handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt med FFM för att deffa?


Jokester
2011-07-10, 16:48
Har precis dragit igång min första riktiga deff för att komma ner lite i BF och öka förutsättningarna för att bygga framöver. Nu är det så att jag är väldigt osäker om jag har tillräckligt med massa för att deffa, har verkligen inte lust att deffa i 5-6 månader och 15 kg för att sedan märka att jag knappt har någon massa. Ska jag skita i det och deffa ändå och bygga efter deffen?
Vill absolut inte se smalfet ut, då fortsätter jag hellre att vara fetfet som jag är nu. :D

mattilainen
2011-07-10, 16:56
trivs du med utseendet så kör på. Trivs du inte eller tycker det skulle bli snyggare med mindre hull så kör deff. Att fortsätta "bulka" på det där tror jag inte blir så snyggt men det är bara du som kan avgöra. Vi kan itne avgöra om du har tillräckligt med muskler. Kan ju säga att jag skulle tyckt det varit snyggare med mindre fett, även om du hade tillräckligt muskler eller inte.

Du förlorar ju knappast något på att gå ner i vikt för att sedan ligga på kcal balans och bygga? Eller varför inte bygga på kcal nu om du trivs med utseendet?

Jokester
2011-07-10, 16:58
Kanske skulle nämnt att jag varit viktstabil och styrketränat i ungefär 1 års tid nu.
Kanske är bra att bli av med fettet i vilket fall, är nog förmodligen effektivare att deffa nu och sedan bulka lite lätt om jag vill ha mer massa än att fortsätta ligga på balans.

Sheogorath
2011-07-10, 17:25
Du har tillräckligt med fettmassa för att deffa. Det är det intressanta.

C.E.J.
2011-07-10, 18:05
Om du inte vet om du har tillräckligt med muskler för att deffa kan du ju omöjligen veta att du ska deffa bort 15kg.

Du har tillräckligt med fettmassa för att deffa. Det är det intressanta.

Värt att plusetta.

martikainen
2011-07-10, 18:20
Att du ens är inne i den här delen innebär ju att du själv tycker att du blivit lite för fet, deffa!

Fru_Flisa
2011-07-10, 18:20
Vet inte jag men 15kg lät mycket på den kropp du har, du ser ju knappast överviktig ut. Bra förutsättningar skulle jag tro du får om du ligger något under energibalans och tränar på tills du gjort av med lagom överflödigt kroppsfett för att sedan bygga mer FFM. Sköt kost (läs: mkt protein) och träning så lär du inte få resultatet smalfet, dock finns ju risken att du kan se undernärd/mager ut.

edit: läste din journal nu dock, duktig viktnedgång! Du verkar vara på rätt bana vad gäller kost och träning men jag tror endå underskottet inte behöver vara så stort när du äter mycket protein och tränar tung styrka, du vill nog inte tappa så mycket utan snarare förändra kroppssammansättningen.

Sheogorath
2011-07-10, 18:41
Att du ens är inne i den här delen innebär ju att du själv tycker att du blivit lite för fet, deffa!

Fast riktigt så enkelt är det väl inte? Det finns sjukligt smala anorektiker som tycker att dom blivit för feta, och att de hänger i den här forumdelen motiverar ju knappast att dom deffar. Därför tycker jag att det är "bra" om killar och tjejer som TS lägger upp lite bilder för att få lite mer objektiva perspektiv på det hela. Mitt bidrag är att han är för fet för att det ska vara snyggt, att han har muskelmassa under fettet (så "smalsmal" behöver han inte oroa sig för - inte för att det spelar någon roll) och att han därför gott kan deffa bort en del kilon till. Säkert 15 utan problem.

Jokester
2011-07-10, 19:26
15 kg har jag satt som mål då jag uppskattar att det är så mycket jag behöver tappa för att komma ner runt 12% i BF. Får se när jag gått ned 10 kg hur det ser ut. Kanske stannar och börjar bygga där eller deffar 10 kg till. Lyckas jag med träningen och kosten hoppas jag att 10-15 kg räcker.

Ja, jag vet att jag är fet, dock stör det mig inte särskilt mycket då jag varit betydligt fetare. Har inte velat deffa tidigare då jag varit rädd att få en massa lös hud. Men nu har jag legat på samma vikt i snart 1 år så jag hoppas att en lyckad deff med en viktminskning på 10-15 kg ger bra resultat.

Hoppas bara att jag inte börjar panika om jag tappar i styrka, men tror inte att det är så stor risk, tror inte jag har tillräckligt med muskelmassa eller styrka för att det ska vara aktuellt. Förhoppningsvis kanske man kan öka trots underskott.

Sheogorath
2011-07-10, 19:34
15 kg har jag satt som mål då jag uppskattar att det är så mycket jag behöver tappa för att komma ner runt 12% i BF. Får se när jag gått ned 10 kg hur det ser ut. Kanske stannar och börjar bygga där eller deffar 10 kg till. Lyckas jag med träningen och kosten hoppas jag att 10-15 kg räcker.

Ja, jag vet att jag är fet, dock stör det mig inte särskilt mycket då jag varit betydligt fetare. Har inte velat deffa tidigare då jag varit rädd att få en massa lös hud. Men nu har jag legat på samma vikt i snart 1 år så jag hoppas att en lyckad deff med en viktminskning på 10-15 kg ger bra resultat.

Hoppas bara att jag inte börjar panika om jag tappar i styrka, men tror inte att det är så stor risk, tror inte jag har tillräckligt med muskelmassa eller styrka för att det ska vara aktuellt. Förhoppningsvis kanske man kan öka trots underskott.

Man kan öka i styrka på underskott även när man är avancerad i sin träning så att tappa styrka är inte något du bara ska acceptera utan vidare. Det är ju nästan oundvikligt att stagnera i styrkeutvecklingen mot slutet av en diet men att tappa styrka ska man verkligen ha kämpat mot i det längsta. Lycka till och kör hårt! Bra kämpat so far. :thumbup:

C.E.J.
2011-07-10, 19:49
15 kg har jag satt som mål då jag uppskattar att det är så mycket jag behöver tappa för att komma ner runt 12% i BF. Får se när jag gått ned 10 kg hur det ser ut. Kanske stannar och börjar bygga där eller deffar 10 kg till. Lyckas jag med träningen och kosten hoppas jag att 10-15 kg räcker.

Om du kommer ner 12% efter 15kg ligger du på drygt 26% bf nu, om man utgår från siffran i din signatur. Då kan du inte gå ner ytterligare 10kg till efter det.

Jokester
2011-07-10, 19:56
Ligger nog över 30% i BF för jag tror nog att jag skulle behöva tappa 20 kg minst för att komma ner till <10%.

C.E.J.
2011-07-10, 20:03
Ok men då är det närmare 20kg du måste gå ner för att nå 12%.

apagul
2011-07-10, 20:05
Ligger nog över 30% i BF för jag tror nog att jag skulle behöva tappa 20 kg minst för att komma ner till <10%.

Nu lugnar vi ner oss, även om vi är på kollo så tycker jag det är överdrivet att säga 30%.

Sheogorath
2011-07-10, 20:08
Nu lugnar vi ner oss, även om vi är på kollo så tycker jag det är överdrivet att säga 30%.

Instämmer. En bit över 20% är en mer rimlig uppskattning baserat på bilderna.

Fredrik_S
2011-07-11, 12:00
Du SKALL BYGGA muskelmassa konstant året om. Varesig du ligger på underskott ballans eller överskott. Det är inte separerat. Du kommer få mer muskler även när du bantar med den kropp du har nu.
Se det som en rejäl byggar period de närmaset 6 månaderna där du lägger dig på ett underskott kaloriimässigt. Istället för att se det som en bantarperiod där byggningen kommer senare.
Livsfarligt att hänga upp sig på ideer om att det krävs bulk och överskott för att få massa. Extremt omotiverande att tänka så och desutom falskt.

Danne2k
2011-07-11, 12:34
du skall bygga muskelmassa konstant året om. Varesig du ligger på underskott ballans eller överskott. Det är inte separerat. Du kommer få mer muskler även när du bantar med den kropp du har nu.
Se det som en rejäl byggar period de närmaset 6 månaderna där du lägger dig på ett underskott kaloriimässigt. Istället för att se det som en bantarperiod där byggningen kommer senare.
livsfarligt att hänga upp sig på ideer om att det krävs bulk och överskott för att få massa. Extremt omotiverande att tänka så och desutom falskt.

+1000

so true!

Sniggel
2011-07-11, 13:31
Tycker också att en deff på detta kan vara motiverat. Specieltl om du varit viktstabil ett år så borde den massa du har vara hyfsat permanent och inte "gratis-viktuppgångs-massa".

15 kilo kan du säkert tappa. Det bästa är väl att göra det på ett år och på så även bygga på sig en del. Ett halvår kan säkert funka också. Ju snabbare det går desto lägre chans att man bygger på sig något under tiden förstås. Men jag tycker precis som Fredrik att man aldrig ska ställa in sig på att acceptera att man kommer att förlora muskelmassa. Då är man dum mot sig själv.

Jokester
2011-07-11, 20:11
Du SKALL BYGGA muskelmassa konstant året om. Varesig du ligger på underskott ballans eller överskott. Det är inte separerat. Du kommer få mer muskler även när du bantar med den kropp du har nu.
Se det som en rejäl byggar period de närmaset 6 månaderna där du lägger dig på ett underskott kaloriimässigt. Istället för att se det som en bantarperiod där byggningen kommer senare.
Livsfarligt att hänga upp sig på ideer om att det krävs bulk och överskott för att få massa. Extremt omotiverande att tänka så och desutom falskt.

Tack, känns mycket mer motiverande att träna på underskott om man vet att träningen man lägger ned gör att man fortsätter bygga och inte bara bevarar.

Sniggel
2011-07-12, 14:01
Tack, känns mycket mer motiverande att träna på underskott om man vet att träningen man lägger ned gör att man fortsätter bygga och inte bara bevarar.

Om man är rädd för att "bara bevara" vid ett underskott och därför funderar på att inte satsa på att "bygga" då är ju alternativet att man går ner i vikt och garanterat förlorar muskelmassa.

Exakt var man hamnar vet man inte, men med inställningen (och tron) att bygga muskler vid underskottet så får man det bästa resultatet, vilket antingen är så låg förlust som möjligt, eller t om att man flyttar effekten från förlust, till vinst av muskler.

Och jag tycker inte man ska snöa in sig på vad som är troligt, "I mitt fall så kommer jag nog förlora muskler", sådana tankar är självuppfyllande profetior. Bättre är att snöa in sig på vad som är möjligt a la Gunde-vis ("ingenting är omöjligt") för det ger garanterat de bästa resultaten. Placebo kallas det och det är ofta underskattat.