handdator

Visa fullständig version : Måste det vara jobbigt att träna?


Vakten
2011-07-12, 08:44
Läste följande jämförelse mellan att bli bra på att sjunga och vanlig fysisk träning av superstjärnan Malena Ernman:

Man har det kanske ganska lätt, men man ska inte vara rädd för att jobba, det får inte vara lätt. Folk säger ”träna när du tycker det är kul”, det är aldrig kul att träna, det är skitjobbigt att springa. Man måste svettas. Man måste lägga ner blod, tårar och svett, det ska inte vara mysigt hela tiden. Är det mysigt och trevligt, då har man inte gjort något tycker jag. Man måste kämpa och ha de där jobbiga åren då man faktiskt sitter och tycker att allt är piss.

Vad jag reagerade på är att hon säger att det får inte vara lätt och det är inte kul att träna. Jag har aldrig hört någon elitidrottare uttrycka det så även om de har haft höga mål med sin träning. Kanske någon Finsk längdskidåkare och så gamle Sixten Jernberg förstås.

Åsberg
2011-07-12, 08:50
Skillnad på träning och träning? Själv avskyr jag att jogga men tycker det är roligt att styrketräna. :)

Pepz
2011-07-12, 08:54
kul och jobbigt bör inte vara motsatsförhållanden om man ska få resultat.

träning ska vara asjobbigt för att ge bra resultat. men det kan likväl vara kul- eller resultaten i alla fall ;)

kettlebellGuden
2011-07-12, 09:09
Nej, träning behöver inte vara asjobbig jämnt och ständigt för att ge resultat. Ta en titt på närmsta kampsportsklubb så ska du nog se att de har teknikträning inblandat som inte alls är speciellt jobbigt och även den ger resultat.

Klart att de flesta sporter kräver att träningen är "jobbig" (ansträngande tycker jag är bättre ord) imellanåt. Sen om man tycker det är kul eller inte är ju en smaksak.

Fredrik_S
2011-07-12, 09:14
är ju som med allt annat, det som är kul är inte lika jobbigt som det som är tråkigt

crossfit och dammsuga är ashemsk extremt jobbigt och supertråkigt..
styrketräning och sex är däremot skitkul mysigt och skönt..

Jokester
2011-07-12, 09:17
Ta en titt på dokumentären Pumping iron med Arnold. :D

Zhang
2011-07-12, 09:18
Ibland har folk svårt att sära på begreppen kul och givande i styrketräningens värld, enligt min åsikt. Jag kan ju inte direkt tycka det är skitskoj att ha en vikt på axlarna och sätta sig på golvet 40 min 3 ggr i veckan. Att mäta progression, utvecklas fysiskt och psykiskt samt bättre allmänmående, that's some good shit.

Att spela Mario Party med ett gäng vänner däremot, där har ni underhållning.

z_bumbi
2011-07-12, 09:50
Vad jag reagerade på är att hon säger att det får inte vara lätt och det är inte kul att träna.

Det är som hon ser på träning för självklart kan det vara både lätt och kul att träna för motionsändamål. Det är däremot väldigt vanligt att det framställs som att man måste slita hund för att komma någonstans men det beror mer på brister i träningen eller inställningen än hur det verkligen är på motionsnivå.

pialia
2011-07-12, 10:06
crossfit och dammsuga är ashemsk extremt jobbigt och supertråkigt..
styrketräning och sex är däremot skitkul mysigt och skönt..

:laugh::laugh::laugh:

Fredrik_S styr upp!

HulkH
2011-07-12, 10:10
Nej, träning behöver inte vara asjobbig jämnt och ständigt för att ge resultat. Ta en titt på närmsta kampsportsklubb så ska du nog se att de har teknikträning inblandat som inte alls är speciellt jobbigt och även den ger resultat.

Klart att de flesta sporter kräver att träningen är "jobbig" (ansträngande tycker jag är bättre ord) imellanåt. Sen om man tycker det är kul eller inte är ju en smaksak.

Hur menar du?


:laugh::laugh::laugh:

Fredrik_S styr upp!

hahaha 1+

Jonas N
2011-07-12, 10:10
"Man måste kämpa och ha de där jobbiga åren då man faktiskt sitter och tycker att allt är piss." ?!?!

kanske dags att lägga om sin träning om man blir deprimerad. själv hade jag snarare blivit deprimerad av att inte kunna träna.

kettlebellGuden
2011-07-12, 10:22
Hur menar du?


Jag menar nog det jag skriver.

eg. tror du att judolandslaget tränar på 100%-intensitet hela jäkla tiden?

Pansartax
2011-07-12, 10:27
"Man måste kämpa och ha de där jobbiga åren då man faktiskt sitter och tycker att allt är piss." ?!?!

kanske dags att lägga om sin träning om man blir deprimerad. själv hade jag snarare blivit deprimerad av att inte kunna träna.

Tur att inte proffsen lyssnade på dig när det blev tufft i slutet på dieten (Nej jag skiter i det här, det är ju faktiskt jobbigt)

...

Självklart måste det inte vara jobbigt att träna, men du får resultat därefter. Kör du halvtaskigt på gymmet får du halvtaskiga resultat.

Förstår mig inte på folk som tränar för att "må bra", när fan började det handla om det?

Rikard Jansson
2011-07-12, 10:30
Jag tror inte man alls måste ha det jobbigt för att få ypperliga resultat på gymmet. Jag tycker det är jobbigare att faktiskt ta sig till gymmet (inte tvinga sig dit, utan bara den faktiska resan dit, trots att den bara är 1 km) än att faktiskt träna. Lira lite bänk, vila i 3-4 minuter trots att man inte ens är andfådd, repeat

bakka
2011-07-12, 10:44
Jag tycker det är fysiskt jobbigt att träna. men inte psykiskt. jag har inga problem att ta mig till gymmet och pusha mig själv för det är jävligt kul. speciellt kul är ju när man känner av och ser sin utveckling :D

Vakten
2011-07-12, 10:52
Jag blev i alla fall förvånad att mottot "no pain, no gain" (ung. ingen smärta, inget resultat) fortfarande gäller. Att dessutom veta när man riskerar belastningsskador eller om det är vanlig träningsvärk blir vardag om man hela tiden pressar sig till max.

Hur Malena tillämpar dessa kunskaper i sitt yrke skulle vara kul veta, har hon haft konstant träningsvärk i stämbanden under sin karriär?

joko
2011-07-12, 10:58
Jag blev i alla fall förvånad att mottot "no pain, no gain" (ung. ingen smärta, inget resultat) fortfarande gäller. Att dessutom veta när man riskerar belastningsskador eller om det är vanlig träningsvärk blir vardag om man hela tiden pressar sig till max.

Hur Malena tillämpar dessa kunskaper i sitt yrke skulle vara kul veta, har hon haft konstant träningsvärk i stämbanden under sin karriär?

Elitidrottande eller elitkulturande (balett, cirkus etc.) följs nog mer som regel än undantag av kroniska belastningsskador.

kettlebellGuden
2011-07-12, 11:16
Jag blev i alla fall förvånad att mottot "no pain, no gain" (ung. ingen smärta, inget resultat) fortfarande gäller. Att dessutom veta när man riskerar belastningsskador eller om det är vanlig träningsvärk blir vardag om man hela tiden pressar sig till max.

Hur Malena tillämpar dessa kunskaper i sitt yrke skulle vara kul veta, har hon haft konstant träningsvärk i stämbanden under sin karriär?

Är ju inte direkt ovanligt att pensionerade elitatleter säger att det är "glory is temporary - pain is eternal" som gäller.

tntballe
2011-07-12, 12:00
Hur många tränande i sporter där det är mer kondition/styrka än teknik, kan ta sig till toppen utan att slita som ett djur på ett eller annat sätt?
Postat via en mobil enhet

kettlebellGuden
2011-07-12, 12:30
Hur många tränande i sporter där det är mer kondition/styrka än teknik, kan ta sig till toppen utan att slita som ett djur på ett eller annat sätt?
Postat via en mobil enhet

Ingen. Citatet från TS verkar ju mer mena på att det är slita som ett djur nonstop.

z_bumbi
2011-07-12, 12:37
Citatet är ju från en sångerska.

Pjotor
2011-07-12, 12:45
Hur Malena tillämpar dessa kunskaper i sitt yrke skulle vara kul veta, har hon haft konstant träningsvärk i stämbanden under sin karriär?

Stämbanden är inte en muskel, så man får inte träningsvärk där. Om man däremot sjunger opera så behöver man ha bra teknik och kondition. Eftersom man inte har någon mikrofonförstärkning krävs det en hel del om man ska orka överrösta en orkester i några timmar, vilket krävs under en operaföreställning. Operasångare ligger därmed på en helt annan nivå än pop- och musikalartister.

Musklerna kring stämbanden är förhållandevis små och svaga. Som sångare gäller det därför att i huvudsak använda musklerna i mellangärdet för att få fram tonerna. Även rundlagda sångare har en hel del muskler under bukfettet.

Malena styrketränar för övrigt regelbundet utöver sitt sjungande och är ganska muskulös som kvinna betraktad.

BengtBurk
2011-07-12, 13:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160171 ;)

TheMuffin
2011-07-12, 13:10
Ingenting är ju kul HELA tiden... Vägen till framgång ligger nog i att inte lägga ner så fort man tycker det är lite motigt. Acceptera att motivationen går upp och ner och traska ner till gymet även när du inte känner för det!

Edit: Jobbigt eller inte. It´s all in your head! :)

Jonas N
2011-07-12, 14:45
Tur att inte proffsen lyssnade på dig när det blev tufft i slutet på dieten (Nej jag skiter i det här, det är ju faktiskt jobbigt)

...

Självklart måste det inte vara jobbigt att träna, men du får resultat därefter. Kör du halvtaskigt på gymmet får du halvtaskiga resultat.

Förstår mig inte på folk som tränar för att "må bra", när fan började det handla om det?

Jag har aldrig sagt att det inte är jobbigt. Jag tränar minst 5 dagar i veckan tills jag blir spyfärdig men jag går inte hem och tycker synd om mig själv efteråt. Tvärtom ser jag fram emot nästa pass.

Ursäkta om du kände dig förolämpad av mitt inlägg men sjukt omotiverat påhopp från din sida.