handdator

Visa fullständig version : Projektor till PC


Klein
2011-07-11, 06:19
Jag är på jakt efter en projektor att koppla till pc. Syftet är främst vanlig datoranvändning, dvs surfa, skriva, emaila. Film och spel kommer i andra hand. Jag har elallergi så pallar inte att sitta nära datorn, framför allt inte skärmen, och därav jakten på projektor.

Jag vill ha en projektor som kan ge skarp text i minst 1280x1024 men allra helst i 1920x1080. Vill inte lägga ut mer än 15K kr. Är ju tyvärr svårt att hitta recensioner av projektorer där användningsområdet matchar mitt.

Tacksam för tips.

Akerhage
2011-07-11, 08:14
Rent generellt så skulle jag väl kunna tänka mig att 15K är way overkill att lägga på en projektor om film och spel inte är så viktigt. Tror du kan komma bra mycket billigare undan, kanske max 7-10K för det användningsområdet. Kanske bäst att få testa själv, kanske kolla runt lite i affärer där för att se hur tydligt text och liknande syns på ditt avstånd. Jobbigt läge att vara elallergiker :(

MasterChief
2011-07-11, 09:02
Klein: En avgörande fråga är hur mörkt du vill/kan ha i rummet. Många projektorer ämmade främst för film har ofta ljussvagare lampor eftersom det är gynnsamt ur ett bildkvalitéperspektiv. Jag tror dock att du inte vill märklägga varje gång du vill surfa runt så därför är det bäst att kolla på projektorer byggda för "kontorsmiljö".

MasterChief
2011-07-11, 09:04
Andra viktiga frågor är såklart om du vill ha fast installation eller vill kunna plocka fram den när den behövs. Även hur stor duk du vill ha och kastlängden du har möjlighet att få i rummet.

MasterChief
2011-07-11, 09:15
Tyvärr går inte full HD, mycket hög ljusstyrka (så att den klarar dagsljus) och relativt lågt pris (<15k) ihop särskilt väl. När jag gjorde en filtrering på Prisjakt på dessa kriterier så hittade jag endast en projektor:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=660613

Detta är dock en DLP-projektor (har ett speciellt färghjul) och vissa blir faktiskt lite illamående av att titta på bilden som projiceras. Det bildas ett regnbågsmönster (googla för att läsa mer om detta) som några procent av befolkningen upplever som jobbigt. Jag själv ser det inte ens. Så det är viktigt att få en sådan typ av projektor demonstrerad innan man köper.

Akerhage
2011-07-11, 09:20
Tror du kan komma bra mycket billigare undan, kanske max 7-10K för det användningsområdet.

I withdraw this statement :p
Verkar som att jag var fel ute och snurrade runt här =)

Kimball
2011-07-11, 13:39
Jag tror faktiskt att Epson TW-3200 bör duga gott och väl, förutsatt att du kan mörkerlägga någorlunda.

Akerhage
2011-07-11, 13:42
@ Kimball..tänkte faktiskt föreslå precis den :)

MasterChief
2011-07-11, 14:20
Jag tror faktiskt att Epson TW-3200 bör duga gott och väl, förutsatt att du kan mörkerlägga någorlunda.

Ja, den ligger ju på 1800 ANSI så det är rätt bra med kräm och borde funka rimligt om man kan dämpa dagsljuset något.

kniff
2011-07-11, 16:53
Eftersom el-allergi (Elöverkänslighet) är en psykologisk åkomma kanske det finns andra möjligheter? Så du slipper slänga ut pengar på en projektor menar jag.

C h r i s
2011-07-11, 18:15
Eftersom el-allergi (Elöverkänslighet) är en psykologisk åkomma kanske det finns andra möjligheter? Så du slipper slänga ut pengar på en projektor menar jag.

Jag har hört att opastöriserad mjölk botar el-allergi.

Klein
2011-07-12, 01:05
Jag har haft en DLP-projektor tidigare, en Acer, och jag såg inga regnbågsmönster så det är inget problem. Jag vill helst ha en som funkar på kort avstånd till projiceringsytan då det möjliggör större avstånd mellan mig och elektroniken. Projektorn kommer inte att vara stationär.

Problemet är att jag är i Nya Zealand och utbudet är lite begränsat här. Det närmaste jag hittat är Viewsonic Pro8200 men den har fått mediokra recensioner pga av dålig kabelkompatibilitet, motion blurring och hög ljudnivå. De första två problemen är förhoppningsvis en firmwarefråga men svårt att veta vilken firmware det är på projjen i butiken.

Jag ska kolla upp Epson TW-3200.

Klein
2011-07-12, 07:13
Har läst på lite mer nu och det verkar ju som att Mitsubishi HC4000 ger skarpast bild i min prisklass (ligger väl strax över) och skarpheten är ju klart viktigast. Enda frågan då är väl om dess 1300 lumens är tillräckligt för ett ej ljuskontrollerat rum. Som jag förstår det så säger ju dock inte tillverkarens lumenssiffra så mycket om hur mycket den lyser i praktiken.

MasterChief
2011-07-12, 08:20
Jovisst är Mitsun en jäkligt bra hemmabioprojektor. Men om du främst ska använda den för surfning, mail osv i ett icke ljuskontrollerat rum och den ska vara portabel och kasta en stor bild på kort avstånd så är det definitivt ett rätt uselt val IMHO.

Kimball
2011-07-12, 15:25
Har läst på lite mer nu och det verkar ju som att Mitsubishi HC4000 ger skarpast bild i min prisklass (ligger väl strax över) och skarpheten är ju klart viktigast. Enda frågan då är väl om dess 1300 lumens är tillräckligt för ett ej ljuskontrollerat rum. Som jag förstår det så säger ju dock inte tillverkarens lumenssiffra så mycket om hur mycket den lyser i praktiken.

Mitsun är nog rätt mycket svårare att placera än de flesta LCD-projektorer då DLP-varianter i den prisklassen ofta (?) saknar lens-shift osv. Bland annat därför jag själv valde tidigare nämnda epsonmodellen.

Jag är inte säker på att TW-3200-modellen finns/heter likadant där nere down-under. Jag vet att modellen fick en annan beteckning på amerikanska marknaden åtminstone, dock minns jag inte vad det var just nu.

Klein
2011-07-13, 02:40
Jag kan uppenbarligen inte få allt i prisklassen jag tänkt mig. Så det blir fråga om att kompromissa. Jag värderar faktorerna så här iaf.

1. Skarphet och minimum upplösning på 1280x1024
2. Ljusstyrka
3. Flexibilitet kring placering
4. Portabilitet

Det är väl egentligen omöjligt att säga om en viss projektor kommer att funka eller ej före jag testat den i min avsedda miljö.

Mitsubishin vinner ju på punkt 1. Epson TW3200 och TW3600 som båda finns i NZ är ju bättre på punkt 2 och 3 men frågan är om jag kommer att kunna se texten ordentligt i 1080p på dem? Annars finns det ju Sharp XV-Z15000 som eventuellt kan placeras närmare projiceringsytan. Eller i en högre prisklass Benq W6000.

Jag kommer att köra projektorn i eco-mode och med så låg ljusstyrka som möjligt pga elallergin så projektorns maximala ljusstyrka är egentligen inte så intressant. Betydligt intressantare vilken ljusstyrka bilden ser bäst ut i.