handdator

Visa fullständig version : Personkemi: att vara på samma våglängd?


mikaelj
2011-07-12, 09:48
Personkemi. Våglängd. Känsla av gemenskap. Vad är det som utgör den?

En gång i tiden tänkte jag att det var att ha gemensamma intressen. När jag blev äldre och umgåtts med olika sorters människor att det inte behövs för att trivas med någon.

Är det att tycka lika om saker man upplever? Det tror jag inte heller, för man kan ha givande diskussioner när man har olika åsikter. Givet att man har någon sorts grund så att man ändå har något gemensamt.

Det leder oss till det som är kvar som jag kan tänka på, ett abstrakt begrepp som vi kan kalla "referensram". Det är skiljt från ovanstående, i att man kan ha olika åsikter om saker men på en underliggande nivå har man samma sorts ... filter, i brist på ett bättre ord, vilket man ser och berättar om sina upplevelser.

Det svarar fortfarande inte på min fråga, för jag tror inte att det är tvunget att man måste ha en upplevelse att berätta om för att känna gemenskap. Jag tror att det är något som beskrivs på ett annat sätt.

Eftersom jag inte har blivit klokare av mina konstaterande kvarstår frågan: Vad innebär personkemi, våglängd, eller vad man nu vill kalla det?

Kwon
2011-07-12, 09:49
Nej man kan ha bra kemi och vara på samma våglängd trots olika intressen.

Gemensamma intressen är inte ett måste.

tearz
2011-07-12, 09:51
Nej man kan ha bra kemi och vara på samma våglängd trots olika intressen.

Gemensamma intressen är inte ett måste.

+1
Jag tror att kemi är fysiskt helt enkelt,det är något inom oss(inte psykiskt)
Vissar passar man enligt naturens lagar bra tillsammans med andra sämre helt enkelt.

Kwon
2011-07-12, 09:53
Perspektiv på livet, värderingar, kunna skratta åt saker tillsammans, trivas i varandras sällskap etc

Bra Vibrationer som hon Kicki Dee sjöng en gång i tiden.

mikaelj
2011-07-12, 09:59
Nej man kan ha bra kemi och vara på samma våglängd trots olika intressen.

Gemensamma intressen är inte ett måste.

Ja, det vet jag och konstaterade redan i ursprungsfrågan att gemensamma intressen inte är ett krav för personkemi. Inte ens att ha liknande upplevelser av saker är viktigt.

Perspektiv på livet, värderingar, kunna skratta åt saker tillsammans, trivas i varandras sällskap etc

Korrekt, och det är vad min frågeställning innehåller.

Jag undrar varför man kan skratta åt saker tillsammans och varför man trivs i varandras sällskap.

Vilken/vilka faktorer är det som gör att man trivs? Vi har redan några gånger konstaterat att det inte har med gemensamma intressen att göra eller (i stort) med åsikter. Vad finns kvar? Eller är det en mix av de tidigare? Hur?

Olegh
2011-07-12, 10:08
Varför? På något plan så tänker man i samma banor. Om det är ett resultat av tidigare upplevelser och värderingar, genetiska förutsättningar, eller en kombination får vara osagt. Jag tror att det är omöjligt att specificera mer exakt varför det "klickar".

joko
2011-07-12, 10:11
Kan inte personkemi handla om trygghet? I meningen att man känner god kemi gentemot en part som man inte behöver ha någon form av guard uppe mot. Man kan säga saker utan att behöva tänka sig för, för att de landar hela tiden 'rätt'.

Kwon
2011-07-12, 10:15
Kompatibilitet handlar det om.

Folk söker hela tiden efter den person som man passar bäst ihop med.

Trygghet är viktigt och den kommer när man passar bra ihop.

Spartansk
2011-07-12, 10:19
Det här svarar väl inte på frågan, men: Personkemi, är inte det att tycka att den andre är "normal (TM)"?

mikaelj
2011-07-12, 10:22
Trygghet är en god kandidat. Fortsätt.

joko
2011-07-12, 10:40
Jag tänker att man upplever god kemi när interaktionen är så effortless som möjligt. Trygghet minskar friktionen genom att man inte behöver vakta sin tunga, referensramar, som du tar upp, underlättar genom att man har ett gemensamt språk att interagera med och arenor att interagera på.

Sedan behövs det nog någon form av driver för att vilja umgås, en attraktion.

stevebc
2011-07-12, 10:53
Jag tror det är ganska subjektivt.

Vi har personkemi i vårt förhållande delvis för att vi har så olika personligheter/våglängder.

Hon gör mig till en mer passionerad och uttrycksfull människa, och jag ger henne stabilitet och självförtroende.

shadowfire
2011-07-12, 11:02
Jag tror dels att det finns en faktiskt biologisk koppling där, för med vissa personer är det bara "harmoniskt" att vistas nära, ta på varandra, känna närhet, beröring osv. Utan att ord sägs, det kan vara första träffen rentav, men det känns som om man känt varandra hela livet, känns som om man delat kuvös osv....

Sedan tror jag det finns andra faktorer med som kan skapa "kemi"-känslan, lite som olegh var inne på. Två personer som har upplevt ett trauma t.ex. kan finna varandra på ett "kemiskt" sätt utifrån liknande erfarenheter, lärdomar mm. Är ju inte helt omöjligt att människor som förlorar sin partner i en olycka, träffar en ny partner som också har förlorat sin partner i en olycka t.ex.

Jag vet bara att när jag själv upplever en personkemi så är det präglat av ett underbart "flyt" eller "flow". Allt bara rullar på. Det är harmoniskt, lättsamt, jag behöver inte anstränga mig för att få hjulet o snurra. Allt är smort och oljat och behöver mest underhållas/förvaltas.

shadowfire
2011-07-12, 11:05
Att ha skilda intressen och skilda åsikter om saker och ting är så mkt enklare om man har en god personkemi. Då flyter det på utan strul.

Har man inte en god personkemi - även sett i vänskapsrelationer mm - så är det också lite tuffare att ha skilda åsikter. Jag tror det går utmärkt att ha relationer både med vänner o partners där kemin inte är helt 100 matchande. Det kräver bara mer jobb, arbete och uppoffringar från bådas sida.

Bakra
2011-07-12, 11:08
Jag tror att förståelse är en stor del, att man kan förstå tankebanorna utan att behöva uttrycka dom detaljerat. en sympatisk mäniska klaffar ofta med flera en någon som inte är det?

Breadboy
2011-07-12, 11:12
Personkemi är ett olyckligt uttryck. En synkroniserad dialog och ett förhållandevis synkroniserat kroppsspråk är vad det handlar om. Fast man kan ju fundera på vad som orsakar vad.

mikaelj
2011-07-12, 11:17
Några punkter:

* Trygghet i att kunna vara sig själv
+ Ha ett gemensamt uttryckssätt (kan läras)
+ Kunna säga vad man tycker och bli förstådd ("synkroniserad dialog")
+ Kunna säga vad man tycker utan att missförstås
+ Kunna förklara för varandra hur man menar
+ Vara avslappnad i rollen man har i relationen

* Delade upplevelser
+ Kan ge gemensamma uttryckssätt
+ Kan flytta referensramar närmare varandra

* Komplettering
+ Med förbehåll för att det skall förstås/accepteras

synkroniserat kroppsspråk

Intressant! Det gör väldigt mycket, nu när du säger det. Det är en faktor jag inte tänkt på.

Akerhage
2011-07-12, 11:19
Känns som allt är så mycket enklare i början bara, sen får man fan kämpa för att hålla skiten ihop....

mikaelj
2011-07-12, 12:58
Känns som allt är så mycket enklare i början bara, sen får man fan kämpa för att hålla skiten ihop....

Vad tror du att det beror på? Är det för att man i början inte ser de sakerna man ser senare?

Akerhage
2011-07-12, 13:19
Jag vet inte faktiskt, tycker tråden är bra för är inne i samma sits här känns det som. Kanske för man i början bara ser allt bra ja. Sedan när man umgås mer och mer märker man av saker som man "stör" sig på lite. För mig blir det svårare och svårare att se tillbaks till de här bra sakerna, och att se anledningen till att man faktiskt trivdes så himla bra ihop först. Är komplicerat det dära alltså!

Sniggel
2011-07-12, 14:11
Genetisk kod som triggar kemin på vissa stimulin som stämmer rätt överens med individens samlade åsikter under dess livstid.
Koden tjänar ibland ett biologiskt syfte, ibland är den något random (funktionen är dålig eller buggad), oavsett så är dess uppgift att få dig att skaffa barn, även när det gäller personkemi mellan kompisar. Detta pga att kompisar är allierade som stärker dig och dina resurser, vilket leder till ökade chanser att skaffa barn.

Semiramis
2011-07-12, 14:15
Personkemi är ett olyckligt uttryck. En synkroniserad dialog och ett förhållandevis synkroniserat kroppsspråk är vad det handlar om. Fast man kan ju fundera på vad som orsakar vad.Ett synkroniserat kroppsspråk kan ju iallafall hjälpa till att skapa en känsla av personkemi elelr vad man nu ska kalla det. Om man matchar någons kroppsspråk känner bägge personerna större sympati för varandra. Litet spooky faktiskt.

kettlebellGuden
2011-07-12, 14:20
Känns som allt är så mycket enklare i början bara, sen får man fan kämpa för att hålla skiten ihop....

Tycker mer det är tvärtom.


:edit:

Tänker framförallt på kortare förhållande (<15-20 år) verka ha svårare att hålla ihop + mera bråk än långa (>45 år).

kettlebellGuden
2011-07-12, 14:21
Ett synkroniserat kroppsspråk kan ju iallafall hjälpa till att skapa en känsla av personkemi elelr vad man nu ska kalla det. Om man matchar någons kroppsspråk känner bägge personerna större sympati för varandra. Litet spooky faktiskt.

Vi har speciella delar av nervsystemet specifikt för det här så det är inte jättekonstigt.