handdator

Visa fullständig version : Knäböj, 90 grader och ont i knät


Springer
2011-07-10, 20:46
Har gått på sjukgymnastik för mitt hopparknä. Skall köra knäböj som övning för att få upp styrkan. Fick tipset att stanna innan 90 grader för att spara knäet. Vet att många på internet tycker det är minst lika bra att gå hela vägen. Gäller det bara vid friska knän?

ceejay
2011-07-10, 20:50
påfrestningen på patellan borde ju vara som störst vid 90 grader, vilket då tyder på att man helt enkelt borde fortsätta neråt förbi till en djup böj, där påfrestningen på knäna är mindre?

Alkro
2011-07-10, 20:51
Har gått på sjukgymnastik för mitt hopparknä. Skall köra knäböj som övning för att få upp styrkan. Fick tipset att stanna innan 90 grader för att spara knäet. Vet att många på internet tycker det är minst lika bra att gå hela vägen. Gäller det bara vid friska knän?

Jag får personligen mer ont i knät av att köra halvböjar. Hade väldigt ont i mitt knä(runner's knee) första månaden jag tränade men sedan jag börjat kröa djupare knäböj har det blivit bättre.

Knäet är starkast i fullt extenderat samt full flekterat läge.

Springer
2011-07-10, 20:59
Jag har tidigare fått lite känningar när jag gått.djupt. Exakt var der börjar göra ont är svårt att säga. Min plan nu är att köra grunda ett tag och vad som händer. Kanske beror på vad der är som gör ont.

ceejay
2011-07-10, 21:02
känningar=göra ont? Klart det känns om du har problem med knäna

hur känns halvböjar?

Springer
2011-07-10, 21:04
Vet ej, vad är en halvböj?

Jag memar att när jag står och går känns det inge, men gör lite ont i böjen. Ävennär jag gjorde utfallsteg och gick djupt.

stevebc
2011-07-10, 21:11
Men 90 grader är en halvböj, särskilt om du skjuter fram knäna, vilket många, särskilt nybörjare, gör.

Den här typen av grund knäböj är den som sliter mest på mina knän. SL-djup med marginal ("ATG") är skonsammast för mig.

GLC
2011-07-10, 21:30
Vad ska man tänka för att inte sjuta fram knäna? bredare stance?

ceejay
2011-07-10, 21:32
Vad ska man tänka för att inte sjuta fram knäna? bredare stance?

knäna ska fram. men fortsätt nedåt med höften

Arne Persson
2011-07-11, 10:36
knäna ska fram. men fortsätt nedåt med höften

Vill man spara knäna så är det en fördel att fälla fram ryggen (som såklart skall hållas rak).

ceejay
2011-07-11, 11:34
Vill man spara knäna så är det en fördel att fälla fram ryggen (som såklart skall hållas rak).

givetvis, skulle vilja se den som kan böja bak med vertikal rygg:thumbup:

Arne Persson
2011-07-11, 12:22
givetvis, skulle vilja se den som kan böja bak med vertikal rygg:thumbup:

Jo, men vissa "aktoriteter" varnar ju för att fälla ryggen...:)

stevebc
2011-07-11, 12:39
Jo, men vissa "aktoriteter" varnar ju för att fälla ryggen...:)Lite semantik kanske, men det är ju skillnad på att fälla ryggen som ett dragspel och att sitta bak.

Hör man rådet att man ska fälla ryggen kanske man tänker att man aktivt ska fälla ryggen, snarare att det ska ske till följd av hur man hanterar höften under böjens gång.

filmjölk
2011-07-11, 12:50
Jag undrar om din sjukgymnast har tänkt på hur våldsamt tunga vikter även en ganska tanig person kan böja om han/hon går grunt?

Visst, en snällare rörelse för leden, men belastningen blir ju enormt mycket högre.

Är ingen sjukgymnast själv, men kan tänka mig att om du inte får böja djupt, så får du inte böja tungt heller, och det kanske hade vart på sin plats att träna andra övningar än knäböj för att få knät bra och bygga upp muskulaturen runt.

Springer
2011-07-11, 13:02
Jag kör en hel del andra övningar också. Knäböjen skulle hållas på låga vikter, såklart.

Ronn
2011-07-11, 13:53
Som jag förstått det så är det mer påfrestande för knäna om man inte går ner under 90 grader?

Springer
2011-07-11, 14:54
Gäller det även knän som gör ont när det blir djupt, men inte annars?

Ronn
2011-07-11, 15:28
Vet faktist inte, har bara sett anekdoter om folk som börjat med djupa böj trots knäproblem och sakta förbättrat knäna samt rekommendationer att inte stanna vid 90 för det är dåligt för knäna, huruvida det stämmer vet jag ej.

Ronn
2011-07-11, 15:36
Kan det här vara nyttig information? Har markerat texten som styrker det tips Arne postade tidigare i tråden.

http://www.exrx.net/ExInfo/Squats.html

The NSCA position statement notes:

"Some reports of high injury rate may be based on biased samples. Others have attributed injuries to weight training, including the squat, which could have been caused by other factors. Injuries attributed to the squat may result not from the exercise itself, but from improper technique, pre-existing structural abnormalities, other physical activities, fatigue or excessive training."

An early study suggested deep knee bends with weights (squats) were hazardous to the ligamentuous structures of the knee. Later studies conclude squats improve knee stability if the lifting technique does not place rotary stresses on the knee (Fleck and Falkel, 1986). The NSCA state:

"Squats, when performed correctly and with appropriate supervision, are not only safe, but may be a significant deterrent to knee injuries."

Kreighbaum (1996) illustrate the safe position of a deep squat with the knees extending beyond the toes. Kreighbaum explains how a deep squat can be performed little chance of injury to the knee. The variables of concern:

speed of descent
size of calves and thighs
strength of the controlling muscles

The primary danger to the knee occurs when the tissues of the calf and thigh press together altering the center of rotation back to the contact area creating a dislocation effect. The danger of knee injury in this situation may be prevented if either of the following factor are present:

center of gravity of the body system is keep forward of the altered center of rotation
muscles of the thigh are strong enough to prevent the body from resting or bouncing on the calves.

tumme
2011-07-11, 15:51
Har iofs ingen överdrivet förtroende för sjukgymnaster längre. Men du har ändå fått ett professionellt utlåtande från någon utbildad som har förstahands information om ditt knä. Gissar här, men du är inte glad över svaret du fick så du vill motivera djupa knäböjar med några gissningar från outbildade forumiter (gissar igen här) som i sin tur inte har någon som helst information om ditt knä.

Säger inte att någon har fel i sak här men tycker du började i fel ände. Mitt tips är att söka upp någon som du verkligen litar på. Kanske någon av sjukgymnasterna från forumet eller nå.

DavidN
2011-07-13, 08:25
http://www.youtube.com/watch?v=rl3Vldo7x4c

Underbara *djupa* böj, relativt rak rygg <3

Blir inte mycket bättre i min bok ;)

Själv går jag alltid så djupt jag kan utan att rotera bäckenet. Andra viktiga punkter jag rekommenderar att observera på är förlust av "svank"/ryggkontroll, inåtfall av knän eller förlust av hälkontakt med mark :)

Att luta sig fram onödigt mycket gör man bara om man vill träna sig just för det, t.ex. tävling eller PB.

TheBigBlueberry
2011-11-23, 11:12
Har iofs ingen överdrivet förtroende för sjukgymnaster längre.

.
+1 Inte jag heller, iaf inte efter att min sa att Marklyft var för att i huvudsak träna baksida lår och (lite) rygg, och att legg extensions är basövning P_P

moodi
2011-11-23, 11:21
Han tänkte väl på raka marklyft, där är väl syftet att träna hamstrings och ländryggen? Men att legg extensions skulle vara en basövning var ju en nyhet för mig iallafall!

Jag som har en borttagen menisk i högerknä tycker att ATG knäböj är mycket lindrigare för knäna än 90graders, iallafall om man inte vinglar med benen.