handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig lista ut vilken film jag kommer ihåg sen jag var liten


mattilainen
2011-07-10, 23:38
Ja, när jag var runt 7 - 10 år så var jag sjuk och mamma hyrde en film åt mig. Filmen handlade om en geopard (eller annat snabbt kattdjur) som fick sin mamma dödad av folk som ville åt pälsen. Denna lilla katt togs om hand av en familj som tävlade i grey hound racing (ja ni vet hund kapplöpning) där de på något vis fick in geoparden att tävla istället för deras hund. Denna vann ju självklart allt. Jag kommer ihåg att i slutet ville alla åt den för att de ville tjäna pengar genom att själva äga den snabbaste "hunden". Famijen släppte då lös geoparden i vildmarken och friheten igen.

Jag kommer inte ihåg något mer än att det var en liten flicka som hittade geoparden från första början.

Någon som vet vad jag kan mena? :=)

davvvan
2011-07-10, 23:43
Google, 30 sek ger detta:

http://www.imdb.com/title/tt0097053/

mattilainen
2011-07-10, 23:52
Google, 30 sek ger detta:

http://www.imdb.com/title/tt0097053/

Det kan absolut vara den! Tack!

Ska vi se om man kan köpa den någonstans då.. Verkar dock svårare haha

davvvan
2011-07-11, 01:10
Np. Har lite att göra på jobbet. Hoppas det är rätt.

minimalist
2012-02-24, 21:48
Jag lånar tråden!

En tecknad film, antagligen disney, som handlar om ett gäng katter. En av de första scenerna är att man ser en massa kattungar i en låda på en gata i New York (el. liknande stad). Står ett pris på lådan. Minns inte mycket mer.

ddewe
2012-02-24, 21:51
Jag lånar tråden!

En tecknad film, antagligen disney, som handlar om ett gäng katter. En av de första scenerna är att man ser en massa kattungar i en låda på en gata i New York (el. liknande stad). Står ett pris på lådan. Minns inte mycket mer.

The Aristocats?

http://www.imdb.com/title/tt0065421/

aijou
2012-02-24, 21:53
Jag lånar tråden!

En tecknad film, antagligen disney, som handlar om ett gäng katter. En av de första scenerna är att man ser en massa kattungar i en låda på en gata i New York (el. liknande stad). Står ett pris på lådan. Minns inte mycket mer.

Låter som en blandning av "Aristocats" och "Oliver och gänget". mest som "Oliver och gänget", med den handlar om en katt och flera hundar. :)

minimalist
2012-02-24, 21:56
Oliver och gänget var det! Tack. Nu är det hög tid för disneykväll :)

aijou
2012-02-24, 21:57
Oliver och gänget var det! Tack. Nu är det hög tid för disneykväll :)

:thumbup:

Spartansk
2012-02-24, 22:01
En sak bara... Det finns leopard och gepard, inte "geopard" (det var en gepard i filmen).

Määng
2012-02-24, 22:10
Lånar också tråden! Var ganska liten då jag tjuvsåg den. Vet inte om den handlade om lejon men det är typ det enda jag minns av den. Dom tog sig in i nåt flygplan och åt upp folket där i, kommer ihåg att man fick se en hastighetsmätare i planet som snurrade flera varv. Kommer även ihåg att de var i typ en öken och lejonen åt upp nån karl som var i en bil. Det är typ de enda jag har att gå på.
Det är inte savannens härskare.

jaosef
2012-02-24, 22:53
Lånar också tråden... startade en tråd tidigare utan resultat. Testar igen...
Obs; det är en tecknad film, glömde att nämna det i beskrivningen.

Då kollo hjälpt med så mycket annat tänkte jag göra ett försök att hitta en barnfilm som jag letat efter utan resultat.

Det är en teknad barnfilm möjligtvis från 90-talet. Jag minns inte så mycket specifika detaljer, men de bitar jag minns är att det utspelar sig på jorden, i en något tropisk miljö. Det finns små utomjordingar med ett litet ufo som jag tror tappar bort några ägg som lyser. Sen minns jag något om en fallgrop och en bur, och i slutet springer en tjock karl (den onde) i en konstig spegel-värld som bildar en ljus tunnel.

Kanske långsökt, men någon kanske känner igen det. :)

Edit: Haha, låter som en riktig röka-på film nu när jag läser det jag minns :D

Grotesk
2012-02-24, 23:06
Lånar också tråden... startade en tråd tidigare utan resultat. Testar igen...
Obs; det är en tecknad film, glömde att nämna det i beskrivningen.

Bananaman.

garluch
2012-02-24, 23:29
Hijackar lite, är född på 90-talet och när jag var yngre gick det en tecknad serie på sommaren (tror jag) som handlade om en hel grupp med vilda djur som skulle ta sig någonstans långt bort. Det fanns alla möjliga sorters klassiska skogsdjur och jag tror att ett gäng rävar var "huvudpersonerna". Minns även att en stor gammal grävling och en liten gnagare var viktiga bi-figurer.

Dessutom dog en jävla massa av djuren, låter kanske som en konstig serie men det skänkte väl en hel del dramatik antar jag.

Grotesk
2012-02-24, 23:31
Hijackar lite, är född på 90-talet och när jag var yngre gick det en tecknad serie på sommaren (tror jag) som handlade om en hel grupp med vilda djur som skulle ta sig någonstans långt bort. Det fanns alla möjliga sorters klassiska skogsdjur och jag tror att ett gäng rävar var "huvudpersonerna". Minns även att en stor gammal grävling och en liten gnagare var viktiga bi-figurer.

Dessutom dog en jävla massa av djuren, låter kanske som en konstig serie men det skänkte väl en hel del dramatik antar jag.

De vilda djurens flykt?

garluch
2012-02-25, 00:02
De vilda djurens flykt?

Tusen tack!

minimalist
2012-04-15, 14:36
Inte en film, men en tv-serie. Tecknat, handlade om racing. Lite nascar liknande bilar, man den lilla skillnaden att bilarna typ kunde flyga ibland, hade vapen osv. Bannorna hade loopar och grejjer. Hjelp?

C h r i s
2012-04-15, 17:27
Inte en film, men en tv-serie. Tecknat, handlade om racing. Lite nascar liknande bilar, man den lilla skillnaden att bilarna typ kunde flyga ibland, hade vapen osv. Bannorna hade loopar och grejjer. Hjelp?

Nascar Racers?

drakfelt
2012-04-15, 19:56
Geopard:)

isterbuk
2012-04-15, 20:09
Haha fan vad roligt det är att läsa när alla som postar frågor är nostalgiska och vill ha barndomsminnen! :) Love it!

Själv drog jag mig tillbaka till barndomen och kollade igenom: Saber Riders, några avsnitt av Defenders of the earth och Silver Fang nu när jag varit sjuk. Aaah kärlek!

Trekker
2012-04-15, 20:10
Kommer ihåg en skräckfilm (från tidigt 80tal) om en författare
eller journalist som kommer till en liten by och tar in på ett hotell.
Sedan dyker det upp en massa demoner, som påminner om hellraiser.
Skulle gissat på en Clive Barker film men så verkar det inte vara.

Kommer tyvärr inte ihåg så mycket mer. Hjälp..

Fatalist
2012-04-15, 20:35
Såg för inte så länge sen, var typ ett flygplan och en actionhjälte. Så kom det ormar på planet tror jag?

garluch
2012-04-15, 20:43
Såg för inte så länge sen, var typ ett flygplan och en actionhjälte. Så kom det ormar på planet tror jag?

http://www.imdb.com/title/tt0112040/