handdator

Visa fullständig version : Crunches?


Jan
2003-12-14, 14:28
Tränade magen och gjorde lite crunches i veckan och då kom en instruktör(Natulis instruktör) in och sa att crunches inte var bra att göra, då höfterna tränas också (fattade inte riktigt vad han menade).
Så jag undrar vad ni har för synpunkter angående crunches?

AdrenalineRush
2003-12-14, 15:46
Han kanske menade att du aktiverar "psoas" muskeln mer än resten av magen?

Spike
2003-12-14, 15:54
Vill du ha mer massa gör du exakt tvärtemot vad Nautilus-instruktören säger. :D

King Grub
2003-12-14, 16:02
Det är ju tvärtom; crunches isolerar magmusklerna till rätt stor del, medan övningar som benlyft och liknande aktiverar höftböjarna mer.

Fartman
2003-12-14, 16:15
fast du kanske hade fötterna fastsatta? då aktiverar det också höftböjarna mer än när du inte har det.. mitt råd: skit i vilket, kör dina crunches, dom ger bra magträning även om höftböjarna hjälper lite

Hnke
2003-12-14, 16:36
Originally posted by Spike
Vill du ha mer massa gör du exakt tvärtemot vad Nautilus-instruktören säger. :D


haha.. så sant så sant






:whipped:

Matte_Maiden
2003-12-14, 16:46
kan någon berätta för mej vad höftböjarna är? vad dom gör o så, hur isolerar man magen ifrån dom och vice versa?

Zodd
2003-12-14, 17:11
http://www.exrx.net/Muscles/Iliopsoas.html

Aktiveras när man lyfter knäna uppåt mot bröstet.

Jan
2003-12-15, 16:41
Originally posted by Fartman
fast du kanske hade fötterna fastsatta? då aktiverar det också höftböjarna mer än när du inte har det.. mitt råd: skit i vilket, kör dina crunches, dom ger bra magträning även om höftböjarna hjälper lite
Hade inte fötterna fastsatta. Han gav mig tipset att gå och köra deras magmaskin, för den var helt överlägsen.

Tack så mycket för svar :bow: blir crunches även i fortsättningen :)

shirunai
2003-12-15, 16:56
crunches med fötterna fastsatta med vikt, grymmare magövning får man leta efter (utom cablecrunches då) sen är benlyft en superövning också :D

edit: kanske heter situps med fötterna fastsatta, för man rör höften lite.....alltid när man rör höften aktiveras psoas

DiZi
2003-12-16, 15:00
Originally posted by shirunai
crunches med fötterna fastsatta med vikt, grymmare magövning får man leta efter (utom cablecrunches då) sen är benlyft en superövning också :D

edit: kanske heter situps med fötterna fastsatta, för man rör höften lite.....alltid när man rör höften aktiveras psoas

Det tråkiga, iaf för mig, angående crunches/situps med vikt är att jag aldrig kan köra med mera än 15kg på bröstet. Då detta blir 3*5kg på bröstet! Klarar mer men kan inte köra med 4st, blir för vingligt osv. Och på mitt gym har dom såklart inga 10kg lagom stora vikter, utan nästa steg efter 5kg är 20kg och dessa vikter är FÖR stora. Inte tunga...

mvh Daniel

Ps. Saknar en magmaskin på mitt gym :( Ds.

Jense
2003-12-16, 15:17
ingen som kör med fötterna en bit ovanför marken och samtisigt gör crunches

Matte_Maiden
2003-12-16, 15:28
tack för förklaringen... förstår nu :hbang:

shirunai
2003-12-16, 15:55
Originally posted by Jense
ingen som kör med fötterna en bit ovanför marken och samtisigt gör crunches

fastsatta eller icke ?

utan får man ingen bra stabilitet, tar inte lika bra tycker jag

kharon
2003-12-16, 15:57
Originally posted by DiZi


Det tråkiga, iaf för mig, angående crunches/situps med vikt är att jag aldrig kan köra med mera än 15kg på bröstet. Då detta blir 3*5kg på bröstet! Klarar mer men kan inte köra med 4st, blir för vingligt osv. Och på mitt gym har dom såklart inga 10kg lagom stora vikter, utan nästa steg efter 5kg är 20kg och dessa vikter är FÖR stora. Inte tunga...

mvh Daniel

Ps. Saknar en magmaskin på mitt gym :( Ds.

Du kör alltså med viktkakor? Har ni inga hantlar du kan använda i stället? Jag använder alltid hantlar i mina crunches, mycket enklare än att börja stapla kaka på kaka på bröstet. :thumbup:

Jense
2003-12-16, 16:01
Originally posted by shirunai


fastsatta eller icke ?

utan får man ingen bra stabilitet, tar inte lika bra tycker jag

utan.. jag kör det och tycker det tar bra, gör korta cruches bara med ständigt jobbande såklart=)

flexfit
2003-12-19, 23:11
ja blir trött i ryggen när jag gör crunches...inte för att jag fattar varför...är kanske lite klen i ryggen ? kör med vikt (14 år):hbang: