handdator

Visa fullständig version : Schema för volym (inga vilodagar)


teo123
2011-07-12, 01:15
Tjenare!

Jag har nu sommarlov (nej, detta är inget panikförsök till Beach 2011) och inget sommarjobb vilket betyder att jag är ledig VARJE dag, vilket också betyder att jag är rastlös varje dag.
Lägg på då att mitt gym ligger 5 minuter från mig, så förstår ni var jag spenderar min tid.

Jag har ca 1 års träningserfarenhet, har i stort sett suttit varje dag på olika träningsforum osv, men har aldrig sett exempel på volymschema (kan säkert ha missat något).

Jag kör just nu en 3-split:

Ben, Coremuskulatur (ryser bara jag hör ordet "core", får mig att tänka på knäböj på balansplatta!*mini)
Övre rygg, Biceps, Bakre Delta
Mittre och främre delta, pecs, triceps



Så låter jag denna splitten rulla, vilket ger varje muskelgrupp 72h vila, samt att jag kan kötta ordentligt varje pass! :)

Undrar nu ifall detta är opti-volym, eller om det är effektivare med 5-splits osv, iom att många (alla?) proffs kör så.

Jag ligger på ett kcal-underskott, men äter 2g protein per kg kroppsvikt, samt äter BCAA innan och efter (inbillar mig att det förenklar återhämtningen om kroppen har tillgång till aminosyror under passet).

(Om RobbanColeman läser detta så tack för att du konverterade mig till the dark side, aka. TuT-Kontakt-Högrep!)

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh

Ponitus
2011-07-12, 01:39
Kan rekommendera att spana in Ehrling Wahlgrens armprogram och hämta inspiration till armträning därifrån. Körde själv mycket tree-sets för biceps och märkte goda resultat i volym.

teo123
2011-07-12, 01:51
Kan rekommendera att spana in Ehrling Wahlgrens armprogram och hämta inspiration till armträning därifrån. Körde själv mycket tree-sets för biceps och märkte goda resultat i volym.

Har hört att det blir problem med återhämtningen för odopade?
Är det så bra så det är värt att dopa sig, så man kan köra det all-out kanske? (Ja, det var ett skämt..)

Ponitus
2011-07-12, 02:01
Har hört att det blir problem med återhämtningen för odopade?
Är det så bra så det är värt att dopa sig, så man kan köra det all-out kanske? (Ja, det var ett skämt..)

Inget jag har hört iaf. Vet ett flertal som kört tree-sets och utvecklats bra.
Fast du behöver ju inte köra typ hundra set biceps/triceps som Ehrling gör. Jag körde 2 olika tree sets med 4 set på varje.