handdator

Visa fullständig version : Dum fråga..


OnMyWay
2011-07-12, 13:01
Hej.

Varför verkar det som alla är så störtkåta i marklyft? :S

Visst, det är bra att ha en stark ländrygg, men det är ju inte direkt en synlig muskel..

Kan någon förklara? :)

/total marklyfts-nybörjare

Juxta
2011-07-12, 13:04
Du tränar ju inte bara ländryggen i marklyft....

Linoftw
2011-07-12, 13:06
Kan inte säga varför andra är kåta i den, men jag själv gillar den bara för den är skön att köra, får alltid ett leende på läpparna när jag ser att jag ska köra marklyft inom dagens slut :)

Trashcan
2011-07-12, 13:07
Man tränar baksida lår, framsida lår, ländrygg, övre rygg, grepp, mage, och massa andra stabiliserande muskler. Ger väldigt bra stabilitet i hela kroppen.

pialia
2011-07-12, 13:08
Hej.

Varför verkar det som alla är så störtkåta i marklyft? :S

Visst, det är bra att ha en stark ländrygg, men det är ju inte direkt en synlig muskel..

Kan någon förklara? :)

/total marklyfts-nybörjare

I vilken värld är erectors inte synliga?

http://www.mikesgym.org/wod/images/pisarenko.jpg

RLPxwuGUZBY

Ponitus
2011-07-12, 13:11
Simpel men ack så skön övning. "Bara" lyfta en stång från marken.
Personligen älskar jag marklyft för att man verkligen känner hur i princip hela kroppen tar i.

BengtBurk
2011-07-12, 13:12
Ländryggen är synlig, marklyft är en tävlingsgren och går därför att jämföra med andra (=kul), marklyft är en av de mest kompletta övningarna osv...

kaer
2011-07-12, 13:14
Enkelheten i det. plus att det är den övning man(jag iallafall) flyttar mest vikt i, och det är ju alltid skönt.

manekin
2011-07-12, 13:17
OT...gillar killens (han som sitter ner på den svartvita bildens) blick...haha

Pjotor
2011-07-12, 13:19
Det kanske låter oväntat, men en del av oss tränar faktiskt för att bli starka i första hand och inte för att få synliga muskler.

Det finns få övningar som bygger trapezius lika bra som tunga marklyft.

z_bumbi
2011-07-12, 13:29
Nästan all träning bygger på att man lägger en vettig grund och för styrketräning betyder det oftast att man tränar övningar där det är lätt att bli starkare samt som tränar bålen. Marklyft är för många en sådan övning även om det självklart går att välja andra övningar som ger liknande effekt.

Lindrian
2011-07-12, 13:36
Det kanske låter oväntat, men en del av oss tränar faktiskt för att bli starka i första hand och inte för att få synliga muskler.

Det finns få övningar som bygger trapezius lika bra som tunga marklyft.

+1

Mina traps ser ut som monster när jag kör marklyft. Ingen annan övning kommer ens i närheten av det.

Gädda
2011-07-12, 13:37
Kör den främst för att jag tycker den gör träningen tidseffektiv eftersom man tränar så många muskler i en och samma övning. Dessutom brukar jag justera utförandet beroende på om jag vill den ska ta mer på en viss muskelgrupp (tränar inte styrkelyft). Som någon redan nämnt är det också en ypperlig trapzövning.

Eddie Vedder
2011-07-12, 13:46
Träningen är betydligt mindre rolig under perioder när jag tvingats stryka marklyften. Utan marklyft och böj är det knappt kul alls att styrketräna tycker jag.

Jokester
2011-07-12, 13:48
Marklyft är väl en av de, kanske den mest funktionella övningen av alla dessutom? Den tar ju i nästan hela kroppen.

Fernicus
2011-07-12, 13:57
1. Tränar du bara muskler som är "synliga"?
2. Marklyft är den ultimata mans-övningen. Glöm bänkpress och störst biceps, den som markar mest är den egentlige alfahannen.

rooz
2011-07-12, 15:15
1. Tränar hela kroppen, med en övning!
2. Mina traps har utvecklats som tusan på 7 månader, jag har tränat mark lika länge. Sammanträffande? Icke!
3. Samma med erektorerna, växt på som tusan!


Och känslan av att det svartnar för ögonen och jag flyter ut i universum, nås endast med tunga mark*cupid*

Jokester
2011-07-12, 15:29
1. Tränar hela kroppen, med en övning!
2. Mina traps har utvecklats som tusan på 7 månader, jag har tränat mark lika länge. Sammanträffande? Icke!
3. Samma med erektorerna, växt på som tusan!


Och känslan av att det svartnar för ögonen och jag flyter ut i universum, nås endast med tunga mark*cupid*


hahaha epic :thumbup:

Vanish
2011-07-12, 15:44
Nästan all träning bygger på att man lägger en vettig grund och för styrketräning betyder det oftast att man tränar övningar där det är lätt att bli starkare samt som tränar bålen. Marklyft är för många en sådan övning även om det självklart går att välja andra övningar som ger liknande effekt.

Vad är det för övningar man skulle behöva köra för att ersätta marklyft, om man av någon anledning inte kan köra detta? Inom rimliga gränser nu då...

Rusk
2011-07-12, 15:58
Vad är det för övningar man skulle behöva köra för att ersätta marklyft, om man av någon anledning inte kan köra detta? Inom rimliga gränser nu då...

Ryggresningar för erector, shrugs för traps, grippers för grepp, div magövningar samt underarmscurl (underarmar tränas ju dock rätt bra i nästan alla rygg/biceps övningar).
När det kommer till främre delen av benen så tycker jag inte normala mark tar något vidare på dom, kör man dock djupa så är det andra grejer.
Sen när det kommer till bakre delen av benen så tränas dom la rätt skapligt av mark men inte i närheten av tex raka marklyft.

Vanish
2011-07-12, 16:12
Ryggresningar för erector, shrugs för traps, grippers för grepp, div magövningar samt underarmscurl (underarmar tränas ju dock rätt bra i nästan alla rygg/biceps övningar).
När det kommer till främre delen av benen så tycker jag inte normala mark tar något vidare på dom, kör man dock djupa så är det andra grejer.
Sen när det kommer till bakre delen av benen så tränas dom la rätt skapligt av mark men inte i närheten av tex raka marklyft.

Se där ja. Tack för klarheten i detta!

Huppi
2011-07-12, 20:26
http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlift#Muscles_involved

BengtBurk
2011-07-12, 23:00
1. Tränar hela kroppen, med en övning!
2. Mina traps har utvecklats som tusan på 7 månader, jag har tränat mark lika länge. sammanträffande? Icke!
3. Samma med erektorerna, växt på som tusan!


Och känslan av att det svartnar för ögonen och jag flyter ut i universum, nås endast med tunga mark*cupid*

:d

Sushipinne
2011-07-13, 01:42
Hej.

Varför verkar det som alla är så störtkåta i marklyft? :S

Visst, det är bra att ha en stark ländrygg, men det är ju inte direkt en synlig muskel..

Kan någon förklara? :)

/total marklyfts-nybörjare

För att man oftast tar 100+.. och det ska vara någon merit...

mikaelj
2011-07-13, 07:04
För att man oftast tar 100+.. och det ska vara någon merit...

100+ i marklyft är inte en merit. :-)

z_bumbi
2011-07-13, 07:25
Vad är det för övningar man skulle behöva köra för att ersätta marklyft, om man av någon anledning inte kan köra detta? Inom rimliga gränser nu då...

Det beror på vad du kör för övningar i övrigt men det är väldigt sällan man behöver plocka ihop ett helt batteri av övningar då musklerna i alla fall tränas på något sätt.

rooz
2011-07-13, 07:40
För att man oftast tar 100+.. och det ska vara någon merit...
300% av kv eller 280+. Då kan vi börja snacka meriter!

Illustrerade mannen
2011-07-13, 08:29
1.
Och känslan av att det svartnar för ögonen och jag flyter ut i universum, nås endast med tunga mark*cupid*

Håller med! Fick jag av någon anledning endast köra en övning skulle det utan tvekan vara mark.
Tänkte trycka en t-shirt med texten "Marklyft byggde denna vackra kropp!", men pallade inte riktigt...

Till TS: Ge övningen några veckor - fråga någon rutinerad gammal räv på gymet hur man gör, var inte så viktkåt i början - efter en tid kommer den där underbara känslan!*drool*

Backontrack
2011-10-18, 16:46
Jag skaffade nyss medlemskap på ett nytt gym, och först idag märkte jag att de har skyltar vid speglarna "Obs, marklyft förbjudna. De förstör golvet." Fruktansvärt irriterande.
Någon som kan tipsa mig om en eller två konkreta ersättningsövningar som kompletterar tredagarsprogrammet. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555)?
Jag är nybörjare på marklyft.
Rusks tips är ju bra, men jag har redan bytt ut omvända ryggresningar mot vanliga ryggresningar.
Och nej, byta gym är tyvärr inte ett alternativ.

Gorilla
2011-10-18, 18:45
Jag skaffade nyss medlemskap på ett nytt gym, och först idag märkte jag att de har skyltar vid speglarna "Obs, marklyft förbjudna. De förstör golvet." Fruktansvärt irriterande.
Någon som kan tipsa mig om en eller två konkreta ersättningsövningar som kompletterar tredagarsprogrammet. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555)?
Jag är nybörjare på marklyft.
Rusks tips är ju bra, men jag har redan bytt ut omvända ryggresningar mot vanliga ryggresningar.
Och nej, byta gym är tyvärr inte ett alternativ.

Ta ner skylten och lägg den under viktkakorna, vips så är både golvet skyddat och skylten borta :)

Byt gym, inget bra gym har någonsin satt upp en skylt om att man inte får köra marklyft. Be om pengarna tillbaka.

werpa
2011-10-18, 19:01
vadå mark inte tränar synliga muskler?

Finns ju inget coolare en två feta kotletter, som syns under varje tröja så fort du böjer det minsta på kroppen eller om det blåser lite:)

Sedan är det en grym övning för stabiliteten i kroppen.

Godfella
2011-10-18, 19:03
Jag känner mig manlig när jag kör marklyft.

Robbmeister
2011-10-18, 19:13
Jag skaffade nyss medlemskap på ett nytt gym, och först idag märkte jag att de har skyltar vid speglarna "Obs, marklyft förbjudna. De förstör golvet." Fruktansvärt irriterande.
Någon som kan tipsa mig om en eller två konkreta ersättningsövningar som kompletterar tredagarsprogrammet. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555)?
Jag är nybörjare på marklyft.
Rusks tips är ju bra, men jag har redan bytt ut omvända ryggresningar mot vanliga ryggresningar.
Och nej, byta gym är tyvärr inte ett alternativ.

Byt gym för det låter ganska kasst om man inte ens får köra mark. Ett gymgolv bör tåla lite stötar.

LillSkalman
2011-10-18, 19:14
Tycker det är alderles för mycket hissande av marklyft här! Alla som är nått vet ju att det är en gammal outdated pissövning och borde slängas ut ur alla seriösa träningsscheman. Pff!

Backontrack
2011-10-19, 12:18
Byt gym, inget bra gym har någonsin satt upp en skylt om att man inte får köra marklyft. Be om pengarna tillbaka.

Nej, det är inget bra gym. Men det är det enda på rimligt avstånd, så det är det här jag har att jobba med tyvärr.

apfel
2011-10-19, 12:39
Tycker det är alderles för mycket hissande av marklyft här! Alla som är nått vet ju att det är en gammal outdated pissövning och borde slängas ut ur alla seriösa träningsscheman. Pff!
*troll*

Gorilla
2011-10-19, 14:47
Nej, det är inget bra gym. Men det är det enda på rimligt avstånd, så det är det här jag har att jobba med tyvärr.

Finns det en lyftbur med ställbara armar så kan du köra kronlyft från dessa (övre halvan av ett marklyft). Om detta inte finns kan du lägga en viktkaketrave på marken och köra mark från dem. Du kan även köra raka marklyft med hantlar.

Med dessa två övningar har du täckt upp marklyftets rörelseomfång utan att ta sönder golvet.

Robbmeister
2011-10-19, 14:58
Tycker det är alderles för mycket hissande av marklyft här! Alla som är nått vet ju att det är en gammal outdated pissövning och borde slängas ut ur alla seriösa träningsscheman. Pff!

Haha seriöst eller inte ? :laugh:

Backontrack
2011-10-20, 11:14
Finns det en lyftbur med ställbara armar så kan du köra kronlyft från dessa (övre halvan av ett marklyft). Om detta inte finns kan du lägga en viktkaketrave på marken och köra mark från dem. Du kan även köra raka marklyft med hantlar.

Tack!

exor
2011-10-20, 12:11
Bara jag som växer utan mark? :)

madballz
2011-10-20, 12:24
Marklyft tycker jag är en utav dem roligaste övningarna, sen att det är en helkropps övning gör bara allt så mycket bättre! Jag tycker inte att man ska strunta i marklyft!

Eddie Vedder
2011-10-20, 12:27
Bara jag som växer utan mark? :)

Nej. Jag tror inte att mina estetiska resultat skulle bli sämre om jag skippade böj och mark. Däremot skulle träningen bli dödstråkig. Jag tyckerhelt enkelt att det är väldigt kul och det känns som att min kropp får en mer rejäl träning om de övningarna inkluderas.

Silveta
2011-10-20, 12:31
Nej. Jag tror inte att mina estetiska resultat skulle bli sämre om jag skippade böj och mark. Däremot skulle träningen bli dödstråkig. Jag tyckerhelt enkelt att det är väldigt kul och det känns som att min kropp får en mer rejäl träning om de övningarna inkluderas.

Mark och böj är de enda två övningar som får mig att vilja lägga mig i fosterställning i duschrummet, sugandes på min tumme och ropa på mamma.

Hade aldrig kunnat byta ut dem tror jag.

Danne2k
2011-10-20, 14:17
Det är väl kombinationen. Egentligen världens enklaste övning och mest natrurliga rörelse; lyft en stång från marken, släpp ner, färdig. Samtidigt som det enligt mig är den mest komplexa övningarna av alla att "få till" teknikmässigt om man vill lyfta tungt. Det motsägelsefulla, och kombinationen av att något som egentligen är så "lätt", kan vara så svårt, tror jag bidrar till charmen.

Förutom då att det är den övningen där man klarar av allra mest vikt (vilket säkert redan nämnts!), förstås.

Redhaad
2011-10-20, 15:56
Tycker det är alderles för mycket hissande av marklyft här! Alla som är nått vet ju att det är en gammal outdated pissövning och borde slängas ut ur alla seriösa träningsscheman. Pff!

Jag hoppar du driver nu. *gah!**mini*mini

Rakanichy
2011-10-20, 20:08
Själv tycker jag inte om Marklyft och Böj, ben över huvud taget. Men jag kör det, då det skall köras utan att ifrågasätta. Jag har skolats väl.

Silveta
2011-10-21, 05:57
Själv tycker jag inte om Marklyft och Böj, ben över huvud taget. Men jag kör det, då det skall köras utan att ifrågasätta. Jag har skolats väl.

Böj och mark är nog något man får lära sig att älska, lite som whisky

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Linjedomarn
2011-10-21, 20:59
För man blir stark av den och alla bryr sig inte om att se snygg ut..

willtjam
2011-10-21, 21:03
Böj och mark är nog något man får lära sig att älska, lite som whisky

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Så otroligt sant!