handdator

Visa fullständig version : Borde jag deffa överhuvud taget?


seriegubben
2011-07-12, 10:42
Hej kära kolozzeum medlemmar!

Det är såhär att jag har deffat i en vecka nu. Medan jag hellre har en lust att bygga muskler och därför ligga i en s.k. "bulk", för att bli stor och stark (tänk Arnold :)), så har jag en föga vacker mage med medföljande kärlekshandtag som jag tänkte att det kanske var bäst att ta tag i innan jag går helt out med min quest för att bli stor och stark. Mina mått är:

Ålder: 21 år
Vikt: 77 kg
Längd: 175,5 kg

Här är ett par bilder på mig, tagna för 2 veckor sedan:

http://i58.photobucket.com/albums/g273/master_oblivion/DSC00150.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g273/master_oblivion/DSC00151.jpg

Som ni ser är jag för tillfället allt annat än stor och stark. Den visionen ligger några är i framtiden, men man måste ju börja någon gång. Jag har tidigare tränat "seriöst" (notera citationstecknen) i ca 2 år med oproduktiva hög repetitions styrketräningspass. Varför jag fortsatte med samma träningsupplägg trots att jag inte såg resultat vet jag ej idag. Numera tränar jag såhär för att nå mina mål (alltså att bli stor och stark, men jag tänkte att jag inte skulle ändra mitt träningsupplägg under deffen, men likväl mitt kostintag):

Måndag: styrketräning, 45 min
Tisdag: konditionsträning med intervaller, 30-40 min
Onsdag: styrketräning, 45 min
Torsdag: konditionsträning med intervaller, 30-40 min
Fredag: styrketräning, 45 min

Jag kör helkroppspass på styrketräningen, med tunga vikter och få repetitioner. Kort och gott kan man säga att jag följer träningsupplägget i Jason Ferruggias bok "Muscle Gaining Secrets".

När jag tränar för att bli stor och stark har jag märkt att det är bäst om jag ligger på runt 2500-2750 kcal varje dag (detta är väl en bra kcal nivå att ligga på för en kille som jag om man vill bygga, generellt sett alltså?). Nu under deffan ligger jag på ca 1500 kcal varje dag (med medföljande hungerskänslor, mind you). Ett exempel på hur jag äter under en dag nu såhär när jag deffar är:

07.00: 1 dl havregrynsgröt, 2 dl mellanmjölk, 100 g keso 4%, 1 ägg 60 g, 1 äpple 260 g
10.00: Gold Standard 100% Whey proteindrink (120 kcal, 25 g protein)
12.30: Pasta fullkorn 75 g, köttfärssås på nötfärs 210 g
15.30: Gold Standard 100% Whey proteindrink
18.00-19.00: 1 dl ris fullkorn, nöt filé 160 g
21.00-22.00: 1 banan 125 g

När jag bulkar skulle man kunna säga att jag äter på samma sätt, men med mer mat och inslag av diverse nötter som mandlar och cashewnötter etc. för att få upp mitt kcal behov.

Jag hoppas att jag i ert tyckte tränar och äter bra (i annat fall måste ni säga till!), och jag undrar nu med utgång från det jag skrivit och bilderna på mig själv, om ni tycker att jag borde fortsätta med detta upplägg för att deffa eller om jag borde skippa deffningen och satsa på styrketräningen?

Tack i förhand för era svar! :)

vicarious
2011-07-12, 11:10
Deffa och satsa på styrketräningen.

osk
2011-07-12, 11:11
Bulka inte direkt. Ligg på +/-0 ett tag åtminstone. Finns mkt "att ta på" innan du måste bulka.

Lycka till!

Edit: Gör som Vicarious säger.

seriegubben
2011-07-12, 11:25
Deffa och satsa på styrketräningen.

Om det är det enhetliga beslutet så är det klart att jag testar det. Jag har förstått att man kan bygga muskler även utan att ligga på ett kaloriöverskott, även om jag inte förstår varför. Jag förstår å andra sidan inte varför man endast skulle kunna bygga om man ligger på ett kaloriöverskott.

Om jag deffar och satsar på styrketräningen, vad kommer det att ha för effekt? Och borde jag i samband med detta skippa konditionsträningen? Det känns ju sådär. Hjärtat är ju kroppens viktigaste muskel. Jag vet att styrketräning och konditionsträning är två motsatta principer (än en gång förstår jag inte varför ;)), men är det verkligen värt att strunta i konditionen för det? Kan man inte ha en stadig uppgång i muskelmassa även om man konditionstränar två ggr i veckan?


Bulka inte direkt. Ligg på +/-0 ett tag åtminstone. Finns mkt "att ta på" innan du måste bulka.

Lycka till!

Edit: Gör som Vicarious säger.

Vad menar du med att det finns mycket att "ta på"? :) Och om jag ligger +/- 0 så går jag ju varken upp i vikt eller ner. Jag bränner väl då varken fett eller bygger muskler? Eller så är det inte alls så? Med största sannolikhet så är det ju det sistnämnda, men jag vet inte varför?

Tack för era svar hursomhelst! :)

vicarious
2011-07-12, 11:33
Om jag deffar och satsar på styrketräningen, vad kommer det att ha för effekt? Och borde jag i samband med detta skippa konditionsträningen? Det känns ju sådär. Hjärtat är ju kroppens viktigaste muskel. Jag vet att styrketräning och konditionsträning är två motsatta principer (än en gång förstår jag inte varför ;)), men är det verkligen värt att strunta i konditionen för det? Kan man inte ha en stadig uppgång i muskelmassa även om man konditionstränar två ggr i veckan?

Den önskvärda effekten är ju att du går ner i fettvikt samtidigt som du behåller alla muskler eller till och med lyckas öka i muskelmassa.

Konditionsträningen är valfri men självklart kan du öka i muskler trots att du tränar kondition två gånger i veckan.


Och om jag ligger +/- 0 så går jag ju varken upp i vikt eller ner. Jag bränner väl då varken fett eller bygger muskler? Eller så är det inte alls så? Med största sannolikhet så är det ju det sistnämnda, men jag vet inte varför?


Bygga muskler, bryta ner muskler, lagra in fett och bränna fett är alla processer som pågår konstant, dygnet runt, hela tiden men i olika stor utsträckning.

Dessutom ligger man aldrig på exakt kaloribalans. Det är en grov förenkling att något sådant ens existerar. Allting beror på vilken tidsperiod man väljer att titta på.

kvp
2011-07-12, 12:00
Tycker du ska deffa om du vill. Du är inte så smal, ser ut att vara lite muskler där under trots allt! din vikt är det inget fel alls på men om du vill deffa så kör på en målvikt 70-72kg

TheIsh
2011-07-12, 12:33
Ta inte det här på fel sätt..

My point: https://docs.google.com/viewer?url=http://www.physther.org/content/64/4/510.full.pdf&embedded=true&chrome=true&pli=1

Fix: http://inhumanexperiment.blogspot.com/2009/11/5-simple-exercises-for-correcting.html

Du kanske bara har massiva glutes, svårt att se när du inte har med benen från sidan.

Google: http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=anterior+pelvic+tilt&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=anterior+p

Jonas N
2011-07-12, 14:33
Om du ersatt något eller flera av dina kolhydratkällor (ris, pasta, gröt, frukt) med grönsaker (broccoli osv) och lagt in mer proteinrik fast föda så hade du nog sluppit gå hungrig. Säger inte du ska utesluta kolhydrater ur din kost men ser ut som du får i dig lite väl mycket. Jag hade haft kvar gröten och fått resten från grönsaker.

apagul
2011-07-12, 15:29
Du svankar mycket, försök bli av med din ankrygg. Så slipper du problem med ryggen.

Om du inte märker resultat av styrketräningen så kan de vara en ide att sluta konditionsträna.

Fartman
2011-07-12, 15:43
Hej kära kolozzeum medlemmar!

Det är såhär att jag har deffat i en vecka nu. Medan jag hellre har en lust att bygga muskler och därför ligga i en s.k. "bulk", för att bli stor och stark (tänk Arnold :))

Du har just påbörjat en diet men är egentligen inte sugen på att deffa. Du har som mål att bli stor och stark och är inte direkt smällfet (du är väl typ lönnfet ungefär, ser säkert inte fet ut påklädd). Jag tror nog du kan låta deffen vänta, om du inte är så motiverad så kommer det bara bli tråkigt. Jag tycker också att du gott kan sluta tänka så hårt i banorna "deff eller bulk". Ät bra "vanlig" mat utan att räkna kalorier (du kan räkna protein om du vill), ät ordentligt, dvs så att du är mätt och känner att du orkar prestera i gymmet. Skippa däremot snask och annat onödigt trams som man inte behöver.
Träna hårt, se till att öka dina träningsvikter i dom stora övningarna. Kolla vågen då och då om du är rädd för att lägga på dig för mycket vikt.

seriegubben
2011-07-12, 21:35
Den önskvärda effekten är ju att du går ner i fettvikt samtidigt som du behåller alla muskler eller till och med lyckas öka i muskelmassa.

Konditionsträningen är valfri men självklart kan du öka i muskler trots att du tränar kondition två gånger i veckan.



Bygga muskler, bryta ner muskler, lagra in fett och bränna fett är alla processer som pågår konstant, dygnet runt, hela tiden men i olika stor utsträckning.

Dessutom ligger man aldrig på exakt kaloribalans. Det är en grov förenkling att något sådant ens existerar. Allting beror på vilken tidsperiod man väljer att titta på.

Tack för ditt ypperliga svar!

Det är väl just det här med bulk och deff som jag har lite svårt att förstå, trots din förklaring. Det kanske inte så konstigt dock. Jag har ju ingen koll alls på fysiologin runt träning. Kanske är det inte nödvändigt för att uppnå resultat, men eftersom en såpass stor del av min vardag kretsar kring träningen och kosten så vore det kul att veta exazkt varför man förespråkar kaloriöverskott vid byggning och kaloriunderskott vid fettminskning. Har du någon bra länk som mer utförligt diskuterar det här tro? :)

Tycker du ska deffa om du vill. Du är inte så smal, ser ut att vara lite muskler där under trots allt! din vikt är det inget fel alls på men om du vill

deffa så kör på en målvikt 70-72kg

Tack du, jag hoppas att dessa muskler kan få lite fritt spelrum för det nakna ögat inför nästa sommar! Jag skall satsa på att fortsätta min deff, men jag måste nog öka på

kaloriintaget en aningen. Idag var jag så svag av hunger (och då är jag faktiskt inte överkänslig, vill jag påstå) att jag inte orkade träna. Så kan vi ju inte ha det.

Tack vare ännu en ypperlig och hjälpsam medlem här på forumet, nifo6, så har jag förstått att jag räknade fel med Harris-Benedict ekvationen. Utan aktivitetsfaktor får jag

fram 1862 kcal med den rätta beräkningen, och med aktivitetsfaktor 1.5 blir det 2793 minus 500=2293 kcal. Tack och lov, för jag trodde jag skulle storkna av hunger! :)

Ta inte det här på fel sätt..

My point: https://docs.google.com/viewer?url=http://www.physther.org/content/64/4/510.full.pdf&embedded=true&chrome=true&pli=1

Fix: http://inhumanexperiment.blogspot.com/2009/11/5-simple-exercises-for-correcting.html

Du kanske bara har massiva glutes, svårt att se när du inte har med benen från sidan.

Google: http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=anterior+pelvic+tilt&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=anterior+p

Du, precis som alla andra som gjort denna observation, har helt klart rätt. Och snälla nån, självklart tar jag inte åt mig av konstruktiv kritik. Det är ju bara bra att ni

poängterar sånt här på kolozzeum. Det här är knappast platsen att vara finkänslig över sitt faktiska utseende och förutsättningar ;)

Jag arbetar hursomhelst med en sjukgymnast sedan några veckor sedan med övningar som kan rätta till det här problemet. Några av de övningar jag nyttjar finner jag i din

ypperliga länk.

Du har just påbörjat en diet men är egentligen inte sugen på att deffa. Du har som mål att bli stor och stark och är inte direkt smällfet (du är väl typ lönnfet ungefär, ser säkert inte fet ut påklädd). Jag tror nog du kan låta deffen vänta, om du inte är så motiverad så kommer det bara bli tråkigt. Jag tycker också att du gott kan sluta tänka så hårt i banorna "deff eller bulk". Ät bra "vanlig" mat utan att räkna kalorier (du kan räkna protein om du vill), ät ordentligt, dvs så att du är mätt och känner att du orkar prestera i gymmet. Skippa däremot snask och annat onödigt trams som man inte behöver.
Träna hårt, se till att öka dina träningsvikter i dom stora övningarna. Kolla vågen då och då om du är rädd för att lägga på dig för mycket vikt.

Jag skapade den här tråden delvis för att jag innerst inne ville att ni skulle bekräfta mina förhoppningar om att det inte är "nödvändigt" för mig att deffa, då jag hittills gått runt och hungrat något oerhört. Tack vare användaren nifo6, som jag nämnde ovan, så har jag kommit underfund med att jag lyckades med det fantastiska konststycket att räkna fel. Jag får lov att ha i mig fler kalorier, tack och lov. Nu känns inte deffen lika hård rent psykiskt, och jag känner att den kan prioriteras.

Annars tycker jag verkligen att du har rätt i allt du säger. Jag är dessvärre sådan till personligheten att jag gärna gräver in mig själv i ett ämne till absurdum, vilket ofta plågar mig mer än det gynnar mig. Det vara dumt av mig att tänka alldeles för mycket i termerna bulk och deff, precis som du säger, eftersom det inte riktigt verkar förhålla sig så med fysiologin när det kommer till att bygga muskler och förlora fett. Återigen skulle jag vilja efterfråga en länk som förklarar hur det förhåller sig lite bättre.

Jag tackar verkligen er alla för era fantastiska svar. Ni grabbar och tjejer på kolozzeum sviker verkligen aldrig. Fantastiskt bra forum :)

TheIsh
2011-07-13, 06:16
Bra bra :) Har tränat bort en del själv. Vissa övningar som skulle göra under gjorde inget alls för mig :s Bästa enligt erfarenhet: http://www.youtube.com/watch?v=f7LpKdLoF3A
Fast jag tittar neråt med hakan i bröstet och armarna hängandes längs med kroppen.
Tog ett tag innan jag "hittade rätt" men sen kom resultaten.

Fredrik_S
2011-07-13, 06:43
Kanske är det inte nödvändigt för att uppnå resultat, men eftersom en såpass stor del av min vardag kretsar kring träningen och kosten så vore det kul att veta exazkt varför man förespråkar kaloriöverskott vid byggning och kaloriunderskott vid fettminskning. Har du någon bra länk som mer utförligt diskuterar det här tro? :)


Jag tycker det är vannsinne att förespråka ett kaloriöverskott när man har fett på kroppen. Ett tillräckligt proteinintag och en lätt kalorirestriktion Är tusen gånger hälsosammare och MYCKET bättre enligt mig när det finns fett på kroppen man vill bli av med.
Bulk konceptet är till för supermagra personer eller väldigt avancerade kroppsbyggare som måste passera platåer.

vicarious
2011-07-13, 07:17
Jag tycker det är vannsinne att förespråka ett kaloriöverskott när man har fett på kroppen. Ett tillräckligt proteinintag och en lätt kalorirestriktion Är tusen gånger hälsosammare och MYCKET bättre enligt mig när det finns fett på kroppen man vill bli av med.
Bulk konceptet är till för supermagra personer eller väldigt avancerade kroppsbyggare som måste passera platåer.

Håller med.

seriegubben
2011-07-13, 11:40
Bra bra :) Har tränat bort en del själv. Vissa övningar som skulle göra under gjorde inget alls för mig :s Bästa enligt erfarenhet: http://www.youtube.com/watch?v=f7LpKdLoF3A
Fast jag tittar neråt med hakan i bröstet och armarna hängandes längs med kroppen.
Tog ett tag innan jag "hittade rätt" men sen kom resultaten.

Härligt att det fixade sig! Det kommer väl för mig med :) det är trots allt föga vackert med en sådan look på stranden!

Jag tycker det är vannsinne att förespråka ett kaloriöverskott när man har fett på kroppen. Ett tillräckligt proteinintag och en lätt kalorirestriktion Är tusen gånger hälsosammare och MYCKET bättre enligt mig när det finns fett på kroppen man vill bli av med.
Bulk konceptet är till för supermagra personer eller väldigt avancerade kroppsbyggare som måste passera platåer.

På så sätt. Jamen då fortsätter jag väl med den bana jag radat upp! :)

Två frågor till dock: Harris-Benedict ekvationen ger mig ett kalori intag på 2700 om jag knappar in att jag har en stressfaktor på 1,5. Drar jag bort 500 kcal blir det 2300, men är det tillåtet att även räkna med den mängd kcal jag gör av med under de diverse aktiviteter som min träning innefattar? Alltså; eftersom jag gör av med ca 200-250 kcal under ett av mina styrketräningspass, är det tillåtet att räkna med det och sätta mitt dagliga kcal intag till 2550 (2550 - 250 = 2300)? Det är ju energi in vs energi ut som på det stora är avgörande?

Och så undrar jag om man skall ändra stressfaktorn och kcal intaget under vilodagar (för min del helgerna) eller om det är ok om man äter på samma sätt under hela veckan?

Fredrik_S
2011-07-13, 11:59
siffrorna är bara till för att få ett lite hum om vad man kan tänkas behöva. Så man inte äter 4000 när man behöver 2500 tex eller tvärtom.
Det är på den vanliga vågen du ser om du går upp eller ner i vikt, inga tabeller kan förutspå exakt vad just du behöver hur komplicerade och fina dom än ser ut.... Felmarginalen är på flera hundra kalorier i sådana tabeller...

Finlir på några hundra kalorier går inte att räkna på det är så försvinnande lite.
Testa ett fast kaloriintag och ät ungefär lika mycket varje dag. Man behöver/bör inte justera från dag till dag bara för man råka göra av med lite mer eller mindre.

nifo6
2011-07-14, 19:14
Härligt att det fixade sig! Det kommer väl för mig med :) det är trots allt föga vackert med en sådan look på stranden!



På så sätt. Jamen då fortsätter jag väl med den bana jag radat upp! :)

Två frågor till dock: Harris-Benedict ekvationen ger mig ett kalori intag på 2700 om jag knappar in att jag har en stressfaktor på 1,5. Drar jag bort 500 kcal blir det 2300, men är det tillåtet att även räkna med den mängd kcal jag gör av med under de diverse aktiviteter som min träning innefattar? Alltså; eftersom jag gör av med ca 200-250 kcal under ett av mina styrketräningspass, är det tillåtet att räkna med det och sätta mitt dagliga kcal intag till 2550 (2550 - 250 = 2300)? Det är ju energi in vs energi ut som på det stora är avgörande?

Och så undrar jag om man skall ändra stressfaktorn och kcal intaget under vilodagar (för min del helgerna) eller om det är ok om man äter på samma sätt under hela veckan?

Om du har räknat in styrketräningen i aktivitetsfaktorn så kan du inte räkna den en gång till. Försök få fram en aktivitetsfaktor med all aktivitet. Det skiljer ju från dag till dag givetsvis, men försök hitta ett snitt. Precis som Fredrik.S säger så blir tabellen ett verktyg för att få ett hum om vart man ska ligga. Kör samma kaloriintag varje dag, det jämnar ut sig över tid. Och så kommer du lära dig mycket under resan gång och kan laborera när du fått erfarenhet och lärt känna din kropp. Det är mycket individuellt i sånt här. Finna liksom inga givna svar utan det är just mycket erfarenhet och känsla för sin kropp. Men det här fixar du;)