handdator

Visa fullständig version : Tappa vikt med pasta och bröd


Ristretto
2011-07-11, 17:34
http://www.expressen.se/halsa/1.2482413/tappa-vikt-med-pasta-och-brod

Hittade inget om detta. Någon som har något att tillägga?

312
2011-07-11, 17:45
Hatar alla
"Ät godis - GÅ NER I VIKT ÄNDÅLOL"
"Åt pasta, gick ändå ner 10kg"
"Gick ner i vikt, utan motion"

Vill bara gå hem till chefen för aftonbladet/alla andra blaskor och skrika "KALORIER IN OCH UT!"

Länken kanske har med något annat att göra, men orkade inte läsa hela.

Ronn
2011-07-11, 18:10
Nytt index för blodsockerhöjningar, bra för diabetiker kanske? Fin slutsats av expressen.

Mauriice
2011-07-12, 07:10
Ja, varför inte? Tror folk deffade med både pasta och bröd med goda resultat, långt innan denna artikel publicerades.

Eddie Vedder
2011-07-12, 07:46
Finns inget att tillägga direkt. GP är säkert ytterligare ett bra verktyg för den diabetiker som vill äta kolhydratrik mat. Det hindrar ju inte att det fortfarande är bäst att utesluta det så mycket man kan om man vill hålla blodsockret maximalt stabilt.

Jag såg en föreläsning med den där forskaren på UR för ett tag sedan, det var ganska intressant men knappast chockerande. ;)

TheIsh
2011-07-12, 12:57
Kolhydrater är djävulen! /sarcasm

Är själv typ 1 diabetiker.. And here's the thing..

Skillnaden mellan typ 1 och frisk är att en frisk person slipper injicera insulinet själv. Mängden insulin som går åt bör väl rimligen vara den samma.

Potato, potato.

Eddie Vedder
2011-07-12, 13:13
Mängden insulin som går åt bör väl rimligen vara den samma.


Vad menar du?

TheIsh
2011-07-12, 13:22
Att en frisk person som inte har diabetes typ 1 som helst plötsligt får det brode behöva samma mängd insulin för X måltid, med skillnaden att han måste injicera det själv.

Sniggel
2011-07-12, 13:22
Vad menar du?

Att både friska och DT1 behöver en viss mängd insulin för en viss mängd kolhydrat av ett visst GI och att de friska får sin från bukspottkörteln medans DT1 får sin från en spruta?

edit: pucktvåa

Typ 2or är en annan femma.

Eddie Vedder
2011-07-12, 13:26
Att en frisk person som inte har diabetes typ 1 som helst plötsligt får det brode behöva samma mängd insulin för X måltid, med skillnaden att han måste injicera det själv.

Ja så är det ju. Att det ""går åt" lika mycket tolkade jag som att det per automatik blir lika mycket insulin som pumpas ut. Och det blir det ju inte eftersom man måste styra det ena själv.

TheIsh
2011-07-12, 13:27
Att både friska och DT1 behöver en viss mängd insulin för en viss mängd kolhydrat av ett visst GI och att de friska får sin från bukspottkörteln medans DT1 får sin från en spruta?

edit: pucktvåa

Typ 2or är en annan femma.
Fetstil: Absolut!

Men du fattade vad jag menade i alla fall ;)

TheIsh
2011-07-12, 13:31
Ja så är det ju. Att det ""går åt" lika mycket tolkade jag som att det per automatik blir lika mycket insulin som pumpas ut. Och det blir det ju inte eftersom man måste styra det ena själv.
Ah, jag förstår hur du tyckte det blev lite knepit :p

Min poäng var att jag börjar bli lite trött på bekantas bekanta som alltid måste berätta för mig att jag ska "passa mig" för vitt bröd etc :furious:

"Vill du ha en macka?" är en annan klassiker *gah!* (Alla vet ju att diabetiker måste äta varje halvtimme för att inte hamna i koma (not serious).

Sniggel
2011-07-12, 14:30
Ah, jag förstår hur du tyckte det blev lite knepit :p

Min poäng var att jag börjar bli lite trött på bekantas bekanta som alltid måste berätta för mig att jag ska "passa mig" för vitt bröd etc :furious:

"Vill du ha en macka?" är en annan klassiker *gah!* (Alla vet ju att diabetiker måste äta varje halvtimme för att inte hamna i koma (not serious).

Det är rätt mycket okunskap om diabetes hos de som inte har det, antar jag. Kombinera det med kolhydratshysterin de senaste 5,10 åren och folk tror att de vet hur folk med diabetes ska äta (och gör inte ens skillnad på typ 1 o 2).

Att jag vet skillnaden mellan 1 o 2 beror på mitt stora kost- och hälsointresse, men jag vet faktiskt inte mycket mer än det så jag kan tänka mig hur lite man vet om man inte aktivt läst på.

Jonas N
2011-07-12, 19:05
Fotnot: Lantmännen och Pågen har varit med och sponsrat studierna.

Eddie Vedder
2011-07-12, 20:00
Fotnot: Lantmännen och Pågen har varit med och sponsrat studierna.

Det gör dock inte resultaten mindre trovärdiga. Men som sagt, att fullkorn visar sig bättre än raffinerat mjöl är ju ingen kioskvältare. Att fullkorn hela tiden jämförs med raffinerat mjöl är ju grunden till att det anses vara så nyttigt.

Är man intresserad av en jämförande studie för hälsan mellan en kost som "officiellt" anses nyttig, med massa fullkorn, frukt och bönor etc., och en lågkolhydratkost så lär inte Lantmännen och Pågen vara lika intresserade.

Lance Uppercut
2011-07-14, 07:58
Det är självklart att resultaten blir mindre trovärdiga om Lantmännen och Pågen har sponsrat studien då det ligger i deras intresse att studien får ett visst ufall, dock inte sagt att det ändå inte kan stämma men trovärdigheten sjunker givetvis.

Eddie Vedder
2011-07-14, 08:04
Det är självklart att resultaten blir mindre trovärdiga om Lantmännen och Pågen har sponsrat studien då det ligger i deras intresse att studien får ett visst ufall, dock inte sagt att det ändå inte kan stämma men trovärdigheten sjunker givetvis.

Varför gör den det? Ärligt alltså? Man kan naturligtvis tycka att resultaten är ganska självklara och att Lantmännen inte skulle finansiera en studie som exempelvis visar att enbart ost och smör är bättre för diabetiker än fullkornsbröd. Men vad i exakt den HÄR studien ska ifrågasättas tycker du?

Lance Uppercut
2011-07-14, 10:05
Varför gör den det? Ärligt alltså? Man kan naturligtvis tycka att resultaten är ganska självklara och att Lantmännen inte skulle finansiera en studie som exempelvis visar att enbart ost och smör är bättre för diabetiker än fullkornsbröd. Men vad i exakt den HÄR studien ska ifrågasättas tycker du?

Ingenting alls egentligen för jag har inte kunskaperna att avgöra vad som är rätt och fel här. Jag vill bara påpeka att man måste vara kritisk till studier som är finansierade av företag som har intressen för ett visst utfall.

Eddie Vedder
2011-07-14, 10:16
Ingenting alls egentligen för jag har inte kunskaperna att avgöra vad som är rätt och fel här. Jag vill bara påpeka att man måste vara kritisk till studier som är finansierade av företag som har intressen för ett visst utfall.

Ja det är sant men det får inte överkritiseras heller. Jag säger inte att du gör det nu men det är inte ovanligt. Någonstans måste man få pengar ifrån som forskare, och vill man forska om spannmålsprodukter är spannmålsproducenterna intresserade av det.

Problemet i mina ögon är inte vilken forskning som ÄR finansierad utan snarare den forskningen som INTE finansieras. Att exempelvis välja fullkorn vs. raffinerat eller fullkorn vs. lågkolhydratalternativ är ju två vitt skilda områden och det är ju helt rimligt att Lantmännen inte intresserar sig för det sistnämnda. :)

Nitrometan
2011-07-14, 10:32
Man kan naturligtvis tycka att resultaten är ganska självklara och att Lantmännen inte skulle finansiera en studie som exempelvis visar att enbart ost och smör är bättre för diabetiker än fullkornsbröd.

Varför skulle de inte det. Är det inte bönder som framställer ost och smör?

Och företaget Lantmännen säljer foder/utsäde m.m. till dem?

Varför skulle de inte vara intresserade av att haussa ost och smör?

Lance Uppercut
2011-07-14, 10:53
Ja det är sant men det får inte överkritiseras heller. Jag säger inte att du gör det nu men det är inte ovanligt. Någonstans måste man få pengar ifrån som forskare, och vill man forska om spannmålsprodukter är spannmålsproducenterna intresserade av det.

Problemet i mina ögon är inte vilken forskning som ÄR finansierad utan snarare den forskningen som INTE finansieras. Att exempelvis välja fullkorn vs. raffinerat eller fullkorn vs. lågkolhydratalternativ är ju två vitt skilda områden och det är ju helt rimligt att Lantmännen inte intresserar sig för det sistnämnda. :)

Jag håller med dig, det är såklart inget fel i att få pengar av dessa företag för som du säger måste ju pengarna komma in på något sätt. Sålänge man som läsare vet om att det är så det ligger till och kan reflektera över resultaten därefter så är det ju all-good.