beror på mina jobbtider. Oerhört oregelbundna tider.

limenka
2011-07-12, 16:13
Du tjänar mer på att träna :) Har du inte möjlighet till att dricka mjölk ens?

King Grub
2011-07-12, 16:14
Styrketräning + inget födointag ger en bättre proteinbalans än ingen styrketräning + inget födointag. I båda fallen är proteinbalansen negativ, men det är mindre negativ efter styrketräning. Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden även utan födo(protein)intag, även om den då inte kan bli stor nog att proteinbalansen skall bli positiv.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Det krävs dock bara några gram EAA efter träning för att det skall bli som i c-kolumnen i stället för som i a-kolumnen. Ett enkelt om än kanske oekonomiskt sätt är proteinbars, som man kan med sig och förvara var man än är.

vicarious
2011-07-12, 16:15
Ät något innan.

Annars undrar jag samma som ovanstående, har du inte möjlighet att ens dricka en proteindrink eller några deciliter mjölk? Måste vara ett väldigt extremt jobb om du inte kan det.

C.E.J.
2011-07-12, 16:18
Tycker du inte om att styrketräna ska du kanske inte göra det ens om du har möjlighet att äta efteråt.

blackindia
2011-07-12, 16:20
Jag hade inte gjort det iallfall. Är livrädd att ta på kroppens reserver efter som jag redan är smal som en sticka. Fast nått måste du väl kunna få i dig även om det inte är lagad mat. Proteinpulver blandat med vatten och några bananer eller vad som helst. Vad jobbar du med egentligen??? Kan du träna överhuvudtaget måste du väl också kunna äta nått??? Tonfisksallad? Mackor med stekta ägg på mm...

King Grub
2011-07-12, 16:21
Jag hade inte gjort det iallfall. Är livrädd att ta på kroppens reserver efter som jag redan är smal som en sticka

Som jag skrev, du tar mer på kroppens reserver i form av muskelprotein om du inte tränar och inte äter än om du tränar och inte äter.

ost
2011-07-12, 16:21
Tack så mycket för svaren. Visst har jag möjlighet att dricka mjölk/eaa efter passet. Det gör jag också, men trodde inte det skulle vara tillräckligt.

C.E.J. Missförstå mig inte, jag älskar att träna. Men då jag trott att träning utan mat efteråt tar mer än det ger så har jag ofta skippat träningspassen. Inte för att det är tråkigt, utan för att jag inte vill träna mig svagare. Men nu vet jag att det ändå är bättre med träning.

Tack så mycket!

King Grub
2011-07-12, 16:22
Visst har jag möjlighet att dricka mjölk/eaa efter passet.

Då är det inga problem överhuvudtaget. Kan du göra det två gånger dom där timmarna du nämner är det ännu bättre, eftersom den muskeluppbyggande effekten av ett sådant intag inte är så långt.

Adama
2011-07-12, 16:24
Matlåda, mackor, proteinbars, proteinshakes, frukt.. finns ju en del du kan käka efter du tränat.

ost
2011-07-12, 16:28
För er som undrar jobbar jag inom försvarsmakten. Jag vet aldrig när jag får tid till att träna. Kan vara så att jag får en timme till träning kl 8 på morgonen. Efter den timmen har jag andra uppgifter, så då kan jag inte sätta mig och äta matlåda. Lunchen kommer inte föräns kl 12. Gymmet stänger lagom tills jag slutar jobba så därför blir det ingen träning efter heller. (det är ett gratisgym så jag kan inte klaga på öppettiderna)

blackindia
2011-07-12, 16:47
För er som undrar jobbar jag inom försvarsmakten. Jag vet aldrig när jag får tid till att träna. Kan vara så att jag får en timme till träning kl 8 på morgonen. Efter den timmen har jag andra uppgifter, så då kan jag inte sätta mig och äta matlåda. Lunchen kommer inte föräns kl 12. Gymmet stänger lagom tills jag slutar jobba så därför blir det ingen träning efter heller. (det är ett gratisgym så jag kan inte klaga på öppettiderna)

Tänkte att det va nått sånt. Det roliga är att när jag gjorde lumpen gick jag upp i massa muskler trots att vi åt rätt så knasigt. Var jägare så man va ute i skogen hela tiden och käkade mest torrfoder. Ibland åt man bara en gång om dan. Tränade styrketräning de dagar man sov inne på kasern och då åt man ju iförsig oftast efter det (pizza eller tilldelad kvällsmat). Men som sagt köp en stor tunna proteinpulver o göm nånstans. Bara och blanda med vatten och kanske slänga i lite havreflingor också. Eller kör gainer med både kolhydrat o protein. Har du militärkläder kan du ju ha med dig en burk i fickan med nått pulver hela tiden så behöver du bara tillsätta vattnet när det blir aktuellt...

blackindia
2011-07-12, 16:55
Som jag skrev, du tar mer på kroppens reserver i form av muskelprotein om du inte tränar och inte äter än om du tränar och inte äter.

Tack! Bra att veta! Min hjärna är dock svårövertalad och jag vet med mig att mitt tänk sitter mer i hjärnan än vad jag vill erkänna.

Typ så här om man ska överdriva lite

Om jag är hungrig när jag ska träna känns det inte bra. Inga reserver!!!

Om jag istället sitter i soffan proppmätt nån gång! Hjälp! Jag håller på att bli fet!!!

Lätt överdrift men.... :Virro

thund
2011-07-12, 18:02
För er som undrar jobbar jag inom försvarsmakten. Jag vet aldrig när jag får tid till att träna. Kan vara så att jag får en timme till träning kl 8 på morgonen. Efter den timmen har jag andra uppgifter, så då kan jag inte sätta mig och äta matlåda. Lunchen kommer inte föräns kl 12. Gymmet stänger lagom tills jag slutar jobba så därför blir det ingen träning efter heller. (det är ett gratisgym så jag kan inte klaga på öppettiderna)

knegar också åt konungen, de gånger jag tränar på morgonen när det är arbetstid brukar jag ta en shake och en energybar efter brukar räcka till lunchen, beroende på vilka aktiviteter man ska genomföra fram till lunch så brukar jag ta med extra energybars, shake eller dylikt.

sen har vi tagit upp med våra befäl att vi vill att de ska planera in så fyspassen ligger före lunch eller middagen.

ATJL
2011-07-12, 18:10
Ost: Vilket regemente/flottilj/marinbas pratar vi om?
MVH

ost
2011-07-12, 18:24
Ost: Vilket regemente/flottilj/marinbas pratar vi om?
MVH

Inget regemente/flottilj/marinbas, snarare en liten gren inom försvarsmakten. Vågar inte säga exakt vad då jag försöker hålla mig anonym och många av mina kollegor hänger här. Hoppas du förstår :)

Vanish
2011-07-12, 19:24
Edit: Hade inte uppdaterat tråden på flera timmar så pucktolva!